Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Veroilmoitusta  (Luettu 18330 kertaa)

kkk

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 825
  • romuja, mutta omia
Veroilmoitusta
Mitenkäs ootte ilmoitellu klapin myynnin verottajalle?  Meinaan kun tuntuu olevan aika monenlaista käytäntöö ja klapin teko kun ei ole jatkojalostusta.... Alkaa olla ittelläkin vähän jo merkitystä, kun klapin myyntitulot ylittää muut maatalous tulot. Huonosti löytyy vieläkään ohjeita, ainakaan en itte ole oikeen löytäny.

kylmis

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 12223
  • Virolaista kiitos!
Vs: Veroilmoitusta
Hyvä kysymys. Ilmeisesti klapin myyntiä ei tarvitse verottajalle ilmoittaa, kun siitä ei metsälehdenkään vero-ohjeissa kovin tarkkoja ohjeita ollut. Itse tein niin, että klapien teko ja kuljetus hankintatyönä ja niiden arvot otin suoraan verottajan metsäveroilmoituksen ohjeesta. Klapien myyntitulon laitoin hankintakauppatuloksi siihen alkuun, koska hankintatyön arvoa ei sitten oikein muuten voisi vähentää, kuin tässä kohdassa.

Tässä meikäläisen näkemys.

kkk

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 825
  • romuja, mutta omia
Vs: Veroilmoitusta
Hyvä kysymys. Ilmeisesti klapin myyntiä ei tarvitse verottajalle ilmoittaa, kun siitä ei metsälehdenkään vero-ohjeissa kovin tarkkoja ohjeita ollut. Itse tein niin, että klapien teko ja kuljetus hankintatyönä ja niiden arvot otin suoraan verottajan metsäveroilmoituksen ohjeesta. Klapien myyntitulon laitoin hankintakauppatuloksi siihen alkuun, koska hankintatyön arvoa ei sitten oikein muuten voisi vähentää, kuin tässä kohdassa.

Tässä meikäläisen näkemys.
Teit ilmeisesti omasta puusta? Kuinka mittasit kuutiot, kun hankintatyön arvoa laskit? Kun eihän niitä kiintokuutioita yleensä lasketa kun omasta puusta tehdään...Vai laskitko irtokuutioista?

kylmis

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 12223
  • Virolaista kiitos!
Vs: Veroilmoitusta
Laskin mitä olen heittomottina puuta myynyt ja niistä käänsin lukemat sitten kiintomoteiksi.

Monttu Simeon

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 556
  • rento meininki
Vs: Veroilmoitusta
Polttopuun myynti on maatalouden myyntituloa, kohta 213. Hankintatyö siten kuin edellä, sinne metän puolella lasketaan. Puun hinta menoa maatalouden puolella ja tuloutus metsätalouteen, polttopuu on jatkojalostukseen otettua puuta kuten myyntiä varten sahaukseen otetut tukit.

Jos vain metsän veroilmoitus tulee, niin empä tiedä oikeaa systeemiä.
Liikenteen 3-D : дарить дураки дорога

kylmis

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 12223
  • Virolaista kiitos!
Vs: Veroilmoitusta
2C Metsäveroilmoituksen ohjeissa sanotaan kohdassaa 1. Puun myyntitulot.
Puun myyntituloa olette voineet saada myydessänne tukkeja, pylväitä, kuitupuuta, halkoja, pilkkeitä, haketta, tai muuta metsäenergiapuuta, joulupuita, koristehavuja tms. omasta metsästänne.

Jos polttopuiden myynti viedään maatalouden tuloksi, niin ongelmaksi tulee hankintatyön arvon vähentäminen metsäverotuksessa. Kaavake kun rakentuu niin, että hankintatuloista vähennetään hankintatyön arvo. Jos kaikki tulot on maatalouden puolella niin kuinkas vähennykset tehdään metsäpuolella.

