Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Hankintahakkuut  (Luettu 11211 kertaa)

Bentti

  • Vieras
Hankintahakkuut
Vieläkö enää kukaan tekee talvisin hankintahakkuita? Itse teen harvennushakkuuta tällä hetkellä.

ristoreipas

  • Vieras
Vs: Hankintahakkuut
Vieläkö enää kukaan tekee talvisin hankintahakkuita? Itse teen harvennushakkuuta tällä hetkellä.

Eipä  ole tullut tehtyä tuota ainakaan 15 vuoteen . Toki polttopuuta on vielä hakattu muutamia vuosia taaksepäin  .pari kertaa olen hakkuuttanut  motolla tiheää harvennusmetsää hakepuuksi ja kohteessa  on ollut vielä aluspuuta runsaasti .Hakkuu on tehty   kesällä kun motot yleensä seisoo. Jäljessä ei moittimista kun kaikki puut karsitaan siihen asti kuin rullat vetää ja siitä poikki. 

SAS

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 12800
  • Velehojen Veleho
Vs: Hankintahakkuut
Joka syksy teen .Nyt on urakka vielä pahasti kesken ,harvennan koivikkoa jonka keskipituus on 24 metriä .Koivikossa en ole ollut kuin 3 päivää . Hakkuut aloitin risusavotalla syyskuussa jota kesti kolme viikkoa ja siitä lähtien on saha soinut ,välillä tosin olen ajanutkin.
Mystinen Logger,arkinen aivan,Talouden ja politiikan arvostettu tutkija.Ilmastotutkimuksen huippu luotettava kriitikko.Sääennustamisen moninkertainen Suomen Mestari.
Pikkutilallinen yrittää omillaan,suuri tilallinen tarvitsee yrittämiseen EU:n tukea !

ristoreipas

  • Vieras
Vs: Hankintahakkuut
Joka syksy teen .Nyt on urakka vielä pahasti kesken ,harvennan koivikkoa jonka keskipituus on 24 metriä .Koivikossa en ole ollut kuin 3 päivää . Hakkuut aloitin risusavotalla syyskuussa jota kesti kolme viikkoa ja siitä lähtien on saha soinut ,välillä tosin olen ajanutkin.

Perskuta, älä kerro enempää kun alkaa polttamaan liikaa. Metsätyö on maailman parasta turhien patoutumien purkua ,oikein  terapiaa keholle ja mielelle..Minulle  harmi ettei keho enää salli metsätöitä  paljonkaan  :(

PR

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 715
Vs: Hankintahakkuut
Vieläkö enää kukaan tekee talvisin hankintahakkuita? Itse teen harvennushakkuuta tällä hetkellä.

Joka talvi yritän tehdä. Työssäkäynti ja hirvihommelit rajoittaa syksypuolta, mutta kohta huskvarna pärähtää. Oma tukki (oma kenttäsirkkeli) ja polttopuu etusijalla, niin myytävää jää hintsusti. Lähinnä hiokekuusta ja isompaa tukkia. Sellaista myöhäistä havupuuvaltaista tasaikäistysharvennusta pitäisi tehdä. Olisi vajaa hehtaari kun voisi hakata paljaaksi. Sellaista puistomaista, jossa ei risua juuressa, paitsi toisessa päässä vankka alikasvuskuusikko. Alikasvuskuusikon takia asia käy edes mielessä.

Jos ihan totta puhutaan, ei tuossa päätehakkussa nykyään ole järkeä, jollei ole helvetisti joutilasta aikaa, jonka vaihtoehtoiskustannus on alhainen. Kivaa hommahan se on. Ei tartte päätä vaivata, kun harvennuksissa ja kunto kasvaa kohisten. Harvennuksissa kunto toki kasvaa hieman enempi.  :)

talutehnika

  • Vieras
Vs: Hankintahakkuut
Vieläkö enää kukaan tekee talvisin hankintahakkuita? Itse teen harvennushakkuuta tällä hetkellä.

Tahtoo nuo polttopuutkin tulla niin että jätetään pystykaupasta koivukuidut itselle. Aikaa olisi kun jättäisi netin vähemmälle  :D

pötsjölööm

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4297
  • Hämmästyksen sormi, ihmetyksen suussa
Vs: Hankintahakkuut
Vieläkö enää kukaan tekee talvisin hankintahakkuita? Itse teen harvennushakkuuta tällä hetkellä.

Kyllä. Jos on lumeton talvi ;D Keväästä, niin pitkälle syksyyn, kun vaan lumetonta aikaa riittää. Muutama sentti tietysti vielä haittaa, mutta ei sitä paksussa hangessa kehtaa urria.

6350

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 347
Vs: Hankintahakkuut
Vieläkö enää kukaan tekee talvisin hankintahakkuita? Itse teen harvennushakkuuta tällä hetkellä.

