Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Pientillallinen ja elämään tyytyväinen  (Luettu 38659 kertaa)

emo-heikki

  • Vieras
Vs: Pientillallinen ja elämään tyytyväinen
Aloittaja tuolla mainitseekin sen viljelijäryhmän, josta ei yleisessä maatalouskeskustelussa puhuta sanallakaan. Henkilöviljelmät, puhutaan kyllä perheviljelmistä, maatalousyhtymistä ja oy:stä, mutta maatiloista joissa toinen puoliso hoitaa yksin maatilan ja toinen kulkee muualla töissä ei yleensä puhuta sanallakaan.

Tilanteessa jossa maataloustuloa ei jaetakaan puolisoiden kesken kannattavuuslaskelmat menee aivan uusiksi. Paljonkohan aloittajan pitäisi tehdä lisää velkaa, lisätä lehmiä/ostaa peltoa, että perhe saavuttaisi nykyisen tulotason? Usein henkilöviljelmillä on esim. rahoittajiin kohdistuva riski minimaalinen, toiminta vakaata ja normaalit investoinnit hoidetaan kassasta. Silti tätä viljelijäryhmää kohdellaan kuin sitä ei olisikaan.
Aina vain saarnataan, miten iso on kaunista ja tehokasta.

Kumpi on tehokkaampi: viljelijä jolla 200 mullia vai mty jolla 600 mullia?
Tai: toinen tuottaa lihaa 500000 kg 10 sentin katteella ja toinen 50000kg euron katteella ?

Kauneuskin on katsojan silmässä ;).

Totta, mutta on myös toinen ryhmä, joita on aika paljon ja joiden toiminta voi olla hyvinkin kannattavaa ja silti niitä ei noteerata mitenkään.
Nimittäin sivutoimiset viljelijät, sivutoimisuus voi olla hyvinkin kannattavaa ja paljon kannattavampaa kuin päätoimisuus pienellä tilalla ????

UCD

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1440
Vs: Pientillallinen ja elämään tyytyväinen

yleensäkin maataloudessa miten määritellään tuo "kannattavuus" on todella huteralla pohjalla. Keskitytään yrittäjätuloon ja kannattavuuskertoimeen, jotka eivät kerro yhtään mitään, lähinnä johtavat rankasti harhaan...


Juuripa näin. Maksuvalmiuskannattavuus on monella perinne-isännällä käytössä.
Tilakoolle ei tietenkään pidä laittaa mitään ylhäältä kerrottua tasapää lukua, mutta kun tilarakenne on mikä on, niin särkymänvaraa todella on. Keskimääräisen tehokkuuden parantamisen nimissä pienemmästä päästä karsinnan on oltava kovempaa.

JA mitä tulee näihin laajentajiin. YRITTÄJÄ AINA VASTAA ITSE TEKEMISISTÄÄN!
Hän itse tilaa konsulttiapua ja suunnittelua, mutta päätös on aina yrittäjän ja siis myös tuppu-tuottajan oma.

Pankit, meijerit ja teurastamot yms muut tuotteen jatkojalostajat voisivat kyllä hiukan käyttää tiheämpääkin seulaa, kenen kanssa matkaan lähdetään. Pärstäkerroin eli aikaisemmat näytöt tsekataan.

JOs tupputuottajalla on useampia osamaksusoppareita, ennakkorahoitusta tai on vastaavia pikavippejä aina vonkumassa, voi todeta, että yrittäjän edellytykset ja osaaminen on sen verran olematonta, että  unohtakoon koko jutun. Kyllä velkaa voi olla pohjalla, varsinkin jos se on pankista hankittua ja siten ns vakaalla pohjalla.


yksi hyvä indikaattori tulevasta kämmäristä on myös tuo kaikenmaailman käytettyjen koneiden perässä juokseminen ulkomaita myöden. Yhdeksällä kymmenestä unohtuu se tilalla tehtävä perustyö ja kuvitellaan olevansa koviakin konekauppiaita.....  ;D Mutta halavalla saatiin , vaikka ei pelaakkaan.  ;D

Persaukisten ja tyhmien kanssa jatko ei tahdo pelata.... kyllä tämä on aika monesta näistä komeista kaadoista ollut luettavissa melkein heti lähdössä.
Peilistä löytyy kämmäämisen alkuperäinen syyllinen lähes aina.
Losers always whine about their best. Winners go home and f*ck the prom queen ....

