Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Bensaa  (Luettu 9920 kertaa)

kkk

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 825
  • romuja, mutta omia
Bensaa
Nyt kun vuodenvaihteessa 95 tilalle tulee e10 bensa, niin käykö tämä pienmoottoreihin (sahoihin yms.) Vai pitääkö siirtyä ysikasiin ???

KJL

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4085
  • "Aja millä ajat ja Flieglillä loput"
Vs: Bensaa
Ei kai sillä oo väliä... Sen eekympin hintakin on kai vielä avoin? Jos en oikeen pahoon arvaa pieleen, E10:n hinta asettuu nykyistä ysivitosta korkeemmalle ja samalla nostetaan ysikasin hinta sitä korkeammaksi? Tuliko mahdollisimman epäselväksi?

tuolta lisää...

http://www.e10bensiini.fi/files/78/E10-bensiinin_soveltuvuus_pienkoneisiin_ja_moottoripyoriin.pdf

viisprosenttista tulee sit niitä kapistuksia varten, joihin ei kymppi sovi.

http://www.iltalehti.fi/uutiset/2010100212448624_uu.shtml

Viimeksi muokattu: 02.10.10 - klo:11:13 kirjoittanut KJL

tethering holes to their concave windings

nestori2

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2079
Vs: Bensaa
Onhan noilla sahoilla oma erikoisbensa, johon tuskin paljon etanolia sekoitetaan. Hintavaahan se on, mutta ei sitä paljon vuodessa kulu, jos ei nyt ihan ammatikseen tee metsurinhommia.

Oksa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 71727
Vs: Bensaa
kiva, kun taas suomessa tehdään tämä dikipoxi -juttu!         on ihan oikein tehdä kuten aina aiemminkin; kaikki vanhat kaatikseen ja sitten vasta ilmoitetaan että kyllä se olis vanhakin toiminnu kun vain olistte kokeillut ensin joten.......!!!!!    taas on yksi tekninen onkelma joka vain oottaa ratkaisuaaan!


pötsjölööm

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4297
  • Hämmästyksen sormi, ihmetyksen suussa
Vs: Bensaa
Nyt kun vuodenvaihteessa 95 tilalle tulee e10 bensa, niin käykö tämä pienmoottoreihin (sahoihin yms.) Vai pitääkö siirtyä ysikasiin ???

En suosittelis. Noissa biokusissahan on epäselvyyksiä soveltuvuudessa, autojen moottorienkin suhteen. 98:ia aina 2T koneeseen, ja varsinkin sahaan.

SAS

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 12800
  • Velehojen Veleho
Vs: Bensaa
AINA 98 pienkoneisiin eli sahat ym.Kaikkiin korkeelle virittetyihin
98 ennen oli 99.Moottorisahaan paras synteettinen 2-t öljy 2-2,5 %
Mystinen Logger,arkinen aivan,Talouden ja politiikan arvostettu tutkija.Ilmastotutkimuksen huippu luotettava kriitikko.Sääennustamisen moninkertainen Suomen Mestari.
Pikkutilallinen yrittää omillaan,suuri tilallinen tarvitsee yrittämiseen EU:n tukea !

rene-rane

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 841
  • Kyllä, Koolla on väliä !
Vs: Bensaa
Onhan noilla sahoilla oma erikoisbensa, johon tuskin paljon etanolia sekoitetaan. Hintavaahan se on, mutta ei sitä paljon vuodessa kulu, jos ei nyt ihan ammatikseen tee metsurinhommia.

en tee mutta en silti viitsisi ostaa kyllä sitä niin paljon talvessa hukkuu

ravenlord

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1648
Vs: Bensaa
tuommonen 10% etanoli on ku kärpäsen kusi meressä. olen asiasta kysellyt, ja kukaan "asiantuntia" ei ole tähänpäivään mennessä selittänyt mikä tekiä estää, mitä hajoaa, jos ajaa sillä 10% pensalla autolla joka siihen ei "sovellu" HMTT kertoo, että ruotsinmallin E-85.sta saa olla puolet normi pensan seassa eikä tee kiusaa.

Pienkoneista; jos e-10 jotain tekee, niin kaasuttimenkalvot voi ottaa itteensä. Kuka ei osaa vaihtaa kalvoja moottorisahan kaasuttimeen nostaa käden ylos ja huutaa HEP!!!!!

