Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe yhdistelmäpaalaimista jälleen.  (Luettu 38754 kertaa)

vms1

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 6759
  • Pitäisiköhän teksti edes joskus oikolukea.
Vs: yhdistelmäpaalaimista jälleen.
Aika hurjalta kustannukselta tuntuu jos todella 90 000 euroa maksaa paalainkäärin jolla tehdään 4000 paalia vuodessa. Tietysti käyttövarmuudella on helppo tuota perustella mutta ei se käyttövarmuuskaan niin taattu ole uudellakaan koneella. :o

Ei se hurjaa oo! Kysymyshän on siitä, että konekauppa työntää kättään tosi syvälle urakoitsijan taskuun, kun se laskeskelee, paljonko sillä koneella tahkotaan rahaa vuodessa urakoinnilla... Sama hinnoittelutaktiikka pätee muihinkin koneisiin nykyään.
Tuossa mietin noita päivän paalimääriä... Jos on iso karhe jota ajelee ja noukkimessa/sullojassa tehoa niin kyllä päivässä pitäisi helposti saada tehtyä 400 paalia nyt ainakin vaikka tekisi tiukkojakin.
 En varsinaisesti ole asiantuntija. Muistan taannoin 320 welgerillä ajetun 2,8m karheesta 1,5m paaleja yli 300 yhtenä päivänä eikä ajettu edes ihan koko päivää. 520:llä tehtyjä paaleja ei oikein pysty vertailemaan siksikään kun paalin sitomisesta uuden paalin alkamiseen menee melkoisesti aikaa. Kuivaa olkea paalasin pari viikkoa sitten viitisenkymmentä kahdessa tunnissa, siis 2 metrisiä paaleja. Isosta karheesta pystyy kyllä yli 20 paalia tekemään kuivaa rehuakin tunnissa :P noita 2m :P


Niin kyllä teoreettinen nopeus onkin hyvä ja olen minäkin päässy lähelle noita lukemia hetkittäin, mutta sitten kun katsoo koko vuoden saldoa niin hyvä jos tohon 150 päivävauhtiin pääsee. Välissä on kuitenkin sarkapeltoja ja 15 kilometrin siirtymiä sekä muita hauskuuksia. Lisäksi ei aina ole välttämättä rehuakaan jolloin saa ajaa sen paalin eteen huomattavia matkoja. Niin ja täytyy huomioida että neljäänsataan paaliin täytyy muovirullaakin vaihtaa melkein 40 kertaa. Niin ja oljen ja säilörehun paalaus on niin eri planeetalta että ei kannata verrata työsaavutuksia.
Älä usko sitä mitä agrosta luet, mutta muista kertoa se naapurille.

Hyvä jos puoletkaan totta.

Maataloudella on mahdollisuus tulla miljonääriksi.............

jos on miljardööri aloittaessa.

cosmic_cowboy

  • Vieras
Vs: yhdistelmäpaalaimista jälleen.
Aika hurjalta kustannukselta tuntuu jos todella 90 000 euroa maksaa paalainkäärin jolla tehdään 4000 paalia vuodessa. Tietysti käyttövarmuudella on helppo tuota perustella mutta ei se käyttövarmuuskaan niin taattu ole uudellakaan koneella. :o

Ei se hurjaa oo! Kysymyshän on siitä, että konekauppa työntää kättään tosi syvälle urakoitsijan taskuun, kun se laskeskelee, paljonko sillä koneella tahkotaan rahaa vuodessa urakoinnilla... Sama hinnoittelutaktiikka pätee muihinkin koneisiin nykyään.
Tuossa mietin noita päivän paalimääriä... Jos on iso karhe jota ajelee ja noukkimessa/sullojassa tehoa niin kyllä päivässä pitäisi helposti saada tehtyä 400 paalia nyt ainakin vaikka tekisi tiukkojakin.
 En varsinaisesti ole asiantuntija. Muistan taannoin 320 welgerillä ajetun 2,8m karheesta 1,5m paaleja yli 300 yhtenä päivänä eikä ajettu edes ihan koko päivää. 520:llä tehtyjä paaleja ei oikein pysty vertailemaan siksikään kun paalin sitomisesta uuden paalin alkamiseen menee melkoisesti aikaa. Kuivaa olkea paalasin pari viikkoa sitten viitisenkymmentä kahdessa tunnissa, siis 2 metrisiä paaleja. Isosta karheesta pystyy kyllä yli 20 paalia tekemään kuivaa rehuakin tunnissa :P noita 2m :P


Niin kyllä teoreettinen nopeus onkin hyvä ja olen minäkin päässy lähelle noita lukemia hetkittäin, mutta sitten kun katsoo koko vuoden saldoa niin hyvä jos tohon 150 päivävauhtiin pääsee. Välissä on kuitenkin sarkapeltoja ja 15 kilometrin siirtymiä sekä muita hauskuuksia. Lisäksi ei aina ole välttämättä rehuakaan jolloin saa ajaa sen paalin eteen huomattavia matkoja. Niin ja täytyy huomioida että neljäänsataan paaliin täytyy muovirullaakin vaihtaa melkein 40 kertaa. Niin ja oljen ja säilörehun paalaus on niin eri planeetalta että ei kannata verrata työsaavutuksia.

