Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe bakteeriongelma!  (Luettu 26497 kertaa)

lypsyukko

• Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
Vs: bakteeriongelma!
mää nytluin että olet laittanut hanat likoamaan, miksi. Alkaa olla hupaisaa tämä sun selostuksesi.

Voi kun sinä reppana ymmärtäisit lukemaasi ja omaisit edes jonkinlaiset alkeellisen päättelyn taidot  :(

Viljelijä evp

• Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
Pitää kait katsoa noista liossa olevista, millainen se pieni tiiviste edes on.

Muok ... Larulla näyttää olevan huoltosarjaa ... sisältää molemmat tiivisteet.
Onneksi on noita hanoja tuplasti, niin saa liotella rauhassa. Eihän nuo nyt pääsiäiseksi tuu, mutta hanan vaihto on nopia toimenpide kun on vipulukolla kiinni.
Mutta tosiaan siellä olikin vaihdettava tiiviste jonka olemassa olosta mulla ei ollut tietoa.
,,,,, tällasia kirjoittelet, ja siksi ihmettelen mikä oikein on vikana sun systeemeissäsi. Kova poika olet kirjoitteleen ja arvosteleen. En minä mikään mestari ole neuvomaan, mut tuo sinun toimintasi ei oikein ole sellasta vakuuttavaa.Pese nyt edes se kone kuumalla vedellä ja huuhtele osi kuumalla kun sulla se patakin on. siitähän saa jopa kiehuvaa.

lypsyukko

• Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
Niin mitä et ymmärtänyt? Jos sää joskus vaihdat puhtaat kalsarit niiden raitaisten tilalle, niin etkö käy pesulla ennen niiden puhtaiden päälle pukemista. Jos mää vaihdan tiivisteet maitohanoihin niin eikö niiden ole hyvä olla ihan puhtaita sellaisistakin pinnoista jotka eivät ikinä ole sen maidon kanssa tekemisissä. Noista osa on ollut kait lähes 10v siinä putkessa kiinni. Niissä on vähän pölyä sisuksissa ja ei ne nyt ihan puhtaita ole päältäpäinkään. Syksyllä on saattanut painepesurin suihku osua tai sitten ei. Saman näköösiä ne kaikki on. Ja nyt on hyvää aikaa liotella, kun tiivisteet on irti , uusia odotellessa.

Viljelijä evp

• Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
Nii hyvä että nyt alat huomaan että niitä tiivisteiäkin pitää vaihtaa ja hiukkasen pestäkin. Pelkällä netissä roikkumisella se kone ei peseenny. Hops hops nyt alapesulle ukkeli. ja kuumalla niin pakteeritkin lähtee.

Magia

• Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
Kaikki kun ei ole EVP:n kaltaisia täydellisyyksiä. Tai ainakin unohtavat katsoa aamulla peilistä kuinka täydellinen naama sieltä katseleekaan.. Niin nämä ei täydellisyydet on lähettänyt mulle viestejä ja niistä kyllä saa sen kuvan, että jokainen tapaus on erilainen ja varmasti oma mysteerinsä. Kyllähän se tästäkin ketjusta on tuolla alkupäässä tullut selväksi. Toisella hanan tiivisteiden vaihto  tiputtaa bakteerit, toisilla ei. Jollakin apu tuloo pesuaine merkin vaihdosta tai vaikka kuivikkeen välittäjän vaihdosta. Eipä ne vähenevät bakteerit kerro miksi ovat vähenneet. Kuten eivät kerro miksi ovat lisääntyneetkään. Mutta kysehän on vaan siitä että omasta mielestään täydellisillä ihmisillä on se fakta tieto asiaan kuin asiaan. Olkoon sitten se fakta kuinka kaukana totuudesta tahansa. Ehkä on kohdallaan, mutta suuremmalla todennäköisyydellä ihan päin persettä.
Evp:n aikana kone pestiin käsin,aika vähissä nykypäivänä taitaa olla pesurittomat paikat.Toisekseen tuohon aikaan otettiin näytteitä tankista niin vähän ettei tuommoset hetkelliset bakteerinousut etes välttämättä ole näkyneet näytteissä.