Tractor Grip

  • Vieras
Vs: Pientillallinen ja elämään tyytyväinen
"Mutta halavalla saatiin , vaikka ei pelaakkaan. "

Minulle kävi sitten vahinko kun sain halvallla ja pelaa. ::)

iskra

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 11786
Vs: Pientillallinen ja elämään tyytyväinen
[. Keskimääräisen tehokkuuden parantamisen nimissä pienemmästä päästä karsinnan on oltava kovempaa.

JA mitä tulee näihin laajentajiin. YRITTÄJÄ AINA VASTAA ITSE TEKEMISISTÄÄN!
Hän itse tilaa konsulttiapua ja suunnittelua, mutta päätös on aina yrittäjän ja siis myös tuppu-tuottajan oma.

Peilistä löytyy kämmäämisen alkuperäinen syyllinen lähes aina.
   Melkein samaa mieltä mutta kyllä se karsinta pitää olla samanlaista koosta riippumatta,kovempaa kylläkin.
 Sieltä suuremmasta päästähän niitä resursseja löytyy osaajille nopeammin.

 Sukupolvenvaihdoissahan sitä tämä Pr-Ag yllyttää näitä kokemattomia innokkaita nuoria ,monesta jatkajasta tulee noitten akoitustukien houkuttelemana just noita tuppu-tuottajia..

vms1

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 6759
  • Pitäisiköhän teksti edes joskus oikolukea.
Vs: Pientillallinen ja elämään tyytyväinen
olen joskus purnannut tuota yrittäjän vastuuta vastaan. mun mielestä jos tilalle tilataan konsultti tai myyjä niin häneltä vaaditaan palvelua ja kun neuvojan ainut homma on neuvoa ja tehdä laskelmia niin hänen pitäisi myös vastata siitä että laskelmat pitää paikkaansa ja tarkistaa että annetut tiedot ovat oikein ja realistiset ja ainakin yrittää seurata markkinoita ja ennakoida hinnanmuutokset. Jos nämä hommat on isännän vastuulla niin sittenhän ei neuvontaa tarvita. Samoiten on myyjän vastuulla myydä sellainen kone mikä soveltuu isännän kertomaan käyttötarkoitukseen ja olosuhteisiin.
Älä usko sitä mitä agrosta luet, mutta muista kertoa se naapurille.

Hyvä jos puoletkaan totta.

Maataloudella on mahdollisuus tulla miljonääriksi.............

jos on miljardööri aloittaessa.

iskra

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 11786
Vs: Pientillallinen ja elämään tyytyväinen
olen joskus purnannut tuota yrittäjän vastuuta vastaan. mun mielestä jos tilalle tilataan konsultti tai myyjä niin häneltä vaaditaan palvelua ja kun neuvojan ainut homma on neuvoa ja tehdä laskelmia niin hänen pitäisi myös vastata siitä että laskelmat pitää paikkaansa ja tarkistaa että annetut tiedot ovat oikein ja realistiset ja ainakin yrittää seurata markkinoita ja ennakoida hinnanmuutokset. Jos nämä hommat on isännän vastuulla niin sittenhän ei neuvontaa tarvita. Samoiten on myyjän vastuulla myydä sellainen kone mikä soveltuu isännän kertomaan käyttötarkoitukseen ja olosuhteisiin.

  Siinähän sitä isännän ammattitaitoa kysytään että osaa valita oikein noitten esityksistä..