Kapasitettia ei lasketa niin että kerrotaan kaikki ennätykset keskenään. Välillä ajetaan kolmesti 20 km pellolle pitämään sadetta. Vihdoin onnistuu, niin saalis 4 hehtaarilta 12 paalia, kuudelta lohkolta, 40 kulmaa, kapeimmat kärjet alle kääntöympyrän levyisiä, neljä kunnon näkyvää kivisaareketta, kaksi niitetyn karheen alla, rummut painuneet niin että noukin ottaa pohjakosketuksen, karhe 280:n toispuoliaista ja paalit kartioita. Kotiin ajellessa työn teettäjä mainitsee puhelimessa siitä seitsemännestä lohkosta joka oli siinä metsän takana ja oli viime vuonna viljalla.

TS

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 227
Vs: yhdistelmäpaalaimista jälleen.
Tässä muttama viikko sitten tämän vuoden viimisten paalien valmistuttua kattelin meidän agronicin saavutuksia: Mittarissa n. 11000 paalia jonka tekemiseen oli menny n. 1000h. Kaikki tavara on kerätty 320 karholta. Meillä lohkot hajallaan ja paljon siirtymisiä. Eli jos kombipaalaimmen elinkaaren aikana pääsee keskimmäärin siihen 15 paalin / h saa olla ihan tyytyväinen, ainakin meidän lohkoilla. Karhotuksella päästäisiin varmaan kovempiin tuntisaavutuksiin paalaimmella, mutta mitenköhän käy rehunkorjuun kokonaistyönmenekin?  

realisti

  • Vieras
Vs: yhdistelmäpaalaimista jälleen.
valotetaan taas omaa tilannetta sen verran että ajoista 3000-3500 on urakkaa, ja omia sellainen pyöreästi 1000 paalia. Tilat ovat kaikki maitotiloja joten jos parhaalla kelillä aikaa menee koneiden remonttiin alkaa takuulla urakoitsija vaihtumaan. En takuulla ole kunnan halvin paalainmies, enkä helpoin sillä vaadin aina alle 4m koneella niitettyjen karhotusta, Muuten en aja. Asiakaskunta kuitenkin on vakiintunutta sillä homma pyritään tekemään nopeasti parhaana ajankohtana ja myös paaleista tehdään niin tiukkoja kuin se koneella on teknisesti mahdollista.
Tuohon luotettavuuteen ei pääse 30 000 paalia ajetulla vanhalla uitetulla fusionilla jota retku taisi kehua. Konetta vaihdan normaalisti noin kolmen vuoden välein jolloin koneen vaihtokustannus paalia kohti on hieman alle 2€.

realisti

  • Vieras
Vs: yhdistelmäpaalaimista jälleen.
sen verran vielä kronesta että onko koneet joista on kokemuksia cv vai cf mallia? itseäni kiinnostaa nimenomaan tuo cv malli jossa paalikoko säädetään portaattomasti. saman 150cm halkaisijan paaliahan molemmilla saa.

pötsjölööm

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4297
  • Hämmästyksen sormi, ihmetyksen suussa
Vs: yhdistelmäpaalaimista jälleen.
sen verran vielä kronesta että onko koneet joista on kokemuksia cv vai cf mallia? itseäni kiinnostaa nimenomaan tuo cv malli jossa paalikoko säädetään portaattomasti. saman 150cm halkaisijan paaliahan molemmilla saa.

Joo, se kannattaa ottaa tuo portaaton.  ;D Vallan oikea "raputon" siitä tulee vasta sillon, kun ne kolat lähtee irti. No huolto on hyvää, ja tämäkin kesä meni hienosti agrin varapaalaimella.  ;D Joku tyhmempi olis luullu jo suunnittelu vaiheessa, että kun kaposeen hihnaan porataan reiät, niin tulee paskapaperi ilmiö. Katkokohta valmiina.

