Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Miksi ostaa portaaton  (Luettu 19724 kertaa)

kimmo

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 68
Vs: Miksi ostaa portaaton
Deutzin portaatonta hiukan kokeilleena voin yhtyä ihmettelyyn. Ehkä vario onkin toista maata käytöltään ja käytökseltään, töks...töks...töks...hiihaa...töks...vouuuu...hiihaa...TÖKS!!! Siinä kuvattuna sanallisesti millaista ko.
vehkeellä on saapua vauhtia jouheasti ::) hiljennellen esim. risteykseen.
Seuraavaksi lähtökiihdytys: Vrrruuummmm...vrrruuummmmm...vruuuummmmm...
hiiiiiiiiiiiiii...vooouuu...hiiiiiiiiiiiiii...voooooooouuuuuuuu jne.
pari minuuttia melkein paikallaan huudattaa ja vonguttaa kunnes vaivihkaa madellen liikkeelle.
Ei herännyt pakkomielteistä intohimoa saada moista aparaattia itselle.

Deutzin(kin) portaaton laatikko on säädetävissä. Oikean säädettynä mukava erilaisissa töissä.  Säätöpotikat ovat siinä käsinojan alla - niin vaihteistolle, kuin hydrauliikallekin. Jos vaihteiston säädöt on pielessä, niin vika ei mielestäni ole koneen vaan kuskin.

Itselle siirtyminen portaattomaan tuli ajankohtaiseksi, kun rikoin oikean olkapääni... Enkä siirtymistä takaisin keppeihin haluaisi tehdä. Niin paljon turhaa niiden keppien kanssa joutuu tekemään. Niitä keppikoneita on kyllä apukoneina  ;).
Tämä keskustelu portaaton/keppikone muistuttaa kovin kahdeksankymmenluvun nelivetokeskusteluja "hyvällä takavedolla pärjää" ;) ...

JoHaRa

  • Vieras
Vs: Miksi ostaa portaaton
Ajelin tuollaisella Vallulla viime viikolla jotain 30 mittarituntia. Säilörehun levityksessä ja polkemisessa. Olihan se ihan kiva. Jalat sai heittää gynekologintuoliasentoon (jalat etulasille) ja kun nopeasti heilutteli suunnanvaihtajaa ja paineli cruisella (johon oli säädetty 2 nopeutta) niin jalkoja ei tosiaan tarvinnut mihinkään.

Toisaalta: Tuossa työssä menee mikä kone tahansa. Mukavuutta kuitenkin lisäsi se että tuossa veto säilyi loppuun asti siihen asti kun jalan nosti kaasulta, mutta miten se erosi "kyrbiinitutkimesta". Kivaa oli myös se että kone pysähtyi paikoilleen vaikka mäkeen kun kaasun nosti kun moottorijarrutus oli säädetty oikein.

Tiellä sillä oli mukava ajaa. Automaattipykällys toimi hyvin ylöspäin, mutta hidastettaessa "suurin alue" jäi kuitenkin päälle.

Negatiivista: Kun öljyt lämpenivät niin vaihteisto alkoi nytkimään. Nytkimistä tapahtui kyllä muutenkin, aika rajuja tärähdyksiä, paljon suurempia kuin tavallisissa Valluissa.

Minulle ei päässyt ko. töissä vielä valkenemaan että miksi portaaton olisi parempi kuin traktori jossa on vaikka 4 automaattista pikavaihdetta. Itse en moista laitetta ostaisi. Erittäin miellyttävä sillä oli kyllä ajaa, mutta mikä tahansa on mukavaa jos vertaa sitä näihin meidän omiin traktoreihin  :D
Jos painelee cruisella, niin eikö se silloin ole Katie Holmes -asento  ???

Hyvä huomio. Mutta cruisea oli kyllä kiva painella  :D

aurajokilaivuri

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2449
Vs: Miksi ostaa portaaton
Tämä keskustelu portaaton/keppikone muistuttaa kovin kahdeksankymmenluvun nelivetokeskusteluja "hyvällä takavedolla pärjää" ;)

Pärjäähän sillä. Tosin keppejä siinäkään ei ole vaikka portaat löytyykin.

