Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Vauhtia traktoriin  (Luettu 11418 kertaa)

talutehnika

  • Vieras
Vs: Vauhtia traktoriin
JCB:n Västäräkillä tuo 80 ilmeisesti on onnistunut jo kauan? Minulle 80 on jo maasturinkin nopeudeksi maastorenkailla ihan riittävästi. Mustangilla olen muistaakseni ajanut ylikin?

80 km/h on traktorille liian kova nopeus. Nyt varmaan traktoripojat pieksää minut kun pimeällä vastaan kävelevät. Mutta kuorma-automiehet vastaavasti tarjoavat pullakahvit. 

vms1

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 6759
  • Pitäisiköhän teksti edes joskus oikolukea.
Vs: Vauhtia traktoriin
Se on toi vauhdin tarve niin tilakohtaista. Mutta jos mietitään vaikka isäntää joka kelkkoo talvella lietettä 15 kilometrin päähän hyvää ja sulaa asfalttitietä niin ei se 80 kään pahitteeksi ole. Toki se vaatii yhdistelmältä siihen vauhtiin mitoitetut jarrut, jouset ja pyörät sekä muu ajettavuus. Hassua se mielestäni on jos joka tila joutuu ostaan kuorma-auton.

Ja toi katsastuskeskustelu mitä osittain lietsoin niin omasta....huom vaan omasta mielestä ajattelin että kaikki raktorit ja ainakin kaikki yli 40 kulkevat olisi katsastuksen piirissä. Mutta onneksi en saa olla näitä asioita miettimässä. Ja viellä niin katsastus olisi  paras toteuttaa tilalla ja siinä katteltais ainoastaan ajettavuuteen (välys) liittyvät asiat sekä valot ja vilkut sekä yleinen toimivuus että ei synny työturvallisuusriskiä. Mutta kaikki voivat huokaista helpotuksesta koska tällaista direktiiviä on tuskin tulossa.
Älä usko sitä mitä agrosta luet, mutta muista kertoa se naapurille.

Hyvä jos puoletkaan totta.

Maataloudella on mahdollisuus tulla miljonääriksi.............

jos on miljardööri aloittaessa.

Osku

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 14
Vs: Vauhtia traktoriin
Ei kyllä tulisi mieleenikään lähteä yli 50 kympin nopeuksilla tielle kevyemmällä veturilla ko mitä on aisanpäässä. Asvaltilla (sulalla) pärjää noissa nopeuksissa juuri ja juuri muutaman tonnin pienemmällä painolla mutta liukkaalla ei. Kokemusta on noista kasetti härveleistä sen verran. tarkkana saa olla jos veturissa oli vain 13 tonnia hiekkaa ja kärryssä 20t. Mikä oli ihan arkipäivää vanhalla kymppivolvolla jonka kantavuus ei sallinut isompaa kuormaa. Kärry pyrki päälle massallaan vaikka oli jarrut kunnossa ja renkaat ok. Ei tullut mieleen lähteä liukkaalle tuolla yhdistelmällä. Talvikelillä sitten pärjäsi kärryn kanssa ko oli veturina 12N paino oli jo kärryn kanssa liki sama. Miettikää nyt mielessänne jos jollakin alle 10t myllyllä meinaatte edes unissanne kiskoa 20-30t kuormia 60-80 km/h niin hoitakaa testamentti kuntoon ja menkää konnekin ajoradalle kokeilemaan. Sitte joku viisas miettii että vedetäänhän puoliperälläkin kärryä ilman kuormaa niin siinä kärry kuormittaa auton takaakselia ja ei tarvita kovin isoa virhe liikkua ko puliperäkin on kärryn vietävänä linkussa.

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1603
Vs: Vauhtia traktoriin
Ei kyllä tulisi mieleenikään lähteä yli 50 kympin nopeuksilla tielle kevyemmällä veturilla ko mitä on aisanpäässä. Asvaltilla (sulalla) pärjää noissa nopeuksissa juuri ja juuri muutaman tonnin pienemmällä painolla mutta liukkaalla ei. Kokemusta on noista kasetti härveleistä sen verran. tarkkana saa olla jos veturissa oli vain 13 tonnia hiekkaa ja kärryssä 20t. Mikä oli ihan arkipäivää vanhalla kymppivolvolla jonka kantavuus ei sallinut isompaa kuormaa. Kärry pyrki päälle massallaan vaikka oli jarrut kunnossa ja renkaat ok. Ei tullut mieleen lähteä liukkaalle tuolla yhdistelmällä. Talvikelillä sitten pärjäsi kärryn kanssa ko oli veturina 12N paino oli jo kärryn kanssa liki sama. Miettikää nyt mielessänne jos jollakin alle 10t myllyllä meinaatte edes unissanne kiskoa 20-30t kuormia 60-80 km/h niin hoitakaa testamentti kuntoon ja menkää konnekin ajoradalle kokeilemaan. Sitte joku viisas miettii että vedetäänhän puoliperälläkin kärryä ilman kuormaa niin siinä kärry kuormittaa auton takaakselia ja ei tarvita kovin isoa virhe liikkua ko puliperäkin on kärryn vietävänä linkussa.

Ihan on hengis selvitty 6t veturilla ja 23t kärryllä...

vms1

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 6759
  • Pitäisiköhän teksti edes joskus oikolukea.
Vs: Vauhtia traktoriin
mene ja tiedä. vedetäänhän suomessakin paljon kolmiakselisilla autoilla 4 ja 5 akselisia kärryjä. (esim tukkiautot ja euromoduulit) kylläkait sillä isolla kärryllä tulee toimeen jos keli ja tie on tarpeeksi hyvä ja kuskilla on hiukankin ajatusta mukana. Ei noi vauhdit tietenkään toimi jollain sivutiellä mutta pääteillä kyllä.
Älä usko sitä mitä agrosta luet, mutta muista kertoa se naapurille.

Hyvä jos puoletkaan totta.

Maataloudella on mahdollisuus tulla miljonääriksi.............

jos on miljardööri aloittaessa.

roadman

  • Vieras
Vs: Vauhtia traktoriin
Muistaakseni Englannissa JCB fast trackit kuuluvat kärreineen vuotuis katsastuksen piiriin?. Ihan varma ole. Muistelen jonkun jobbarin kerran näin jutelleen kun keskusteliin niiden kunnosta niin vastasi jotta kunnossa ovat kun joka vuosi olisi käytävä konttorilla. ken asiasta paremmin tietää niin korjatkoon jos väärää tietoa löpöttelen täällä.

Osku

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 14
Vs: Vauhtia traktoriin
mene ja tiedä. vedetäänhän suomessakin paljon kolmiakselisilla autoilla 4 ja 5 akselisia kärryjä. (esim tukkiautot ja euromoduulit) kylläkait sillä isolla kärryllä tulee toimeen jos keli ja tie on tarpeeksi hyvä ja kuskilla on hiukankin ajatusta mukana. Ei noi vauhdit tietenkään toimi jollain sivutiellä mutta pääteillä kyllä.
niiin vedetään nuo kolmiakseliset painaa jotain luokkaa 25 tonnia ja traktori kai pääsääntöisesti alle 10 että ihan pieni ero. Kyllä kärrry hitaassa vaudissa tiellä pysyy traktorinkin perässä mutta ei 80 km/h ja nuo isotkaan kärryt eivät paina juuri yli kolmeakymmentä tonnia

Solifer1

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 593
Vs: Vauhtia traktoriin
702 kulki minimegin pumpulla yli 60 kun kierroksia oli jotain 3500-4000. Alle minuutissa meni kilometrin ja ihan kiva oli vaihtaa maisemaa ;D