Viimeksi muokattu: 18.09.10 - klo:17:31 kirjoittanut pötsjölööm

rene

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5964
Vs: yhdistelmäpaalaimista jälleen.
valotetaan taas omaa tilannetta sen verran että ajoista 3000-3500 on urakkaa, ja omia sellainen pyöreästi 1000 paalia. Tilat ovat kaikki maitotiloja joten jos parhaalla kelillä aikaa menee koneiden remonttiin alkaa takuulla urakoitsija vaihtumaan. En takuulla ole kunnan halvin paalainmies, enkä helpoin sillä vaadin aina alle 4m koneella niitettyjen karhotusta, Muuten en aja. Asiakaskunta kuitenkin on vakiintunutta sillä homma pyritään tekemään nopeasti parhaana ajankohtana ja myös paaleista tehdään niin tiukkoja kuin se koneella on teknisesti mahdollista.
Tuohon luotettavuuteen ei pääse 30 000 paalia ajetulla vanhalla uitetulla fusionilla jota retku taisi kehua. Konetta vaihdan normaalisti noin kolmen vuoden välein jolloin koneen vaihtokustannus paalia kohti on hieman alle 2€.
Eli kolmessa vuodessa koneen hinta on pudonnut reipas 20 000€. Jos tuo pitää paikkansa niin ei mitään järkeä jättää konetta vaihtamatta. Sillä joka sen kolmevuotiaan koneen ostaa vaihtokonerivistä on kyllä sitten järkitilanne jätettävä näillä tiedoilla tarkemmin arvioimatta.
  On tietysti niinkin että konemyyjät haluavat uusia paalaimia välttämättä myydä ja hyvittävät vanhasta lievää ylihintaa jota ei ole vaihtokoneen ostajalta tarkoituskaan saada.

realisti

  • Vieras
Vs: yhdistelmäpaalaimista jälleen.
valotetaan taas omaa tilannetta sen verran että ajoista 3000-3500 on urakkaa, ja omia sellainen pyöreästi 1000 paalia. Tilat ovat kaikki maitotiloja joten jos parhaalla kelillä aikaa menee koneiden remonttiin alkaa takuulla urakoitsija vaihtumaan. En takuulla ole kunnan halvin paalainmies, enkä helpoin sillä vaadin aina alle 4m koneella niitettyjen karhotusta, Muuten en aja. Asiakaskunta kuitenkin on vakiintunutta sillä homma pyritään tekemään nopeasti parhaana ajankohtana ja myös paaleista tehdään niin tiukkoja kuin se koneella on teknisesti mahdollista.
Tuohon luotettavuuteen ei pääse 30 000 paalia ajetulla vanhalla uitetulla fusionilla jota retku taisi kehua. Konetta vaihdan normaalisti noin kolmen vuoden välein jolloin koneen vaihtokustannus paalia kohti on hieman alle 2€.
Eli kolmessa vuodessa koneen hinta on pudonnut reipas 20 000€. Jos tuo pitää paikkansa niin ei mitään järkeä jättää konetta vaihtamatta. Sillä joka sen kolmevuotiaan koneen ostaa vaihtokonerivistä on kyllä sitten järkitilanne jätettävä näillä tiedoilla tarkemmin arvioimatta.
  On tietysti niinkin että konemyyjät haluavat uusia paalaimia välttämättä myydä ja hyvittävät vanhasta lievää ylihintaa jota ei ole vaihtokoneen ostajalta tarkoituskaan saada.
ja juuri tästä syystä ostan aina paalaimeni suomesta. Ei ole mitään järkeä uittaa uutta/uudehkoa konetta kun entinen pitäisi myydä lievästi alihinnalla. Aina täytyy tapauskohtaisesti katsoa mikä on edullisin vaihtoajankohta ja mistä kone hankitaan.

115

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 262
Vs: yhdistelmäpaalaimista jälleen.
kola-nyykkari ja tiivis paali ei samaan yhteyteen ::)

No kuivalla heinällä sopivat samaan yhteyteen.
Ajaa heinää paaliin vielä silloinkin kun summeri hälyttää että paali on täynnä, pysäyttää sitten kun alkaa sitomaan verkkoa.
Jaksaako kvernelantti sitten paalia pöydälle nostaa?

mikko9b

  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1159
  • Agronet - epäsosiaalinen media?
Vs: yhdistelmäpaalaimista jälleen.
kola-nyykkari ja tiivis paali ei samaan yhteyteen ::)

No kuivalla heinällä sopivat samaan yhteyteen.
Ajaa heinää paaliin vielä silloinkin kun summeri hälyttää että paali on täynnä, pysäyttää sitten kun alkaa sitomaan verkkoa.
Jaksaako kvernelantti sitten paalia pöydälle nostaa?


