Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Mikä olisi hyvä lämmityskattila  (Luettu 45944 kertaa)

roadman

  • Vieras
Vs: Mikä olisi hyvä lämmityskattila
Miksi rämpii siellä metsässä. Itse laskeskelin jotta mitä omassa metsässä energia rankaa, sen kun myyn  pystyyn niin sillä saan ostettua sen energian panematta tikkuakaan ristiin  ;D

Eli nurkassa hurisee maalämpöpumppu Laitettiin vanha digitaalinen sähkömittari pumpun syöttökaapeliin niin pystyy näkemään millä hyöty suhteella pumppu pelaa, näin lyhyellä syyskaudella hyöty suhde näyttäis pyörivän 1 sähkö kw tulee 4 kw lämpöä siinä myös lämmin vesi.

miller

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 233
Vs: Mikä olisi hyvä lämmityskattila
http://www.megakone.fi/lampokeskukset/agricont.html   8)

loppuu se halkojen ja varaajien kans värkkääminen ;)
vielä viisi

Reino

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 581
  • Hämeen hitain.
Vs: Mikä olisi hyvä lämmityskattila
agricontti on varmaan ihan hyvä, mutta ei puljausta lopeta. puljataan vaan eri asioisen kanssa.
Toissekseen se maksaa sen 50k€, kun tuo ulkokattila maksaa 10k€.

Jonniin verran alkoi tuoo ulkokattila kiinnostamaan, näyttäis olevan rapakon takana yleinen laitos.
http://outdoorwoodfurnaceinfo.com/forum/

kakesa

  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 175
Vs: Mikä olisi hyvä lämmityskattila
Jäspi YPV 40 ollut jo 15 vuotta. Menee tuollaiset 45-50cm puut. Hyvä ja edullinen peruspuukattila. Ei mitään vikoja. Suosittelen.

erik

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1855
Vs: Mikä olisi hyvä lämmityskattila
Öljykattila pitäisi vaihtaa puulämmityskattilaksi, klapikattilaksi, mutta...



...miksi?
Kattila loppu, caput, finito?
Eihän tuon edullisempaa lämmitysenergiaa olekaan kuin öljy, maataloudenharjoittajalle, koneurakoitsijalle, yms. joka ammatinharjoittamisen takia tarttee polttoöljyä.

Ostohinta sis.alv vaikkapa 0.80€/ltr
Tuosta alvi pois, jää 0,65€/ltr
Vielä pois verohyöty yrityksen tuloverotuksessa n. 30% alvittomasta hinnasta, jää pö-litralle hintaa 0,45€/ltr.
Eli kwh hinnaksi jää n. 0,045€.
Ei ole kallista energiaa. Ja tulee tarvepaikalle puhelinsoitolla tai muutaman minuutin nettisurffailun tuotoksena.

Noinhan ei tietysti saa toimia mutta onko siitä pakko huudella netin keskustelupalstoilla. 8)
Taivaan tosi,itse olen päätynyt somoihin laskelmiin :)

Eihän se ole kuin 2.5 kertaa kalliimpaa kuin esim ostohake  ;D

hvinnamo

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4241
  • ******** 50 / 50 % :)
Vs: Mikä olisi hyvä lämmityskattila
Öljykattila pitäisi vaihtaa puulämmityskattilaksi, klapikattilaksi, mutta...



...miksi?
Kattila loppu, caput, finito?
Eihän tuon edullisempaa lämmitysenergiaa olekaan kuin öljy, maataloudenharjoittajalle, koneurakoitsijalle, yms. joka ammatinharjoittamisen takia tarttee polttoöljyä.

Ostohinta sis.alv vaikkapa 0.80€/ltr
Tuosta alvi pois, jää 0,65€/ltr
Vielä pois verohyöty yrityksen tuloverotuksessa n. 30% alvittomasta hinnasta, jää pö-litralle hintaa 0,45€/ltr.
Eli kwh hinnaksi jää n. 0,045€.
Ei ole kallista energiaa. Ja tulee tarvepaikalle puhelinsoitolla tai muutaman minuutin nettisurffailun tuotoksena.

Noinhan ei tietysti saa toimia mutta onko siitä pakko huudella netin keskustelupalstoilla. 8)
Taivaan tosi,itse olen päätynyt somoihin laskelmiin :)

Eihän se ole kuin 2.5 kertaa kalliimpaa kuin esim ostohake  ;D

 Juu, mut aika paljon saa polttaa hakettakin, että saa järjestelmien hinnanerotuksen kuoletettua.  ;)
Joskus sitä oikein ihmettelee, kuinka paljon kirjatietoa sitä ihmiseen sopiikaan. En puhu nyt siis itsestäni.

erik

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1855
Vs: Mikä olisi hyvä lämmityskattila
Öljykattila pitäisi vaihtaa puulämmityskattilaksi, klapikattilaksi, mutta...



