Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe uusi navetta  (Luettu 61439 kertaa)

Shrek

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1911
  • Quidquid Latine dictum sit, altum videtur
Vs: uusi navetta
Vielä muutama vuosi sitten meillä ei ollut mitään ongelmia siementämisten kanssa, kun omassa pitäjässä oli siementäjiä melkein joka sormelle. Nyt kun osa on lopettanut tai vaihtanut paikkakuntaa, niin on ruvennut tulemaan näitä klo 17-19 siemennyksiä. Siemennysajan valinta maksaa, jos sen haluaa tiettyyn aikaan ja se vasta maksaakin, jos menee jälkitilaukseen.

Siispä tammikuussa kurssille...
Olivat vene-hankkeen koulutuksessa uhkailleet, että toimilupakurssista tehdään osa karjanhoitajan ammattitutkintoa. Jos haluaa toimiluvan pitäisi suorittaa koko tutkinto. Pelkkää toimilupakurssia ei saisi enään järjestää. ???
Joten kaikki joita asia kiinnostaa, ilmoittautukaa heti kurssille.

Ei voi pitää paikkansa että esim agronomilehmänviljelijä joutuisi käymään karjanhoitajan ammattitutkinnon saadakseen toimiluvan...  ???
"Ajatelkaapa niitä kaikkia Fordin omistajia jotka eräänä päivänä haluavat oikean auton..."
 John Dodge, 1914

http://www.youtube.com/watch?v=vVXIK1xCRpY
http://www.youtube.com/watch?v=FMUf2qmSzvE

Poikapoloinen

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 444
Vs: uusi navetta
Parressa siementäessä täytyy siementäjän olla suht pitkä tai eläinten matalia. Meillä en yletä siementämään parressa seisovaa lehmää, ilman koroketta. Kombiparsissa erottelualueella ei saa olla liikaa rautaa sivuilla, jää herkästi väliin jos lehmä heiluu kun esim antibiottia piikittää. Parsissa siementämisessä myös se riski että joku toinen lehmä hyppää päälle kun siementää lehmää siesovaan kiimaan. Itse tykkään tehdä parsinavetan parressa erottelualueella, jossa tätä riskiä ei ole ja saa nasakasti korokkeen jalkojen alle jos korkea lehmä siemennettävänä.
Maaseudun tulevaisuus

ömppä

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 22
Vs: uusi navetta
Kannattaa laittaa lukittavaa etuaitaa vähän matkaa että saa lehmän tarvittaessa kiini ei tarvii korokkeita ja erotus portti et muut ei siihen pääse.

Lissu

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 121
Vs: uusi navetta
Aidosti tyhjästä lähteneitäkin ja menestyneitäkin löytyy.... Vigrenin Einarin tavoin heillä ei ole useinkaan vaan tarvetta levitellä ja retostella pitkin maailmaa ja nettiä. Isoon taloon valmiista lähteneet ökypojat ovat sitten oma juttunsa.  Miestä ollaan, rahaa piisaa ja järki ei päätä pakota.

***Se miten me spv-hoidettiin on ihan vapaasti kaikkien hyödynnettävissä, jos tahtoa löytyy. Maatilojen isoin ongelma tapaa olla elinkaaren tason laskeminen eläkeikää lähestyttäessä. Ehdotin vanhemmilleni, että tekisivät laajennuksen 30 lehmästä 50 lehmään vielä oman yrittäjäuransa loppumetreillä. Onnekseni he siihen suostuivat.

50 lehmän ja 60 hehtaarin tilalla teimme sitten spv:n. Tältä tasolta eteenpäin lähteminen oli ilman muuta helpompaa kuin 30 lehmän tilalta olisi ollut. Olen käsittääkseni tämän tuonut ennenkin esille, jos se Jamppaa harmittaa niin siitä vain.

Täysin samaa mieltä. Tuo ratkaisu alentaa monilla nuorilla kynnystä jatkamiseenkin (hyväkuntoinen tila jota on kehitetty loppumetreille saakka). Monilla on ongelma ettei tilaa ole kehitetty enää kymmeneen vuoteen ennen spv:tä, ainakin tuntuu siltä.
Minä olen luullut, että nuoren viljelijän tuet ovat niin merkittävät, että navetan rakentaminen kannaattaa jättää nuorille? Muuten olemme kyllä kehittäneet tilaa koko ajan. Peltoa ostettu ja tehdään lisää parasta aikaa. Yhdessä käyty navettareissuilla ja keskusteltu paljon eri navettavaihtoehdoista navetan suhteen. Nykyistä parsinavettaa on peruskunnostettu koko ajan, josta on tarkoitus tehdä sitten nuoren karjan tilat.

