Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Massikan perävaunun jarruventtiili  (Luettu 21724 kertaa)

Cynic

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1281
Vs: Massikan perävaunun jarruventtiili

Täälläkin otettais kiitollisuudella vastaan edullisempaa ratkaisua 6400 sarjaan.

No mulla on vanhasta kuorkista tehty peräkärry, ja siitä lähtee jarrupannasta naru ohjaamoon. ;D

Laita se naru kaulaasi. Samalla kun jarrutat, niin pää jatkaa vielä "massan hitauden lain" mukaan matkaansa joten voima välittyy automaatisesti  ;)

Hahhah. Ehkä saisi kuitenkin olla vähän kalliimpi ratkaisu  :D

sirkussonni

  • Vieras
Vs: Massikan perävaunun jarruventtiili
Nerokasta, ja nykyiset nytkällä varustetut ilmapenkit vielä tehostaa vaikutusta;D Valitettavasti kärrin pohjanläpi kasvanut rannetta paksu leppä, estää kokeilemisen. Gummitkin aika heikossa hapessa.

Tuohan on sitten oikeen ABS!

shavia

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 250
Vs: Massikan perävaunun jarruventtiili

Laita se naru kaulaasi. Samalla kun jarrutat, niin pää jatkaa vielä "massan hitauden lain" mukaan matkaansa joten voima välittyy automaatisesti  ;)

Muuten kyllä, mutta perävaunussa oleva kuorma pienentää jarruvoimaa, kun sen päinvastoin pitäisi lisätä.

Yksikertaisen, perävaunun kuorman mukaan säätyvän jarruventtiilin voisi tee-se-itse-mies rakentaa traktoriin, jossa on hydraulisesti eteen-taakse liikkuva vetokoukku. Koukun sylinteriltä otetaan paine perävaunun jarrupiiriin, eli mitä kovemmin kärry työntää traktoria, sitä kovemmin jarruttaa. Peruuttaessa pitää paine ottaa sylinterin toiselta puolen.

Make

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 8361
Vs: Massikan perävaunun jarruventtiili
Meilläkin on Bedfordista tehdyissä kärryissä hitsattu varsi polkimen tilalle ja siitä tuli naru kuskinpaikalle. Dextalla kun ajettiin juurikkaita aumaan sai tuosta narusta vetämällä hidastettua menoa kipatessa kun dextan takapyörät olivat ilmassa. Siten sai tehtyä vahvempaa aumaa.  ;)
Jarrunesteet on ollu kadoksissa kylläkin jo neljännesvuossadan.
Mystinen kesälaatumies

KJL

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4084
  • "Aja millä ajat ja Flieglillä loput"
Vs: Massikan perävaunun jarruventtiili
Ensinnäkin... Ihmetyttää, että on 6200 sarjalainen ilman jarruventtiiliä? Eikös tuo oo ollu jo 3000-sarjasta lähtien likimain vakiona kaikis (ainakin virallista kanavaa myöden) maahantuoduis koneis? Kai tuon jostain purkukoneesta sais halvimmalla, mutta... silti fergun tuntien ihmetyttää tuon puuttuminen.



Kuusmukisissa vakiona. Nelisylinterisissä ei. Ja Hankkijan maahantuoma tämä ko. kone on. On se sellainen varuste, että sais olla ihan kaikissa vakiona  ::)

No se sitten selittääkin asian, kun meillä on ollu 690:stä ylöspäin vain kuusmukisia, mistä on muodostunu käsitys "vakiona"...
tethering holes to their concave windings

Timppa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 13531
Vs: Massikan perävaunun jarruventtiili
Meil oli joskus 91 uutena ostettu 3060 missä oli vakiona jarruventtiili.

Sitä ei sillon vaan ikinä tar*****.
Kui mää ain olen paras?

bertsi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 152
Vs: Massikan perävaunun jarruventtiili
Työhön vaaditaan uusi prioriteettilohko ja perävaunuventtiili lohko hintaa erilleen tilattuna se 5000 + alv lisäksi muutama letku ja polkimet eli myy pois joa osta uusi romu tilalle

+200

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4637
  • Paalauksen iloa
Vs: Massikan perävaunun jarruventtiili
Meil oli joskus 91 uutena ostettu 3060 missä oli vakiona jarruventtiili.

Sitä ei sillon vaan ikinä tar*****.
Se ei siis tinaamallakaan suostunu liikkuun ???

volvo88

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 436
Vs: Massikan perävaunun jarruventtiili
On noita muutama tullut asennettua. Ei tosin massikkaan ensimmäistäkään. LS-venttiili on yleensä kalliimpi, mutta ei aivan hirveästi. Kannattaa kysyä hydrauliliikkeestä, voit yllättyä positiivisesti. Purkaamoilta näitä saa muutamalla satasella. Yleensä ei kuitenkaan juuri tuohon mitä etsit, mutta soveltamalla. Periaatehan on yksinkertainen, jarruletkulta ohjauspaine, hydrauliikan paine pumpulta, paluu, ja letku jarruventtiiliin ja tietysti se ohjauspiiri. LS ei vaadi sarjoittamista, eli on periaatteessa yksinkertaisempi.

