Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Vaunukuivuri ?  (Luettu 22247 kertaa)

KAri

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 566
Vs: Vaunukuivuri ?
Tuolle peltomäärälle kannattaa hankkia kiinteä  Antti kuivuri isolla siilotilavuudella. Mihin ajattelit viljan varastoida?


Niin ... kannattavuudesta nyt en tiedä, itsekin kuivurin hinnoittelua ja kannattavuutta tässä laskeneena loppuu patterit laskimesta, ennen kuin kuivurin saa kannattamaan  ;)
Pakollinen se kuitenkin on olla ja syksyllä sen ei saisi olla pullonkaulanakaan puintiketjussa. Itsellä ainakin tulisi kohtuullisen paljon automatiikkaa - ja sen suhteen vaunumallit ei ole ratkaisu.
Meillä päin on meneillään yhteiskuivurikartoituskin - sekin olisi aina yksi vaihtoehto bulkkikuivaamiseen.

"Antti/Mepu/Arska isolla siilotilavuudella" kuitenkin kustantaa reippaasti yli 100k€ tuollekin alalle.

Löytyi muuten tuohon "meidän" yhteiskuivuriprojektiin alustavasti n. 1800ha pinta-alaa...
Siis 9-10 % kaupungin koko peltoalasta?

Jep. Mukaan lähdössä ainakin tässä vaiheessa jopa 100ha:n viljatiloja!

Ihan _mukaankinko_? Itse laitoin kyselyyn ainakin, että olen kiinnostunut - onhan tuo yksi vaihtoehto kuivaajalle, kun jotain asian kanssa tarvii kuitenkin lähiaikoina tehdä. Yllättävän suuri on kuitenkin kiinnostuneiden joukko - vaikka 1/5 lähtisi mukaan, niin kannattaisi alkaa kuivuria vakavasti harkitsemaan.

-Joomies-

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1131
Vs: Vaunukuivuri ?
Vuokra sopimus loppui syksyllä kuivurista  ja ajattelin hankkia Arska tai Mepu merkkisen vaunukuivurin. Onko raatilaisilla jotain näkemyksiä kumpi kannattaa valita ja minkä kokoisena (tilalla on peltoa n. 80ha). Kiitokset jo etukäteen :)

Vaunukuivuri kuulostaisi järkevimmältä vaihtoehdolta tuolla pinta-alalla, mikäli mitään olemassaolevaa kuivuria ei ole. Vanhan päivittäminenhän on aina eri juttu. Mutta sen verran voisin sanoa, että osta mahdollisimman iso. Pienen ja suuren hinnan ero on sen verran pieni, että siinä tuskin kannattaa nuukailla. Ison kanssa pärjää sitten paremmin, jos pinta-ala kasvaa tai alkaa käyttämään rahtipuijaa ja sen arvo käytettynäkin on parempi.

Siilotilaa sitten sen verran, että pärjää syksyn logistiikan kanssa. Ylimääräistä tilaa ei mielestäni kannata tehdä, vaan jos haluaa spekuloida viljan hinnalla, voi sen tehdä futuureilla tai kiinnittämällä hintoja etukäteen. Itse tekisin varmaan kaksi isoa pyöreää siiloa tai laakasiilon, jossa voisi sitten säilyttää vaikka koneita, apulantaa tms., kun viljat on myyty.

kylmis, Kerrohan mulle miten saat uuden yli 100 000€:n puimurin kannattamaan tuollaisella puintialalla?

Hinnan kiinnittäminen ei ole spekulointia vaan tulon varmistamista, jos kiinnityshinta on sopiva.
Se mikä ei tapa, se vituttaa

Timppa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 13531
Vs: Vaunukuivuri ?
Hinnan kiinnittämällä varmistaa ittelleen keskimääräisen kurjuuden.

Jopa aivan kusisen tilanteen jos ei pystykään tuottamaan sopimaansa
laatua.
Kui mää ain olen paras?

