Piti ihan rekisteröityä agronettiin, kun näin mielenkiintoinen aihe (taas) otetiin käsittelyyn. Keskustelun alku on ehkä agronettihuumoria mitä en tosikkona ymmärrä. No, mut kuitenkin mun nähdäkseni tolla kalkkisotkotuksella saa luvan levittää sinne 12 000 euron puhdistamon kahteen ensimmäiseen pönttöön jäävät kikkarat omalle pellolle. Sitten taas se tavara mikä ei pysähdy niihin pönttöihin, on edelleen puhdistettava jollain konstilla. Vai onko agronetin perusolettama, että kaikilla tiloilla on umpipönttö ja imuvaunu ym. mitä tarvitaan omatoimiseen paskan hämmentämiseen ja levittämiseen?
Juu ja en oo laittanu vielä puhdistamoa. Enkä laita.
Näin minäkin ymmärtäisin.
Ei tuo kalkkistabilointi vaikuta lainkaan siihen mitä sakokaivojen jälkeen putkesta valuu ojaan. Sillä tehdään ainoastaan sakokaivoihin kertyvä kiintoaines "kelvolliseksi" levittää pellolle.
Eikä se umpikaivon kanssakaan tuo juuri mitään mullistavaa, täytyy olla yllättävän iso pönttö että lokakuulta toukokuulle välisen ajan kamat mahtuu, varsinkin sitten jos tehdään vaan vanhan viemärin päähän siten että kaikki suihkuvesetkin menee sekaan.
Sitten kun pakotetaan laittamaan (eli riittävän iso uhkasakko) niin meinasin vaihtaa ensimmäisen sakokaivon umpisäiliöksi ja ilmoittaa kalkkistabiloivani kaivon tyhjennettäessä ja varastoida sen lietteen joukossa leitesäiliössä. Todellisuudessa uudesta umpisäiliöstä tulee lähtemään putki vanhoihin sakokaivoihin, kuten ennenkin.
Aika monellahan on noita käytöstä poisjääneitä virtsa-ja lietesäiliöitä,sinne vaan ja kalkkia perään riittävästi,eihän se kalkki siellä pellollakaan pahaksi ole monellakaan..
Ketkähän muuten olivat sen tutkimuksen saaneet aikaiseksi että isäntäväen paskat myrkyttävät sen eläinten lietteen,vai onkohan sekin pykälä vedetty ihan vaan hatusta maajussien kiusaksi,mun päähäni ei oikein mene että muutaman(ehkä 1-5 ihmisen jätökset)pilaavat vaikka300 lehmän tai tuhansien sikojen lannan...
Sitten vielä sekin,tässä joku aika sitten oli Hesarin juttu jostain suuresta vedenpuhdistuslaitoksesta jossa otettiintyppeä irti jotain 80-kin prosenttia ennenkuin se laskettiin mereen,minne se typpi joutuu,mun käsityksen mukaan eiks se ilmasteta vaan tuonne ilmaan,maala sitä pitää olla lietesäiliöt katettuina ettei typpi karkaa..
Paljonkohan niitä ravinteita tulee vaikka tuolla pääkaupunkiseudulla ja mihinkä ne joutuvat?