Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Valtran vaihto  (Luettu 26331 kertaa)

kaenuunkeisari

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 515
Vs: Valtran vaihto
Ostaapi Ferkun niin loppuupi onkelmat! 8)

Joo aivan varmasti  ;D

Make

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 8361
Vs: Valtran vaihto
Ostaapi Ferkun niin loppuupi onkelmat! 8)

Mulla loppu ongelmat Fergun myynnin jälkeen.
Mystinen kesälaatumies

Ojala

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 6207
  • Edelläkävijä ajaa Variolla...
Vs: Betonimyllystä kansi ?
Tuo oli kyl uusi että menis kansi kutosen kohalta,
meilläpäin leikkaa 3-4 kiinni ja sitte ropisee vähä
muutaki...  ;)

Lappalaine oli huhua kuullu että Linnavuoren betonimylly
tulis Fendttiin, ainaki 200 sarjan "Viinitarha malleihin"
on kutosen puolikasta laitettu, sen verran perää on.

Toivottavasti ei ainakaan 19 vuoteen sitä muihin Fendtteihin
laiteta, ai miksi 19 vuotta, no sit mä oon jo 65 ja kansaneläke
alkaa juosta ... ::)
Köyhän täytyy ostaa vain parasta,
siksi Fendt... ;)
(Vanha saksalainen sananlasku)
ps. Totuudenpuhujaa harvoin kiitetään ;-)

handetonttu

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 618
  • talvi yllätti autoilijat
Vs: Betonimyllystä kansi ?
Tuo oli kyl uusi että menis kansi kutosen kohalta,
meilläpäin leikkaa 3-4 kiinni ja sitte ropisee vähä
muutaki...  ;)

Lappalaine oli huhua kuullu että Linnavuoren betonimylly
tulis Fendttiin, ainaki 200 sarjan "Viinitarha malleihin"
on kutosen puolikasta laitettu, sen verran perää on.

Toivottavasti ei ainakaan 19 vuoteen sitä muihin Fendtteihin
laiteta, ai miksi 19 vuotta, no sit mä oon jo 65 ja kansaneläke
alkaa juosta ... ::)

saatat  joutua/päästä sairaseläkkeelle ennen sitä, jyvä menee kurkkuun (olisko sitä rahakauraa?) tai sahajauhot kastuu lopullisesti alkosta ko sisua sovitellaan venttiin jo piakkoin...
allekirjoittanut

sisu

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 3
Vs: Valtran vaihto
Retku kyseli onko lastua.ei ole ja hakkuri on keslan 645.Kauppaa on tehty ny t valtrasta se taitaa tullaki.dyna vt järjetön väliraha melekeen puolet enemmän ja toimitusaika suuri kysymysmerkki kuulemma myydään euroopas paljo.täytyy alkaa hakkuria pyörittää tolla vanhalla nuista uusista taida siihen olla heikentyny on valtran koneet eikä taida olla 8400 jälkeen kunnon konetta.paljo parempi olis ku laittas moottorin kuormaautosta tuommoseen työhön elikkä hakkuriin.

samppaj76

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 528
Vs: Valtran vaihto
minusta järkevintä on laittaa hakkuriin oma kuormaauton kone ne ei paljoa maksa. pystyy käyttämään pienempää traktoria puun kuormauksessa ja koneen kuljetuksessa. mitä minä olen hakkureita käytellyt niin varmaan raskainta käyttöä traktorille. oma moottori varmasti paras jos paljon haketusta. ei lopu voima ja vie vähemmän polttoainetta kun ei tartte ottaa viimeisiä, harkitse edes vaikka onhan siinä hommansa asentaa paikoilleen. tuo t-sarjalainen on hyvä kone kuormaukseen siellä voi istua mukavasti taaksepäin. hyvä näkyvyys ympärille ja keulapumpun kun laittaa niin liikkuu isokin kuormaaja mukavasti. yhellä urakoittijalla on pieni mezzo valtra jolla vetää hakkuria missä oma käytetty volvon kone noin 250 hv. varmaan edullisempi paketti kuin traktori käytöllä.

retku

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1023
Vs: Valtran vaihto
monipiippunen juttu. keslan rumpuhakkuri painaa ilman moottoria 13000kg. omamoottorimalli painaa 180000kg. sitä ei pikku mezolla vedetä. moottori lisää uuden hakkurin hintaa 70-100 000e! riippuen hakkuri merkistä.
-----

vanhalla ka koneella ei pitkälle pääse, ne "kuolee aika helposti" homma kun on vähän erilaista kun tiellä ajo.

työkonemallin cumminssi tai volvo saattas jostain löytyäkki, scaniat vähän hakusessa...mutta ennen kaikkea se homma kaatuu painoon.miinus on myös löpön kulutus, 2 moottoria vie enemmän löpöä kuin yksi.
-----

jos traktorihakkuria haluaa tehostaa niin kannattaa harkita autohakkuria.
uudet autotkin pirun kalliita ja se rakentaminen maksaa aivan prkeleesti. helposti menee yksi t170:n hinta pelkkään auton ja hakkurin yhteen naittamiseen. painoa tulee tämmöseen vehkeeseen helposti maksimi kantavuuden verran, eli vetäviä pyöriä saa olla alustassa 6-8kpl.
-----

mä oon tyytyväinen traktoripyöritteiseen hakkuriin. on maastokelponen, tämmöset kelit senku korostaa asiaa. tiellä kulkee kuitenkin aivan riittävästi ja hakettakin saa aikaseksi hyvin. valmeteissa ei oo ollu kestävyysongelmia vaikka viritetty onkin.

