Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Fergusooni 35 x  (Luettu 7657 kertaa)

Teroman

Mattimyöhäinen

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 37
Vs: Fergusooni 35 x

Vaiko Dexta Super ;

http://perfekt.kuvat.fi/kuvat/Matti+Merta+Loimaa+250709/Matti+Merta+250709+039.JPG

,,,,,,,,,,,Å,,,,,,,,
Jos kysyt mikä kuvassa, minusta Forsson Dexta, ns. "punanokkadexta" ollut myynnis uutena joskus 1959 - 1960. Nopea sen aikaisiksi traktoreiksi, mutta siksi heikko perästään.

Teroman

Vs: Fergusooni 35 x

Jåå Å

En tiedä woorteista enkä Basildoneista juuri mitään,,,,,huh huh

Oliko Fergu parei ?

kestämään siis
;;;;Å:::ååååÅÅÅÅ:::::å,,,,,,

sirkussonni

  • Vieras
Vs: Fergusooni 35 x
Paha mennä sanomaan, joka jomman kumman on aikoinaan hankkinut, monesti ajaa samalla vieläkin. Ei ole siis tarvinnut vaihtaa siihen toiseen merkkiin. Kevät kun taas tulee, niin akkuun virtaa ja 35X kun pyörähtää hieman yli kierrosen, niin jo on tuttu soitto perkinssin! Pitäis se entistää, mutta kun siinä ei sinänsä ole muuta vikaa kuin haalistunut väri ja ryytyneet jarrut....

nestori2

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2079
Vs: Fergusooni 35 x
eikös Super Dextassa ollut sama Perkinsin kone(2,5 litran) kuin 35X:ssä.

sirkussonni

  • Vieras
Vs: Fergusooni 35 x
Niimpä tais olla, eihän siinä ollu sitten muuta eroa kuin väri ja nokkamerkki? 

rene

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5964
Vs: Fergusooni 35 x
Tuona aikakautena on fergu ollut kokonaisuutena ylivoimainen.

vm

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 47
Vs: Fergusooni 35 x
Ei se ainakaan verku ole. Ja tämä on sitten varma kans  :)

rene

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5964
Vs: Fergusooni 35 x
Ei se ainakaan verku ole. Ja tämä on sitten varma kans  :)
No ei kuvan kone kyllä ole verku.    Mutta fergu on kyllä paree :)   Ollut tuolloin :)

redbull

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 705
  • Go Ahead, Make My Day
Vs: Fergusooni 35 x
Niimpä tais olla, eihän siinä ollu sitten muuta eroa kuin väri ja nokkamerkki?  
>>>Olihan siinä aika paljonkin eroa. Dextassa Simmssin rivipumppu, joka oli Fordson Dekstassa alipainesäätimellä ja Superissa keskipakosäätimellä. Pakkosyöttö oli hyvä puoli näissä.  Massikas Cav;n jakajapumppu. Nostolaite oli alkeellisempi Dextassa (painonsiirto) Etukehto kokonaisuudessaan huonompi Dextassa ja etuakseli muutenkin.Mm.
olka-akseli lyhyempi, joka väljistyi helposti. Se Foortin kuulamutterisimpukka oli aika huono myös kaikenkaikkiaan.
Oliskohan vielä ollut niin, että Mansikkin lohko oli kuivilla putkilla, jotka porattiin paikalleen puristamisen jälkeen oikeaan kokoonsa ja Dextan märillä. On jo sen verran aikaa kun dekstan koneen laitoin ettei jaksa muistaa ;)
Niin ja sen moottorin tyyppi on sitten Perkins 3.152 (152x16,4= 2,492 litraa) Ei pidä sekoittaa sitä "japanin Perkinssiin" joka on 4.154 ja aivan eri tyyppinen moottori. Niitä käytettiin teollisuusmoottoreina ja mm Volvon puimureissa. (830,1130)

