En oikein usko että keslakaan moottoroituna painaa 180 tonnia, kuten retku kirjoittaa. Lienee kirjootus virhe, mutta 18 tonniakin paljo. Meillä on kaks noita oikeita hakkureita eli jenz, ne painaa 500hp koneella ilman vaunua 13t. Toinen on täys paketti tehtaalta ja toinen oli raaka hakku johon rakennettiin itte moottori varustus ja alusta ja 10m3 hakesäliö. Tuossa omatekoosessa on läpivetävä alusta ja telojen käyttö on mahdollista ja on käytettykin.
Rattorin tehot ei riitä tehokkaaseen haketukseen, se on tosiasia joka on myönnettävä. Eli rattosipyöritteiset hakut sopii silloin jos tehään jotain pikkukasoja tai satunnaisiin tuurauksiin tai huvin vuoksi harrasteluun. Sillon jos tehokkaasti ja taloudellisesti halutaan haketta tehdä on hakulle oltava riittävästi voimaa ja siihen rattorit on köykäsiä.
Hintaa noilla laitteilla oli pari vuotta sitten reilu 100t € alv 0 / kappale. Joten ihmettelen keslan hintaa moottoroituna tai ihmettelen muutenkin, mut kai se on tuo suomalainen työ niin kallista. En oo muistanu millonkaan selvittää paljonko ne maksaa tuolla saksassa, luulen jotta 40- 50 % vähemmän kuin täällä. Uus teollisuus moottori josta löytyy tuo 500hp maksaa varusteineen pukissa n. 35000€alv 0, tai makso kun ostin. Minusta halpa verrattuna saman tehoiseen rattoriin....
***joo, nolla liikaa painossa. 100 000e maksaa jenzin 420, ilman moottoria. ja 420 on pieni hakkuri. kesla on huomattavasti halvempi. uutta moottoria ei kannata missään nimessä ostaa. vanha peruskunnostttu moottori vanhalla ruiskutustekniikalla ainut järkevä vaihtoehto. cr tekniikka ja sähköohjaus nostaa vaan hintaa ja vtutusta.
----------
jos tälle linjalle lähdetään niin löytyyhän niitä ihan oikeitakin hakkureita. eräs urakoitsija haketti amerikanihmeellä ensimmäisenä kuukautena 70 000m3. tää oli esimerkkinä että jokasella on omat tarpeensa.
-----------
traktorihakkuri on kustannustehokas yhdistelmä. itse olen vahvasti sitä mieltä että liikkuminen,nosturi ja hakkuri pitää pyöriä omalla koneella, mutta se onkin vain mun mielipide. pyörittäjänä voi toima auto tai traktori.
tää tosin rajoittaa tehot vain n.600hv, sen enempää ei fullerinkaan rattaat tehoa kestä siirtää.
-----------
jenzi on hyvä, siis 560 ja 561. ne on hyvän kokosia autohakkureita. ei enää traktorihommiin. tosin pyörii traktorillakin jos haketettavana pelkkää hakkuutähdettä.
ei ne silti mitään ylivoimasia ole. torven saa tukkoon näistäkin ja terät tylsyy.
561 ei ole puolet tehokkaampi kuin kesla/traktori vaikka hevosia on puolet enemmän.
keslan eduksi lasken viistot terät, menee pienemmällä teholla. kestää myös kohtuullisesti epäpuhtauksia vetokyvyn kärsimättä. ilman seulaa ajettaessa (isoon laitokseen siis)
sain muutama viikko sitte tuloskeksi 0.47l/hakemotti ja paras 31m3 kontti täyttyi vartissa. hakkuutähteestä, eikä ollu edes tuoretta. eli kyllä tälläkin pärjää.
-------
homma on tosiaan ihan harrastelua moneen muuhun verrattuna. semmonen 30000-40000m3 vuoteen maksimi tälle yhdistelmälle. ja siitä jään paljon. mutta ei oo kuski kuluja kun vien itse kuormat.
paras saavutus mitä tiedän on 100 000m3 vuoteen haketta keslalla, tahti on varmasti semmonen että miehet ja kone ei kahta vuotta peräkäin tota kestä. mutta löytyy semmosiakin urakoitsijoita jotka hakkaa 80 000m3 vuodesta vuoteen, traktorilla.
--------
millä vedät/syötät jenzejä? ihmetyttää että en ole kuullut että suomessa on tommosia...
laitatko kuvia s-postiin? kiinnostavia kamppeita.