Agronet
Keskusteluaiheet => Koneet, laitteet ja tekniikka => Aiheen aloitti: Teroman - 01.01.11 - klo:16:58
-
Vaiko Dexta Super ;
http://perfekt.kuvat.fi/kuvat/Matti+Merta+Loimaa+250709/Matti+Merta+250709+039.JPG
,,,,,,,,,,,Å,,,,,,,,
-
Vaiko Dexta Super ;
http://perfekt.kuvat.fi/kuvat/Matti+Merta+Loimaa+250709/Matti+Merta+250709+039.JPG
,,,,,,,,,,,Å,,,,,,,,
Jos kysyt mikä kuvassa, minusta Forsson Dexta, ns. "punanokkadexta" ollut myynnis uutena joskus 1959 - 1960. Nopea sen aikaisiksi traktoreiksi, mutta siksi heikko perästään.
-
Jåå Å
En tiedä woorteista enkä Basildoneista juuri mitään,,,,,huh huh
Oliko Fergu parei ?
kestämään siis
;;;;Å:::ååååÅÅÅÅ:::::å,,,,,,
-
Paha mennä sanomaan, joka jomman kumman on aikoinaan hankkinut, monesti ajaa samalla vieläkin. Ei ole siis tarvinnut vaihtaa siihen toiseen merkkiin. Kevät kun taas tulee, niin akkuun virtaa ja 35X kun pyörähtää hieman yli kierrosen, niin jo on tuttu soitto perkinssin! Pitäis se entistää, mutta kun siinä ei sinänsä ole muuta vikaa kuin haalistunut väri ja ryytyneet jarrut....
-
eikös Super Dextassa ollut sama Perkinsin kone(2,5 litran) kuin 35X:ssä.
-
Niimpä tais olla, eihän siinä ollu sitten muuta eroa kuin väri ja nokkamerkki?
-
Tuona aikakautena on fergu ollut kokonaisuutena ylivoimainen.
-
Ei se ainakaan verku ole. Ja tämä on sitten varma kans :)
-
Ei se ainakaan verku ole. Ja tämä on sitten varma kans :)
No ei kuvan kone kyllä ole verku. Mutta fergu on kyllä paree :) Ollut tuolloin :)
-
Niimpä tais olla, eihän siinä ollu sitten muuta eroa kuin väri ja nokkamerkki?
>>>Olihan siinä aika paljonkin eroa. Dextassa Simmssin rivipumppu, joka oli Fordson Dekstassa alipainesäätimellä ja Superissa keskipakosäätimellä. Pakkosyöttö oli hyvä puoli näissä. Massikas Cav;n jakajapumppu. Nostolaite oli alkeellisempi Dextassa (painonsiirto) Etukehto kokonaisuudessaan huonompi Dextassa ja etuakseli muutenkin.Mm.
olka-akseli lyhyempi, joka väljistyi helposti. Se Foortin kuulamutterisimpukka oli aika huono myös kaikenkaikkiaan.
Oliskohan vielä ollut niin, että Mansikkin lohko oli kuivilla putkilla, jotka porattiin paikalleen puristamisen jälkeen oikeaan kokoonsa ja Dextan märillä. On jo sen verran aikaa kun dekstan koneen laitoin ettei jaksa muistaa ;)
Niin ja sen moottorin tyyppi on sitten Perkins 3.152 (152x16,4= 2,492 litraa) Ei pidä sekoittaa sitä "japanin Perkinssiin" joka on 4.154 ja aivan eri tyyppinen moottori. Niitä käytettiin teollisuusmoottoreina ja mm Volvon puimureissa. (830,1130)
-
Niimpä tais olla, eihän siinä ollu sitten muuta eroa kuin väri ja nokkamerkki?
>>>Olihan siinä aika paljonkin eroa. Dextassa Simmssin rivipumppu ja Massikas Cav;n jakaja. Nostolaite oli alkeellisempi Dextassa (painonsiirto) Etukehto kokonaisuudessaan huonompi Dextassa ja etuakseli muutenkin.Mm.
olka-akseli lyhyempi, joka väljistyi helposti. Se Foortin kuulamutterisimpukka oli aika huono myös kaikenkaikkiaan.
Oliskohan vielä ollut niin, että Mansikkin lohko oli kuivilla putkilla, jotka porattiin paikalleen puristamisen jälkeen oikeaan kokoonsa ja Dextan märillä. On jo sen verran aikaa kun dekstan koneen laitoin ettei jaksa muistaa ;)
Niin ja sen moottorin tyyppi on sitten Perkins 3.152 (152x16,4= 2,492 litraa) Ei pidä sekoittaa sitä "japanin Perkinssiin" joka on 4.154 ja aivan eri tyyppinen moottori. Niitä käytettiin teollisuusmoottoreina ja mm Volvon puimureissa. (830,1130)
oliko transitissa joskus aikanaan kans perkinssin moottori joka oli kait sukua noille vai muistanko väärin ???
-
Niimpä tais olla, eihän siinä ollu sitten muuta eroa kuin väri ja nokkamerkki?