Juuri asennettiin nyykkäriin M100, josta jostakin syystä oli ko. venttiili poistettu (on yleensä vakiona) purkaamolta 150€ venttiili (ei LS, eikä nyykkärin oma). Paine otettiin ohjauksen pumpulta, joka on vakiotilavuuspumppu. Koko homma töineen ja tarvikkeineen kustansi 850€. Tiedä sitten täyttääkö lain kirjainta kun otettiin ohjaukselta, mutta hyvin tuntuu toimivan, eikä häiritse ohjausta yhtään.

Sitten on tullut tehtyä ns. virityksiä. Jarrupolkimeen potentiometri tunnistimeksi ja hydrauliikkaan sen ohjaama servoventtiili. Väliin yksi ohjauspiiri ja se on siinä. Jarrutusherkkyyden saa säädettyä niin kun haluaa.
Vastaava mekaaninen versio: jarrupolkimelta vaijeri vipuun jossa on eri reikävaihtoehtoja (välityksiä joilla saa säätää asetukset kohdalleen),siitä tanko venttiiliin.
Ja sitten sähköinen on/off venttiili, sekin toimii yllättävän hyvin kun vaan malttaa säätää kytkentäkohdan huolellisesti, eli kun poljin painuu tarpeeksi paljon, lohko antaa paineen jarruventtiiliin. Tässä kärryn jarru astuu peliin vasta sitten kun traktorin oma jarru ei riitä.

Niin ja nuo jarruventtiilin pikaliittimet on sikakalliita, olen vaihtanut ne tavallisiin. Tämä mahdollistaa kärryn jarrun kytkemisen normaali lohkoon jos/kun siihen kuitenkin joskus tulee tarve.

aurajokilaivuri

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2449
Vs: Massikan perävaunun jarruventtiili
Niin ja nuo jarruventtiilin pikaliittimet on sikakalliita, olen vaihtanut ne tavallisiin. Tämä mahdollistaa kärryn jarrun kytkemisen normaali lohkoon jos/kun siihen kuitenkin joskus tulee tarve.

Työkaluketju.fi (IKH) perävaunuun 26 eur ja traktoriin 26 tai 31 eur.

Eikä ainkanakaan saa kiireessä ja pimeässä kytkettyä letkuja väärin.

volvo88

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 436
Vs: Massikan perävaunun jarruventtiili
Niin ja nuo jarruventtiilin pikaliittimet on sikakalliita, olen vaihtanut ne tavallisiin. Tämä mahdollistaa kärryn jarrun kytkemisen normaali lohkoon jos/kun siihen kuitenkin joskus tulee tarve.

Työkaluketju.fi (IKH) perävaunuun 26 eur ja traktoriin 26 tai 31 eur.

Eikä ainkanakaan saa kiireessä ja pimeässä kytkettyä letkuja väärin.



Joo. Kyllä jarruletku pitää jotenkin merkitä, ettei käy niin kun meikäläiselle. Valtatien varressa odottelin tielle pääsyä loivassa rinteessä. Jalka tietysti jarrulla, peilistä ehdin nähdä vähän ennen kun paskakuorma olisi ollut kipattuna tielle. ;D ;D

Kohta-Sippoolan Kaappoo

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 623
Vs: Massikan perävaunun jarruventtiili
Niin ja nuo jarruventtiilin pikaliittimet on sikakalliita, olen vaihtanut ne tavallisiin. Tämä mahdollistaa kärryn jarrun kytkemisen normaali lohkoon jos/kun siihen kuitenkin joskus tulee tarve.

Työkaluketju.fi (IKH) perävaunuun 26 eur ja traktoriin 26 tai 31 eur.

Eikä ainkanakaan saa kiireessä ja pimeässä kytkettyä letkuja väärin.



Joo. Kyllä jarruletku pitää jotenkin merkitä, ettei käy niin kun meikäläiselle. Valtatien varressa odottelin tielle pääsyä loivassa rinteessä. Jalka tietysti jarrulla, peilistä ehdin nähdä vähän ennen kun paskakuorma olisi ollut kipattuna tielle. ;D ;D