Kohta-Sippoolan Kaappoo

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 623
Vs: Vaunukuivuri ?
Vuokra sopimus loppui syksyllä kuivurista  ja ajattelin hankkia Arska tai Mepu merkkisen vaunukuivurin. Onko raatilaisilla jotain näkemyksiä kumpi kannattaa valita ja minkä kokoisena (tilalla on peltoa n. 80ha). Kiitokset jo etukäteen :)

Vaunukuivuri kuulostaisi järkevimmältä vaihtoehdolta tuolla pinta-alalla, mikäli mitään olemassaolevaa kuivuria ei ole. Vanhan päivittäminenhän on aina eri juttu. Mutta sen verran voisin sanoa, että osta mahdollisimman iso. Pienen ja suuren hinnan ero on sen verran pieni, että siinä tuskin kannattaa nuukailla. Ison kanssa pärjää sitten paremmin, jos pinta-ala kasvaa tai alkaa käyttämään rahtipuijaa ja sen arvo käytettynäkin on parempi.

Siilotilaa sitten sen verran, että pärjää syksyn logistiikan kanssa. Ylimääräistä tilaa ei mielestäni kannata tehdä, vaan jos haluaa spekuloida viljan hinnalla, voi sen tehdä futuureilla tai kiinnittämällä hintoja etukäteen. Itse tekisin varmaan kaksi isoa pyöreää siiloa tai laakasiilon, jossa voisi sitten säilyttää vaikka koneita, apulantaa tms., kun viljat on myyty.

kylmis, Kerrohan mulle miten saat uuden yli 100 000€:n puimurin kannattamaan tuollaisella puintialalla?

Hinnan kiinnittäminen ei ole spekulointia vaan tulon varmistamista, jos kiinnityshinta on sopiva.

Totta, mutta eikös sen kiinnittämisen/kiinnittämättömyyden ja ajankohdan valinta oo myös spekulointia?
"Tämä sääntö pätee aina: kaikissa mielipideasioissa vastustajamme ovat järjettömiä." -Mark Twain-

Kohta-Sippoolan Kaappoo

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 623
Vs: Vaunukuivuri ?
Hinnan kiinnittämällä varmistaa ittelleen keskimääräisen kurjuuden.

Jopa aivan kusisen tilanteen jos ei pystykään tuottamaan sopimaansa
laatua.


Kumpi on parempi, jatkuva keskimääräinen kurjuus vai kolme vuotta tappiota ja neljäntenä vuonna verojen pompsahdus?

Toki tilinpäätösostoilla niistä veroistakin pääsee, eli tappiota tuleekin joka vuosi, kun ymmärtää olla kiinnittämättä...  ;D

Nimim. Paraskin puhumaan - ikinä en oo hintoja kiinnittäny tai futuurikauppaa tehny

Viimeksi muokattu: 25.03.11 - klo:15:07 kirjoittanut Kohta-Sippoolan Kaappoo

"Tämä sääntö pätee aina: kaikissa mielipideasioissa vastustajamme ovat järjettömiä." -Mark Twain-

-Joomies-

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1131
Vs: Vaunukuivuri ?
Vuokra sopimus loppui syksyllä kuivurista  ja ajattelin hankkia Arska tai Mepu merkkisen vaunukuivurin. Onko raatilaisilla jotain näkemyksiä kumpi kannattaa valita ja minkä kokoisena (tilalla on peltoa n. 80ha). Kiitokset jo etukäteen :)

Vaunukuivuri kuulostaisi järkevimmältä vaihtoehdolta tuolla pinta-alalla, mikäli mitään olemassaolevaa kuivuria ei ole. Vanhan päivittäminenhän on aina eri juttu. Mutta sen verran voisin sanoa, että osta mahdollisimman iso. Pienen ja suuren hinnan ero on sen verran pieni, että siinä tuskin kannattaa nuukailla. Ison kanssa pärjää sitten paremmin, jos pinta-ala kasvaa tai alkaa käyttämään rahtipuijaa ja sen arvo käytettynäkin on parempi.

Siilotilaa sitten sen verran, että pärjää syksyn logistiikan kanssa. Ylimääräistä tilaa ei mielestäni kannata tehdä, vaan jos haluaa spekuloida viljan hinnalla, voi sen tehdä futuureilla tai kiinnittämällä hintoja etukäteen. Itse tekisin varmaan kaksi isoa pyöreää siiloa tai laakasiilon, jossa voisi sitten säilyttää vaikka koneita, apulantaa tms., kun viljat on myyty.

kylmis, Kerrohan mulle miten saat uuden yli 100 000€:n puimurin kannattamaan tuollaisella puintialalla?

