Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Ylileveysvalojen kanssa saa ajaa vastaantulevien kaistaa!!!  (Luettu 5758 kertaa)

jupexx

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 714
Tapahtui hiljattain täällä päin... Iso traktori ajaa kapeaa maantietä aura keulassa ja paripyörät joka rattaassa. Tien laidaoissa n. 30 sentin penkat. Auto tulee vastaan. Traktori ei väistä penkkaan eikä myöskään auto. Autoilija ajaa pahki traktorin takaparipyörään ja menee lunastuskuntoon. Traktori arvioni mukaan yli 3,5 metriä leveä ja jäljistä päätellen n. metrin vastaantulevien puolella.
Poliisien tuomio: Autoilija syyllinen koska oisi ollut jälkien mukaan ollut mahdollista ajaa vielä lähemmäs penkkaa!
Eli... Jos teillä on ylileveysvalot paikallaan niin tyhjää sinne penkalle väistelee. Ajaa vain oikeaa reunaa ja vastaantulijat väistelköön!
Lapin juntti lyö outoa turpaan, se on viekas ja arvaamaton...

Peltola

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1410
Miksei auto väistänyt, eikö huomannut vai ei uskaltanut mennä reunaan. Autolla on huomattavasti helpompi jopa pysähtyä, kun traktorilla riippuen onko tyhjä traktori. Penkkaan ei paripyörällä voi väistää kuin pysähtymällä. Tien reunat ovat nykyään täynnä tavaraa ja pelkkä lumi ottaa rajusti tuplapyöriin. Jos auto olisi pysähtynyt omalle kaistalleen, olisi tuskin ollut mitenkään syyllinen, jos traktori olisi tullut päälle. Kapealla tiellä jossa ei sovi kohtaamaan yleensä päälleajaja maksaa. Järkeä molemminpuolin. Ei niitä paripyöriäkään huvikseen pidetä.

jupexx

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 714
Ei ollut uskaltanut mennä laidemmaksi juuri penkkojen takia. Vetää ne autonkin ojaan. Jäi tuosta vielä mainittematta että autoilija sai sakot liikenteen vaarantamisesta!
Lapin juntti lyö outoa turpaan, se on viekas ja arvaamaton...

Timppa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 13531
Nykyään ei autoilijat uskalla/osaa ajaa tien reunassa.

Sen takia mää en käytä traktorissa levikkeitä.
Kui mää ain olen paras?

Jätkä

  • Vieras
Löytyykö linkkiä vai onko pelkästään Esson baarin puheita. Ainakin tuo tien keskiviivan ylitys myös näillä yksityisteilläkin aika vahva syyllisyyden pelastaja jos ajoneuvo oma ajoneuvo on tien keskiviivan oikealla puolella. Mutta tuossa tapauksessa jos traktori on ollut pysäytettynä ja sitten ajaa autolla renkaaseen niin autoilija saa etsiä syytä vain itsestään. Nimim. Omakohtainen kokemus ja Nissanin peili

Timppa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 13531
Millai voi olla 4 metriä leviäl tiellä keskiviivan omalla puolella jos
levikkeitten kans traktori on 4 metriä leviä?

 :D
Kui mää ain olen paras?

Topias Funke

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 841
  • aSiantuntija
Kiva ois tietee, että miks parikkaat päällä talavella? Tuskin parantaa ajo-ominaisuuksia auratessa.. ???
Mutta ois sen autoilijankin pitänyt pystyä pysähtymään tien näkyvällä osuudella, eikös se joku sääntö oo semmonen. Toissaalta leveä kuljetus olis jonku tulkinnan mukaan vaatinu etuauton, siis jos pysyvästi tukitaan vastaantulijoidenkin kaistaa.
Faktoja lisää tuosta.
aSiantuntija lausuntoja maksusta.

jupexx

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 714
Löytyykö linkkiä vai onko pelkästään Esson baarin puheita. Ainakin tuo tien keskiviivan ylitys myös näillä yksityisteilläkin aika vahva syyllisyyden pelastaja jos ajoneuvo oma ajoneuvo on tien keskiviivan oikealla puolella. Mutta tuossa tapauksessa jos traktori on ollut pysäytettynä ja sitten ajaa autolla renkaaseen niin autoilija saa etsiä syytä vain itsestään. Nimim. Omakohtainen kokemus ja Nissanin peili

Ei oo linkkiä eikä esson puheita vaan autoilija lähisukulainen. Traktorilla sen kuskin sanoja lainatakseni törmäyshetkellä "täysi höyry päällä". Autolla jotain 50-60 törmäyshetkellä. Ei siitä tarkkaa tietoa. Kyseistä tietä ajelen itsekkin pienemmällä traktorilla levikkeet päällä sulan maan aikaan ja oikean puolen renkaat täytyy olla täysin pientareen puolella että mahtuu keskiviivan oikealle puolen. Talvella penkoista johtuen vielä kapeempi tie.
Paripyörät ilmeisesti sen takia päällä kun oli menossa tekemään talviteitä umpiseen.
Lapin juntti lyö outoa turpaan, se on viekas ja arvaamaton...

zetor8045

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5568
Löytyykö linkkiä vai onko pelkästään Esson baarin puheita. Ainakin tuo tien keskiviivan ylitys myös näillä yksityisteilläkin aika vahva syyllisyyden pelastaja jos ajoneuvo oma ajoneuvo on tien keskiviivan oikealla puolella. Mutta tuossa tapauksessa jos traktori on ollut pysäytettynä ja sitten ajaa autolla renkaaseen niin autoilija saa etsiä syytä vain itsestään. Nimim. Omakohtainen kokemus ja Nissanin peili

