Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe pyöröpaali urakoitsijat kusettaa  (Luettu 78279 kertaa)

Jobbari

  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 121
  • No VOi Voi !!!!
Vs: pyöröpaali urakoitsijat kusettaa
En ny puutu pyöröpaalaukseen mitenkään, vaan urakointiin yleensä.

1.Urakoitsijoiden asiakkailla on niin jumalan vaihtelevat olosuhteet että urakoitsijan puolelta yleispätevän hinnoittelutaksan tekeminen on lähes mahdontonta, mutta ne joilla olosuhteet ovat kunnossa pääsevät pääsääntöisesti varsin kustannus tehokkaaseen lopputulokseen.

2.Oliko viestiketjun aloittaja ihen ite laskenut nämä pelkän rakkorin tuntikustannukset, sillä itse olen todennut pelkäksi rengas kustannukseksi 3 verotonta euroa tunti.

3.Tehokkaan koneketjun tilaajan pitää ymmärtää että se maksaa, sillä itse olen valmis maksamaan esim kylvöstä ja ruiskutuksesta hieman extraa että se tulee hoidettua ajallaan ja tehokkaasti.
(Itselleni urakoitsija hoitaa nämä)

4.Keskimäärin urakointi on kallista suomenniemellä urakoitsijalle ei asiakkaalle

Adam Smith

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 10972
  • Gee!!
Vs: pyöröpaali urakoitsijat kusettaa
No nyt sanoit itte sen minkä totesin 5 v. sitten: pyöröpaalaus rehunkorjuumenetelmänä sopii vain täydentäväksi ratkaisuksi. Edulliset perusrehut on tuotettava halvemmilla menetelmillä. ;) 85 tonnin kone ja 2000 ha pehmittää sen.....

                   
*****ilu on jokamiehenoikeus ja syytteen saa vasta se joka lyö.

+200

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4637
  • Paalauksen iloa
Vs: pyöröpaali urakoitsijat kusettaa
800h/v tuntuu aika vähältä. Jos meinaat tuolla ajolla sen kuolettaa viidessä vuodessa, työstä tulee väkisin kallista.

Jos combipaalain ei kestä 10000 paalia enempää, kannattaa unohtaa koko juttu. Tai jos se pitää maksaa takaisin ensimmäisellä 10000 paalilla. Mun mielestä urakoitsijan pitäisi olla liikkeellä sellaisella asenteella, että tehdään asiakkaalle lisäarvoa, ei lisälaskua. Kaluston ja erittäinkin sen käyttöasteen tulee olla suhteessa työn tuottavuuteen.

Niin ja mulla on hiukan urakointitaustaa.
Oli tarkoitettu esimerkiksi toi ekalla 10000 paalilla koneen maksu.Koitin selventää vehkeiden hinnan vaikutusta paalitaksaan,ilmeisesti epäonnistuin :-[
Yritetään uudelleen:Jos on paalaaja josta on pyynti liikkees 94000e+traktori josta pyydetään 100000e+hapottimet ja muut härpäkkeet,ei sillä voi ajaa ihan ilmaiseksi.Paitsi jos rahoittaa muualta,ja se ei kait ole kovin järkevää ???

realisti

  • Vieras
Vs: pyöröpaali urakoitsijat kusettaa
Kyllähän se niin on ettei yli 50 lehmän tilan varmasti kannata harkita pyöröpaalausta yksinomaiseksi rehuntekomenetelmäksi paitsi erikoistapauksissa. Monelle alle 40 lehmän tilalle se on kuitenkin hyvä vaihtoehto jos esim. Laakasiiloja ei ole.