...miksi?
Kattila loppu, caput, finito?
Eihän tuon edullisempaa lämmitysenergiaa olekaan kuin öljy, maataloudenharjoittajalle, koneurakoitsijalle, yms. joka ammatinharjoittamisen takia tarttee polttoöljyä.

Ostohinta sis.alv vaikkapa 0.80€/ltr
Tuosta alvi pois, jää 0,65€/ltr
Vielä pois verohyöty yrityksen tuloverotuksessa n. 30% alvittomasta hinnasta, jää pö-litralle hintaa 0,45€/ltr.
Eli kwh hinnaksi jää n. 0,045€.
Ei ole kallista energiaa. Ja tulee tarvepaikalle puhelinsoitolla tai muutaman minuutin nettisurffailun tuotoksena.

Noinhan ei tietysti saa toimia mutta onko siitä pakko huudella netin keskustelupalstoilla. 8)
Taivaan tosi,itse olen päätynyt somoihin laskelmiin :)

Eihän se ole kuin 2.5 kertaa kalliimpaa kuin esim ostohake  ;D

 Juu, mut aika paljon saa polttaa hakettakin, että saa järjestelmien hinnanerotuksen kuoletettua.  ;)

Alta viidessä vuodessa
Sisältäen lämpökeskuksen vermeineen ja 500 kuution hakevaraston.

hvinnamo

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4241
  • ******** 50 / 50 % :)
Vs: Mikä olisi hyvä lämmityskattila
Öljykattila pitäisi vaihtaa puulämmityskattilaksi, klapikattilaksi, mutta...



...miksi?
Kattila loppu, caput, finito?
Eihän tuon edullisempaa lämmitysenergiaa olekaan kuin öljy, maataloudenharjoittajalle, koneurakoitsijalle, yms. joka ammatinharjoittamisen takia tarttee polttoöljyä.

Ostohinta sis.alv vaikkapa 0.80€/ltr
Tuosta alvi pois, jää 0,65€/ltr
Vielä pois verohyöty yrityksen tuloverotuksessa n. 30% alvittomasta hinnasta, jää pö-litralle hintaa 0,45€/ltr.
Eli kwh hinnaksi jää n. 0,045€.
Ei ole kallista energiaa. Ja tulee tarvepaikalle puhelinsoitolla tai muutaman minuutin nettisurffailun tuotoksena.

Noinhan ei tietysti saa toimia mutta onko siitä pakko huudella netin keskustelupalstoilla. 8)
Taivaan tosi,itse olen päätynyt somoihin laskelmiin :)

Eihän se ole kuin 2.5 kertaa kalliimpaa kuin esim ostohake  ;D

 Juu, mut aika paljon saa polttaa hakettakin, että saa järjestelmien hinnanerotuksen kuoletettua.  ;)

Alta viidessä vuodessa
Sisältäen lämpökeskuksen vermeineen ja 500 kuution hakevaraston.

 Totta isommassa mittakaavassa, mutta tarkoitin omaa n. 2000 litran vuosikulutusta lämmitysöljyssä. :D
Joskus sitä oikein ihmettelee, kuinka paljon kirjatietoa sitä ihmiseen sopiikaan. En puhu nyt siis itsestäni.

roadman

  • Vieras
Vs: Mikä olisi hyvä lämmityskattila
Huvittaa. Alkuperäinen kysyjä ilmeisesti kysyi kattilan vaihtoa asuinrakennukseen? nyt puhutaan 500m3 hakevarastosta ja julmetusta kattilasta ;D

Itse alkaisin kiinnostua vasta hakelämmityksestä kun kilowatin tarve huippukulutuksessa liikkuu tuolla 50 ja yli. Tällöin alkaa saada vastinetta investoinnille jonka voi automatisoida siihen tasoon ettei tarvitse aina olla vahtimassa pelaako vai ei.

