Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Maatalous ilman tukia  (Luettu 5428 kertaa)

Lehtimäki

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 16901
Vs: Osaava selitys...
Tuolla toisessa ketjussa yks sitä esitti.Sehän tuntuu hienolta.Mutta sitten elintarvikkeitten hinta kohoaisi pilviin.Maatalouden kustannukset on ihan hirveät jos vertaa niitä tuottajahintoihin.Ilman tukia markkinoilta saatava tuotteen hinta pitäisi olla kaksinkertainen.Vai onko täällä joku viisas,joka osais ratkaista,miten maatalouden käy ilman tukia?

Sulta, "simmo", unohtuu nyt se, että rajat ovat auki ja vanhaan maataloustulolakiin ja rajasuojaan ei ole paluuta - ellei erota EU:sta ja WTO:sta - eli sieltä ostetaan missä myydään kohtuuhinnalla. Suomessa tuottajat toki saavat pyytää ihan minkä hinnan tahansa tuotoksistaan... eri asia on maksetaanko  ::) ::) ::)

ulkomaalaiset taitavat tehdä sen korotuksen ensin,,,,eivätkä kysele,,,,,maksatko ?   :P

rene

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5964
Vs: Maatalous ilman tukia
Vaikka itse nostankin valtavat määrät tukea enkä tuota kovinkaan paljoa niin minä kyllä poistaisin kaikki hehtaareihin perustuvat tuet heti paikalla >:(    Ei niistä tuista elintarvikkeiden halpenemiseen kulu juuri kun ripaus!    Eri asia olisi jos tuettaisiin tuotettuja kiloja ja vain niitä, ei minusta ole yhtäkään syytä miksi ei tukia voisi siirtää tuottavuuden lisäämiseen.   Nykyisellään voi olla jopa parempi katetuotto jos sato on pienempi >:(

emo-heikki

  • Vieras
Vs: Maatalous ilman tukia
Vaikka itse nostankin valtavat määrät tukea enkä tuota kovinkaan paljoa niin minä kyllä poistaisin kaikki hehtaareihin perustuvat tuet heti paikalla >:(    Ei niistä tuista elintarvikkeiden halpenemiseen kulu juuri kun ripaus!    Eri asia olisi jos tuettaisiin tuotettuja kiloja ja vain niitä, ei minusta ole yhtäkään syytä miksi ei tukia voisi siirtää tuottavuuden lisäämiseen.   Nykyisellään voi olla jopa parempi katetuotto jos sato on pienempi >:(

Tuotettujen kilojen tukeminen olisi todella typerää, koska se keskittäisi tuet niille joilla on parhaat tuotanto-olosuhteet, eli Saksan, Hollannin, Tanskan ja Ranskan tehotiloille, eli tiloille jotka ei tukea edes tarvitse.
Parempi on olla kokonaan tukematta, jos tuelle ei ole mitään järkevää perustetta, ei tuotannon tukemien sinänsä ole mikään peruste.

Mielestäni EU:n peruslinja on ihan oikea, eli pääosa tuotannosta täytyy aina olla sellaista, että pärjää kokonaan ilman tukia, se mitä sitten tuetaan on semmoista toimintaa, joka ei kilpailussa pärjäisi näiden parhaiden tuotanto olosuhteiden kanssa, eli vuoristot, kuivat alueet ja pohjoisessa ns. pohjoisentuotannon alueet.

Minun mielestä siinä ei ole mitään väärää sinänsä, että EU on ottanut sellaisen linjan, että koko valtio ei voi olla huonojen tuotanto-olosuhteiden aluetta, ei edes Suomessa ????

rene

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5964
Vs: Maatalous ilman tukia
Vaikka itse nostankin valtavat määrät tukea enkä tuota kovinkaan paljoa niin minä kyllä poistaisin kaikki hehtaareihin perustuvat tuet heti paikalla >:(    Ei niistä tuista elintarvikkeiden halpenemiseen kulu juuri kun ripaus!    Eri asia olisi jos tuettaisiin tuotettuja kiloja ja vain niitä, ei minusta ole yhtäkään syytä miksi ei tukia voisi siirtää tuottavuuden lisäämiseen.   Nykyisellään voi olla jopa parempi katetuotto jos sato on pienempi >:(

Tuotettujen kilojen tukeminen olisi todella typerää, koska se keskittäisi tuet niille joilla on parhaat tuotanto-olosuhteet, eli Saksan, Hollannin, Tanskan ja Ranskan tehotiloille, eli tiloille jotka ei tukea edes tarvitse.
Parempi on olla kokonaan tukematta, jos tuelle ei ole mitään järkevää perustetta, ei tuotannon tukemien sinänsä ole mikään peruste.

Mielestäni EU:n peruslinja on ihan oikea, eli pääosa tuotannosta täytyy aina olla sellaista, että pärjää kokonaan ilman tukia, se mitä sitten tuetaan on semmoista toimintaa, joka ei kilpailussa pärjäisi näiden parhaiden tuotanto olosuhteiden kanssa, eli vuoristot, kuivat alueet ja pohjoisessa ns. pohjoisentuotannon alueet.

Minun mielestä siinä ei ole mitään väärää sinänsä, että EU on ottanut sellaisen linjan, että koko valtio ei voi olla huonojen tuotanto-olosuhteiden aluetta, ei edes Suomessa ????
Ne tuotettujen kilojen mukaan maksettavat tuet voisivat aivan hyvin olla alueellisia.

tolasvw

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 278
Vs: Maatalous ilman tukia
täytyy muistaa että euroopassa vehnä nyt noin 250-260 eur / tn tilalta noudettuna Suomessa 220- 5 eur /tn kaupan palkkiota ja -15 eur/tn rahtia. Ollaan 50 euroa/tn perässä hinnoissa.

minä-itte

  • Vieras
Vs: Maatalous ilman tukia
täytyy muistaa että euroopassa vehnä nyt noin 250-260 eur / tn tilalta noudettuna Suomessa 220- 5 eur /tn kaupan palkkiota ja -15 eur/tn rahtia. Ollaan 50 euroa/tn perässä hinnoissa.

"Keinottelua", sanoi Sirkka-Liisa, kun viljan hinta nousi pikkuisen pohjalukemista

Oksa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 65909
Vs: Maatalous ilman tukia
tuo m-i:n esittämä tundrantakaisen tuotannon poistaminen herättää erään kymysyksen!   missäs se kaikki tuotanto sitten tehtäisiin joka poistettaisi pohjoisesta?                      rohkenen epäillä että ei taida oikein onnistua siellä etelässä nämä "pikkutilojen" tuotannot jo yleisen rauhan takia!