Viimeksi muokattu: 11.02.11 - klo:17:32 kirjoittanut realisti

SAS

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 12800
  • Velehojen Veleho
Vs: pyöröpaali urakoitsijat kusettaa
Paaliin ei kannatta laittaa kuin erikoistapauksessa tai pellot pienissä paloissa pitkin pitäjää.Kun ne saa pellonviereen ehjänä niin kyllä metsän eläimet ne silppuavat ennen lumia. >:(
Mystinen Logger,arkinen aivan,Talouden ja politiikan arvostettu tutkija.Ilmastotutkimuksen huippu luotettava kriitikko.Sääennustamisen moninkertainen Suomen Mestari.
Pikkutilallinen yrittää omillaan,suuri tilallinen tarvitsee yrittämiseen EU:n tukea !

realisti

  • Vieras
Vs: pyöröpaali urakoitsijat kusettaa
Paaliin ei kannatta laittaa kuin erikoistapauksessa tai pellot pienissä paloissa pitkin pitäjää.Kun ne saa pellonviereen ehjänä niin kyllä metsän eläimet ne silppuavat ennen lumia. >:(
tuo rikkoutuminen ei ainakaan meillä ole pitänyt kutiaan. Kun paalit on siirretty heti paalauksen jälkeen riviin pellon laitaan, on pilaantuneiden määrä ollut viime vuosina n.0,3%. esim. koko tänä sisäruokintakautena ei ole yhtään homeita tarttenu erotella.

mikko9b

  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1159
  • Agronet - epäsosiaalinen media?
Vs: pyöröpaali urakoitsijat kusettaa
Mun mielestä hinnoittelu olis selkeästi oltava tuntihinta+tarvikkeet paalia kohti, eli yhdistelemällä sais sopivan hinnan aikaiseksi asiakkaalle. Paalejakin kun on hyvin erilaisia. Tarvikkeita voi sitten hommata isäntä ite jos haluaa (verkot, muovit ja säilöntäaineet) tai antaa urakoitsijan sitten laskuttaa kaikki jos haluaa. Tarvikkeiden osuus paalia kohti saattaa olla kuitenkin melkoinen ja kuten aikasemmin on todettu, niin hehtaarilta saattaa tulla se 2-20 paalia. Mikä olis sopiva tuntitaksa paalainkäärimellä... 100 €/h+tarvikkeet  ??? Paalausurakoitsijat vois kommentoida ajatusta. Tuntihintaan pitää tietenkin sitte saada laskuttaa siirtoajotkin ym. mistä tunteja kertyy. Huonoista pelloista ja teistä joutais kärsiä tässäkin tapauksessa :-X

mun mielestäkin tämä vois olla lähempänä totuutta, 150 cm paalista pikkasen enemmän... tuolla satkulla 120 cm paalin hinta olis 5 € tai alle esim kokoviljoissa... ::)

hinta lähtis raksuttaa ekan lohkon reunasta jo loppus viimeiselle lohkolle...
anteeksi, kirotukshärötykset, oikoluku kaipaa selkeästi treeniä :-)

SAS

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 12800
  • Velehojen Veleho
Vs: pyöröpaali urakoitsijat kusettaa
Täällä niitä nokkii varikset ,harakat,naakat ja jopa varpuset ,myyristä nyt puhumattakaan.  >:(
Toisaalta jos tilalla ei ole työväkeä niin on vaikea yhden meihen tehdä aumaan ainakaan suuria määriä.
Mystinen Logger,arkinen aivan,Talouden ja politiikan arvostettu tutkija.Ilmastotutkimuksen huippu luotettava kriitikko.Sääennustamisen moninkertainen Suomen Mestari.
Pikkutilallinen yrittää omillaan,suuri tilallinen tarvitsee yrittämiseen EU:n tukea !

mikko9b

  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1159
  • Agronet - epäsosiaalinen media?
Vs: pyöröpaali urakoitsijat kusettaa
tervetuloa kokeilemaan paalauksen riemua jotka pitävät tätä hommaa helppona. Edellinen combi oli melkoinen maanatai-kappale, 90% varmuudella kun kuskin laittoi pellolle sai kohta mennä korjaan itte perästä. Combin saa raakasti tinkimällä n.75 000€:llä ja kyllä se vaan niin on että combi on urakoinnissa ainoa vaihtoehto (vrt.kaksi kuskia ja traktoria) junaksi laitettu kone taas on alle 1ha tilkuilla aivan karsee nm. kokemusta on.
Kyllä se niin on että hommasta pitää saada n.12€ alv 0 /135cm paali tarvikkeineen tai ennemmin kannattaa jäädä kotiin. Toki toinen variaatio on löysätä paalia, mutta itse olen tähän saakka vetänyt niin tiukkaan kuin ruuvattu 6900 peura jaksaa vääntää.