Myönnän, että sellainenkin kohta löytyy metsäverokirjasta, jossa sanotaan, että puun pienimuotoinen jatkojalostus on maatalouden tuloa, mutta...

Voihan olla sellaisia yrittäjiä joilla ei ole maataloutta lainkaan ja kaikki polttopuiden tekoon ja myyntiin tulevat toiminnot pitäisi saada esitettyä metsäveroilmoituksessa.

Minulla ei tosiaan itsellänikään ole sata varmaa käsitystä asiasta, mutta erittäin hankalaksi homma menee, jos maatalouden veroilmoituksen kautta pitää puun myynti hoitaa.

kylmis

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 12223
  • Virolaista kiitos!
Vs: Veroilmoitusta
Soitin tuonne verottajan valtakunnalliseen maa- ja metsätalouden palvelunumeroon 020 697 016 ja kerroin, että kuinka menetellään polttopuun myynnin kanssa, kun on maataloutta ja metsätaloutta samalla tilalla. Puut tehty pitkän kaavan mukaan. Itse kaadettu metsästä, kuljetettu laanille, tehty klapeiksi ja myyty ihmisille (kuitilla ;D).

Ohjeet oli, että polttopuun valmistus ja myynti ilmoitetaan metsäveroilmoituksen lomakkeella. Mitään ei tarvitse viedä maatalouden kautta.

pötsjölööm

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4297
  • Hämmästyksen sormi, ihmetyksen suussa
Vs: Veroilmoitusta
Polttopuun myynti on maatalouden myyntituloa, kohta 213. Hankintatyö siten kuin edellä, sinne metän puolella lasketaan. Puun hinta menoa maatalouden puolella ja tuloutus metsätalouteen, polttopuu on jatkojalostukseen otettua puuta kuten myyntiä varten sahaukseen otetut tukit.

Jos vain metsän veroilmoitus tulee, niin empä tiedä oikeaa systeemiä.

Ei muuten varmasti ole.  ;D Se on niin kun kylmis sanoi. Ilmoitetaan kuten hankintatyö. Lasketaan hankintatyön hinta, joka vähennetään myyntihinnasta ja sitten loppu on verotettavaa. Kulut, bensat, matkat vähennetään samoin. Eihän niitä vois kauranhoidosta vähentää. Siis metsätalouden tuloa se on.

Viimeksi muokattu: 08.02.11 - klo:09:56 kirjoittanut pötsjölööm

kkk

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 825
  • romuja, mutta omia
Vs: Veroilmoitusta
Soitin tuonne verottajan valtakunnalliseen maa- ja metsätalouden palvelunumeroon 020 697 016 ja kerroin, että kuinka menetellään polttopuun myynnin kanssa, kun on maataloutta ja metsätaloutta samalla tilalla. Puut tehty pitkän kaavan mukaan. Itse kaadettu metsästä, kuljetettu laanille, tehty klapeiksi ja myyty ihmisille (kuitilla ;D).

Ohjeet oli, että polttopuun valmistus ja myynti ilmoitetaan metsäveroilmoituksen lomakkeella. Mitään ei tarvitse viedä maatalouden kautta.
Huoh... Tuota ajoinkin takaa. Kun itse pari vuotta sitten soitin tuonne paikalliseen verotstoon, niin olin ymmärtävinäni tätin puheesta juuri tuon saman. Eli itse olen laittanut kaikki klapin myyntitulot metsätalouden tuloksi, ja kuitupuun ostot ja muut menot taas metsätalouden menoiksi  ::)

Viimeksi muokattu: 08.02.11 - klo:10:15 kirjoittanut kkk

pötsjölööm

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4297
  • Hämmästyksen sormi, ihmetyksen suussa
Vs: Veroilmoitusta
Jauhiaisen Hannu tekee vuosttain metsäverokirjaa.  ;D Kannattaa ostaa ja lukea.
https://www.suurikuu.fi/PublishedService?pageID=9&itemcode=9789525694697

kylmis

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 12223
  • Virolaista kiitos!
Vs: Veroilmoitusta
Jauhiaisen Hannu tekee vuosttain metsäverokirjaa.  ;D Kannattaa ostaa ja lukea.
https://www.suurikuu.fi/PublishedService?pageID=9&itemcode=9789525694697
Tässä vielä Hannulta saamani vastine kysymykseen tuolla toisella palstalla.