ravenlord

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1648
Vs: uusi navetta
minoon kattellu sivusta kun ihmiset tekee miljoonien investointeja, kilpailevat verissäpäin pelloista ja sitten elävät kädestä suuhun ko vapaata rahaa ei ole sentin senttiä missään...  Rahoitusyhtiöt putsaa joka killingin mitä käteen tulee. Ei kyllä aiheuta kateutta ja katkeruutta tämmöselle 20 lypsävän hoitajalle..  Onse komiaa ko mettiä on va harvennettu viimesen 30 vuotta, ei ole päätehakkuita tehty, velekaa ei ole sentin senttiä, konekaluston suhteen 100% omavarainen, urakoitsiaa ei tarvita. Joka vuosi menee 15-20 tonnia osakkeisiin tai muihin sijoituskohteisiin. Mukava nukkua sikeää yöunta :)
Asiaan kuin asiaan, asiaton vastaus :)

maraani

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 3117
  • Jos pyörä ei vedä, se jarruttaa
Vs: uusi navetta
minoon kattellu sivusta kun ihmiset tekee miljoonien investointeja, kilpailevat verissäpäin pelloista ja sitten elävät kädestä suuhun ko vapaata rahaa ei ole sentin senttiä missään...  Rahoitusyhtiöt putsaa joka killingin mitä käteen tulee. Ei kyllä aiheuta kateutta ja katkeruutta tämmöselle 20 lypsävän hoitajalle..  Onse komiaa ko mettiä on va harvennettu viimesen 30 vuotta, ei ole päätehakkuita tehty, velekaa ei ole sentin senttiä, konekaluston suhteen 100% omavarainen, urakoitsiaa ei tarvita. Joka vuosi menee 15-20 tonnia osakkeisiin tai muihin sijoituskohteisiin. Mukava nukkua sikeää yöunta :)
Onnexi olkoon! Kyllä se luo uskoa itsellekin, että tästä vielä noustaan pärjäämään. Kun kerran muutkin. Nyt on vähän toisinpäin meillä. Päätehakkuita tehty, pieniä tosin, kun ei metsää paljoa olekaan. Velkaa (spv+pelto) on aivan helevetisti, silti koneet vanhoja, rehunteko ulkoistettu. Tuloa ei juuri tule maataloudesta, isäntä tilan ulkopuolella osa-aikatöissä, ihan kädestä suuhun eletään. Lehmiä lypsyssä parikymmentä.

Mutta nuorena jaksaa ja yöuni on taattu 15-16 tuntisen työpäivän jälkeen. Hyvin nukun minäkin. :)
Melkoista rämpimistä välillä, mutta parhaansa tehden ja kovasti yrittäen. Onnistuminen palkitsee. 1966 - 2016 and counting...

Joupir84

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 253
  • Näillä mennään
Vs: uusi navetta
Miksi? Riittävän isossa karjassa toki tulee paljon siemennyksiä, että tuntuma työhön pysyy, mutta isossa karjassa on varmasti paljon muutakin työtä kuin perseiden kaivaminen... mutta tämä on mun mielipiteeni asiasta. Jos joku haluu kaivaa niin se heille suotakoon.

***Ensinnäkin kurssi antaa hyvää pohjaa yhteen isoon haasteeseen tilakoon kasvaessa. Toimiluvalla tiinehtyvyys yleensä parantuu, joka ei sinällään johdu ammattitaidosta vaan paremmasta ajoituksesta. Eikä ole mitään määrä-aikaa aamuisin johon mennessä pitää siementäjä tilata eli ei peritä jälkitilaus yms. lisiä. Ja onhan tällä ihan taloudellinenkin merkitys.

Makuasioita ja painotusasioita nämä eri työmenetelmät ovat. Monella tavalla päästään kohtuulliseen lopputulokseen. Isossa karjassa on varmasti paljon muutakin työtä kuin esim. lypsäminen... mutta tämä on mun mielipiteeni asiasta. Jos joku haluu lypsää niin se heille suotakoon.
 
Juurikin  näin!
Suolahe rauta on haurasta

ravenlord

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1648
Vs: uusi navetta
Miksi? Riittävän isossa karjassa toki tulee paljon siemennyksiä, että tuntuma työhön pysyy, mutta isossa karjassa on varmasti paljon muutakin työtä kuin perseiden kaivaminen... mutta tämä on mun mielipiteeni asiasta. Jos joku haluu kaivaa niin se heille suotakoon.

