Noukkimen tukkeutumisherkkyys on suoraan verrannollinen karhon leveyteen. Eli jos ajetaan karhottajan jäljessä ja karho on just noukkimen levynen niin tosi tarkkana saa ajolinjojen kans varsinkin mutkissa ja siellä missä on kunnon rehuklimppi syntyny.
Niittokoneen jäljiltä ajaessa ei nuita ongelmia juurikaan esiinny kun on pelivaraa sivusuunnassa.
Sullojan tukkeutuminen ei ainakaan mulla ole ollut ongelma kun sitä tapahtuu aika harvoin. Lisäksi siitä selviää helposti, terät auki, 540 päälle ja homma jatkuu.
Hitto vie, tuota '540 päälle'-kikkaa ei olekaan tajuttu kokeilla!!
Mutta muutoin tuo tukkeutuminen. Meillä on 200-hummainen (originaali) massikka vetämässä Krone 6XL-vaunuja. Niittokoneena on joku Kronen molemminpuolin leikkaava kahrottimella; max. siis 3 karhoa yhteen, mutta me heivataan vain kaksi; karhotinta ei ole, kahden massikan ketju.. karhoista saa helposti korkeita ja kapeita jolloin ei rehu tietty ehdi kuivua mutta sen ajaminen on kuin lietettä ajaisi, helppoa..!
Ihan originaalina tuo 6XL oli ongelmallinen, tukkeutui kun vähänkin ajoi sivuun tai oli suurempi köyräle. Saatiin Kronelta valitettuamme tukirenkaat noukkimelle ja jopa miehen asentamaan ne, hehe.. ja jotkut ohjauspellit vielä siihen sivuun, ei enää kerää!
Noukinvaunujen voimantarpeesta en sano mitään,,,,,,,
mutta oli notta pohjanmaanpoika sitä mieltä että notta noukinvaunuilla ajetaan vain vajailla kuormilla. Kävimpä kesälomareisulla (huomatkaa lomareisulla) kökässä tekemässä apupoikana rehua, ja lakeuksillakin mielipiteet muuttu. KUN ON ISO NOUKINVAUNU SE VAATIII TEHOA MERKISTÄ RIIPPUMATTA.
Itsellä Jumbo 7200 + veturi +300 hv (Ei mitään pohjanmaan minä tein tehoja)
En muuten tiedä mikä on iso paitsi holmesin John
Aivan sama, tällä mennään... Täs ketjus ny tuskin oli tarkootus trossata nuon henkseliä paukutellen.
Tosi on, että noukinvaunu vaatii tehoa ja isohan se 7200 on. Siitä ei pääse mihinkään. Tietty ylikoko koneen tarpeehin verrattuna on aina hyvästä.
Vajaat kuormat taitaa olla vain jostain muusta kiinni, ku itte rehuntekomenetelmästä tai edes moottoritehosta. Tehokaan ei auta, jos ei oo taitoa...
Ei tää pohojammaalla oikiat isännät tuolla lailla trossaa. Son niin rumaa, ku käyy ylypeys lankeemuksen erellä siinä vaihees, ku äärimmillensä viritetty moottori päästää viimmeesen huutonsa noukinvaunun eres. Sitte mä en puhu mitää, jos tuo +300 kaakkia on vakiona, mutta epäälen... Ja aiva sama se mulle on, mitä kunki raktorista tehoja lähtöö. Tuo ny vain kuulostaa samalta, ku "mullon kylän suurin ***** jne..."
Tuo on muuten täyttä hornaa että noukinvaunut vaatisivat tehoja.. :DD eiei 300 hevosta vaunuille, jos tulee ongelmia niin vaunut vääntyvät solmuun.. noh, omien kokemuksien perusteella; tosissaankin tuo 200 on suorastaan yliheitetty näille 6XL-vaunuille. Edelliset tarkkuussilppurivaunut (tuhoutuivat tulipalossa) olivat hitusen pienemmät, tekivät pienempiä kuormia (ei sullojaa!) ja olivat hitaammat ja SILTI pistivät 200 hevosta kyykkyyn, nykykokoonpano ei edes kierroksia laske..
Mitäs muuten, onko kenelläkään kokemuksia purkukeloista? Onko niistä mitään iloa? Ovatko hintansa (15th.e) väärttejä?