No hvinnamo, mitenkäs eri merkkien huollot sijoittuu kartalle? Vai vaikuttaako mitään? Joko on tarjouskierroksella käyty?
Kaikilla työt onnistuu, loput on mieltymyksistä kiinni. Ja huollosta. Ja rahasta.
Valtra/Fendt-huolto on lähinnä, samoin Jontikka.Eli tutut huoltomiehet olis naapurikylässä. Ei kyllä Deutzin huollossakaan (suuremmin) valittamista ole ollut. Mf-huollosta ei ole nykypäiviltä kokemusta. Jontikassa vertailujen mukaan halvimmat huollot ja Valtrassa olis kyllä 3 vuoden takuu.
Takuulle voi karkeasti laskea seuraavan kaavan mukaan jonka eräs konemyyjä esitti. Toinen vuosi 2,5% hankintahinnasta ja kolmas 3%. Nämä arvot olivat pitkän ajan keskiarvoja joilla hän teki kauppaa ja antoi itseni valita. Periaatteessa laski ne kuluksi myydessä ja jos niitä takuukuluja ei synny, on kauppa loppujen lopuksi parempi kuin pitikään olla.
Mutta mitäs tämä meinaa Hvinnamon tapauksessa. Eli jos arvostat koneet muuten samanveroiseksi,ja hankintahinta on sama, tulisi kilpailevasta tuotteesta saada 5,5% lisäalennusta jos se on vain yhden vuoden takuulla. Tai sitten maksat saman verran valtusta "ylihintaa" eli käytännössä ostat takuun jos kilpailija on sen 5,5% halvempi. Ihan miten päin vaan se nyt haluaa ajatella.
Sitä voi jokainen miettiä itsekseen onko se sopiva summa vai ei mutta eipä se minusta ihan pöllöltä kuulostanut. Ainakaan vallua en vuoden takuulla lähtisi hankkimaan, en meinaa että se olisi keskeneräinen mutta uusi tekniikka on uutta.
Valluun kannattaa (oma mielipide, ei perustu mihinkään faktaan) vaatia paperille takuun ajan ilmaiset laatikon softapäivitykset huoltojen yhteydessä jos ne ei muuten kuulu hintaan (vaikka nyt kuuluiskin niin entäs vuoden päästä). Kyllähän ne varmasti viilaa koko ajan laatikon softaa, vaikka et laatikon toimintaa moittisi, saattaa se uudella softalla olla parempi.