***Ensinnäkin kurssi antaa hyvää pohjaa yhteen isoon haasteeseen tilakoon kasvaessa. Toimiluvalla tiinehtyvyys yleensä parantuu, joka ei sinällään johdu ammattitaidosta vaan paremmasta ajoituksesta. Eikä ole mitään määrä-aikaa aamuisin johon mennessä pitää siementäjä tilata eli ei peritä jälkitilaus yms. lisiä. Ja onhan tällä ihan taloudellinenkin merkitys.

Makuasioita ja painotusasioita nämä eri työmenetelmät ovat. Monella tavalla päästään kohtuulliseen lopputulokseen. Isossa karjassa on varmasti paljon muutakin työtä kuin esim. lypsäminen... mutta tämä on mun mielipiteeni asiasta. Jos joku haluu lypsää niin se heille suotakoon.
 
Juurikin  näin!

Traktoriedustaja näki eräällä maatilalla, miten isäntä kynti peltoa sonnilla. - Mitäs tämä nyt? ihmetteli edustaja. - Eikös teillä ole kaksi traktoriakin? - Joo, totesi isäntä. - Mutta pitää tälle kaverille näyttää, ettei elämä pelkkää naimista ole.
Asiaan kuin asiaan, asiaton vastaus :)

SomeBody77

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4301
  • Ensin rahahommat, sitten omille pelloille
Vs: uusi navetta

Traktoriedustaja näki eräällä maatilalla, miten isäntä kynti peltoa sonnilla. - Mitäs tämä nyt? ihmetteli edustaja. - Eikös teillä ole kaksi traktoriakin? - Joo, totesi isäntä. - Mutta pitää tälle kaverille näyttää, ettei elämä pelkkää naimista ole.
Jos sil oli vaan ventti hyytyny, eikä kehannu tunnustaa...  :o
Ensin rahahommat, sitten omille pelloille

Täpinäreiska

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1231
Vs: uusi navetta

[/quote]
Minä olen luullut, että nuoren viljelijän tuet ovat niin merkittävät, että navetan rakentaminen kannaattaa jättää nuorille? Muuten olemme kyllä kehittäneet tilaa koko ajan. Peltoa ostettu ja tehdään lisää parasta aikaa. Yhdessä käyty navettareissuilla ja keskusteltu paljon eri navettavaihtoehdoista navetan suhteen. Nykyistä parsinavettaa on peruskunnostettu koko ajan, josta on tarkoitus tehdä sitten nuoren karjan tilat.
[/quote]

 Nuoriso voi sitten tehdä toisen hallin viereen..   ..ja kolmannen..  ;)
Täp-management. Sponsored by yhteiskunta.

mlahti

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2445
Vs: uusi navetta

Minä olen luullut, että nuoren viljelijän tuet ovat niin merkittävät, että navetan rakentaminen kannaattaa jättää nuorille? Muuten olemme kyllä kehittäneet tilaa koko ajan. Peltoa ostettu ja tehdään lisää parasta aikaa. Yhdessä käyty navettareissuilla ja keskusteltu paljon eri navettavaihtoehdoista navetan suhteen. Nykyistä parsinavettaa on peruskunnostettu koko ajan, josta on tarkoitus tehdä sitten nuoren karjan tilat.
[/quote]

 Nuoriso voi sitten tehdä toisen hallin viereen..   ..ja kolmannen..  ;)
[/quote]

nuori viljelijä saa 5% enemmän avustusta..

SomeBody77

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4301
  • Ensin rahahommat, sitten omille pelloille
Vs: uusi navetta

Minä olen luullut, että nuoren viljelijän tuet ovat niin merkittävät, että navetan rakentaminen kannaattaa jättää nuorille? Muuten olemme kyllä kehittäneet tilaa koko ajan. Peltoa ostettu ja tehdään lisää parasta aikaa. Yhdessä käyty navettareissuilla ja keskusteltu paljon eri navettavaihtoehdoista navetan suhteen. Nykyistä parsinavettaa on peruskunnostettu koko ajan, josta on tarkoitus tehdä sitten nuoren karjan tilat.