Oksa

• Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
anteeks kaupuntilaisuuteni mutta onko tuo maitohana mcp 100?     ite en tuollasta ole koskaan käyttänny ja etes pessy.   mutta näyttääpi aika kivalta puhistaa..  ja eihän se pelkkä vesi poista jotain koloon pinttynyttä paskaa joka on sinne pesiny vuosien aikana..  oli sit kuin kuumaa tahansa.

Viljelijä evp

• Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
Kaikki kun ei ole EVP:n kaltaisia täydellisyyksiä. Tai ainakin unohtavat katsoa aamulla peilistä kuinka täydellinen naama sieltä katseleekaan.. Niin nämä ei täydellisyydet on lähettänyt mulle viestejä ja niistä kyllä saa sen kuvan, että jokainen tapaus on erilainen ja varmasti oma mysteerinsä. Kyllähän se tästäkin ketjusta on tuolla alkupäässä tullut selväksi. Toisella hanan tiivisteiden vaihto  tiputtaa bakteerit, toisilla ei. Jollakin apu tuloo pesuaine merkin vaihdosta tai vaikka kuivikkeen välittäjän vaihdosta. Eipä ne vähenevät bakteerit kerro miksi ovat vähenneet. Kuten eivät kerro miksi ovat lisääntyneetkään. Mutta kysehän on vaan siitä että omasta mielestään täydellisillä ihmisillä on se fakta tieto asiaan kuin asiaan. Olkoon sitten se fakta kuinka kaukana totuudesta tahansa. Ehkä on kohdallaan, mutta suuremmalla todennäköisyydellä ihan päin persettä.
Evp:n aikana kone pestiin käsin,aika vähissä nykypäivänä taitaa olla pesurittomat paikat.Toisekseen tuohon aikaan otettiin näytteitä tankista niin vähän ettei tuommoset hetkelliset bakteerinousut etes välttämättä ole näkyneet näytteissä.
Kyllä ihan on ollut automaattinen näytteenotto minunkin aikanani. Vai ihan viime vuosinako nää kriteerit on kiristyneet. Pesuri tankissa ja koneella oli meillä. Onkoos muuten jotain menneisyyttä vuosi 2020.

lypsyukko

• Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
Multipoint vai mikähän sen hanan nimi virallisesti on.
Joo moni hyväänen tuokin hana on, mutta pistoolin noukka lykätään kiskoja pitkin siten että se nokka työntää edestään kovamuovisen läpinäkyvän läpyskän maitohanan reijän päältä ja se pistoolin noukka on lypsyn ajan siinä reijän päällä ja vetää tämän kovamuovi läpyskän takaisin tukkimaan reijän lypsyn päätyttyä. Kaikki tämä on katseilta piilossa  ;D Muistuttaa tunnelia tuo rakenne. Mutta on siellä pölyä niissä rakenteissa ja koloissa, mutta ei ne ole ilman tai maidon kanssa tekemisissä. Ja tuskin se pöly on vaarallista. Kun asensin koneen kysyin huoltomieheltä pitääkö niitä hanoja jotenkin pestä erikseen. Sanoi että peseentyy pesun aikana. Mutta tuskin vaarallista on vaihtaa ne tiivisteet. Ei mun niitä tämän jälkeen tartte enää vaihtaa.