Juu näppituntumalla tuollaisesta 45-50 ka % ylöspäin paalit ihan ok tiukkoja. Kverne ei ole vielä tähän päivään mennnessä jättänyt nyykkari -paalia nostamatta vaikka miten märkää olis ollunnna...
anteeksi, kirotukshärötykset, oikoluku kaipaa selkeästi treeniä :-)

Palmu

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 52
Vs: yhdistelmäpaalaimista jälleen.
Tuskin on claassin paskanpoistoaukoille vieläkään tehty mitään... Kuten jo monesti oon tainnu kirjottaakin, paskan pääsy claassin laakereiden ympärille on isohko ongelma.

En nyt sanoisi isoksi ongelmaksi. Tänä vuonna tuli 255:een 10.000 paalia täyteen ilman laakeri remppaa. Tuo 455 on muutenkin aivan eri peli mitä 255/355.

Joo täytyy kattoa tuota 455:a ihan ajatuksella, jos konesvoorumiin tuloo mentyä käymään. Muuten alan jo epäillä, että meidän 255 on joku maanantaipävän kapistus, johon on laitettu liian pienet aukot, joista paska ei pääse ulos. Lisäksi se vähä moska, mitä ne pienet siivekerimpulat lykkää aukosta ulos, jää yleensä jonkun pienen kielekkeen päälle estäen loppua moskaa tulemasta pihalle.

En oikein jaksa uskoa tuoa 10000 paalia ilman laakeriremppaa, koska MPS-segmentin vapaan pään laakerit loppuu paljon pienemmilläkin määrillä. Lisäksi niistä päätylautasista muutama jo tuolla määrällä kuluu puhki varmasti... ja sehän tiedetään, ettei klaassiin vaihdeta juuri mitään osia ehjääkään laakeria särkemättä. Eihän meidänkään koneesta oo oikeesti menny ku kaks laakeria rikki ja loput 10 on vaihdettu purkamisen takia. Siis voihan sen laakerin ehkä saadakin ehjänä irti, mutta samalla sen varmuudeksi sitten uusiikin.

Sinänsä aivan sama, miten on, uutta paalainta ei enää taloon tule... Tuolla vanhuksella ajetaan ja korjataan niin kauan, kun huvittaa ja sitten PMV kutsuu. Ihan mukava tietää, että tuollakin paalaimella on takuuhinta, joka vähän riippuu... romuraudan vastaanottohinnasta.


Ei voi kyllä sanoa että olis isommasti ollu omissa Claasseissa laakeriremppaa. 255 uniwrapilla tein kolmessa kesässä n.14000 paalia ja yhden ketjukiristäjän kuivalaakerin jouduin vaihtamaan. Maksoi muistaakseni hieman yli kolme euroa. Nyt menossa 355 uniwrap mittarissa pikkusen rapia 10000 paalia kahessa kesässä ja ei yhtään laakeria tai ketjua ole vaihdettu. Koneita rasvaan kyllä ahkerasti. Nivelakseli ja keskusrasvarit joka päivä. Koko kone läpi pari kertaa kesässä.

Miklu

  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 121
Vs: yhdistelmäpaalaimista jälleen.
Paljonko ne glaasin mytyt sitten Palmulla painaa? Meinaan jos ajetaan löysäpaaleja koneen kestävyys on ihan eriluokkaa!

Pillari

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 31
Vs: yhdistelmäpaalaimista jälleen.
Joo ei oo paineet ollu kyllä täysillä...tai sitten tässä ei kerrota kaikkia  ;D

Palmu

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 52
Vs: yhdistelmäpaalaimista jälleen.
Viime kesänä pyöräkoneella punnittiin tamtron vaaka vai mikäsoli niin painot vaihteli 870-960 kg välillä esikuivattu timotei. Yks isäntä sano että raskain pallo ohrasta tehtynä paino apevaunun mukaan melkein 1200kg. En minä tiiä mitä ne muilla koneilla painaa mutta kyllä minä ihan samoilla säädöillä ajan ittelle ku muillekki ja kuka sitä ny ittellensä kehtais löysiä palloja tehä.

lavali

  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1777
Vs: yhdistelmäpaalaimista jälleen.
Viime kesänä pyöräkoneella punnittiin tamtron vaaka vai mikäsoli niin painot vaihteli 870-960 kg välillä esikuivattu timotei. Yks isäntä sano että raskain pallo ohrasta tehtynä paino apevaunun mukaan melkein 1200kg. En minä tiiä mitä ne muilla koneilla painaa mutta kyllä minä ihan samoilla säädöillä ajan ittelle ku muillekki ja kuka sitä ny ittellensä kehtais löysiä palloja tehä.

14000 paalis pitää olla jo ketjut vaihettuna kertaalleen ?? vähintään. 7-8 tuhatta  ja ketjut ??