Kysyjä kysyikin klapikattilaa.  pähkäilin Vedasta seuraavan mallin. Merikontti ja sen sisään varaajat ja kattila. Koolaus ulkopuolelle ja sputa ja vuoripäälle ja pisteenä vielä katto. Varmasti saa samalla hintaa kuin tuon ulkona olevan härpäkkeen.  Silloin kun lämmitystä pähkäilin niin youtubesta hakemalla löytyi kattiloita joihin lastattiin 3m pitkiä tukkeja etukuormaajalla, se ois kiinnostanut kyllä vielä enemmän kuin nuo rukkaskattilat. Ois ollu kourakuormaaja kone valmiina seisomassa kattilan vieressä, ei ois käsin tarvinnu täytellä eikä hakettamis kustannuksia. Tai laittanut pienen virvelin sähköhydrauliikalla,jos hifistellä haluais niin kaukoohjauksella. Tuvan ikkunasta katteli ja mättelis puita pesään ;D

Lisäilen muokaten. itse ajattelin että uunin suuluukun täytyis olla niin iso että puolikaan trukkilavan voi heittää uuniin.

Löytyihän se kun vhän haki
http://www.youtube.com/watch?v=CM1yFUJR5lc&NR=1&feature=endscreen

Viimeksi muokattu: 31.10.12 - klo:19:24 kirjoittanut roadman

Reino

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 581
  • Hämeen hitain.
Vs: Mikä olisi hyvä lämmityskattila
mitähän toi vedan valmis kontti kustantaa?

jos itse kokoaa:
vedan 100kw 5500€
akvaterm 5m3 5500€
kontti 20"   2000€
putkia, pumppuja, sähköjä 1500€
eristeet kattopellit vuoraus 1000€
itte kootaan ilmatteetks,NOT.
Ja mahtuuko tuo varaaja edes konttiin?

15500 vähitään

100kw ulkokattila 13400€


cosmic_cowboy

  • Vieras
Vs: Mikä olisi hyvä lämmityskattila
Silloin kun lämmitystä pähkäilin niin youtubesta hakemalla löytyi kattiloita joihin lastattiin 3m pitkiä tukkeja etukuormaajalla, se ois kiinnostanut kyllä vielä enemmän kuin nuo rukkaskattilat. Ois ollu kourakuormaaja kone valmiina seisomassa kattilan vieressä, ei ois käsin tarvinnu täytellä eikä hakettamis kustannuksia. Tai laittanut pienen virvelin sähköhydrauliikalla,jos hifistellä haluais niin kaukoohjauksella. Tuvan ikkunasta katteli ja mättelis puita pesään ;D

Lisäilen muokaten. itse ajattelin että uunin suuluukun täytyis olla niin iso että puolikaan trukkilavan voi heittää uuniin.

Löytyihän se kun vhän haki
http://www.youtube.com/watch?v=CM1yFUJR5lc&NR=1&feature=endscreen

Kanadan ja USA:n sisäosissa on kuivemmat ilmat kuin täällä ja siksi myös kuoripäälliset pitkät propsit kuivuvat polttokuiviksi.

brotofobia

  • Vieras
Vs: Mikä olisi hyvä lämmityskattila
Saa noita kitupoltto pannuja mallia KESPES edelleen ihan suomesta... Tässäkin mainituissa pannuissa "varaajan"  tilavuus muutama sata litraa... ja savukaasut ilmeisesti imurilla ulos... Tuohon pönttöön kun kippaa tervasta mäntyä niin tervahauta tullee kaupanpäälle...  ;D

miller

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 233
Vs: Mikä olisi hyvä lämmityskattila
omien tönöjen lämmittämiseen menee vuodessa 300m3 haketta.. .. saa siinä muutaman kerran räntäsateessa käydä eltaamassa sitä "ulkopesää"... .. eri asia on tietysti jos ei tuvassa viihdy  :P
vielä viisi

Olli tapani

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 195
Vs: Mikä olisi hyvä lämmityskattila
Hyvä ratkaisu on asentaa aurinkokeräimet ja klapikattila yhdessä lämmön lähteeksi.Itsellä arimax 35 ollut käytössä 15 vuotta ja vanhemmilla sama  reilut 30 vuotta.
Itse aion tosiaan lisätä aurinkokeräimen järjestelmään,tuottaa aurinkoisella kelillä yllävän hyvin.(maaliskuun alusta lokakuun lopulle).Lämmittäminen ei ole iso työ,mutta
on mukava varsinkin kesällä unohtaa kattila kokonaan.

LuMon

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 571
  • Ole sinä se muutos, jonka toivot näkeväsi maailmas
Vs: Mikä olisi hyvä lämmityskattila
Jos on pelkkä asuintalon lämmitys- käyttövesi laita maalämpö ja myy klapit. Tulet yllättymään....
Emme voi ratkaista ongelmia ajattelemalla samalla tavalla kuin silloin, kun loimme ne.
  Alpert Einstein