Jos hiuksia aletaan halkoa, niin e-10.iä kuluu satasella enemmän sillä etanolin energiatiheys on alhaisempi kuin bensiinillä. Eli jos satasella menis puhdasta bensaa 7 litraa, puhdasta etanolia menisis laskennallisesti yli 9 litraa. Ja kun etanoolia on 10% bensan seassa, joku enemmän motivoitunut voi sitte laskea paljonko se tekee kulutukseen. Teoriassa. Käytäntö on taas eri asia. Eli jos on wanha kaasutinmoottori, ääritapauksessa voi joutua sytytyksen ajoitusta ja kaasuttimen säätöjä rukkaamaan sekä vaihtamaan muutaman letkunpätkän. Sekä sytytystulpat voi joutua vaihtamaan numeroa kylmempiin. Siis ääritapauksessa...

Etanolin tärkeimmät erot bensiiniin verrattuna: noin 30-35% alhaisempi energiatiheys, korkeampi RON oktaaniluku, noin 108, korkeampi palamislämpötila, bensiiniä kestävät kumilaadut eivät ole välttämättä kestä etanolia, sekä etanoli ei syty yhtä herkästi, etanolista ei muodostu herkästi syttyviä kaasuja ts. 100% etanolia käytettäessä pohjoisen olosuhteissa ajoneuvossa olisi oltava kaksi polttoainetankkia. Kuten aikoinaan petroolia käytettäessä, eli ennen moottorin sammutusta pitää vaihtaa polttoainelaatu, jotta olisi seuraavalla kylmäkäynnistyksellä helpoommin syttyvää polttoainetta polttoainejärjestelmässä. Tästä syystä E-85 sisältää 15% bensiiniä, jotta kaksitankki järjestelmää ei tarvittaisi. E-10 etanolipitoisuus on nin merkityksetön, että väittäsiin että sillä ei ole merkitystä. 100%, ja ehkä E-85 moottorit ovat korkeammalla puristussuhteella, 11-13 tasolla, sekä suattaap olla natrium-täytteiset pakoventtiilit, sekä kaasutin/moottorin ohjainboksi erimoisissa säädöissä.

Mitä järkeä ruuantuotantoakapasiteettia on käyttää energiatuotantoon? Siihen en ota kantaa. Sitä isse olen ihmetellyt että miksei perunaa käytetä raaka-aineena? Onhan siitä biomassan saanti/hehtaari pikkusen toista luokkaa kuin ohralla, sekä viljelyvarmuus, sekä raaka-aineen varastointi. Eikait sitä bensaperunaa tartte varjella pakkaselta. Ja perunan ottaminen viljelykiertoon ei luulisi olevan mikää ongelma, jos asia järjestetään niin että joku urakoitsia tekee kaiken työn, eli periaattessa tila "vuokraa" tiluksistaan 10-20% vuodeksi bensaperunan tuotantoon. Peruna on siinämielessä hieno kasvi, että se on vaatimaton kasvupaikkansa suhteen, ja toimivalla viljelykierrolla taudit pysynevät kurissa. mihinkäsmuuten se perunan lajittelujäte nykypäivää menee? Kuinka paljon keskimäärin menee ruokaperunassa tonnista hukkaan?

Mutta mitä järkeviä, oikeita vaihtoehtoja olisi bioetanolille? Leväviljely, jossa syntyvästä biomassasta valmistettaisiin polttoainetta,  lienee yksi vaihtoehto. Muistakaa, että vety ei ole energialähde. Se on keino siirtää energiaa, sillä vetyä ei ole vapaana luonnossa, vaan se on hapen kanssa reagoineena, sidoksen purkaminen elektrolyysin avulla tarvitsee energiaa huomattavia määriä. Mielestäni sähkön varastointi, paikallinen tuottaminen ja sähkön käyttö sähkönä olisi helpommin toteutettavissa. Eli toisinsanoen ladattava hybridi, eli sähköauto, jossa on polttomoottori varalla. Sähköenergiaa voidaan tuottaa paikallisesti usealla eri menetelmällä, aurinkoa, tuulta, vesivoimaa, vuorovesivoimaa, aaltovoimaa jne. Suurin ongelma on sähkön varastointi. Ajoneuvokäytössä autoa voidaan pitää "roikan nokassa" kaikki ne ajat mitä sillä ei ajeta. Sekä huoltoasemia, missä voi vaihtaa akun ladattuun akkuun. Litium-akut ovat kevyitä verrattuna lyijyyn, sattuneesta syystä. Minulle on muodostunut mielikuva, että litiumin kysyntä tulee lähivuosikymmenen aikana kasvamaan radikaalisti. Suomen kallioperässä on huomattavia litium-esiintymiä, litium-tuotannosta voi tulla suomen seuraava Nokia, jos herrat eivät töpeksi sitä samalla tavalla kuin lannoite teollisuuden ja fosforikaivosten kanssa menivät tekemään.  

hmh..   jos auto kuluttaa 6 litraa dieseliä satasella, tarkoittaa se noin 60kwh energiaa. Sähköauto toimii paremmalla hyötysuhteella, joten energiatarve tulisi olemaan noin 35kwh/100km. Ja jotta 10A virralla, 230V jännitteellä varataan energiaa 35kwh 0% häviöillä se tarkottaisi yli 15 tunnin yhtämittaista latausta. Sähköverkkoa käy sääliksi   :-\          

Ja hulluksi jokku sannoo, jos kaataa rattorintankkiin 2-t bensaa jäänestoksi, silloin ei muodostu parafiinikiteitä, notta jokku pelkäävät että hajoaa....  Näin offtopikkina mainitakseni.