 Sehän tahtoo olla vähän noilla neuvojillakin kuin entisen mummon kollilla, kun mummo kyllästyi kissan kylillä juoksuun ja leikkautti sen mutta kun juoksut elvät loppuneetkaan manaili kissalle että mitä siellä kylillä nyt enää on tekemistä,niin tää entinen kolli vastasi että"minä konsultoin".

  Tässähän oli joku päivä sitten tästä yhdestä konsulttifirmasta vähän samansuuntaista juttua (Sarasvuo)..

Adam Smith

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 10972
  • Gee!!
Vs: Pientillallinen ja elämään tyytyväinen
olen joskus purnannut tuota yrittäjän vastuuta vastaan. mun mielestä jos tilalle tilataan konsultti tai myyjä niin häneltä vaaditaan palvelua ja kun neuvojan ainut homma on neuvoa ja tehdä laskelmia niin hänen pitäisi myös vastata siitä että laskelmat pitää paikkaansa ja tarkistaa että annetut tiedot ovat oikein ja realistiset ja ainakin yrittää seurata markkinoita ja ennakoida hinnanmuutokset. Jos nämä hommat on isännän vastuulla niin sittenhän ei neuvontaa tarvita. Samoiten on myyjän vastuulla myydä sellainen kone mikä soveltuu isännän kertomaan käyttötarkoitukseen ja olosuhteisiin.
Agraarisosialistin unelma, saada aina valmiit ohjeet joilla menestyä ;D ;D ;D

Konsultti tarjoaa omaa näkökulmaansa asioihin, yleensä jollain osa-alueella. Jos joku osaa kaiken niin ja näin hyvin, niin miksihän se ei ole itse toteuttanut visiotansa, vaan kertoo teille siitä.....? Pointti on se, että pitää omata jotain pohjatietoa itse ja osattava hiukan abstraktia ajattelua, jotta intuitio eli alitajunnan analysaattori toimisi. Tietoa voi ostaa ja konsultti voi myös tarjota oman taitonsa käyttöösi, mutta ilman omaa analysointikykyä on turha rutista....
                   
*****ilu on jokamiehenoikeus ja syytteen saa vasta se joka lyö.

apilas

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 23100
  • fendt parkissa
Vs: Pientillallinen ja elämään tyytyväinen
olen joskus purnannut tuota yrittäjän vastuuta vastaan. mun mielestä jos tilalle tilataan konsultti tai myyjä niin häneltä vaaditaan palvelua ja kun neuvojan ainut homma on neuvoa ja tehdä laskelmia niin hänen pitäisi myös vastata siitä että laskelmat pitää paikkaansa ja tarkistaa että annetut tiedot ovat oikein ja realistiset ja ainakin yrittää seurata markkinoita ja ennakoida hinnanmuutokset. Jos nämä hommat on isännän vastuulla niin sittenhän ei neuvontaa tarvita. Samoiten on myyjän vastuulla myydä sellainen kone mikä soveltuu isännän kertomaan käyttötarkoitukseen ja olosuhteisiin.
Agraarisosialistin unelma, saada aina valmiit ohjeet joilla menestyä ;D ;D ;D

Konsultti tarjoaa omaa näkökulmaansa asioihin, yleensä jollain osa-alueella. Jos joku osaa kaiken niin ja näin hyvin, niin miksihän se ei ole itse toteuttanut visiotansa, vaan kertoo teille siitä.....? Pointti on se, että pitää omata jotain pohjatietoa itse ja osattava hiukan abstraktia ajattelua, jotta intuitio eli alitajunnan analysaattori toimisi. Tietoa voi ostaa ja konsultti voi myös tarjota oman taitonsa käyttöösi, mutta ilman omaa analysointikykyä on turha rutista....

analysaattorin lisääs tarttetahan ISO KATALYSAATTORI jolla suodatetaan kaikki paska omamyyjän ym pro agrian jutuus ;D
Miksi kaikki jotka ovat erimieltä kanssani ovat idiootteja?