niin tässäkin muutama pointti: asikkaanko tehtäväkö on kattaa urakoitsijan virheelliset konehankinnat ja eikös kombin tarkoitus ole parantaa urakoinnin kannattavuutta tehostumisena ei tehdä hommaa mielyttävämmäksi ja kalliimmaksi... niin ja melkein uskallan väittää että kahdella pienemmällä traktorilla ja erillisketjulla päästään alempaan kustannukseen myös urakoinnissa kun kaikki kulut lasketaan pellon reunaan saakka... ::)

alla esimerkki tehokkaasta pääomien käytöstä? ???

Mihin töitä tällä tarkoitus tehdä?

kuormainkoneena käytellään. 6900 ja vt on kesällä urakkahommissa, pikkujonnulla keräillään paalit ja hommaillaan rehut navetalle. Noin ensi kokemuksina voisi sanoa että olen erittäin tyytyväinen hankintaan, tehoboksi päällä voimaakin on n.160hp.

tämä mikkohan on oikeen paskaa jauhavien tollojen esi-isä ;D Meinaakko että ostan combin jolla ajetaan 80% ajoista urakointia, ja maksan sen sitten maitotileistä? tämäkö on oikea hinnoittelu että polttoaineet, huollon ja kuskin palkan saa työ maksaa ja kone maksetaan muista tuloista?
Kuinka kahden traktorin ja kuskin pyöritys pellolla voisi olla edullisempaa kuin yhden kuskin ja koneen? Traktoritunti käärimen kanssa on kuitenkin n.50€ alv0, siihen sitten päälle paalaus 50 000€ mc halella ja jollain n.140hv traktorilla. Ei ainakaan kenenkään tavallisen ihmisen laskuopilla tuota saa halvemmaksi, sillä ei sitä käärintraktoria ja kuskia voi jättää palkatta.
Miten tuo alempi traktorin hankintaa liittyvä teksti liittyy tähän asiaan? 40 000€:n käytetty traktori tuskin 700h/v ajoilla tuskin kaataa urakoinnin kannattavuutta? Vt:llä kylvetään, niitetään ja muokataan ja tehdään paljon muutakin n.800h/v ja paalaimen eteen ei kyllä paljon 15 vuotta vanhaa jontikkaa pahasempaa konetta voi laitta jos aiotaan tehdä töitä LUVATUN AIKATAULUN MUKAAN ja PAALEISTA TEHDÄÄN TIUKKOJA!
Tuollaisen joka ei koskaan ole harrastanut urakkahommia on helppo arvostella hintaa ja urakoitsijan kalustoa, mutta myös meillä on kantapään kautta koettu aluksi se halpa kalusto ja sitten ostettu hyvä. ;)


niin no kuka se ny tollo on, en tiedä, mut...

ensinnäkin erilliskamat (paalain+käärin) saa 55-60 000 e uutena sis vero, mc halena, kronena nyykkarina, claasina nyt ainakin. paalaimen vetoon riittää 120 hv käärimelle kuhan on traktori. kombilla ajettaessa kummasti unohdetaan varsin tehoton paalien kokoilu, se ei olekko siis kustannus? traktoritunnin hinnoista nyt on sellainen kokemus että kun pyöritään tuossa 100 hv luokassa on tuntihinta varsin kohtalainen verrattuna tuonne 180 hv luokkaan, melkein pikkukoneilla ajaa sen kaksi tuntia isoon tuntiin...

tuo konekokoelma juurikin ihmetytti että 4 traktoria 200000 ekua eikä tuon suurempia tuntimääriä, niin ei maidolla varmastikkaan maksettu, joten nostattavat siis urakoinnin kuluja... on tiloja jotka ajavat pienillä koneilla paljon tunteja ja yhdellä voimakoneella ne hommat joissa voimaa tarvitaan... niin ja parilla traktorilla ainakin itte saa ajettua sen 2500-3000 h/v jotta suurimmat ajamisen himot saa täytettyä...

niin no urakoinut en ole muuta kuin lunta mut ostettua on tullut kynnöt, äestykset kasvinsuojelut, lannan ja virtsan ajot, traktorityötä, maansiirtoa, yms yms.... 8)
anteeksi, kirotukshärötykset, oikoluku kaipaa selkeästi treeniä :-)

hvinnamo

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4241
  • ******** 50 / 50 % :)
Vs: Pyöröpaaliurakoitsijat kusettavat maalaisia.
 Pyöröpaaliurakoitsijat kusettavat. Ei kait se tyhmä ole joka pyytää vaan se joka maksaa.

