Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Liimapuupalkit  (Luettu 31443 kertaa)

herttu

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 219
Vs: Liimapuupalkit
Mistäs on porukka ostanut edullisimmin uutta liimapuupalkkia? Paljonko on ollut metri tai m3 hinta? Olisko jollain luokkaa 120mm x 405-500mm palkkia nurkissa ylimääräisenä? Tarvetta olis noin 70-80metriä.

Sama aihe kiinnostaa alustavan "tupakkiaskinkansi" laskelman tarpeisiin. Tuossa kun vähän vielä sain vinkkiä mahdollisesti vapautuvista palkeista.

Olisiko kenelläkään heittää edes suuntaa antavasti metri tai m3 hintaa?


Mikäli oikein laskin, yht. 246m, 24 kpl, 115x495 palkkia. Vajaa yksitoistatuhatta euroo, päät sahattu, pintakäsitelty, rahteineen ja alveineen. Näyttäis tekevän n. 45 € per metri.

Kaikista tärkein, miinus agriboonus  ;D

turbox

  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 195
Vs: Liimapuupalkit
Laskit päin kettua, lue 120mm x 405-500mm, tarve 70-80metriä. Tarkemmin sanottuna 12kpl 6500mm pitkiä. Palkit on tilattu ja Kestopalkki nimisestä firmasta. Lisäksi tuli kertopuunkorvaavaa palkkia liimattuna 58mm x 315mm x 5600-5800mm 33kpl. Hintaa en julkaise mutta jopa 1000 euron hintaeroja köntässä kun kilpailutin.

JoHaRa

  • Vieras
Vs: Liimapuupalkit
Jos liimaa itse tuollaisia palkkeja niin:

1. Oletteko käyttäneet höylättyä puuta?
2. Oletteko käyttäneet jotain erikoisia puristimia?

Kiinnostaa itseä tuollainen liimailu  :o

rene

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5964
Vs: Liimapuupalkit
Jos liimaa itse tuollaisia palkkeja niin:

1. Oletteko käyttäneet höylättyä puuta?
2. Oletteko käyttäneet jotain erikoisia puristimia?

Kiinnostaa itseä tuollainen liimailu  :o
Pari huomioitavaa juttua on. Jos lankku ei ole höylättyä niin ne ei sovi täydellisesti toisiinsa vaan paikoitellen voi olla isoja rakoja joissa liima ei pidä kovin hyvin jos ollenkaan.  Sitten jos puristimilla puristaa niin että lankut muuttavat muotoaan niin puristinten irroituksen jälkeen muoto pyrkii muuttumaan takaisin ja kuormittaa liimasaumaa, tästä luulisin pääsevän eroon jos käyttää ruuveja liimauspuristukseen.
 Tehdaspalkit on aina höylätystä tehtyä ja lujuusluokiteltua mikä jo sinällään edellyttää höyläämisen.

JoHaRa

  • Vieras
Vs: Liimapuupalkit
Jos liimaa itse tuollaisia palkkeja niin:

1. Oletteko käyttäneet höylättyä puuta?
2. Oletteko käyttäneet jotain erikoisia puristimia?

Kiinnostaa itseä tuollainen liimailu  :o
Pari huomioitavaa juttua on. Jos lankku ei ole höylättyä niin ne ei sovi täydellisesti toisiinsa vaan paikoitellen voi olla isoja rakoja joissa liima ei pidä kovin hyvin jos ollenkaan.  Sitten jos puristimilla puristaa niin että lankut muuttavat muotoaan niin puristinten irroituksen jälkeen muoto pyrkii muuttumaan takaisin ja kuormittaa liimasaumaa, tästä luulisin pääsevän eroon jos käyttää ruuveja liimauspuristukseen.
 Tehdaspalkit on aina höylätystä tehtyä ja lujuusluokiteltua mikä jo sinällään edellyttää höyläämisen.

Kiitos  8) Ehkä joku kotiliimailija miettii nyt kahdesti

herttu

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 219
Vs: Liimapuupalkit
Laskit päin kettua, lue 120mm x 405-500mm, tarve 70-80metriä. Tarkemmin sanottuna 12kpl 6500mm pitkiä. Palkit on tilattu ja Kestopalkki nimisestä firmasta. Lisäksi tuli kertopuunkorvaavaa palkkia liimattuna 58mm x 315mm x 5600-5800mm 33kpl. Hintaa en julkaise mutta jopa 1000 euron hintaeroja köntässä kun kilpailutin.