Tuottaja -82

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 13
Vs: Pientillallinen ja elämään tyytyväinen
Investointiavustuksia ei pieni tila saa ,eli heti asetaan eriarvoiseen asemaan . Tämä jos mikään sortaa pieniä tiloja ne pelaavat omillaan kun taasen isot tilat saavat kaiken maailman tuet tiloilleen.
On eri asia laajentaa esim. navettaa pankkilainalla ja omalla pääomalla kuin käydä valtion kirstulla.Tästä asiasta ei nykypäivänä paljon puhuta ,muuta onhan se tosiasia.Suuri on kaunista .
Toivottavasti siellä suurtilalla jaksetaan ja maksetaan ne lainat joskus poiskin.

johonkihan se on elinkelpoisuuden raja vedettävä. miksi sellaiselle tilalle joka ei kykene elättään edes yhtä ihmistä niin pitäisi maksaa investointitukia? eikä ne rajat mitään mahdottomia täyttää ole, jos oikeasti meinaa elää tilan tuotolla.



Ammattitaito ratkaisee. Lisäksi maataloudesta ei tarvitse sellaista tuloa saadakaan kuin palkkatyöstä. Itse olin palkkatyössä viitisen vuotta ennen päätoimiseksi viljelijäksi ryhtymistä. Verotettava tulo tippui 25000 eurosta tuonne vajaan 15000 euron nurkille, mutta paljon paremmin tällä tulee nyt toimeen kun ei tarvitse kulkea.

Viljeltyä tällä haavaa 26 ha, lisämaat maksaa alueella noin 15000 euroa hehtaarilta joten...  ::)

Tractor Grip

  • Vieras
Vs: Pientillallinen ja elämään tyytyväinen
Katalysaattori ei suodata mitään vaan muuttaa kamat ei malliin.

Eli tässä kenties pooragrian ja omamyyjän satuilut isännän mielen mukaiseen paremmin myyvään muotoon.

 ;D

Tractor Grip

  • Vieras
Vs: Pientillallinen ja elämään tyytyväinen
"Lisäksi maataloudesta ei tarvitse sellaista tuloa saadakaan kuin palkkatyöstä"

Oliko aikasi arvokkaampaa vieraalla ollessasi?Tuollaisista puheista kannattaa kyllä hankkiutua eroon.

redbull

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 705
  • Go Ahead, Make My Day
Vs: Pientillallinen ja elämään tyytyväinen


yksi hyvä indikaattori tulevasta kämmäristä on myös tuo kaikenmaailman käytettyjen koneiden perässä juokseminen ulkomaita myöden. Yhdeksällä kymmenestä unohtuu se tilalla tehtävä perustyö ja kuvitellaan olevansa koviakin konekauppiaita.....  ;D Mutta halavalla saatiin , vaikka ei pelaakkaan.  ;D

NO NYTHÄN me oikein asiantuntija tänne saatiin :P Mitäs juoksemista niissä koneissa siellä ulkomailla on ::) ??? Miksi se siitä tulee, vaikka sen masiinan ääreen menet haukottelemaan ;D Senkun näpäyttää entteriä ja ja jää odottelemaan kuljetusliikkeen ilmoitusta rahdin saapumisesta  8) Tietysti jos ROHKEUS ei riitä edes sitä entteriä näpäyttämään, niin joutuu sitten ihan paikallisesta osulasta ne romunsa hankkimaan ja maksamaan kalleimman jälkeen, mutta jonkunhan nekin palatsit on maksettava :P
Ihan tiedoksi vaan, että Saksassa, Briteissä, Hollannissa ja Tanskassa pääsääntöisesti rehellisempiä konekauppiaita kuin täällä "ryssänrajalla"..
 

apilas

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 23100
  • fendt parkissa
Vs: Pientillallinen ja elämään tyytyväinen
Katalysaattori ei suodata mitään vaan muuttaa kamat ei malliin.

