Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe claas rollant 46?  (Luettu 33127 kertaa)

oltsik

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 738
Vs: claas rollant 46?
Kestääpi muuten tärinää suht hyvin tuo kiinnitys,ja laakerin irrotukseen kunnon ulosvedin KUKKO ja laakerileuat niin ei tarvitse lämmitellä.

Entisen claas 250 ajoilta muistelen että tuo ketjupyörän irroitus on enemmänkin se kompastuskivi kun tuo hajonneen laakerin irrotus. Sitä kun ei passaa hajottaa kun uusi maksaa maltaita.

Maitopoika

  • Vieras
Vs: claas rollant 46?
Kyllä tuolla KUKOLLA irtoa  hammaspyörä nätisti, liian pientä ei kannata hankkia kun isommalla onnistuu suht pienenkin laakerin ja rattaan/siivan irroitus.

oltsik

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 738
Vs: claas rollant 46?
Kyllä tuolla KUKOLLA irtoa  hammaspyörä nätisti, liian pientä ei kannata hankkia kun isommalla onnistuu suht pienenkin laakerin ja rattaan/siivan irroitus.

Irtoaa, jos irtoaa. Kyläsepältä oli aina lainassa sellanen ehkä 60cm halkaisijaan yltävä kukko ja sillä sitten kun repi niin väänty myös ketjupyörä. No sorvilla sen sai oikaistua. Mut sitä vain muistelen et kyllä pillit olis ollu aikas kova juttu niissä rempoissa. Hirvittää ajatellakki...

landehande

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5390
  • verkuilla tulevaisuuteen
Vs: claas rollant 46?
Kun ei meinaa enää löytyä nuota paalin nakkelijoota niin onkahan tuollaanen vanha siistin näköönen rollantti yhtä varma veheje ku tuo markantti? Mitä erua olis 46 ja 62 malliilla? Paalin kokoko? Mulle riittääs narukonekki vai olisko se verkkokone jotenki olennaasesti parempi? Nuota kroneja ja jontikkojaki näkyy olevan tarijolla mutta näyttävät aika ajetuulta, varmahan tehty aiveeta.

           *Unohda vanhat Claassit.  Osta Welgeri! Siin on sulle konetta loppuiäksi kunhan käytät riittäväst öljyä ja vaseliinia. 

erik

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1855
Vs: claas rollant 46?
ei se welgeri autuaaksi tee muistelen että ainaskin vanhemmissa welgereissä oli paljolti laakeriongelmia
pillit on kyllä laakerihommissa hyvät claasissa ainaskin on kiilatapeilla kaikki kiinni

KJL

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4084
  • "Aja millä ajat ja Flieglillä loput"
Vs: claas rollant 46?
Kestääpi muuten tärinää suht hyvin tuo kiinnitys,ja laakerin irrotukseen kunnon ulosvedin KUKKO ja laakerileuat niin ei tarvitse lämmitellä.

Entisen claas 250 ajoilta muistelen että tuo ketjupyörän irroitus on enemmänkin se kompastuskivi kun tuo hajonneen laakerin irrotus. Sitä kun ei passaa hajottaa kun uusi maksaa maltaita.
Pahin ongelma on ehkä sen hokkakiilan irrotus, kun se ei irtoa siten kuin teorias pitäis kiilaa väliin lyömällä. Joskus hitsailtiin ketjulenkki kiilan päähän ja siitä rautakangen ja vasaran avulla lähti hyvinkin.
tethering holes to their concave windings

oltsik

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 738
Vs: claas rollant 46?
Kestääpi muuten tärinää suht hyvin tuo kiinnitys,ja laakerin irrotukseen kunnon ulosvedin KUKKO ja laakerileuat niin ei tarvitse lämmitellä.

Entisen claas 250 ajoilta muistelen että tuo ketjupyörän irroitus on enemmänkin se kompastuskivi kun tuo hajonneen laakerin irrotus. Sitä kun ei passaa hajottaa kun uusi maksaa maltaita.
Pahin ongelma on ehkä sen hokkakiilan irrotus, kun se ei irtoa siten kuin teorias pitäis kiilaa väliin lyömällä. Joskus hitsailtiin ketjulenkki kiilan päähän ja siitä rautakangen ja vasaran avulla lähti hyvinkin.

Oikein puistalluuttaa se ajatus siitä kiilasta, huhhuh. Siinä on kyllä semmonen komponentti mikä pitäs lailla kieltää. Me tehtiin sellanen iskuvasara sen irroitukseen. Eli semmoinen erikoinen hahlo-puristin yhdistelmä, minkä sai kiinni siihen kiilan päähän ja se yhdistelmä kiinni iskuvasaraan, avot! Tuon keksinnön jälkeen helpotti.

JiiPee42

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 3601
Vs: claas rollant 46?
Kestääpi muuten tärinää suht hyvin tuo kiinnitys,ja laakerin irrotukseen kunnon ulosvedin KUKKO ja laakerileuat niin ei tarvitse lämmitellä.

Entisen claas 250 ajoilta muistelen että tuo ketjupyörän irroitus on enemmänkin se kompastuskivi kun tuo hajonneen laakerin irrotus. Sitä kun ei passaa hajottaa kun uusi maksaa maltaita.
Pahin ongelma on ehkä sen hokkakiilan irrotus, kun se ei irtoa siten kuin teorias pitäis kiilaa väliin lyömällä. Joskus hitsailtiin ketjulenkki kiilan päähän ja siitä rautakangen ja vasaran avulla lähti hyvinkin.

