mitäs jos onkin niin että perheeseen kuuluu mies ja vaimo, lapset alaikäisiä. akalle oma auto miehelle joku paska 200e auto ja sitten maatalouteen 30 000e sprintteri, tuskin siinä mitään perusteluja tarvitaan, maatalouden ajot hoidetaan sprinnterillä, ja akka ajaa omallansa ja mies ajaa 200e autolla siviiliajot??
luulis menevän läpi jos maksaa 3sta autosta verot ja vaan 2 kuljettajaa niin silloin 1 auto on maatlouden käytössä sataprosenttisesti!!
"Maataloustoiminnassa vähennyskelpoinen kilometrimäärä tulee esittää ajopäiväkirjalla"
http://www.vero.fi/?article=7748&domain=VERO_MAIN&path=5,40,437,813&language=FIN
Kuorma-auto nyt mennee ilman eri selvitystä 100%, muutoin jokin selvitys tullaan vaatimaan viimeistään verotarkastuksen yhteydessä.
Oisko vetotoimistoilla erilaisia käsityksiä asiasta?
Ihan varmasti ainakin vetotoimistoilla on, mutta en menis jatkosta lyömään vetoa
Verotarkastuksia keskitetään nyt voimakkaasti tiettyihin toimistoihin, joiden ohjeistus tulee olemaan varmasti hyvin pitkälle noiden yhtenäistämisohjeiden mukainen. Näistä samoista asioista ohjeistettiin hyvin samaan tapaan paikallisia verotoimistoja jo silloin kun oli siellä töissä 16 vuotta sitten, mutta niinhän se oli kun paikallisien isäntien papereita siinä tarkasteltiin niin niissähän joustettiin missä voitiin.
Keskittämisen tarkoitus on nimenomaan viedä tarkastus pois kotikentältä, ja ammattimaistuminen, eli tarkastuksia tekee ihan oma henkilökunta. Näin kirjanpitäjän näkökulmasta en minä ainakaan mappia jättäisi tarkastukseen ellei siellä ole jotakin selvitystä paperilla auton käytöstä.
Ellei muuta ole ollut käytettävissä, olen kirjausvaiheessa käteiskuittien vastakirjauksen selitteeksi laittanut aina kaupan nimen, tulostanut pääkirjaotteen käteismaksuista aikajärjestyksessä ja siihen kynällä merkannut kilometrit. Sen lisäksi olen tehnyt laskelman jossa "kuitittomat" ajot arvioitu tyyliin "lähimpään keskukseen 1krt/vk jne". Noista yhteenlaskien olen sitten saanut maatalouden ajo-km, jotka tietenkin suhteutan kirjanpidossa oleviin polttoainelaskuihin niin, että kulutus on sopiva.
Pääsääntöisesti oikaisen aina jonkin verran kirjatuista menoista yksityistalouden osuudeksi ellei ole kerran asiakkaan tekemää yksiselitteistä ajopäiväkirjaa joka todistaa 100% ajot. 10% oikaisu riittää jo siihen, ettei tarvitse takuta tarkastuksen kanssa periaatekysymyksestä.
Semmoinen vinkki jos joskus tarkastukseen joudutte ja noita joudutte selvittämään, niin tehkää jonkunlainen laskelma missä on lopputuloksena ihan km-lukuja. Menee siinä vaiheessa todennäköisesti vielä hyvin läpi, mutta jos alatte sukkana väittelemään "niin ja niin monta autoa ja niistä maksettuja veroja jne." niin olette heikoilla vesillä. Tarkastusohjeet tuntevat vain yksityisajot ja tulonhankintaan liittyvät ajot erittelevän ajopäiväkirjan "tai muun luotettavan selvityksen" - eli tehkää siinä vaiheessa tuo muu luotettava selvitys joka tarkoittaa jotain laskelmaa joka perustuu johonkin.
Mieluiten toki tuommoinen laskelma jo siinä vaiheessa mukana kun mapin viette.