Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Miksi ostaa portaaton  (Luettu 19731 kertaa)

Cornfarmer

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 716
Vs: Miksi ostaa portaaton
pitääkö olla paikallaan jos variossa tai dyva vt:ssä vaihtaa aluetta...?

Ei, jos askartelet kaukosäätimen...


Ja miksi pitää olla kaukosäädin jos meinaa vauhdissa muuttaa aluetta...?

Ymmärsinkö kysymyksen siis väärin, kun kysyit että paikallaan...?

Täytyyks aina olla niin kiiru, ettei kerkiä miettimään kummalla alueella ajelen tänäpä...?


kyllä ymmärsit kysymyksen oikein... mut kysyyn vain et miks se vaatii jotain kaukosäädintä...  ;D

realisti

  • Vieras
Vs: Miksi ostaa portaaton
kyllä alueen vaihto onnistuu ainakin tuossa uusimmassa dyna-tm versiossa, alle 30km/h pitää olla vauhtia, koska varion 1-alue yltää siihen saakka.

Ojala

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 6207
  • Edelläkävijä ajaa Variolla...
Vs: Miksi ostaa portaaton
pitääkö olla paikallaan jos variossa tai dyva vt:ssä vaihtaa aluetta...?

Hitaalle vaihdossa paikallaan, nopeammalle vaihdettaessa nopeus vähintään 5km/h. Kumpikaan ei oo muodostanu minkäänlaista ongelmaa... ainakaan mulle.


No ei paha... mitäs sitte tapahtuu jos meinaa vauhdista vaikka 8km/h vaihtaa nopealta alueelta hitaalle alueelle...?

Alue vaihtuu naks,naks  ::)


Fendtissä alle 10km/h eikä voimakasta vetoa tai moottorijarrutusta, ei pakasella kylmänä  ;D

Jaksaa vetää fälttiä, äestä yms hiukan juristaa muuten ok
Köyhän täytyy ostaa vain parasta,
siksi Fendt... ;)
(Vanha saksalainen sananlasku)
ps. Totuudenpuhujaa harvoin kiitetään ;-)

KJL

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4084
  • "Aja millä ajat ja Flieglillä loput"
Vs: Miksi ostaa portaaton
pitääkö olla paikallaan jos variossa tai dyva vt:ssä vaihtaa aluetta...?

Hitaalle vaihdossa paikallaan, nopeammalle vaihdettaessa nopeus vähintään 5km/h. Kumpikaan ei oo muodostanu minkäänlaista ongelmaa... ainakaan mulle.


No ei paha... mitäs sitte tapahtuu jos meinaa vauhdista vaikka 8km/h vaihtaa nopealta alueelta hitaalle alueelle...?

Alue vaihtuu naks,naks  ::)


Fendtissä alle 10km/h eikä voimakasta vetoa tai moottorijarrutusta, ei pakasella kylmänä  ;D

Jaksaa vetää fälttiä, äestä yms hiukan juristaa muuten ok

Jaa... en oo Dynassa kokeillu. Kun kerran ohjekirja kieltää vaihtamasta pienelle vauhdissa, todennäköisesti tietokonekin sen estää tai sitten toimii samoin ku Fentissä. Ohjelmistoissa kuitenkin on eroja muutenkin. Ei mikään ongelma pysähtyminenkään. Pellolle mentäessä joutuu useimmiten jonkun muunkin syyn takia pysähtymään, niin pienemmälle vaihdon voi tehdä siinä samassa ilman suurempaa dramatiikkaa. Ei nää portaattomat muutenkaa oo mitää tavallisen "perustumpulan" koneita. Oikeestaan kaikki nykytraktorit vaatii enemmän tai vähemmän ohjekirjan selaamista ja ymmärtämistä, että niistä saa kaiken hyödyn irti...
tethering holes to their concave windings

icefarmer

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 26122
  • vastustan
Vs: Miksi ostaa portaaton
pitääkö olla paikallaan jos variossa tai dyva vt:ssä vaihtaa aluetta...?