>>>Olihan siinä aika paljonkin eroa. Dextassa Simmssin rivipumppu ja Massikas Cav;n jakaja. Nostolaite oli alkeellisempi Dextassa (painonsiirto) Etukehto kokonaisuudessaan huonompi Dextassa ja etuakseli muutenkin.Mm.
olka-akseli lyhyempi, joka väljistyi helposti. Se Foortin kuulamutterisimpukka oli aika huono myös kaikenkaikkiaan.
Oliskohan vielä ollut niin, että Mansikkin lohko oli kuivilla putkilla, jotka porattiin paikalleen puristamisen jälkeen oikeaan kokoonsa ja Dextan märillä. On jo sen verran aikaa kun dekstan koneen laitoin ettei jaksa muistaa ;)
Niin ja sen moottorin tyyppi on sitten Perkins 3.152 (152x16,4= 2,492 litraa) Ei pidä sekoittaa sitä "japanin Perkinssiin" joka on 4.154 ja aivan eri tyyppinen moottori. Niitä käytettiin teollisuusmoottoreina ja mm Volvon puimureissa. (830,1130)
oliko transitissa joskus aikanaan kans perkinssin moottori joka oli kait sukua noille vai muistanko väärin ???
No sikäli väärin, että sitä sanottiin Yorkindieseliks tai- perkinsiksi. Oikein paskojenpaska lähtemään käyntiin. Etukammio peli ja tyyppimerkinnäthän oli. 4.107 ja 4.108. Tää 4.107 oli ranskan massikassa eli MF 25 ja Mf 130 traktorissa.Ne oli juuri niitä jotka ei lähteny kesälläkään käyntiin seipäänvarjosta. Kansivikoja paljon. Eli näitten tilavuus siinä 1,7-,1,8 litraa. Joten aika alamittainen siihen porsaannokalla varustettuun ransiittiin. Joitain oli vielä oikein paripyörillä ja hitaalla perällä ja ne kulki hikisesti sen 80 alamäkeen... ;D.
-
No sikäli väärin, että sitä sanottiin Yorkindieseliks tai- perkinsiksi. Oikein paskojenpaska lähtemään käyntiin. Etukammio peli ja tyyppimerkinnäthän oli. 4.107 ja 4.108. Tää 4.107 oli ranskan massikassa eli MF 25 ja Mf 130 traktorissa.
Transitin 4.108 oli kuivilla putkilla, ranskan massikoiden 4.107 märillä.
York oli eri kone, foordin omaa valmistetta ja 2.4 litraa, korvasi perkiisselin joskus 70-luvun alkupuolella.
Dextan moottorien lohkot ja kannet valettiin fordilla, ja ne rahdattiin perkinsille työstettäväksi.
-
Dextoja oli kylällä paljonkin aikoinaan mutta johonkin ovat hävinneet,samanaikuiset ferkut pyörivät edelleen..
-
Kyllähän se dexta on aikansa huipputuote. Ei siitä pääse yli eikä ympäri 8) Etenkin superi, hiukan enemmän tehoa, kuin normi texasissa ja vieläpä tasauspyörästön lukko :-* Se on meilläkin edelleen talon tehokkain raktori.. peltohommissakin pito joskus loppuu, mutta teho ei koskaan.
-
Kyllähän se dexta on aikansa huipputuote. Ei siitä pääse yli eikä ympäri 8) Etenkin superi, hiukan enemmän tehoa, kuin normi texasissa ja vieläpä tasauspyörästön lukko :-* Se on meilläkin edelleen talon tehokkain raktori.. peltohommissakin pito joskus loppuu, mutta teho ei koskaan.
Niinpä tuo pito ei paras mahdollisen pellolla ( painava etupää tehoon nähden )
Kertokaapas mikäs traktorissa ensimmäisenä tasauspyörästönlukko ja märjätsylinteriputket?
-
Kyllähän se dexta on aikansa huipputuote. Ei siitä pääse yli eikä ympäri 8) Etenkin superi, hiukan enemmän tehoa, kuin normi texasissa ja vieläpä tasauspyörästön lukko :-* Se on meilläkin edelleen talon tehokkain raktori.. peltohommissakin pito joskus loppuu, mutta teho ei koskaan.
Niinpä tuo pito ei paras mahdollisen pellolla ( painava etupää tehoon nähden )
Kertokaapas mikäs traktorissa ensimmäisenä tasauspyörästönlukko ja märjätsylinteriputket?
>>David Brown 25 ;) Niissä märjissä sylinteriputkissa ei oo oikein muuta autuaaksi tekevää, mutta poropeukalokin pystyy siihen konerempan tekemään :D
-
Kyllä se on Zetor 25 jossa ensimmäisenä traktorina kyseiset asiat ja paljon muuta.