Viimeksi muokattu: 11.02.11 - klo:19:16 kirjoittanut hvinnamo

Joskus sitä oikein ihmettelee, kuinka paljon kirjatietoa sitä ihmiseen sopiikaan. En puhu nyt siis itsestäni.

lypsyukko

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 9770
Vs: pyöröpaali urakoitsijat kusettaa
Täällä on havaittavissa kadehdintaa  :P Ainakaan minä en osaa kadehtia realistin konekantaa enkä monitaito-osaamista. Ja paalin hintakin on näille "lakeuksille" mielestäni halpa 12Eur/ normi paali jos se siis sis verkon ja muovin. Täällä "parhaat" kokonaisurakat kuulemma 24 verotonta euroa/paali  ::). Kuulemma on suolainen maksettava, mutta varsin vähätöinen  ;D Ja Mikkohan voi laittaa itselle ne paalivehkeet ihan rikastumistarkoituksessakin, kun kerran on noin hyvin tullut laskeskeltuakin. Harva urakoija laskee edes miten urakoinnilla tulee  tienaamaan. Peesaillaan vaan muita ja katsotaan miten käy ??? Mutta Mikko on valmis paaliurakoija, ei voi ainakaan laskutaidottomuudesta syyttää, jos tekeekin persnettoa ;)

Courtney1

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 7726
  • I'm not bad, I'm just drawn that way.
Vs: pyöröpaali urakoitsijat kusettaa
Urakoinnissa maksetaan myös siitä, että voit itse istua aurinkotuolissa drinksu kädessä tai tehdä ihan mitä vaan muuta, vaikka joku kone rikki ja silti homma etenee...ja siitä huolettomuudesta mä olen valmis maksamaan paljonkin  :-*
Curtni1 on typerä, suorastaan vastenmielinen idiootti, kun ei erota työtätehnyttä työtävieroksuvasta.

SAS

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 12800
  • Velehojen Veleho
Vs: pyöröpaali urakoitsijat kusettaa
Urakoinnissa maksetaan myös siitä, että voit itse istua aurinkotuolissa drinksu kädessä tai tehdä ihan mitä vaan muuta, vaikka joku kone rikki ja silti homma etenee...ja siitä huolettomuudesta mä olen valmis maksamaan paljonkin  :-*
Noin se menee ;D
Mystinen Logger,arkinen aivan,Talouden ja politiikan arvostettu tutkija.Ilmastotutkimuksen huippu luotettava kriitikko.Sääennustamisen moninkertainen Suomen Mestari.
Pikkutilallinen yrittää omillaan,suuri tilallinen tarvitsee yrittämiseen EU:n tukea !

hvinnamo

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4241
  • ******** 50 / 50 % :)
Vs: pyöröpaali urakoitsijat kusettaa
 Muovikustannus (12 kerrosta) =  n.6e/paali(sis.alv)
Joskus sitä oikein ihmettelee, kuinka paljon kirjatietoa sitä ihmiseen sopiikaan. En puhu nyt siis itsestäni.

lypsyukko

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 9770
Vs: pyöröpaali urakoitsijat kusettaa
Oikeastaan se on hyvä kun paalausurakointi on kallista. Saa paremman "palkan" itteleen ja kökkäväelle. Kun 46:lla myttyjä vääntää ja Elholla kökkämies niitä sitten niskapunaisena käärii  ;D.  Ja kun ei oo palio tehtävää, niin kerkiää niitä rinksujakin ottamaan . Välillä voi olla ihan Vesat   8)