Oikein puistalluuttaa se ajatus siitä kiilasta, huhhuh. Siinä on kyllä semmonen komponentti mikä pitäs lailla kieltää. Me tehtiin sellanen iskuvasara sen irroitukseen. Eli semmoinen erikoinen hahlo-puristin yhdistelmä, minkä sai kiinni siihen kiilan päähän ja se yhdistelmä kiinni iskuvasaraan, avot! Tuon keksinnön jälkeen helpotti.



Elkää poijaat kauhistelko hokkikiilaa ...........se irrotuksessa on sellanen idea että ensin pitää saada se ketjupyörä liikahtamaan "sisäänpäin" vaikka muutaman millin , sen jälkeen sen kiilan saa huomattavan paljon helpommin pois .
Ei sen puoleen olen minäkin joskus joutunut hitsaamaan " heittolekan" varren hokkikiilaan kiinni ja jyskyttämään sen pois

caseman

  • Vieras
Vs: claas rollant 46?
Kyllä 46:lla pahnat ja heinät hyvin paalaa.. Rehun kanssa vähän niin ja näin, sitäkin tehtiin kyllä monta vuotta ennen 255:sta. Ihmettelen kuinka tehokkaalla traktorilla on saatu 46 rikki. Itsellä rupes aina nivelakselin räikkä laulamaan jos ei muistanut painemittaria vilkuilla. lieneekö sitten ollut ylikuormituskytkin löysällä... tai muilla kireällä. Itse paalasin heinät verkkoon ja pahnat naruun. Meni hyvin silppurista, eikä ollut verkkoa akselinympärillä, niinkuin nyt.

erik

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1855
Vs: claas rollant 46?
kiilan irrotukseen on omanlaiset kiilat mitä saa moskan kanssa nuijia siihen rakoon
hiukan kun pillien kanssa lämmittää ratasta niin ei irrottamisessa ole mitään ongelmaa

Paalari

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 692
Vs: claas rollant 46?
Se hokkikiilan irrotustyökalu on sellainen kartiomallinen sirpinmuotoinen työkalu, jota vasaralla nuijitaan.

KJL

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4084
  • "Aja millä ajat ja Flieglillä loput"
Vs: claas rollant 46?
Kyllä 46:lla pahnat ja heinät hyvin paalaa.. Rehun kanssa vähän niin ja näin, sitäkin tehtiin kyllä monta vuotta ennen 255:sta. Ihmettelen kuinka tehokkaalla traktorilla on saatu 46 rikki. Itsellä rupes aina nivelakselin räikkä laulamaan jos ei muistanut painemittaria vilkuilla. lieneekö sitten ollut ylikuormituskytkin löysällä... tai muilla kireällä. Itse paalasin heinät verkkoon ja pahnat naruun. Meni hyvin silppurista, eikä ollut verkkoa akselinympärillä, niinkuin nyt.
Aluksi vedettiin 80 heppaisella 690:llä ja myöhemmin lievästi piristetyllä (n.110hv) 3080:llä. Kasikymppi sen hajotti, rehun paalaukses meni saranarumpu.

Toki nelikutosella ajettiin, kunnes portti oli 10-15cm auki tai kone hyytyi yleensä tossa kohtaa ja ellei hyytyny, ei rehu enää ton jälkeen menny paaliin vaan peltoon. (690 hyytyi, "kasikymppi" ei) Sidonta vasta tuos vaihees, eikä mitään ongelmaa. Tiukkoja hyvänmuotoisia paaleja sillä sai, kun ei ajanu liian lujaa. Liekö tuo sitte ylikuormittunu, kun ei räikkäkään huutanu. (ei ollu räikkää nivelakselis vaan murtopultti)


Niin se ratas... ei aina välttämättä liiku sisäänpäin sitä jiipeen paria milliä. Eikä kaasuvehkeitä käytös meillä köyhillä...
tethering holes to their concave windings

JiiPee42

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 3601
Vs: claas rollant 46?
Se hokkikiilan irrotustyökalu on sellainen kartiomallinen sirpinmuotoinen työkalu, jota vasaralla nuijitaan.




Juu.....kyl mie oon tietoinen millanen tuo työkalu on , mut sen kans pitää käyttää järkee ..... jos se kiila on ihan totaalisesti jämähtäny paikalleen , tuolla "sirpillä" siitä irtoo se "hokka" ja homma vaikeutuu .

Niin ......ei miullakaan ole kaasupillejä käytös ...... mut tuo heittoleka systeemi on tehokas

nautafarmari

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1865
Vs: claas rollant 46?
Ei muuta ku kymppikilon leka, ja muutaman kerran iskee siihen hammaspyörään. Sen jälkeen kiila lähteekin käsin vetämällä irti, ku hammaspyörä liikkuu sisäänpäin. Näin siis 250 claasissa.

JiiPee42

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 3601
Vs: claas rollant 46?
Ei muuta ku kymppikilon leka, ja muutaman kerran iskee siihen hammaspyörään. Sen jälkeen kiila lähteekin käsin vetämällä irti, ku hammaspyörä liikkuu sisäänpäin. Näin siis 250 claasissa.



Niin .....toi on tehokas tapa irroittaa nuo kiilat . Mie oon yleensä noissa laakerivaurio/vaihto projekteissa " oikassu " eli jos vaan tilan puoleen on mahdollista niin pienellä kulmahiomakoneella tai paineilma supportilla hion laakeri sisäkoolin niin ohueksi kuin mahdollista (vioittamatta akselia ) ja sitten ihan tavallisella lyönti taltalla ja moskalla terävä napaus kooliin  niin se joko katkee tai pyörähtää . Miusta paljon nopeempi tehdä kuin ruveta virittelemään ulosvetäjiä siihen .