Viimeksi muokattu: 18.03.08 - klo:18:56 kirjoittanut retku

mike

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1809
Vs: Valtran vaihto
Tuossa kiven heiton päässä on kuorma autohajoittamo/korjaamo sieltäkin cumminssin 11/14 litranen eiköhän muutama sisu sula ennen kuin ne.Retku kirjoittelit tuosta kahden koneen syönnistö taitaa max 2 litraa mennä reippaalla tyhjäkäynnillä.Armeijan ja palokuntien autoilla ajettu naurattavan vähä taas joku miljoonan tai puolitoista ei pakosti kovin kauaa kestä.Mikäs siinä on että Valmetin moottori ei kestänyt sk sisussa vaan oli täysi fiasko? Scanian V-8 on kiven alla tai hinnat pilvissä.
"ei mikkään mee saatana kohtuuella,se oli sen edellisen Teen kanssa sama homma.Viinaa pittää juua!"

retku

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1023
Vs: Valtran vaihto
Tuossa kiven heiton päässä on kuorma autohajoittamo/korjaamo sieltäkin cumminssin 11/14 litranen eiköhän muutama sisu sula ennen kuin ne.Retku kirjoittelit tuosta kahden koneen syönnistö taitaa max 2 litraa mennä reippaalla tyhjäkäynnillä.Armeijan ja palokuntien autoilla ajettu naurattavan vähä taas joku miljoonan tai puolitoista ei pakosti kovin kauaa kestä.Mikäs siinä on että Valmetin moottori ei kestänyt sk sisussa vaan oli täysi fiasko? Scanian V-8 on kiven alla tai hinnat pilvissä.

***180000h kesti meidän sisussa valmetti, ei se valmetti mikään auton moottori oo. työkoneisiin se on suunniteltu.

juu, kyllähän niitä moottoreita löytyy, mutta sitä painoa ja hintaa tulee silti.

milkboi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4541
  • Kiima ja kateus.Ne maailmaa pyörittää.
Vs: Valtran vaihto
Kuormaimen pumppu pitää olla hakkurissa,niin hakattessa ei traktorissa tartte olla kuin webasto päällä.
On se hienoo...lehmät lypsää yötä päivää,pyhät arjet,,,ja kustannukset laukkaaa!Pessimisti ei pety.

retku

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1023
Vs: Valtran vaihto
Kuormaimen pumppu pitää olla hakkurissa,niin hakattessa ei traktorissa tartte olla kuin webasto päällä.

 ;D

ranabbi

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 23
Vs: Valtran vaihto
En oikein usko että keslakaan moottoroituna painaa 180 tonnia, kuten retku kirjoittaa. Lienee kirjootus virhe, mutta 18 tonniakin paljo. Meillä on kaks noita oikeita hakkureita eli jenz, ne painaa 500hp koneella ilman vaunua 13t. Toinen on täys paketti tehtaalta ja toinen oli raaka hakku johon rakennettiin itte moottori varustus ja alusta ja 10m3 hakesäliö. Tuossa omatekoosessa on läpivetävä alusta ja telojen käyttö on mahdollista ja on käytettykin.
Rattorin tehot ei riitä tehokkaaseen haketukseen, se on tosiasia joka on myönnettävä. Eli rattosipyöritteiset hakut sopii silloin jos tehään jotain pikkukasoja tai satunnaisiin tuurauksiin tai huvin vuoksi harrasteluun. Sillon jos tehokkaasti ja taloudellisesti halutaan haketta tehdä on hakulle oltava riittävästi voimaa ja siihen rattorit on köykäsiä.
Hintaa noilla laitteilla oli pari vuotta sitten reilu 100t € alv 0 / kappale. Joten ihmettelen keslan hintaa moottoroituna tai ihmettelen muutenkin, mut kai se on tuo suomalainen työ niin kallista. En oo muistanu millonkaan selvittää paljonko ne maksaa tuolla saksassa, luulen jotta 40- 50 % vähemmän kuin täällä. Uus teollisuus moottori josta löytyy tuo 500hp maksaa varusteineen pukissa n. 35000€alv 0, tai makso kun ostin. Minusta halpa verrattuna saman tehoiseen rattoriin....