Eli tässä kenties pooragrian ja omamyyjän satuilut isännän mielen mukaiseen paremmin myyvään muotoon.

 ;D



voi ***** entääs aktiivihiilisuodatin ym vai käyttääkö kraktor rip sitäkin vain kiljun kirkastamiseen ???
Miksi kaikki jotka ovat erimieltä kanssani ovat idiootteja?

apilas

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 23100
  • fendt parkissa
Vs: Pientillallinen ja elämään tyytyväinen
Investointiavustuksia ei pieni tila saa ,eli heti asetaan eriarvoiseen asemaan . Tämä jos mikään sortaa pieniä tiloja ne pelaavat omillaan kun taasen isot tilat saavat kaiken maailman tuet tiloilleen.
On eri asia laajentaa esim. navettaa pankkilainalla ja omalla pääomalla kuin käydä valtion kirstulla.Tästä asiasta ei nykypäivänä paljon puhuta ,muuta onhan se tosiasia.Suuri on kaunista .
Toivottavasti siellä suurtilalla jaksetaan ja maksetaan ne lainat joskus poiskin.

johonkihan se on elinkelpoisuuden raja vedettävä. miksi sellaiselle tilalle joka ei kykene elättään edes yhtä ihmistä niin pitäisi maksaa investointitukia? eikä ne rajat mitään mahdottomia täyttää ole, jos oikeasti meinaa elää tilan tuotolla.



Ammattitaito ratkaisee. Lisäksi maataloudesta ei tarvitse sellaista tuloa saadakaan kuin palkkatyöstä. Itse olin palkkatyössä viitisen vuotta ennen päätoimiseksi viljelijäksi ryhtymistä. Verotettava tulo tippui 25000 eurosta tuonne vajaan 15000 euron nurkille, mutta paljon paremmin tällä tulee nyt toimeen kun ei tarvitse kulkea.

Viljeltyä tällä haavaa 26 ha, lisämaat maksaa alueella noin 15000 euroa hehtaarilta joten...  ::)
maitojunalla takasin peräkammariin :-[ :D
Miksi kaikki jotka ovat erimieltä kanssani ovat idiootteja?

vms1

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 6759
  • Pitäisiköhän teksti edes joskus oikolukea.
Vs: Pientillallinen ja elämään tyytyväinen
En viitsi lainailla mutta tietenkin perusajatus tilan pidosta täytyy olla mutta jos esimerkiksi ajatellaan tulevaisuuden maitotilaa missä vaikka on 200 peltoa, 200 metsää, 150 lehmää, laajamittainen urakointi, 2 työntekijää ja jatkuva rakentaminen ja kunnossapito päällä niin mielestäni isännän ei pidäkään hallita kaikkia asioita vaan hänen pitää ainoastaan toteuttaa neuvojien ohjeita konemyyjien myymillä koneilla ja jos jokin osa-alue "kusee" niin neuvoja olisi vastuussa tekemisistään. Sen takia neuvoja ei toteuta omia näkemyksiään koska hänellä ei riitä aikaa joka alueen hoitamiseen vaan ainoastaan oman erikoisalansa tutkimiseen. Hankala vaan on saada nimi alle paperiin jossa todetaan että jos esimerkiksi tämä ruokintataulukko osoittautuu jotenkin vääräksi niin siitä koituu 20000 euron sakot kuukautta kohti taikka jos teidän lannanpoistosysteeminne ei toimi niin eläimet majoitetaan eri rakennukseen siksi aikaa että lattia on avattu ja lantakoneet vaihdettu myyjän kustannuksella. Nykyään isäntä maksaa kaikki oppirahat ja pienemmillä tiloilla perämettät yleensä riittää mutta isommissa tulee helposti vouti käymään.
Älä usko sitä mitä agrosta luet, mutta muista kertoa se naapurille.

Hyvä jos puoletkaan totta.

Maataloudella on mahdollisuus tulla miljonääriksi.............

jos on miljardööri aloittaessa.