Ei oo linkkiä eikä esson puheita vaan autoilija lähisukulainen. Traktorilla sen kuskin sanoja lainatakseni törmäyshetkellä "täysi höyry päällä". Autolla jotain 50-60 törmäyshetkellä. Ei siitä tarkkaa tietoa. Kyseistä tietä ajelen itsekkin pienemmällä traktorilla levikkeet päällä sulan maan aikaan ja oikean puolen renkaat täytyy olla täysin pientareen puolella että mahtuu keskiviivan oikealle puolen. Talvella penkoista johtuen vielä kapeempi tie.
Paripyörät ilmeisesti sen takia päällä kun oli menossa tekemään talviteitä umpiseen.
Täälläpäin tiet levenee aina talvella kiitos auraajien ja sitten onkin kaikki linja-autoja väistelleet ojassa  ;D

Peltola

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1410
Paripyöriä voi tarvita vaikka suolla, kun aukoo turveaumanympäryksiä jäädytystä varten tai ajaa maita/kantoja suolla. Tai ei viitsi heittää turvekoneesta pois huoltoon mennäkseen.

Olen hinannut eräitäkin kohtaavia autoja hangesta ja yleensä tiellä pysyvä auto ei ole uskaltanut mennä lähellekään tien reunaa. Tyhjää tietä jää jopa metri ja toisen on pudottava tieltä. Nämä kaistaviivauskolliset kaupunkilaiset tulevat maalle mökeilleen ja arvostavat itsensä ja autonsa niin korkealle, ettei muita tielle sovi.

Rimuli

  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 147
Kuinaks monella sivutiellä ne nyt näkyykään ne kaistaviivat?
Jos vehkeiden laillisuus ja muut kunnossa on syyllinen se joka ajaa kauempana oikeasta reunasta, Esim erikoiskuljetus saa viedä tilaa vastaantulijoilta. Motoristit, tai siis wannabee motoristit ovat mielestäni silti pahimpia toisten puolelle tunkijoita, jos viidestä vastaantulevasta harrikasta ei yks ole keskiviivalla niin ihmettelen.

Jätkä

  • Vieras
Kuinaks monella sivutiellä ne nyt näkyykään ne kaistaviivat?
Jos vehkeiden laillisuus ja muut kunnossa on syyllinen se joka ajaa kauempana oikeasta reunasta, Esim erikoiskuljetus saa viedä tilaa vastaantulijoilta. Motoristit, tai siis wannabee motoristit ovat mielestäni silti pahimpia toisten puolelle tunkijoita, jos viidestä vastaantulevasta harrikasta ei yks ole keskiviivalla niin ihmettelen.

 Ainakin täälläpäin se löytyy poliisin metrimitassa.

bouli

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5914
Löytyykö linkkiä vai onko pelkästään Esson baarin puheita. Ainakin tuo tien keskiviivan ylitys myös näillä yksityisteilläkin aika vahva syyllisyyden pelastaja jos ajoneuvo oma ajoneuvo on tien keskiviivan oikealla puolella. Mutta tuossa tapauksessa jos traktori on ollut pysäytettynä ja sitten ajaa autolla renkaaseen niin autoilija saa etsiä syytä vain itsestään. Nimim. Omakohtainen kokemus ja Nissanin peili

Ei oo linkkiä eikä esson puheita vaan autoilija lähisukulainen. Traktorilla sen kuskin sanoja lainatakseni törmäyshetkellä "täysi höyry päällä". Autolla jotain 50-60 törmäyshetkellä. Ei siitä tarkkaa tietoa. Kyseistä tietä ajelen itsekkin pienemmällä traktorilla levikkeet päällä sulan maan aikaan ja oikean puolen renkaat täytyy olla täysin pientareen puolella että mahtuu keskiviivan oikealle puolen. Talvella penkoista johtuen vielä kapeempi tie.
Paripyörät ilmeisesti sen takia päällä kun oli menossa tekemään talviteitä umpiseen.
Täälläpäin tiet levenee aina talvella kiitos auraajien ja sitten onkin kaikki linja-autoja väistelleet ojassa  ;D

Joo.
Itse vedin eilen aamulla ojaan traktorin ja tyhjän peräkärryn kanssa.
Sankassa lumipyryssä mutkapaikassa vastaan tullut pikkuauto ei auraamattomalla tiellä uskaltanut väistää reunaan joten itse jouduin väistämään aurausviittoja seuraten niin reunaan kuin mahdollista. Pahaksi onneksi tievaltio poisti viime syksynä penkkoja kaivurilla, korkea aika oli kyllä tehdäkin ja aurausviitat oli lyöty niin että tien reuna alkoi viettämään jo ennen merkkejä..
Liukkaalla nuoskalumella veti traktorin ketjutonta etupäätä päättäväisesti ojaan päin.. Ohjausjarrut oli kyllä auki, mutten uskaltanut niillä painaa tiellepäin etten törmäisi vastaantulijaan. Sinne mentiin puoliksi aika pahuksen syvään ojaan. Hetken tuumattuani totesin että järkevin yrittää ojan yli pellolle, pellon puoleiselle penkalle asti pääsin ja siihen istahti kiinni. Ei paljoa ketjut lohduta kun mahanalus niinkuin juntattuna aurattua kovettunutta lunta..  Kaveria joutui vaivaamaan että kävi hinaamassa poies.

shaka

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 44
jepjep. Välillä tuntuu hiluxilla ajellessa että vastaantulevat luulee, että nelivetosella lava-autolla pääsee väistään vaikka ojan pohjalle, ajetaan vaan reippaasti keskellä tietä.

mies

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1174
Millai voi olla 4 metriä leviäl tiellä keskiviivan omalla puolella jos
levikkeitten kans traktori on 4 metriä leviä?

 :D

Tien keskiviiva on varmaankin vasemmasssa penkassa.