Jos akut rikkoontuu esimerkiksi metsäkoneissa ja muissa paljon syövissä vehkeissä niin useiten vika ei ole akuissa vaan latureissa. Niitä vaan pitäisi olla useampi peräkkäin. En tiedä että pystyykö niin tekeen mutta perjaatteessa koneen pitäis käydä kaikilla sähkölaitteilla ilman akkuja eli laturit pitäis tuottaa huomattavasti enemmän virtaa mitä käyttö on.
Meinaat niinku kaikki tuotos kulutukseen samantien?
niin tai niinpäin että koneen käydessä ei ikinä kuluteta akkua vaan aina riittää laturien tuotto kulutukseen ja jää vähän yli että akut latautuu käynnistykseen ja muuhun toimintaan missä moottori ei käy.
Kattelin että esim. Ponssen Ergossa on kaksi 24W 80A laturia, maksimi valaistus on 30kpl 70w työvaloja, eli tuolla maksimi valomäärällä lamput syö pikkuisen enemmän kuin yhden laturin tuottama teho, toinen jää sitten käyttöön mittalaitteelle yms.
Tuo valomäärä tuntuu äkkiseltään aika isolta, siis olen kyllä koneella hakannut puuta ja tiedän ettei valoa koskaan ole liikaa ja toisaalta on jonkinlainen tuntuma siihen kuinka pienellä valaistuksella pystyy vielä välttävästi operoimaan harvennuksellakin. Jotenkin kuvittelisin että yhdenkin laturin tuotolla vielä pystyy yölläkin hakkaamaan.
Kaveri ajaa tosimielellä AS-sarjaa ja sillä oli joku vuosi sitten Starletin konehuoneessa kaksi laturia, lisätehon tarpeen, nokalla valoa ihan riittävästi, ja varmaan rikkoutumisenkin varalta.