Meidän yhden vanhan kärryn kipinletku ei ulettunut tavalliseen lohkoon, mutta jarruventtiiliin, joka oli hiemaan taaempana, se ulettui... Kuivaajan luiskalle oli hauska peruuttaa ja kipata kärry kippausmonttuun, kun jarruihin ei voinut koskea, ennen kun oli montulla asti ja heti kun oli montun reunalla piti painaa jarruja, eli kipata kuorma, ettei traktori lähtenyt valumaan eteenpäin.
Ja käsijarruhan ei luonnollisesti kyseises traktoris toiminu...
"Tämä sääntö pätee aina: kaikissa mielipideasioissa vastustajamme ovat järjettömiä." -Mark Twain-

maraani

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 3117
  • Jos pyörä ei vedä, se jarruttaa
Vs: Massikan perävaunun jarruventtiili
Meillä on 16 vuotta vanhassa lietekärryssä hydrauliset jarrut takimmaisella akselilla, mutta talossa ei koskaan ole ollut traktoria, jossa olisi ollut jarruventtiili. Jontikallahan sitä kärryä on yleensä viety. Maxxumissa on traktorin omat jarrut ihan loppu enkä sillä uskaltanut enää viedä, kun etäpelloille menessä on jyrkähkö alamäkikin...naapurista lainasin sitten samankokoisen eli MF 3090, jossa tuo venttiili on ollut vakiona (kuten aikaisemmin todettiin, että jo 80-luvulla oli kuutosissa). Naapurin isäntä ei sitä koskaan ollut tarvinnut, kun oli se liitinkin aikanaan kovin kallis ollut... viime syksynä maksoi muistaakseni 26 euroa moinen liitin.

Sikäli ei ihan kymppi tullut kokonpanosta, nimittäin kärryn jarrut kyllä toimivat kuten pitääkin, mutta kun olivat olleet käyttämättä sen 15 vuotta...jumiin jäi toinen puoli eli ei jaksanut aina palauttaa kokonaan. Semmoinen se nytkin on, mutta toimii siis jotenkuten.

Toi Maxxumin (5130, vm. 1995) hydrauliikka on mielenkiintoinen, siinä kun ei tuota jarruhydrauliikan lähtöä ole. Nimittäin painaessa jarrua, putoaa työhydrauliikan tuotto selvästi (konedatan mukaan olisi 72 litraa). On aika inhottava, kun joskus täytyy jarrulla pitää traktoria paikoillaan ja samalla käyttää esim. rehuleikkuria tai paalipihtiä. Tai takana olevaa laitetta. Ja hidastelee. Joskus vedän käsijarrun päälle voidakseni päästää jalan jarrulta että saa hydrauliikkaan täydet tehot.

Mutta miksi siis jarrun painaminen vaikuttaa noin vaikka jarruventtiiliä ei ole?
Melkoista rämpimistä välillä, mutta parhaansa tehden ja kovasti yrittäen. Onnistuminen palkitsee. 1966 - 2016 and counting...

JoHaRa

  • Vieras
Vs: Massikan perävaunun jarruventtiili
Meillä on 16 vuotta vanhassa lietekärryssä hydrauliset jarrut takimmaisella akselilla, mutta talossa ei koskaan ole ollut traktoria, jossa olisi ollut jarruventtiili. Jontikallahan sitä kärryä on yleensä viety. Maxxumissa on traktorin omat jarrut ihan loppu enkä sillä uskaltanut enää viedä, kun etäpelloille menessä on jyrkähkö alamäkikin...naapurista lainasin sitten samankokoisen eli MF 3090, jossa tuo venttiili on ollut vakiona (kuten aikaisemmin todettiin, että jo 80-luvulla oli kuutosissa). Naapurin isäntä ei sitä koskaan ollut tarvinnut, kun oli se liitinkin aikanaan kovin kallis ollut... viime syksynä maksoi muistaakseni 26 euroa moinen liitin.

Sikäli ei ihan kymppi tullut kokonpanosta, nimittäin kärryn jarrut kyllä toimivat kuten pitääkin, mutta kun olivat olleet käyttämättä sen 15 vuotta...jumiin jäi toinen puoli eli ei jaksanut aina palauttaa kokonaan. Semmoinen se nytkin on, mutta toimii siis jotenkuten.

Toi Maxxumin (5130, vm. 1995) hydrauliikka on mielenkiintoinen, siinä kun ei tuota jarruhydrauliikan lähtöä ole. Nimittäin painaessa jarrua, putoaa työhydrauliikan tuotto selvästi (konedatan mukaan olisi 72 litraa). On aika inhottava, kun joskus täytyy jarrulla pitää traktoria paikoillaan ja samalla käyttää esim. rehuleikkuria tai paalipihtiä. Tai takana olevaa laitetta. Ja hidastelee. Joskus vedän käsijarrun päälle voidakseni päästää jalan jarrulta että saa hydrauliikkaan täydet tehot.

Mutta miksi siis jarrun painaminen vaikuttaa noin vaikka jarruventtiiliä ei ole?

Polkimen painaminen puristaa hydrauliikkaletkut littuun  ;D

keskomies

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 616
Vs: Massikan perävaunun jarruventtiili
Vaikuttas vähän siltä kuin siellä olisi venttiili. Kannattaa syventyä koneeseen tarkemmin. Voisin melkein veikata että venttiili siellä on mutta ei ole piiskaa vaan sieltä ulos. Itellä on juuri tuo ominaisuus, ja tuli vasta sen jälkeen kun pv.n jarruvena asennettiin.