Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Apevaunun/sekoittimen kuluminen (pystyruuvi)  (Luettu 5838 kertaa)

KJL

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4084
  • "Aja millä ajat ja Flieglillä loput"
Elikkäs aikansa pyörittyään pystyruuvi ohenee reunoilta ja teriä tietenkin vaihdetaan kulumisen mukaan siinä vaihees, kun terät alkaa olla lopuillaan. Itse asiaan... eli mitenkäs on porukat hoidellu tuota ruuvin reunojen ohentumisongelmaa? Koko ruuvi uusiks (maksaa kai maltaita mihin tahansa merkkiin) vai vahviketta reunaan kovametallipuikolla hitsaten?

Onko kellään kokemusperäistä näkemystä noista "Vihdin koneen" kauppaamista pystyruuvin vahvikepaloista(, jotain raexia mainosti olevan)? Vai hakeeko vaan 400-500 hardoxia ja siitä leikkelee sopivia kaistaleita/ tai leikkauttaa mittojen mukaiset lipareet sopivaksi katsomallaan pajalla?

niijjoo... kohteena ois Mullerupisen MVM6,5, tyttönimeltään kapistus on Jiiäffä, mut pinnas mullerupinkeltanen lateksi... tai miranooli.
tethering holes to their concave windings

mlahti

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2445
Vs: Apevaunun/sekoittimen kuluminen (pystyruuvi)
vaihtamalla koko kapistuksen uuteen..

KJL

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4084
  • "Aja millä ajat ja Flieglillä loput"
Vs: Apevaunun/sekoittimen kuluminen (pystyruuvi)
vaihtamalla koko kapistuksen uuteen..
Ihan hyvä vinkki, mut ei ny ensimmäisenä vaihtoehtona tullu mieleen...
tethering holes to their concave windings

lahtivaja

  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 169
Vs: Apevaunun/sekoittimen kuluminen (pystyruuvi)
Naapuri tuossa hommas liisinki vaunun siksiaikaa kun oma lähti paikalliseen metallipajaan sepitettäväksi.Laittavat seinille uutta peltiä, ja ruuvi "hardoksoidaan" uudestaan.
Ei hätää hässiessä, kun on leipää taskussa...

Make

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 8365
Vs: Apevaunun/sekoittimen kuluminen (pystyruuvi)
Mulle tuli vinoruuvi Cormalliin uusi ruuvi ja kulutuslevyt pohjaan. Tavarat tuli suoraan tanskasta ja paikallinen metallimies hitsasi päivässä palat paikoilleen.
Mystinen kesälaatumies

volvo88

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 436
Vs: Apevaunun/sekoittimen kuluminen (pystyruuvi)
Ensiavuksi olen hitsannut ruuvin reunaan 16mm harjaterästä, antaa jonkinverran lisää peliaikaa. Sitten kun kului niin ohueksi että alkoi taipumaan alaspäin piti keksiä muuta. Tein pahvista mallinneet ruuvin siivistä ja leikkasin 25mm 500 hardoksista palat valmiiksi. Pari ylimääräistä appeen sekoitusta antoi peliaikaa leikata vanhat siivet pois ja vaihtaa uudet tilalle. Tässä remontissa pääsi palkoille, uusi ruuvi olisi maksanut 3k€.

KJL

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4084
  • "Aja millä ajat ja Flieglillä loput"
Vs: Apevaunun/sekoittimen kuluminen (pystyruuvi)
Joo-o... Ainut ongelma vain on, että onpi laite täyttöpöydän ja kuljettimen välis, eli remontti pitänee tehdä osissa aina jakojen välillä... liian pieni pytty liian kovalla käytöllä. Pitää kyllä ihan piruuttaan kysyä uuden ruuvin hintaa varaosana... motivoi kummasti. ;)
tethering holes to their concave windings

mlahti

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2445
Vs: Apevaunun/sekoittimen kuluminen (pystyruuvi)
Ensiavuksi olen hitsannut ruuvin reunaan 16mm harjaterästä, antaa jonkinverran lisää peliaikaa. Sitten kun kului niin ohueksi että alkoi taipumaan alaspäin piti keksiä muuta. Tein pahvista mallinneet ruuvin siivistä ja leikkasin 25mm 500 hardoksista palat valmiiksi. Pari ylimääräistä appeen sekoitusta antoi peliaikaa leikata vanhat siivet pois ja vaihtaa uudet tilalle. Tässä remontissa pääsi palkoille, uusi ruuvi olisi maksanut 3k€.

maksoko oikeesti vaivaa, jos uus ois ollu 3000e? siinä on kuitenki runkoki uus
mie en ainakaan ois alkanu värkkään..

