Portaattoman (CVT) voimansiirron ensimmäisen tunnetun version kehitteli Leonardo da Vinci jo 500 vuotta sitten.
Tuon jälkeen portaattomia voimansiirtoja on kehitellyt joka
toinen kyläseppä.
Ensimmäinen eurooppalainen patentti portaattomalle voimansiirrolle on saatu 1800-luvulla.
Henry Fordin T-Model Fordissa oli planeettapyörästöihin ja jarrupantoihin perustuva “automaattivaihteisto”.
Kitkapyöriin, hammaspyöräpareihin, kiilahihnoihin, kartiopyöriin,
planeettapyörästöihin, jarrupantoihin, levykytkimiin, hydraulipumppuihin, hydraulimoottoreihin jne. vimpaimiin
perustuvia puoliautomaattisia, automaattisia, portaattomia vaihteistoja ja voimansiirtoja konehistoria tuntee satoja, tai tuhansia.
Fendt Vario on yksi hydrostaatis-mekaaninen vaihteisto lukemattomien
vastaavien joukossa, eikä mitään muuta.
On aivan varmaa, että myös Valtran insinöörit hallitsevat nykyisen
tunnetun CVT-tekniikan, myös tietotekniikan ja pystyvät tekemään
"portaattoman" voimansiirron jos kaikki traktorin ostajat sellaisen vaativat
ensimmäisenä vakiovarusteena.
Mekaanisesti, täysin portaattomasti , "luistamattomasti" , ilman hydrauliikkaa ja tietotekniikkaa toimiva vaihteisto on Fendtin insinööreilläkin vielä keksimättä ja pysyy.
Näitä portaattomia riittää.
www.sae.org/ohmag/toptech/01.htmwww.deutz-fahr.de/english/traktoren/agrotronttv/getriebe.phpwww.deere.com/en_US/ag/feature/2005/johndeereivt.htmlwww.bonhillmarketing.co.uk/cvt.htmjne, jne.........