Omaa laipiotani laskeskelin...

roadrunner

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2138
Vs: Liimapuupalkit
En nyt aivan heti läksisi itse liimailemaan palkkeja. Ei nimittäin taida lujuuslaskelmat
aivan pitää paikkaansa. ;D Jos on kovin suuri hinku tehdä itse niin sitten vaneriuuma-
palkkeja nakuttelemaan. Siinä esim 18mm vanerista 400mm leveä soiro, johon naulataan
2kpl 2x4 ylä-ja alalaitaan lappeelleen. Tulee suht halpa ja kestävä rakenne, mikä kelpaa myös
rakennustarkastajalle.  ::)

redbull

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 705
  • Go Ahead, Make My Day
Vs: Liimapuupalkit

rene

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5964
Vs: Liimapuupalkit
Jos liimaa itse tuollaisia palkkeja niin:

1. Oletteko käyttäneet höylättyä puuta?
2. Oletteko käyttäneet jotain erikoisia puristimia?

Kiinnostaa itseä tuollainen liimailu  :o
Pari huomioitavaa juttua on. Jos lankku ei ole höylättyä niin ne ei sovi täydellisesti toisiinsa vaan paikoitellen voi olla isoja rakoja joissa liima ei pidä kovin hyvin jos ollenkaan.  Sitten jos puristimilla puristaa niin että lankut muuttavat muotoaan niin puristinten irroituksen jälkeen muoto pyrkii muuttumaan takaisin ja kuormittaa liimasaumaa, tästä luulisin pääsevän eroon jos käyttää ruuveja liimauspuristukseen.
 Tehdaspalkit on aina höylätystä tehtyä ja lujuusluokiteltua mikä jo sinällään edellyttää höyläämisen.

Kiitos  8) Ehkä joku kotiliimailija miettii nyt kahdesti
Miten niin ??? ??? Saahan sitä ostaa valmista lujuusluokiteltua lankkua eikä yleensä kovin paljon enempää maksa kun sahapintainenkaan. Ja nätisti niitä saumoja varmistaa ruuveilla. Itse tehden saa sellaisia kun haluaa.
 Yleensä insinöörit ei mitään vaivaudu laskemaan vaan katsoo jonkun vanhan kohteen että kun tuossa tuollainen kestää niin kyyyyllä se kestää tässä pari metriä pienemmällä jännevälilläkin sitten. Laskelman voi teettää jollakin insinöörillä ja palkit tehdä aivan vapaasti itse. Jos nyt käy niin että ei kestä niin kukaan muu ei vastaa kun isäntä itse, oli palkit mistä hyvänsä.

rene

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5964
Vs: Liimapuupalkit
Mistäs on porukka ostanut edullisimmin uutta liimapuupalkkia? Paljonko on ollut metri tai m3 hinta? Olisko jollain luokkaa 120mm x 405-500mm palkkia nurkissa ylimääräisenä? Tarvetta olis noin 70-80metriä.

Sama aihe kiinnostaa alustavan "tupakkiaskinkansi" laskelman tarpeisiin. Tuossa kun vähän vielä sain vinkkiä mahdollisesti vapautuvista palkeista.

Olisiko kenelläkään heittää edes suuntaa antavasti metri tai m3 hintaa?


Mikäli oikein laskin, yht. 246m, 24 kpl, 115x495 palkkia. Vajaa yksitoistatuhatta euroo, päät sahattu, pintakäsitelty, rahteineen ja alveineen. Näyttäis tekevän n. 45 € per metri.

Kaikista tärkein, miinus agriboonus  ;D
Tuollaiseen palkkiin olisin lujuusluokitellun ja mitallistetun puutavaran saanut kesällä hintaan 13,20€/m verollisena. 115x45 lankku 1,20€/m.

JoHaRa

  • Vieras
Vs: Liimapuupalkit
Jos liimaa itse tuollaisia palkkeja niin:

1. Oletteko käyttäneet höylättyä puuta?
2. Oletteko käyttäneet jotain erikoisia puristimia?

Kiinnostaa itseä tuollainen liimailu  :o
Pari huomioitavaa juttua on. Jos lankku ei ole höylättyä niin ne ei sovi täydellisesti toisiinsa vaan paikoitellen voi olla isoja rakoja joissa liima ei pidä kovin hyvin jos ollenkaan.  Sitten jos puristimilla puristaa niin että lankut muuttavat muotoaan niin puristinten irroituksen jälkeen muoto pyrkii muuttumaan takaisin ja kuormittaa liimasaumaa, tästä luulisin pääsevän eroon jos käyttää ruuveja liimauspuristukseen.
 Tehdaspalkit on aina höylätystä tehtyä ja lujuusluokiteltua mikä jo sinällään edellyttää höyläämisen.

