tervetuloa kokeilemaan paalauksen riemua jotka pitävät tätä hommaa helppona. Edellinen combi oli melkoinen maanatai-kappale, 90% varmuudella kun kuskin laittoi pellolle sai kohta mennä korjaan itte perästä. Combin saa raakasti tinkimällä n.75 000€:llä ja kyllä se vaan niin on että combi on urakoinnissa ainoa vaihtoehto (vrt.kaksi kuskia ja traktoria) junaksi laitettu kone taas on alle 1ha tilkuilla aivan karsee nm. kokemusta on.
Kyllä se niin on että hommasta pitää saada n.12€ alv 0 /135cm paali tarvikkeineen tai ennemmin kannattaa jäädä kotiin. Toki toinen variaatio on löysätä paalia, mutta itse olen tähän saakka vetänyt niin tiukkaan kuin ruuvattu 6900 peura jaksaa vääntää.
niin tässäkin muutama pointti: asikkaanko tehtäväkö on kattaa urakoitsijan virheelliset konehankinnat ja eikös kombin tarkoitus ole parantaa urakoinnin kannattavuutta tehostumisena ei tehdä hommaa mielyttävämmäksi ja kalliimmaksi... niin ja melkein uskallan väittää että kahdella pienemmällä traktorilla ja erillisketjulla päästään alempaan kustannukseen myös urakoinnissa kun kaikki kulut lasketaan pellon reunaan saakka...
alla esimerkki tehokkaasta pääomien käytöstä?
Mihin töitä tällä tarkoitus tehdä?
kuormainkoneena käytellään. 6900 ja vt on kesällä urakkahommissa, pikkujonnulla keräillään paalit ja hommaillaan rehut navetalle. Noin ensi kokemuksina voisi sanoa että olen erittäin tyytyväinen hankintaan, tehoboksi päällä voimaakin on n.160hp.
tämä mikkohan on oikeen paskaa jauhavien tollojen esi-isä Meinaakko että ostan combin jolla ajetaan 80% ajoista urakointia, ja maksan sen sitten maitotileistä? tämäkö on oikea hinnoittelu että polttoaineet, huollon ja kuskin palkan saa työ maksaa ja kone maksetaan muista tuloista?
Kuinka kahden traktorin ja kuskin pyöritys pellolla voisi olla edullisempaa kuin yhden kuskin ja koneen? Traktoritunti käärimen kanssa on kuitenkin n.50€ alv0, siihen sitten päälle paalaus 50 000€ mc halella ja jollain n.140hv traktorilla. Ei ainakaan kenenkään tavallisen ihmisen laskuopilla tuota saa halvemmaksi, sillä ei sitä käärintraktoria ja kuskia voi jättää palkatta.
Miten tuo alempi traktorin hankintaa liittyvä teksti liittyy tähän asiaan? 40 000€:n käytetty traktori tuskin 700h/v ajoilla tuskin kaataa urakoinnin kannattavuutta? Vt:llä kylvetään, niitetään ja muokataan ja tehdään paljon muutakin n.800h/v ja paalaimen eteen ei kyllä paljon 15 vuotta vanhaa jontikkaa pahasempaa konetta voi laitta jos aiotaan tehdä töitä LUVATUN AIKATAULUN MUKAAN ja PAALEISTA TEHDÄÄN TIUKKOJA!
Tuollaisen joka ei koskaan ole harrastanut urakkahommia on helppo arvostella hintaa ja urakoitsijan kalustoa, mutta myös meillä on kantapään kautta koettu aluksi se halpa kalusto ja sitten ostettu hyvä.
niin no kuka se ny tollo on, en tiedä, mut...
ensinnäkin erilliskamat (paalain+käärin) saa 55-60 000 e uutena sis vero, mc halena, kronena nyykkarina, claasina nyt ainakin. paalaimen vetoon riittää 120 hv käärimelle kuhan on traktori. kombilla ajettaessa kummasti unohdetaan varsin tehoton paalien kokoilu, se ei olekko siis kustannus? traktoritunnin hinnoista nyt on sellainen kokemus että kun pyöritään tuossa 100 hv luokassa on tuntihinta varsin kohtalainen verrattuna tuonne 180 hv luokkaan, melkein pikkukoneilla ajaa sen kaksi tuntia isoon tuntiin...
tuo konekokoelma juurikin ihmetytti että 4 traktoria 200000 ekua eikä tuon suurempia tuntimääriä, niin ei maidolla varmastikkaan maksettu, joten nostattavat siis urakoinnin kuluja... on tiloja jotka ajavat pienillä koneilla paljon tunteja ja yhdellä voimakoneella ne hommat joissa voimaa tarvitaan... niin ja parilla traktorilla ainakin itte saa ajettua sen 2500-3000 h/v jotta suurimmat ajamisen himot saa täytettyä...
niin no urakoinut en ole muuta kuin lunta mut ostettua on tullut kynnöt, äestykset kasvinsuojelut, lannan ja virtsan ajot, traktorityötä, maansiirtoa, yms yms....