Hinnan kiinnittäminen ei ole spekulointia vaan tulon varmistamista, jos kiinnityshinta on sopiva.

Totta, mutta eikös sen kiinnittämisen/kiinnittämättömyyden ja ajankohdan valinta oo myös spekulointia?
Kyllä kun se on tietoinen valinta.
Se mikä ei tapa, se vituttaa

-Joomies-

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1131
Vs: Vaunukuivuri ?
Hinnan kiinnittämällä varmistaa ittelleen keskimääräisen kurjuuden.

Jopa aivan kusisen tilanteen jos ei pystykään tuottamaan sopimaansa
laatua.


Kumpi on parempi, jatkuva keskimääräinen kurjuus vai kolme vuotta tappiota ja neljäntenä vuonna verojen pompsahdus?

Toki tilinpäätösostoilla niistä veroistakin pääsee, eli tappiota tuleekin joka vuosi, kun ymmärtää olla kiinnittämättä...  ;D

Nimim. Paraskin puhumaan - ikinä en oo hintoja kiinnittäny tai futuurikauppaa tehny
Timpalle: nokkela voi päästä kuivin jaloin tilanteesta johon viisas ei joudu ollenkaan.

Kaksi hinnankiinnitystä olen tehnyt tälle talvelle ja vielä olen tyytyväinen tekemiini ratkaisuihin.
Se mikä ei tapa, se vituttaa

Timppa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 13531
Vs: Vaunukuivuri ?
Oikea agronetin asiantuntija osaa ennakoiden ostaa ja
myydä tuotteet juuri hintahuippuina.

Ei siinä hintakiinnityksia tarvita.

Ammattilainen osaa ennakoida esim. kriisit maailmalla vrt Jaappanin xunami.

Tulevan kesän viljelyolosuhteet osaan ennakoida. Tulee kuivuus tai sitten ei tule.
Kui mää ain olen paras?

kylmis

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 12224
  • Virolaista kiitos!
Vs: Vaunukuivuri ?
kylmis, Kerrohan mulle miten saat uuden yli 100 000€:n puimurin kannattamaan tuollaisella puintialalla?
Kannattavuus tulee siitä, että sulla on oma kone perseen alla. Investointi on iso, mutta vastineeksi sulla on pitkäksi aikaa kunnollinen kone. Ei tarvii neuvotella urakoitsijan kanssa ja saat puida silloin kun sinua itseäsi huvittaa. Ei näitä investointeja voi laskea pelkästään taloudellisessa mielessä, koska aina jää väkisin aukkoja, joita ei voi rahalla mitata. Miten voi esim. arvioida rahtipuinnin hinnan kymmenen vuoden päästä? Tällä hetkellä 80ha tila saa vielä oman koneen irti ja se mahdollisuus kannattaa hyödyntää. 15 vuotta eteenpäin ja tuo sama puimuri voi maksaa vaikka 200 000e. Silloin se jää hankkimatta, mutta onneksi hallissa on se hyvin pidetty oma kone.

Toiset saa kannattamaan ja toisilla ei kannata mikään. En mää sille mitään mahda, mutta niin kauan kuin olen jollain tapaa varoissani, niin omilla vehkeillä ajetaan. Sori vaan pojat :D

realisti

  • Vieras
Vs: Vaunukuivuri ?
meillä oltiin tuon puimuriasian kanssa "selkä seinää vasten". Rahtipuimureita olisi ollut saannissa, mutta niiden pitäisi saada puida vähintään 15 ha kerrallaan. kun ei ole omaa kuivaamoa on pakko puida pieniä eriä jotta ne saa kuivaksi. kuivaajan rakentaminen olisi ollut paljon sitovampi investointi, jos kotieläinpuoli laajenee on renkailla varustettu puimuri realisoitavissa. nyt puitavaa itsellä on n.90ha, sitten rahtia vähän enemmän.

bouli

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5895
Vs: Vaunukuivuri ?
Vuokra sopimus loppui syksyllä kuivurista  ja ajattelin hankkia Arska tai Mepu merkkisen vaunukuivurin. Onko raatilaisilla jotain näkemyksiä kumpi kannattaa valita ja minkä kokoisena (tilalla on peltoa n. 80ha). Kiitokset jo etukäteen :)
kylmis, Kerrohan mulle miten saat uuden yli 100 000€:n puimurin kannattamaan tuollaisella puintialalla?