Hitaalle vaihdossa paikallaan, nopeammalle vaihdettaessa nopeus vähintään 5km/h. Kumpikaan ei oo muodostanu minkäänlaista ongelmaa... ainakaan mulle.


No ei paha... mitäs sitte tapahtuu jos meinaa vauhdista vaikka 8km/h vaihtaa nopealta alueelta hitaalle alueelle...?

Alue vaihtuu naks,naks  ::)


Fendtissä alle 10km/h eikä voimakasta vetoa tai moottorijarrutusta, ei pakasella kylmänä  ;D

Jaksaa vetää fälttiä, äestä yms hiukan juristaa muuten ok

Jaa... en oo Dynassa kokeillu. Kun kerran ohjekirja kieltää vaihtamasta pienelle vauhdissa, todennäköisesti tietokonekin sen estää tai sitten toimii samoin ku Fentissä. Ohjelmistoissa kuitenkin on eroja muutenkin. Ei mikään ongelma pysähtyminenkään. Pellolle mentäessä joutuu useimmiten jonkun muunkin syyn takia pysähtymään, niin pienemmälle vaihdon voi tehdä siinä samassa ilman suurempaa dramatiikkaa. Ei nää portaattomat muutenkaa oo mitää tavallisen "perustumpulan" koneita. Oikeestaan kaikki nykytraktorit vaatii enemmän tai vähemmän ohjekirjan selaamista ja ymmärtämistä, että niistä saa kaiken hyödyn irti...
vanhoilla pikavaihteettomillakin hurrautettiin samoilla vauheilla sontakuorman kans pellolle tieltä pysähtelemättä, näin se tekniikka menee eteenpäin ;D ;D mites direkti käyttäytyy tuossa tilanteessa, menee sulavasti vaan, vai pysähdytäänkö useamman kerran ??? ??? ???
Kaiken sen minkä Italian mafia joutuu tekemään laittomasti voi Suomessa tehdä laillisesti...

JoHaRa

  • Vieras
Vs: Miksi ostaa portaaton
Kauhean ulvotuksen nuo portaattoman vaativat jotta liikkuvat. 1600 rpm koneeseen niin lähtee pyörät pyörimään. Kovalla alustalla vähän helpommin.

GTS

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 391
Vs: Miksi ostaa portaaton
Muuan koneopettaja totesi parisen vuotta sitten ettei mene kovinkaan pitkää aikaa kun portaaton vaihteisto löytyy vakiovarusteena alle sataheppaisista traktoreista. Vielä ei niin ole mutta ehkä kymmenen vuoden päästä jo on. Se olisi kyllä mainio edistysaskel traktorien maailmassa.   :-*

JoHaRa

  • Vieras
Vs: Miksi ostaa portaaton
Muuan koneopettaja totesi parisen vuotta sitten ettei mene kovinkaan pitkää aikaa kun portaaton vaihteisto löytyy vakiovarusteena alle sataheppaisista traktoreista. Vielä ei niin ole mutta ehkä kymmenen vuoden päästä jo on. Se olisi kyllä mainio edistysaskel traktorien maailmassa.   :-*

Kai sentään yli 100 -heppaisia tulisi saamaan keppikoneina  ???

KJL

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4084
  • "Aja millä ajat ja Flieglillä loput"
Vs: Miksi ostaa portaaton
Kauhean ulvotuksen nuo portaattoman vaativat jotta liikkuvat. 1600 rpm koneeseen niin lähtee pyörät pyörimään. Kovalla alustalla vähän helpommin.
Jaa... No tarvittaessa niinkin saadaan homma hoidettua moottorin ja voimansiirron keskinäistä seurustelusuhdetta säätämällä, mutta yleensä talla pohjassa kiihdytettäessä kierroksia on 1500. Vetositkeyssäätöä muuttamalla kierroksia saa lisää, soppaa menee enemmän (hetkellisesti sen kiihdytyksen ajan) ja kiihtyvyys hieman parempi, mutta ero ei ole merkittävä. Kuormaushommissa riittää 1200-1300 kierrosta, ettei tuo nyt mitään huudattamista vaadi...
tethering holes to their concave windings

mike

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1809
Vs: Miksi ostaa portaaton
Koeajoin 7499:n ohraa 20 tonnia...ihan se ja sama mikä alue.
Puomi menee poikki jos kärry eri mieltä.

