Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Nova Combi  (Luettu 14624 kertaa)

MRe

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 30
Nova Combi
On tullut kylvökoneen vaihto ajankohtaiseksi ja ajattelin siirtyä (sortua) Nova Combiin.Onkohan muilla käyttäjillä kertoa kyseisen koneen hyviä ja huonoja puolia.

SomeBody77

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4301
  • Ensin rahahommat, sitten omille pelloille
Vs: Nova Combi
Ei henk. koht. kokemusta, mutta jostain syystä tällä kulmalla rapidit vaihtuu järjestään Nova Combiin... Onhan se kaikissa olosuhteissa, kaikille kylvötyypeille ja maalajeille soveltuva.
Ensin rahahommat, sitten omille pelloille

sirkussonni

  • Vieras
Vs: Nova Combi
Ei ole huonoa kuulunut, toisin kuin agrimasterista.....

milk

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 29
Vs: Nova Combi
Hyvin pelaa  ;)

Timppa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 13531
Vs: Nova Combi
Jos on vanha NovaCombi ja etupyörä puhkee niin lähteekö se kylvöyksikön vanne akseliltaan ilman tappelua?

Kui mää ain olen paras?

Ala-Pertti

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 10735
Vs: Nova Combi
Ei henk. koht. kokemusta, mutta jostain syystä tällä kulmalla rapidit vaihtuu järjestään Nova Combiin... Onhan se kaikissa olosuhteissa, kaikille kylvötyypeille ja maalajeille soveltuva.

On sitä tapahtunut vaihtoja toistekkii päin. Enkä ihmettele yhtään.
Hirveetä, jos on puoletkaan totta...

MRe

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 30
Vs: Nova Combi
Ei henk. koht. kokemusta, mutta jostain syystä tällä kulmalla rapidit vaihtuu järjestään Nova Combiin... Onhan se kaikissa olosuhteissa, kaikille kylvötyypeille ja maalajeille soveltuva.

On sitä tapahtunut vaihtoja toistekkii päin. Enkä ihmettele yhtään.


Minkä takia et ihmettele novasta rapidiin vaihtoa?

kylmis

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 12202
  • Virolaista kiitos!
Vs: Nova Combi
Haluaisi kuulla syvällisempiä kommentteja koneella oikeasti kylväneiltä.

Mää en oikein usko käsitteeseen joka paikan kylvinkone. Kaikilla koneilla on optimiolosuhteensa jossa sillä työskenteleminen käy parhaiten. Sellainen fiilis on tullut, että säädettävillä vannaspaineilla varustetut kiekkokoneet ovat parhaimmillaan aitosuorakylvötilanteissa. Jos mukaan otetaan esimuokkaus, esim. äestys, niin vaatii aikamoista tarkkuutta sovittaa äestyksen ja kylvön työsyvyys kohdilleen. Muuten jää jyviä murukerrokseen. Äestyksen perässä parhaan jäljen tekee laahavannaskone, koska se hakee aina vantaalle muokkaamattoman pohjan jonne se kylvää jyvän.

Noin niinkuin kylmisfilosofian pohjalta, muitakin mielipiteitä varmaan on.

Timppa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 13531
Vs: Nova Combi
Kuules kylmis, novakompi on semmonen kylvökone, että periaatteessa samalla
säädöllä voi ajaa ihan kaikki kylvöolosuhteet ja onnistuu.

Itte kylvin ihan samalla säädöllä rypsit, viljat suorakylvöön ja viljat äestettyyn, sekä viljat suoraan kynnökselle.

Kylvöyksikön tukipyörän korkeussäätö olik se ny edestä kolmas hahlo ja painatus nolla.

Kaikki onnistui hyvin.

Ensin koetin kikkailla säädöillä mutta ei mitään vaadi, samalla kaikki. Eikä tartte mitään kompensointia säiliöitten tyhjentyessä.

Opettamaton apinakin osaa kylvää hyvin novakompilla, joten varmasti kylmiskin.

 ;D
Kui mää ain olen paras?

kylmis

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 12202
  • Virolaista kiitos!
Vs: Nova Combi
Kyllä mää luultavasti siihen jonkun veivauksen keksisin...