Jos joku asia tuntuu epäselvältä, kannattaa ensin lukea metsätalouden 2C- veroilmoituksen täyttöohjeet.
Siellä Puun myyntitulot -kohdassa sivulla 4 todetaan: Puun myyntituloa olette voinut saada myydessänne tukkeja, pylväitä, kuitupuuta, halkoja, pilkkeitä, haketta tai muuta metsäenergiapuuta, joulupuita, koristehavuja yms. omasta metsästänne.
Polttopuiden myyntitulo on siis metsätalouden pääomatuloa.

Jatkojalostukseksi katsotaan sahaus- yms. toiminta, sivu 2 kohta Metsästä saatujen muiden tulojen ilmoittaminen. Tämä tulo on maatalouden tuloa.
Hannu Jauhiainen Metsälehti



Viimeksi muokattu: 08.02.11 - klo:11:08 kirjoittanut kylmis

Klapikauppias

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1349
Vs: Veroilmoitusta
Minä ilmoitin aikoinaan hankintatyönä, kun omasta metsästä otin puuta ja sain verottajalta kyselyn, että mitäs tämä tälläinen tulo on, kun ei kukaan metsänostaja ole kontrollissaan maininnut mua:) Vein siitä selvityksen ja se kai kelpasi, kun kukaan ei ole perään kysellyt. Nykyään kun teen ostopuusta, homma on selvää maatalouden toimintaa, kuidut menee menoina ja klapit on sivuansiotoiminna tuloa. Ongelma tulee jossain vaiheessa, kun alkaa tuo viljelypuoli jäämään pieneksi klapihommaan nähden ::) joka vuosi täs on koitettu haalia maata lisää, että pysyisi hommat tasapainossa ;D ettei tarvisi perustaa yritystä, kai se jossain välis on antauduttava ja tehtävä eri yritys tuolle klapihommalle.

Kaupoi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1052
Vs: Veroilmoitusta
Oman mausteensa soppaan tuo vielä verotili. Ennakonpidätys puun myyntitulosta pitäisi ohjeen mukaan maksaa ja ilmottaa verotilille...
"Yllä oleva teksti on tuotettu tiloissa, missä käsitellään faktatietoja."

Klapikauppias

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1349
Vs: Veroilmoitusta
Oman mausteensa soppaan tuo vielä verotili. Ennakonpidätys puun myyntitulosta pitäisi ohjeen mukaan maksaa ja ilmottaa verotilille...


Jep:) näinhän se varmaan pitäisi olla, ite oon maksanut isännille suoraan koko summan, koska ovat alv velvollisia ja ennakkoperintä rekisterissä, onneksi pääasiassa olen ostanut metsäpalveluyrityksiltä ja tänävuonna ensikertaa metsänhoito yhdistykset ovat kiinnostuneet mun puuntarpeesta, jopa siinä määrin, etten pysty kaikkea tarjottua puuta ottamaan vastaan. Toki kaikki ne isännät joilta olen luvannut ottaa hoidan, se on vähintä, mitä voi tehdä, kun isännällä on ollut sisua kahlata tuolla hangessa ja osa on jo vuosia uskollisesti hakannu mua varten puuta.

Wejjo

  • Luomumaitoklubi
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2232
Vs: Veroilmoitusta
Oman mausteensa soppaan tuo vielä verotili. Ennakonpidätys puun myyntitulosta pitäisi ohjeen mukaan maksaa ja ilmottaa verotilille...

http://www.vero.fi/doc/download.asp?id=672;56400