Kiitos  8) Ehkä joku kotiliimailija miettii nyt kahdesti
Miten niin ??? ??? Saahan sitä ostaa valmista lujuusluokiteltua lankkua eikä yleensä kovin paljon enempää maksa kun sahapintainenkaan. Ja nätisti niitä saumoja varmistaa ruuveilla. Itse tehden saa sellaisia kun haluaa.
 Yleensä insinöörit ei mitään vaivaudu laskemaan vaan katsoo jonkun vanhan kohteen että kun tuossa tuollainen kestää niin kyyyyllä se kestää tässä pari metriä pienemmällä jännevälilläkin sitten. Laskelman voi teettää jollakin insinöörillä ja palkit tehdä aivan vapaasti itse. Jos nyt käy niin että ei kestä niin kukaan muu ei vastaa kun isäntä itse, oli palkit mistä hyvänsä.

Ei kun sitä meinasin että joku olisi varmasti lähtenyt liimailemaan märkiä ja höyläämättömiä pattinkeja paksummiksi jos tämä asia ei olisi tullut esille. Hyvä idea liimata itse jos käyttää laatupuuta. Tuollaisen palkin sisään voisi liimata vielä vaikka vanerilevyn  :)

hogi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 374
Vs: Liimapuupalkit
Opiskeluaikoina rakenneltiin jotain liimapalkkeja ja labran puristin oli todella yksinkertainen; Palkin molempiin päihin vahvat U-raudat ja päälle I-palkki. Niiden väliin paloletku joka paineilmalla täytettynä puristi liimasaumat yhteen. Palkki kesti taivutuslujuuskokeissa sen mitä standardit vaatii.

En mä kyllä ensimmäisenä alkaisi itse liimailemaan palkkeja, aika värkkääminen. Ja liian monta paikkaa missä homma voi mennä pieleen ja lumikuorman painanutta rakennusta ei ole halpa lähteä kengittämään...

landehande

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5390
  • verkuilla tulevaisuuteen
Vs: Liimapuupalkit
Kyllä minäkin voin sulle palkit myydä. Kuinka iso/pitkä palkkien tarve on? Jos johonkin oven päälle tms. meinaat niin leviää lankkua ja vaneerit kummallekin puolelle naulaten ja vaikka liimaakin. Vaneeri varmistaa lankun heikot kohdat.

Tuonmoisia vaneripalkkeja olen laittanut ovien päälle rakennuksen räystässeinille. 5x4:a kaksi täyspitkää alas ja ylös väliin tumppeja tilkkeeksi ja 16mm:n vanerit naulaimella kylkiin.   Ainakin nelimetriset toimivat taipumatta. Pulpettiliiterissä, missä on sähkötolppapylväät on pylväiden väliin asetettu seitsenmetriset vaneripalkit, em kaltaiset, poikkeuksena, että molemmissa päissä jännettä palkissa on 125x125-tukikolmio vanerista. Näissäkään ei ole taipumia.  Kuivurin etuhallissa on tälläinen vaneripalkki rimpsparruina kahdeksan metrin jänteellä. Katto on melko jyrkkä, eikä siis aiheuta erityisen kovaa painetta. Siihen on pitänyt laittaa vinotuki lattialta, mutta on vaan jäänyt tekemättä ja siellä on parin sentin taipuma. Ollut siellä parikymmentä vuotta. Palkin kaarevoittaminen esijännitykseen olisi voinut riittää tämän taipuman kompensoimiseen.

Maalaispoika

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2644
  • Nothing runs like a deere
Vs: Liimapuupalkit
Meillä on 15 vuotta ollut rehuladon oven päällä itsetehty liimapalkki ja edelleen se on samoin jyryllä kuin tehdessäkin. 5 tuuman lankkua höylättiin, liimattiin puuliimalla ja lyötiin nauloilla mustaksi. Palkin korkeus noin metri ja oviaukon leveys 8 metriä.
Sääliä saa pyytämättäki, kateus pitää ansaata.

rene

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5964
Vs: Liimapuupalkit
Meillä on 15 vuotta ollut rehuladon oven päällä itsetehty liimapalkki ja edelleen se on samoin jyryllä kuin tehdessäkin. 5 tuuman lankkua höylättiin, liimattiin puuliimalla ja lyötiin nauloilla mustaksi. Palkin korkeus noin metri ja oviaukon leveys 8 metriä.
Riippuu rakennuksen leveydestä mutta luulen että tuossa on ainakin 3 varmuuskerroin ::) Vaan ei ole ollut pahan kallis, 160 m lankkua ja kympin kannu liimaa eikä tartte pelätä että tippuu. Tuossa ku itse höylää niin voi huonoimmat lankut laittaa keskelle.