 Nuoriso voi sitten tehdä toisen hallin viereen..   ..ja kolmannen..  ;)
[/quote]

nuori viljelijä saa 5% enemmän avustusta..
[/quote]
Mutta 5% vähemmän korkotukilainaa...
Ensin rahahommat, sitten omille pelloille

Lissu

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 121
Vs: uusi navetta

Minä olen luullut, että nuoren viljelijän tuet ovat niin merkittävät, että navetan rakentaminen kannaattaa jättää nuorille? Muuten olemme kyllä kehittäneet tilaa koko ajan. Peltoa ostettu ja tehdään lisää parasta aikaa. Yhdessä käyty navettareissuilla ja keskusteltu paljon eri navettavaihtoehdoista navetan suhteen. Nykyistä parsinavettaa on peruskunnostettu koko ajan, josta on tarkoitus tehdä sitten nuoren karjan tilat.

 Nuoriso voi sitten tehdä toisen hallin viereen..   ..ja kolmannen..  ;)
[/quote]

nuori viljelijä saa 5% enemmän avustusta..
[/quote]
"Avustuksen enimmäismäärää voidaa korottaa 10 prosenttiyksikölllä, kun tue saaja täyttää nuoren viljelijän aloitustuen myöntämisen edellytykset ja tilanpidon aloittamisesta ei ole kulunut viittä vuotta." Lukkeepi Mavin sivuilla ensi vuoden investointituvissa lypsykarjalle. On minusta huomioitava asia.

Kohta-Sippoolan Kaappoo

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 623
Vs: uusi navetta
Itse olen huomannu tässä suomessa ja ulkomailla (lähinnä saksassa) navetoita kiertäneenä että suurin ero on että suomessa yritetään aina keksiä se navetta uudestaan. Saksassa isot navetat kaikki noudattelee samaa kaavaa, yksinkertaista, pelkistettyä, idioottivarmaa. Kyllä aika metsään mennään (huom! mun mielestä) jos suunnitellaan siltanostureita ja poikittaislantakäytäviä yms.

Niin olisihan se mukava vaan tehdä samanlainen kuin naapurilla. Suomessa vaan tuntuu että varsinkin ne navetat missä pidetään avoimia ovia on useiten rakennettu perjaatteella hienompi kuin naapureilla jolloin ei kauheesti ole säästetty rahaa. Ehkä sitten kun rupee oikeasti kiertelee siinä mielessä että voisi jotain uutta tehdä niin löytyy se halvempi vaihtoehtokin. Suomessa on lisäksi ongelmana että täällä on melko runsasluminen talvi jolloin se asettaa haasteita tälle pihalla tapahtuvalle toiminnalle.

Lähde käymään Pohjois-Amerikassa. USA:stakin löytyy runsaslumisia osavaltioita ja vielä kylmempää on Kanadassa. Sieltä löytyy lisäksi "suomalaisessa kokoluokassa" olevia tiloja.
Yhteistä näissä molemmissa on se, että rakenneratkaisut ovat koeteltuja ja toiminta on tehokasta.
"Tämä sääntö pätee aina: kaikissa mielipideasioissa vastustajamme ovat järjettömiä." -Mark Twain-

SomeBody77

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4301
  • Ensin rahahommat, sitten omille pelloille
Vs: uusi navetta

Minä olen luullut, että nuoren viljelijän tuet ovat niin merkittävät, että navetan rakentaminen kannaattaa jättää nuorille? Muuten olemme kyllä kehittäneet tilaa koko ajan. Peltoa ostettu ja tehdään lisää parasta aikaa. Yhdessä käyty navettareissuilla ja keskusteltu paljon eri navettavaihtoehdoista navetan suhteen. Nykyistä parsinavettaa on peruskunnostettu koko ajan, josta on tarkoitus tehdä sitten nuoren karjan tilat.

 Nuoriso voi sitten tehdä toisen hallin viereen..   ..ja kolmannen..  ;)

nuori viljelijä saa 5% enemmän avustusta..
[/quote]
"Avustuksen enimmäismäärää voidaa korottaa 10 prosenttiyksikölllä, kun tue saaja täyttää nuoren viljelijän aloitustuen myöntämisen edellytykset ja tilanpidon aloittamisesta ei ole kulunut viittä vuotta." Lukkeepi Mavin sivuilla ensi vuoden investointituvissa lypsykarjalle. On minusta huomioitava asia.
[/quote]
Avustus on käänteinen poisto, eli ei se tee mitään autuasta eikä sen takia kannata jättää tekemättä navettaa. Pankki suhtautuu yleensä paremmin kun spv:ssä on valmis navetta. Jos navetta tehdään spv:n jälkeen nuortaviljelijää rasittaa spv velka ja pankki saattaa olla varovainen lainanannossa.
Ensin rahahommat, sitten omille pelloille