TRUBADUURI

Vs: Nova Combi
Mulla on Nova Combista 4v kokemukset savimaan kylvöstä. Multamaalla kone toimii noin kuin Timppakin kirjoitti. Savimaalla kone kuitenkin vaatii huolellisen säädön, varsinkin jos sadetta ei tule kylvön päälle.
Itse aion virittää konetta paremmaksi savimaan suorakylvöä ajatellen.
Aion vaihtaa kylvövantaan suuremman 400mm kiekon tilalle 375mm sileän kiekon. Perusteluina: Savimaalla ei tarvita kiekossa kulmia pyörimisen varmistamiseksi, siemenen kylvötarkkuus paranee kiekkojen korkeuseron ollessa pienempi kylvettäessä etusäiliöstä matalaa noin 2,5-3,5cm suorakylvöä, kylvörivi murustuu paremmin kun pienempi 360mm kiekko kylkee syvemmällä maassa.
Olen onnistunut saamaan kyllä nykyiselläkin vannasmallilla hyvät viljat. Jyräys on tärkeä toimenpide.
Nova on mielestäni erittäin hyvä kylvökone perinteiseen ja suorakylvöön. Sopii erityisen hyvin 50-300ha tiloille.
3m koneelle riittää vetotraktoriksi 90hv takapotku paripyörillä.
Asioilla on tapana järjestyä.

Timppa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 13531
Vs: Nova Combi
Mulla ei ole savimaita. Hietaa, liejusavea, multamaitakin hiukan, muutamia hiesupeltoja.

Ei tarvii näillä mailla jyräämistä. Takahara on laahaamassa ja pyöränvälijyrä.

Nollapainatuksella on siis vain kylvöyksikön omapaino plus hiukka jotain kylvökoneelta.

Kaartamallakin voi ajaa, takapyörät auraa sillon hiukan, jyrkemmin kaarrettaessa etupäätä hiukan keventäen.

Kiekot lähes kulumattomat. Ei muita maata laahaavia kuluvia osia.

Viimeksi muokattu: 19.09.10 - klo:21:40 kirjoittanut Timppa

Kui mää ain olen paras?

myllymäki

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 93
Vs: Nova Combi
Neljä vuotta tuli aikanaan taisteltua Tumen kanssa, ja sitä ennen Jukon, enkä kyllä suomalaista ihan äkkiä osta.
Amerikan konetta on nyt vedetty 7 vuotta ja näillä näkymin jatkossakin, on se vaan niin kulutusta kestävä kone.

MRe

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 30
Vs: Nova Combi
Itse taas toisinpäin,4 vuotta kylvänyt amerikkalais/englantilaisella yhdistelmällä.Meni keväällä hermot lietson kanssa ja siksi mielessä koneen vaihto.

nova

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 3
Vs: Nova Combi
novalla kylvetty -03 vuodesta alkaen.olen ollut koneeseen kohtuullisen tyytyväinen.mitä multavampi maa,sitä helpompaa on kylvää. suurimmat ongelmat tulevat kovilla/sitkeillä savilla johtuen juuri niistä erikokoisista kiekoista.tumen mainostama "hieno oivallus" sijoittaa lannoite ja siemen eri syvyyteen on tosiasiassa koneen huonoin ominaisuus.samankokoisilla kiekoilla kylvötyön hankaluudesta häviäisi 90%. loput onkin säästä johtuvia.tämä isompi kiekko aiheuttaa juuri sen että vako ei aina sulkeudu kunnolla,varsinkin takimmaisen rivin osalta.sekä kevään ensimmäisillä kylvöillä ne nostavat märkää savea ylös ja repivät vaon varsin epämääräiseksi. tosin tämä ilmiö on vähentynyt vuosi vuodelta johtuen maiden muuttumisesta multavimmiksi. ensimmäisinä vuosina pelattiin kylvösyvyyden kanssa "lovia"säätelemällä,mutta nyt on ajettu vuosia samalla säädöllä.rypsillä joskus multamaille nostettu lovi tai kaksi.3m kone tosiaan kulkee 90hv traktorilla, jopa pienemmälläkin jos on tasaista seutua. eniten voimaa tarvitaan tienpäällä säiliöt täynnä kulkiessa.itse kone on kestänyt yllättävänkin hyvin varsinaista kylvötyötä.mitään kulumisesta tai rikkoutumisesta johtuvaa remonttia ei ole vielä tarvinnut tehdä.jaa niin takareekaasta naula ja etusesta kanto läpi.molemmilla kerroilla kylvettiin kone tyhjäksi.ei sitä etupyörän vajausta syksyllä puitaessa mistään erottanut.nyt jos lähtisin konetta uusimaan ja tumen saisi samankokoisilla kiekoilla molemminpuolin,valinta olisi selvä. tässä nyt jotain mitä ensiksi tuli mieleen.ja kysele lisää jos vielä kiinnostaa.