Viimeksi muokattu: 01.01.11 - klo:23:59 kirjoittanut redbull

icefarmer

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 26011
  • vastustan
Vs: Fergusooni 35 x
Niimpä tais olla, eihän siinä ollu sitten muuta eroa kuin väri ja nokkamerkki?  
>>>Olihan siinä aika paljonkin eroa. Dextassa Simmssin rivipumppu ja Massikas Cav;n jakaja. Nostolaite oli alkeellisempi Dextassa (painonsiirto) Etukehto kokonaisuudessaan huonompi Dextassa ja etuakseli muutenkin.Mm.
olka-akseli lyhyempi, joka väljistyi helposti. Se Foortin kuulamutterisimpukka oli aika huono myös kaikenkaikkiaan.
Oliskohan vielä ollut niin, että Mansikkin lohko oli kuivilla putkilla, jotka porattiin paikalleen puristamisen jälkeen oikeaan kokoonsa ja Dextan märillä. On jo sen verran aikaa kun dekstan koneen laitoin ettei jaksa muistaa ;)
Niin ja sen moottorin tyyppi on sitten Perkins 3.152 (152x16,4= 2,492 litraa) Ei pidä sekoittaa sitä "japanin Perkinssiin" joka on 4.154 ja aivan eri tyyppinen moottori. Niitä käytettiin teollisuusmoottoreina ja mm Volvon puimureissa. (830,1130)
oliko transitissa joskus aikanaan kans perkinssin moottori joka oli kait sukua noille vai muistanko väärin ???
Kaiken sen minkä Italian mafia joutuu tekemään laittomasti voi Suomessa tehdä laillisesti...

redbull

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 705
  • Go Ahead, Make My Day
Vs: Fergusooni 35 x
Niimpä tais olla, eihän siinä ollu sitten muuta eroa kuin väri ja nokkamerkki?  
>>>Olihan siinä aika paljonkin eroa. Dextassa Simmssin rivipumppu ja Massikas Cav;n jakaja. Nostolaite oli alkeellisempi Dextassa (painonsiirto) Etukehto kokonaisuudessaan huonompi Dextassa ja etuakseli muutenkin.Mm.
olka-akseli lyhyempi, joka väljistyi helposti. Se Foortin kuulamutterisimpukka oli aika huono myös kaikenkaikkiaan.
Oliskohan vielä ollut niin, että Mansikkin lohko oli kuivilla putkilla, jotka porattiin paikalleen puristamisen jälkeen oikeaan kokoonsa ja Dextan märillä. On jo sen verran aikaa kun dekstan koneen laitoin ettei jaksa muistaa ;)
Niin ja sen moottorin tyyppi on sitten Perkins 3.152 (152x16,4= 2,492 litraa) Ei pidä sekoittaa sitä "japanin Perkinssiin" joka on 4.154 ja aivan eri tyyppinen moottori. Niitä käytettiin teollisuusmoottoreina ja mm Volvon puimureissa. (830,1130)
oliko transitissa joskus aikanaan kans perkinssin moottori joka oli kait sukua noille vai muistanko väärin ???
No sikäli väärin, että sitä sanottiin Yorkindieseliks tai- perkinsiksi. Oikein paskojenpaska lähtemään käyntiin. Etukammio peli ja tyyppimerkinnäthän oli. 4.107 ja 4.108. Tää 4.107 oli ranskan massikassa eli MF 25 ja Mf 130 traktorissa.Ne oli juuri niitä jotka ei lähteny kesälläkään käyntiin seipäänvarjosta. Kansivikoja paljon. Eli näitten tilavuus siinä 1,7-,1,8 litraa. Joten aika alamittainen siihen porsaannokalla varustettuun ransiittiin. Joitain oli vielä oikein paripyörillä ja hitaalla perällä ja ne kulki hikisesti sen 80 alamäkeen... ;D.

aurajokilaivuri

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2449
Vs: Fergusooni 35 x
No sikäli väärin, että sitä sanottiin Yorkindieseliks tai- perkinsiksi. Oikein paskojenpaska lähtemään käyntiin. Etukammio peli ja tyyppimerkinnäthän oli. 4.107 ja 4.108. Tää 4.107 oli ranskan massikassa eli MF 25 ja Mf 130 traktorissa.

Transitin 4.108 oli kuivilla putkilla, ranskan massikoiden 4.107 märillä.

York oli eri kone, foordin omaa valmistetta ja 2.4 litraa, korvasi perkiisselin joskus 70-luvun alkupuolella.

Dextan moottorien lohkot ja kannet valettiin fordilla, ja ne rahdattiin perkinsille työstettäväksi.

iskra

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 11786
Vs: Fergusooni 35 x
 Dextoja oli kylällä paljonkin aikoinaan mutta johonkin ovat hävinneet,samanaikuiset ferkut pyörivät edelleen..

Mäksä

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 489
Vs: Fergusooni 35 x
Kyllähän se dexta on aikansa huipputuote. Ei siitä pääse yli eikä ympäri 8) Etenkin superi, hiukan enemmän tehoa, kuin normi texasissa ja vieläpä tasauspyörästön lukko :-* Se on meilläkin edelleen talon tehokkain raktori.. peltohommissakin pito joskus loppuu, mutta teho ei koskaan.