Kylmis onkin kaiketi poikamies..??   ;D ::)

kylmis

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 12224
  • Virolaista kiitos!
Vs: Vaunukuivuri ?
 :D :D

kylmis

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 12224
  • Virolaista kiitos!
Vs: Vaunukuivuri ?
Perheellisyys tuottaa kai jotain ongelmia maatilan kehittämisen kannalta. Takavuosina hyvä ystäväni osti uuden Rapidin 150 000 markalla. Kertoi sitten, että emäntä meinasi ottaa avioeron, koska kylvinkone ei kuulemma voi maksaa niin paljon. Nykyään tilanne olisi paljon helpompi selittää, kun Rapidin saa alle 50 000...eurolla.

Kohta-Sippoolan Kaappoo

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 623
Vs: Vaunukuivuri ?
kylmis, Kerrohan mulle miten saat uuden yli 100 000€:n puimurin kannattamaan tuollaisella puintialalla?
Kannattavuus tulee siitä, että sulla on oma kone perseen alla. Investointi on iso, mutta vastineeksi sulla on pitkäksi aikaa kunnollinen kone. Ei tarvii neuvotella urakoitsijan kanssa ja saat puida silloin kun sinua itseäsi huvittaa. Ei näitä investointeja voi laskea pelkästään taloudellisessa mielessä, koska aina jää väkisin aukkoja, joita ei voi rahalla mitata. Miten voi esim. arvioida rahtipuinnin hinnan kymmenen vuoden päästä? Tällä hetkellä 80ha tila saa vielä oman koneen irti ja se mahdollisuus kannattaa hyödyntää. 15 vuotta eteenpäin ja tuo sama puimuri voi maksaa vaikka 200 000e. Silloin se jää hankkimatta, mutta onneksi hallissa on se hyvin pidetty oma kone.

Toiset saa kannattamaan ja toisilla ei kannata mikään. En mää sille mitään mahda, mutta niin kauan kuin olen jollain tapaa varoissani, niin omilla vehkeillä ajetaan. Sori vaan pojat :D

Tähän nyt ei oikee voi muuta sanoa, kun että aikalailla erilainen laskin meillä taitaa olla...
"Tämä sääntö pätee aina: kaikissa mielipideasioissa vastustajamme ovat järjettömiä." -Mark Twain-

Cynic

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1281
Vs: Vaunukuivuri ?
Ei Kylmiö ole ihan väärässä. SR 2045, joka on enemmän kuin tarpeeksi tuolle alalle, maksoi tarjouksessa 72000 euroa. Sillä ajaa (tekemällä puolessa välissä remontin) 2000 ha eli 25 vuotta. Kiinteä kustannus 5% korkoineen on satasen hehtaari johon lisää kassasta polttoaineen ja varaosat, pari kymppiä.

Urakkamiehen 130 000€ Claus maksaa pääomana 240 ha:lle vuodessa saman ajan yli 60€, johon pitää lisätä kassamenona kuskin palkan ja tietysti muuttuvat kulunsa. Eli tämän päivän arviona rahtipuinti maksanee satasen per ha kassasta. Tuollainen kapasiteetti tuo myös kustannuspaineita omalle kuivaajalle ja kärryille, eli voi kannattaa pitää omaa halvempaa puimuria pitkällä aikavälillä sekä kirjanpidossa että etenkin kassamenona, jos on paljon pullonkauloja kunhan sen ostohinta ja kokoluokka kohtuullinen. Ja se on sanomattakin selvää, että 15 v päästä Suomen yleisimmän puimurin varaosat maksavat vähän, kun taas urakoitsija ei varmankaan saa uutta vastaavaa puimuria 130 tonnilla.

Myös TTS tukee tätä: tilastoissa leveämmät puimurit olivat kalliimpia/ha, vaikka pitäisi olla päinvastoin. Kapein 91€/ha ja levein 101€/ha.