retku

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1023
Vs: Valtran vaihto
En oikein usko että keslakaan moottoroituna painaa 180 tonnia, kuten retku kirjoittaa. Lienee kirjootus virhe, mutta 18 tonniakin paljo. Meillä on kaks noita oikeita hakkureita eli jenz, ne painaa 500hp koneella ilman vaunua 13t. Toinen on täys paketti tehtaalta ja toinen oli raaka hakku johon rakennettiin itte moottori varustus ja alusta ja 10m3 hakesäliö. Tuossa omatekoosessa on läpivetävä alusta ja telojen käyttö on mahdollista ja on käytettykin.
Rattorin tehot ei riitä tehokkaaseen haketukseen, se on tosiasia joka on myönnettävä. Eli rattosipyöritteiset hakut sopii silloin jos tehään jotain pikkukasoja tai satunnaisiin tuurauksiin tai huvin vuoksi harrasteluun. Sillon jos tehokkaasti ja taloudellisesti halutaan haketta tehdä on hakulle oltava riittävästi voimaa ja siihen rattorit on köykäsiä.
Hintaa noilla laitteilla oli pari vuotta sitten reilu 100t € alv 0 / kappale. Joten ihmettelen keslan hintaa moottoroituna tai ihmettelen muutenkin, mut kai se on tuo suomalainen työ niin kallista. En oo muistanu millonkaan selvittää paljonko ne maksaa tuolla saksassa, luulen jotta 40- 50 % vähemmän kuin täällä. Uus teollisuus moottori josta löytyy tuo 500hp maksaa varusteineen pukissa n. 35000€alv 0, tai makso kun ostin. Minusta halpa verrattuna saman tehoiseen rattoriin....

***joo, nolla liikaa painossa. 100 000e maksaa jenzin 420, ilman moottoria. ja 420 on pieni hakkuri. kesla on huomattavasti halvempi. uutta moottoria ei kannata missään nimessä ostaa. vanha peruskunnostttu moottori vanhalla ruiskutustekniikalla ainut järkevä vaihtoehto. cr tekniikka ja sähköohjaus nostaa vaan hintaa ja vtutusta.
----------

jos tälle linjalle lähdetään niin löytyyhän niitä ihan oikeitakin hakkureita. eräs urakoitsija haketti amerikanihmeellä ensimmäisenä kuukautena 70 000m3. tää oli esimerkkinä että jokasella on omat tarpeensa.
-----------

traktorihakkuri on kustannustehokas yhdistelmä. itse olen vahvasti sitä mieltä että liikkuminen,nosturi ja hakkuri pitää pyöriä omalla koneella, mutta se onkin vain mun mielipide. pyörittäjänä voi toima auto tai traktori.
tää tosin rajoittaa tehot vain n.600hv, sen enempää ei fullerinkaan rattaat tehoa kestä siirtää.
-----------

jenzi on hyvä, siis 560 ja 561. ne on hyvän kokosia autohakkureita. ei enää traktorihommiin. tosin pyörii traktorillakin jos haketettavana pelkkää hakkuutähdettä.
ei ne silti mitään ylivoimasia ole. torven saa tukkoon näistäkin ja terät tylsyy.
561 ei ole puolet tehokkaampi kuin kesla/traktori vaikka hevosia on puolet enemmän.

keslan eduksi lasken viistot terät, menee pienemmällä teholla. kestää myös kohtuullisesti epäpuhtauksia vetokyvyn kärsimättä. ilman seulaa ajettaessa (isoon laitokseen siis)
sain muutama viikko sitte tuloskeksi 0.47l/hakemotti ja paras 31m3 kontti täyttyi vartissa. hakkuutähteestä, eikä ollu edes tuoretta. eli kyllä tälläkin pärjää.

-------
homma on tosiaan ihan harrastelua moneen muuhun verrattuna. semmonen 30000-40000m3 vuoteen maksimi tälle yhdistelmälle. ja siitä jään paljon. mutta ei oo kuski kuluja kun vien itse kuormat.
paras saavutus mitä tiedän on 100 000m3 vuoteen haketta keslalla, tahti on varmasti semmonen että miehet ja kone ei kahta vuotta peräkäin tota kestä. mutta löytyy semmosiakin urakoitsijoita jotka hakkaa 80 000m3 vuodesta vuoteen, traktorilla.

--------

millä vedät/syötät jenzejä? ihmetyttää että en ole kuullut että suomessa on tommosia...
laitatko kuvia s-postiin? kiinnostavia kamppeita.

Viimeksi muokattu: 20.03.08 - klo:19:50 kirjoittanut retku

mike

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1809
Vs: Valtran vaihto
Kyllä sun Retku tarttee saada semmonen seittemän vaihdekepin kone ilman lämmityslaitetta tuulilasin pyyhkijöitä ilman pikavaihteita ja keppejä molemmin puolin,eihän sulla mikään kestä.

Nyt on vuosi 2008.Eikö olisi aika jo hankkia....


MF DYNA_VT :-*
"ei mikkään mee saatana kohtuuella,se oli sen edellisen Teen kanssa sama homma.Viinaa pittää juua!"

Timppa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 13531
Vs: Valtran vaihto
Ostaapi Ferkun niin loppuupi onkelmat! 8)

Mulla loppu ongelmat Fergun myynnin jälkeen.

Sait niin pirusti rahhaa siitä...

Elät pelkästään traktorinmyyntitulon koroilla.
Kui mää ain olen paras?