Samoin se painava ja huonot vaihteet peltotöihin ainakin A-malli, isäni kertoman mukaan. Silti minusta Zetor 25 on vienyt paljon Suomen koneellista maataloutta eteenpäin. Zetorilla meidänkin talossa on trakroriittelu aloitettu, jonka jälkeen on tullut Taavetti ja parempaa ei ole vielä tullut vaikkakin muitakin on nykyisin. ;)
-
Kyllä se on Zetor 25 jossa ensimmäisenä traktorina kyseiset asiat ja paljon muuta.
Samoin se painava ja huonot vaihteet peltotöihin ainakin A-malli, isäni kertoman mukaan. Silti minusta Zetor 25 on vienyt paljon Suomen koneellista maataloutta eteenpäin. Zetorilla meidänkin talossa on trakroriittelu aloitettu, jonka jälkeen on tullut Taavetti ja parempaa ei ole vielä tullut vaikkakin muitakin on nykyisin. ;)
kyllähän valmetti 359 ja 361 oli omaa luokkaansa talvella lumessa ja kait ihan kestäviäkin.
-
Kyllä se on Zetor 25 jossa ensimmäisenä traktorina kyseiset asiat ja paljon muuta.
Samoin se painava ja huonot vaihteet peltotöihin ainakin A-malli, isäni kertoman mukaan. Silti minusta Zetor 25 on vienyt paljon Suomen koneellista maataloutta eteenpäin. Zetorilla meidänkin talossa on trakroriittelu aloitettu, jonka jälkeen on tullut Taavetti ja parempaa ei ole vielä tullut vaikkakin muitakin on nykyisin. ;)
kyllähän valmetti 359 ja 361 oli omaa luokkaansa talvella lumessa ja kait ihan kestäviäkin.
Mitättömiä vehkeitä 35X:ään verrattuna.
Samaten Zetor 25A jolla ei tee yhtään mitään.
-
Kyllä se on Zetor 25 jossa ensimmäisenä traktorina kyseiset asiat ja paljon muuta.
Samoin se painava ja huonot vaihteet peltotöihin ainakin A-malli, isäni kertoman mukaan. Silti minusta Zetor 25 on vienyt paljon Suomen koneellista maataloutta eteenpäin. Zetorilla meidänkin talossa on trakroriittelu aloitettu, jonka jälkeen on tullut Taavetti ja parempaa ei ole vielä tullut vaikkakin muitakin on nykyisin. ;)
kyllähän valmetti 359 ja 361 oli omaa luokkaansa talvella lumessa ja kait ihan kestäviäkin.
Mitättömiä vehkeitä 35X:ään verrattuna.
Samaten Zetor 25A jolla ei tee yhtään mitään.
Kyllä mike on oikeassa. Tuona aikakautena on fergu onnistunut tekemään niin hyvän traktorin että sen tuottamaa hedelmää on kyseisellä merkillä ollut syödä tähän päivään asti merkkiuskollisten käyttäjien muodossa. :)
-
Kyllä se on Zetor 25 jossa ensimmäisenä traktorina kyseiset asiat ja paljon muuta.
Samoin se painava ja huonot vaihteet peltotöihin ainakin A-malli, isäni kertoman mukaan. Silti minusta Zetor 25 on vienyt paljon Suomen koneellista maataloutta eteenpäin. Zetorilla meidänkin talossa on trakroriittelu aloitettu, jonka jälkeen on tullut Taavetti ja parempaa ei ole vielä tullut vaikkakin muitakin on nykyisin. ;)
kyllähän valmetti 359 ja 361 oli omaa luokkaansa talvella lumessa ja kait ihan kestäviäkin.
Mitättömiä vehkeitä 35X:ään verrattuna.
Samaten Zetor 25A jolla ei tee yhtään mitään.
ei kyllä yhtään ahistas vielä kärry 361:stä tuossa tilanteessa, akseli jäis kärrystä jossei tulis perässä ;D ;D ;D http://www.youtube.com/watch?v=el1wW3mET-U maasian ylivoimaa ;D ;D ;D
-
Kyllä se on Zetor 25 jossa ensimmäisenä traktorina kyseiset asiat ja paljon muuta.
Samoin se painava ja huonot vaihteet peltotöihin ainakin A-malli, isäni kertoman mukaan. Silti minusta Zetor 25 on vienyt paljon Suomen koneellista maataloutta eteenpäin. Zetorilla meidänkin talossa on trakroriittelu aloitettu, jonka jälkeen on tullut Taavetti ja parempaa ei ole vielä tullut vaikkakin muitakin on nykyisin. ;)
kyllähän valmetti 359 ja 361 oli omaa luokkaansa talvella lumessa ja kait ihan kestäviäkin.
Mitättömiä vehkeitä 35X:ään verrattuna.
Samaten Zetor 25A jolla ei tee yhtään mitään.
ei kyllä yhtään ahistas vielä kärry 361:stä tuossa tilanteessa, akseli jäis kärrystä jossei tulis perässä ;D ;D ;D http://www.youtube.com/watch?v=el1wW3mET-U maasian ylivoimaa ;D ;D ;D
mites menis 35 nen ;) ;) ;) ;) http://www.youtube.com/watch?v=BCUOhQcOiP4&feature=related