Viimeksi muokattu: 02.10.10 - klo:15:52 kirjoittanut ravenlord

Asiaan kuin asiaan, asiaton vastaus :)

Tractor Grip

  • Vieras
Vs: Bensaa
Ei kukaan ole niin hullu,että myrkyttää itsensä tavallisella mtbe-paskamyrkky bensalla mootorisahan kanssa?

ravenlord

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1648
Vs: Bensaa
Ei kukaan ole niin hullu,että myrkyttää itsensä tavallisella mtbe-paskamyrkky bensalla mootorisahan kanssa?

 ;D  Foliohattuja on monenmoisia. Samaa saakelin lientä se on mitä niissä astioossa kaupassa myydään..
Asiaan kuin asiaan, asiaton vastaus :)

apilas

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 23100
  • fendt parkissa
Vs: Bensaa
 Minulle on muodostunut mielikuva, että litiumin kysyntä tulee lähivuosikymmenen aikana kasvamaan radikaalisti. Suomen kallioperässä on huomattavia litium-esiintymiä, litium-tuotannosta voi tulla suomen seuraava Nokia, jos herrat eivät töpeksi sitä samalla tavalla kuin lannoite teollisuuden ja fosforikaivosten kanssa menivät tekemään.

on töpeksitty jo kuukausi pari sitten ely-keskus valmisteli huutokauppaa suomen litium esiintymistä :( :(
Miksi kaikki jotka ovat erimieltä kanssani ovat idiootteja?

kkk

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 825
  • romuja, mutta omia
Vs: Bensaa
AINA 98 pienkoneisiin eli sahat ym.Kaikkiin korkeelle virittetyihin
98 ennen oli 99.Moottorisahaan paras synteettinen 2-t öljy 2-2,5 %

  Itse on tullu kyllä käytettyä 95 siitä lähtien kun sitä on ollu....sitä ennen 96:ta. Ainut kone missä käytän 98 bensaa on moottorikelkka.

nestori2

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2079
Vs: Bensaa
en tee mutta en silti viitsisi ostaa kyllä sitä niin paljon talvessa hukkuu
Meilläpäin vaan eräs ammattimetsuri alkoi sairastelemaan, jatkuvaa kuumeilua ja muita kummallisia oireita. Jatkuvasti siis oli sairaslomalla ja tutkittiin erilasilla allergiatesteillä. No vaihtoi omasekoittesen bensaseoksen tuohon sikakallisseen erikoisbensaan ja tauti oli tipotiessään. Benseeni siellä normaalibensan seassa on melkoista myrkkyä, sitä ei tuossa kalliissa tavarassa ole. Kyllä se käryissä eron huomaa. Koskapa bensiini kuitenkin meille on verovähennyskelpoinen ja myös alv on läpimenoero, niin en minä ainakaan viitsi terveyttäni vaarantaa muutaman kympin takia.

ravenlord

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1648
Vs: Bensaa
Minulle on muodostunut mielikuva, että litiumin kysyntä tulee lähivuosikymmenen aikana kasvamaan radikaalisti. Suomen kallioperässä on huomattavia litium-esiintymiä, litium-tuotannosta voi tulla suomen seuraava Nokia, jos herrat eivät töpeksi sitä samalla tavalla kuin lannoite teollisuuden ja fosforikaivosten kanssa menivät tekemään.

on töpeksitty jo kuukausi pari sitten ely-keskus valmisteli huutokauppaa suomen litium esiintymistä :( :(

miksei suomessa kannaa yrittää ja omistaa yhtään mitään..  Kaikki va äkkiä pois mistä olisi taloudellista hyötyä yhteiskunnalle. Kyseessä ei ole pääomakato vaan pääoman määrätietoinen kadottaminen!
Asiaan kuin asiaan, asiaton vastaus :)

Valtramies

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 549
Vs: Bensaa
Joskus kysyin paikalliselta Neste-yrittäjältä, että mitäs eroo siinä pienkonebensas on tavalliseen verrattuna, niin vastaus oli vaan jotain: öööö-ööö tuota... ;D