Viljelijä evp

• Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
Näemmä sitten meijeri sai taas näillä bakteereilla yhden maidontuottajan lopettamaan. Ei kannata hakea muutamaa sataa litraa . Laitetaan sille vaan pakteereita ja loputa sitten alkaa lopetteleen . Suurtilat jyrää,mut kuis heidän , jos iskeekin isotauti, j a vastaaottokielto. Sitä noille tuskin tehdään, mut pienet kyykkyyn pakteereilla on helppo homma.

lypsyukko

• Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
Mitenkäs meijerillä on näppinsä pelissä bakteeri ongelmassa. Kyllä ne bakteerit tulee tilalta ei meijeristä. Ylimääräisiä näytteitä saa ottaa veloituksetta huru mycket. Jos alkaa salaliittoteoriat päätä pakottaa. Hakee vaikka naapurin tankistakin, jos ei usko, että on omaa aikaan saannosta.
Monella on uskomus että korkeat bakteerit johtuu edellisestä tilasta. Mm. lomittajat usein sanoneet näin ja kyllä mäkin niin uskoin. Mutta kun ottaa itte näytteitä niin totuus paljastuu. Usein hinnoittelunäytteessä on pienemmät määrät kuin itte otettaen siitä samasta tankista.

Viljelijä evp

• Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
onhan näitä kriteereitä laadun osalta kirisetty melkoisesti. Pienessä maitomäärässä pakteerivaihtelu on isompi kuin suuressa erässä. Ja jopa antibioottien osaltakin .

lypsyukko

• Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
onhan näitä kriteereitä laadun osalta kirisetty melkoisesti. Pienessä maitomäärässä pakteerivaihtelu on isompi kuin suuressa erässä. Ja jopa antibioottien osaltakin .

Kerroppas nyt mitä kriteereitä on kiristetty vaikka viimeisen 30 vuoden aikana ? Sanoisin, että päin vastoin. Kuukauden keskiarvosta on siirrytty kahden / kolmen kuukauden keskiarvoon ja nykyään joka koe on hinnoittelun perusta. Sekin helpotta hommaan. Antibiootin testaus menetelmät muuttuneet, mutta normi benisilliini ei varmaankaan oo vaikeammaksi muuttunut. Bakteereissa ehkä erottelu kyky on parantunut vuosien saatossa ja ne 1 ja 2 lukemat melko harvassa, mutta ei mahdottomia nykyäänkään . Rajat on pysyneet samoissa ja normisti ei mitään mahdottomuutta niiden täyttämisessä.

Viljelijä evp

• Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
No hyvä sitten, mä kun olen saanut sellsen käsityksen kirjoituksistasi että sinulla on bakteerien kanssa ongelmia. Olet ihan huuhaa juttuja sitten kirjoitellut . Vai onko tää niitä kuulin tutulta juttu tyyliin Oksa.

Viimeksi muokattu: 20.04.25 - klo:16:20 kirjoittanut Viljelijä evp

lypsyukko

• Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
No hyvä sitten, mä kun olen saanut sellsen käsityksen kirjoituksistasi että sinulla on bakteerien kanssa ongelmia. Olet ihan huuhaa juttuja sitten kirjoitellut . Vai onko tää niitä kuulin tutulta juttu tyyliin Oksa.

Ai näinkö tämä onkin mennyt. Minä siis oon kirjoitellut huuhaa juttuja ? Mun mielestä sinä olet kirjoitellut ihan paskaa ilman mitään todellisuuspohjaa. Kuten esim. tuo kriteerien kiristäminen  . Ei yhtään mitään totuuden hippusta, kuten ei siinäkään että meijeri vääristelisi tuloksia. Vai ihanko oikeasti olit tuota mieltä ? Mutta kun sinä aivoton apina et ymmärrä lukemaasi. Jos mä kirjoitan , että on ongelmia, niin onko se sitten sun mielestä normi tilanne. Sulle ehkä on, muille ei.

Viljelijä evp

• Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
et näemmä myönnä että sinulla on ongelma, en ole mistään tulosten vääristelystä kirjoitellut, sinä vääristelet kirjoituksiani. Miksi et korjaa niitä puutteita siinä maidon laaduss kun kerran tiedät syyn. Vai etkö ole huomannut että se laatuongelma lähettämäsi maidon laatuun olet ihan sinä itse.