Ihan turha edes keskustella mikä on kukkulan kuningas.
"ei mikkään mee saatana kohtuuella,se oli sen edellisen Teen kanssa sama homma.Viinaa pittää juua!"

juumassi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2927
  • Kuolema kuittaa univelat.
Vs: Miksi ostaa portaaton




Itselle siirtyminen portaattomaan tuli ajankohtaiseksi, kun rikoin oikean olkapääni... Enkä siirtymistä takaisin keppeihin haluaisi tehdä. Niin paljon turhaa niiden keppien kanssa joutuu tekemään. Niitä keppikoneita on kyllä apukoneina  ;).
Tämä keskustelu portaaton/keppikone muistuttaa kovin kahdeksankymmenluvun nelivetokeskusteluja "hyvällä takavedolla pärjää" ;) ...
[/quote]


Ja tuosta alimmaisesta lauseesta tuli mieleen vaikka nyt ei tähän kuulukaan sen kummemmin, itse oon sitä mieltä et ihan turha niitä vaihteita on autoissakaan vaihdella siis henkilö ja paketti/kuorma-autoissa... automaatti laatikko on siinäkin ykkönen Ojalaa lainaten ylivoimainen suorastaan!!! ainakin tietyllä merkillä jolla ajetaan niitä miljoonia rikki  ;) En tarkoita nyt sitte mitää saksan mossea=BMW tai  saksan Ladaa=audi...
[/quote]

http://www.iltalehti.fi/autot/2010080112093616_au.shtml

tässä yksi esimerkki.

Mäksä

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 489
Vs: Miksi ostaa portaaton
Onhan se jonkullainen hienous olevinaan, mutta turha kuitenkin. Ja aiheuttaa sen, että joutuu taas alkaa käyttämään peltoreita ajaessa, kun ne ulvoo niin kovasti.

Maalaispoika

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2644
  • Nothing runs like a deere
Vs: Miksi ostaa portaaton
Onhan se jonkullainen hienous olevinaan, mutta turha kuitenkin. Ja aiheuttaa sen, että joutuu taas alkaa käyttämään peltoreita ajaessa, kun ne ulvoo niin kovasti.

Ei ainakaan jontikassa tartte peltoreita.
Sääliä saa pyytämättäki, kateus pitää ansaata.

kuu

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 482
Vs: Miksi ostaa portaaton
Onhan se jonkullainen hienous olevinaan, mutta turha kuitenkin. Ja aiheuttaa sen, että joutuu taas alkaa käyttämään peltoreita ajaessa, kun ne ulvoo niin kovasti.

Ei ainakaan jontikassa tartte peltoreita.

Eikös Jontikassa ulvo juuri ikävästi sillä nopeudella, millä pitäisi kylvää/äestää. Kaikki nuo laatikot ulvoo enemmän tai vähemmän, mikä on todella ärsyttävä ominaisuus. Mistä se ääni lähtee?

Maalaispoika

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2644
  • Nothing runs like a deere
Vs: Miksi ostaa portaaton
Eikös Jontikassa ulvo juuri ikävästi sillä nopeudella, millä pitäisi kylvää/äestää. Kaikki nuo laatikot ulvoo enemmän tai vähemmän, mikä on todella ärsyttävä ominaisuus. Mistä se ääni lähtee?

Ainoat mua häiritsevät äänet lähtevät jousituksen hydrauliikasta ja renkaista. Ensimmäinen kuuluu juuri peltonopeudessa ja jälkimmäinen yli 45 km/h nopeudessa.
Sääliä saa pyytämättäki, kateus pitää ansaata.