UCD

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1440
Vs: Apevaunun/sekoittimen kuluminen (pystyruuvi)
Ensiavuksi olen hitsannut ruuvin reunaan 16mm harjaterästä, antaa jonkinverran lisää peliaikaa. Sitten kun kului niin ohueksi että alkoi taipumaan alaspäin piti keksiä muuta. Tein pahvista mallinneet ruuvin siivistä ja leikkasin 25mm 500 hardoksista palat valmiiksi. Pari ylimääräistä appeen sekoitusta antoi peliaikaa leikata vanhat siivet pois ja vaihtaa uudet tilalle. Tässä remontissa pääsi palkoille, uusi ruuvi olisi maksanut 3k€.

maksoko oikeesti vaivaa, jos uus ois ollu 3000e? siinä on kuitenki runkoki uus
mie en ainakaan ois alkanu värkkään..

Eipä todellakaan. Eipä taida syntyä uuden veroista, kuin korkeintaan isännän "kovissa" puheissa. Jo lähtökohta, että pitää harsia kasaan rehunjakojen välissä ei hyvää lupaa. Kyllä navetan liepeillä tehdyille tunneille saa varmasti parempaa katetta muissa hommissa... ei vaan taho konesmiehille napata....
Losers always whine about their best. Winners go home and f*ck the prom queen ....

volvo88

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 436
Vs: Apevaunun/sekoittimen kuluminen (pystyruuvi)
Ensiavuksi olen hitsannut ruuvin reunaan 16mm harjaterästä, antaa jonkinverran lisää peliaikaa. Sitten kun kului niin ohueksi että alkoi taipumaan alaspäin piti keksiä muuta. Tein pahvista mallinneet ruuvin siivistä ja leikkasin 25mm 500 hardoksista palat valmiiksi. Pari ylimääräistä appeen sekoitusta antoi peliaikaa leikata vanhat siivet pois ja vaihtaa uudet tilalle. Tässä remontissa pääsi palkoille, uusi ruuvi olisi maksanut 3k€.

maksoko oikeesti vaivaa, jos uus ois ollu 3000e? siinä on kuitenki runkoki uus
mie en ainakaan ois alkanu värkkään..

Eipä todellakaan. Eipä taida syntyä uuden veroista, kuin korkeintaan isännän "kovissa" puheissa. Jo lähtökohta, että pitää harsia kasaan rehunjakojen välissä ei hyvää lupaa. Kyllä navetan liepeillä tehdyille tunneille saa varmasti parempaa katetta muissa hommissa... ei vaan taho konesmiehille napata....


Makuasioista on turha kiistellä. Toiset tykkää värkätä navetan liepeillä ja jotkut pajalla. n. 2500€ tienesti kahden päivän työstä on mielestäni aika hyvä. Harvoin näissä hommissa sellaiseen pääsee. Tietysti jos homma menee harsimiseksi ei sellaiseen pidä ryhtyä. ;D ;D

rene

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5964
Vs: Apevaunun/sekoittimen kuluminen (pystyruuvi)
Itse olen leikkonut kaikki vanhat ja vähän uusiakin niittokoneen terälappuja halki ja migillä pudotellut niitä kiinni joka paikkaan missä on kuluneisuutta. Ruuvien reunatkin koko matkalta ja ruuvien päälle pystyyn myös muutamia matalia teriä. Olen huomannut että tuollaisen terän ympäriltä kuluminen loppuu. :)
  Sen vaan sanon että jos joskus vielä hankin uuden vaunun niin ensimmäisen sekoituksen jälkeen hitsaan kunnolla kulutuspaloja joka paikkaan josta on maali lähtenyt. Tuota oikein lämpimästi suosittelen, ei tielanallakaan ilman teriä ajeta ainakaan jos se lana on oma!!   Tuo minun vaunu on kaksiruuvinen peecon ja siinä onneksi on normaalia isommat ainevahvuudet  mutta silti. :) :) :) :)

Rekolan tilanhoitaja

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 46
Vs: Apevaunun/sekoittimen kuluminen (pystyruuvi)
Ei ne ainevahvuudet kaikkea kerro. Teräksen laadulla on suurempi merkitys. javascript:void(0);