Harvennuksilla menee aika Lokakuusta Huhtikuuhun. Päätehakkuut luonnollisesti Konevoimin. Mukavaa työtä, työajat yms. omassa vallassa, polttopuut tulee samalla kerättyä, yleiskunto pysyy korkealla jne. Jos jotain negatiivista pitää välttämättä löytää, niin sosiaalinen kanssakäyminen hiljaista talvisaikaan. vrt. koneurakointityöt kesällä. +-300 kuutiota harvennuspuuta talvessa ois tarkoitus tehdä.

roadrunner

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2137
Vs: Hankintahakkuut
Kyllä hankintoja lähes joka talvi. Itse kun tekee voi tukin saada paremmin talteen kuin
pystykaupalla. Lisäksi raakit voi sahata itselle sahatavaraksi.

Cynic

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1281
Vs: Hankintahakkuut
Aina kun on tarve. Meillä ei prosessori ole ikinä käynyt eikä näillä näkymin tule. Roskat otetaan talteen omaksi hakkeeksi, sen jälkeen kun metsä on puhdas niin sehän on pikkutyö sahata tukit, myös sellaiseen mittaan josta jotain saa. Viime talvena 85% tukeista meni kahteen korkeimpaan hintaluokkaan. Tuskin olisi onnistunut jos Yhtiö olisi saanut päättää. Hyvä jos 70:een tukki-% pääsevät...

Muutama sopiva koivu laitetaan sauna- ja takkapuiksi. Massaa en myy lainkaan, kun siitä ei mitään saa.

Sahaaminen on ihan ok, istutus yms siihen liittyvää sitten ihan skeidaa.

Ja hakkuun jälkeen metsään voi mennä traktorilla. Yhtiön jättämä 0,5m kannon ei ylitä mikään.

ijasja2

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 7092
Vs: Hankintahakkuut
Jokavuosi jotakin, ei vain saa aikaseksi niin paljoa kuin pitäisi. Kesällä oli metsuri taimikon hoidossa, rästejä vähentämässä.

 Rästissä on nytkin liikaa, ei vain ehdi lumettomaan aikaan metsään ja lumiseen aikaan menee työ mahdottomaksi sopivassa ryteikössä.

 Ajouria tuli tehtyä ennen lumentuloa, jäi homma hieman kesken kuin kananlento, EU-tarkastaja soitti ja tuli samantien, oli lähdettävä heti metsästä. Ja siitä puolen tunnin lenkistä hikisenä, tuulisella ja htin kylmällä aukealla, tuli flunssa joka vieläkin päällänsä :P Jäi puita kasaamatta ajourille, tiistaina kattelemaan löytyskö :)

Isommat metsät hoidettu sahan kanssa tai hoidetaan motolla sileäksi, itse ei kannata aukkoja hakata.
"Understeer is when you see the tree you are hitting, if you only hear the tree then it was oversteer". (Walter Röhrl)

Matias

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 175
Vs: Hankintahakkuut
Kyllä joka syksy pitää pieni hankintapino tehdä. Viime viikolla lähti kolme autokuormaa mäntypöllejä tehtaalle. Eiköhän se riittänekin näin laiskalle miehelle kerta hankinnaksi. :)
"Internet on loistava keino päästä nettiin."
-Bob Dole

Oksa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 65449
Vs: Hankintahakkuut
vaikka se ei taida ihan leiville lyödä niin kuiteskin pitää joka talvi jokunen kalikka tienvarteenajaa ja kun siihen ei jostain syystä pääse niin sitten ottaa pattiin mutta kun taas on mahkuja niin antaa tilhin laulaa!

wagner

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 71
Vs: Hankintahakkuut
muutama kymmen motti tuli astan tekosia keräiltyä. hankintapuita kun keräilee, niin sivutuotteina saa polttopuun ja kotitarvesahapuun. Harvakseltaan kun on noita myrskypuita tai muuten pienempiä puutuppaita, jotka ei kiinnosta ostajia, niin saahan hankinnalla niille vähän työn kuluja pois kun vaihtoehtona saattaisi olla 0 €/m3.. Muuten kyllä hankinta homma on kannattamatonta. No teen tosin muutamia kymmeniä kuutioita koivuhalkoa, jonka kysyntä on parantunut viime vuosina.

SAS

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 12800
  • Velehojen Veleho
Vs: Hankintahakkuut
Joko puut on kasalla, täällä jo ennen joulua.
Mystinen Logger,arkinen aivan,Talouden ja politiikan arvostettu tutkija.Ilmastotutkimuksen huippu luotettava kriitikko.Sääennustamisen moninkertainen Suomen Mestari.
Pikkutilallinen yrittää omillaan,suuri tilallinen tarvitsee yrittämiseen EU:n tukea !