Cornfarmer

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 716
Vs: Miksi ostaa portaaton
Deutzin portaatonta hiukan kokeilleena voin yhtyä ihmettelyyn. Ehkä vario onkin toista maata käytöltään ja käytökseltään, töks...töks...töks...hiihaa...töks...vouuuu...hiihaa...TÖKS!!! Siinä kuvattuna sanallisesti millaista ko.
vehkeellä on saapua vauhtia jouheasti ::) hiljennellen esim. risteykseen.
Seuraavaksi lähtökiihdytys: Vrrruuummmm...vrrruuummmmm...vruuuummmmm...
hiiiiiiiiiiiiii...vooouuu...hiiiiiiiiiiiiii...voooooooouuuuuuuu jne.
pari minuuttia melkein paikallaan huudattaa ja vonguttaa kunnes vaivihkaa madellen liikkeelle.
Ei herännyt pakkomielteistä intohimoa saada moista aparaattia itselle.

Deutzin(kin) portaaton laatikko on säädetävissä. Oikean säädettynä mukava erilaisissa töissä.  Säätöpotikat ovat siinä käsinojan alla - niin vaihteistolle, kuin hydrauliikallekin. Jos vaihteiston säädöt on pielessä, niin vika ei mielestäni ole koneen vaan kuskin.

Itselle siirtyminen portaattomaan tuli ajankohtaiseksi, kun rikoin oikean olkapääni... Enkä siirtymistä takaisin keppeihin haluaisi tehdä. Niin paljon turhaa niiden keppien kanssa joutuu tekemään. Niitä keppikoneita on kyllä apukoneina  ;).
Tämä keskustelu portaaton/keppikone muistuttaa kovin kahdeksankymmenluvun nelivetokeskusteluja "hyvällä takavedolla pärjää" ;) ...


Ja tuosta alimmaisesta lauseesta tuli mieleen vaikka nyt ei tähän kuulukaan sen kummemmin, itse oon sitä mieltä et ihan turha niitä vaihteita on autoissakaan vaihdella siis henkilö ja paketti/kuorma-autoissa... automaatti laatikko on siinäkin ykkönen Ojalaa lainaten ylivoimainen suorastaan!!! ainakin tietyllä merkillä jolla ajetaan niitä miljoonia rikki  ;) En tarkoita nyt sitte mitää saksan mossea=BMW tai  saksan Ladaa=audi...

Viimeksi muokattu: 02.08.10 - klo:21:16 kirjoittanut Cornfarmer

Cornfarmer

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 716
Vs: Miksi ostaa portaaton
Deutzin portaatonta hiukan kokeilleena voin yhtyä ihmettelyyn. Ehkä vario onkin toista maata käytöltään ja käytökseltään, töks...töks...töks...hiihaa...töks...vouuuu...hiihaa...TÖKS!!! Siinä kuvattuna sanallisesti millaista ko.
vehkeellä on saapua vauhtia jouheasti ::) hiljennellen esim. risteykseen.
Seuraavaksi lähtökiihdytys: Vrrruuummmm...vrrruuummmmm...vruuuummmmm...
hiiiiiiiiiiiiii...vooouuu...hiiiiiiiiiiiiii...voooooooouuuuuuuu jne.
pari minuuttia melkein paikallaan huudattaa ja vonguttaa kunnes vaivihkaa madellen liikkeelle.
Ei herännyt pakkomielteistä intohimoa saada moista aparaattia itselle.

Jontikkakin varmaan sit täytyy lisätä tähän kommenttiin ku siinä on sama laatikko!!!! ku deutzissa...

Jonnussa ja teussissa sekä vallussa ei ole portaatonta vaihteistoa. Huomio.

Eikä olisi massikassakaan ilman venttiä  ;)

KJL

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4084
  • "Aja millä ajat ja Flieglillä loput"
Miksi ei ostaa portaaton?
Siinä kysymys pyhässä yksinkertaisuudessaan. mikä tekee siitä niin "YLIVOIMAASEN". missä töissä toimii paremmin kuin tavallinen?

Kaikissa töissä, jopa sen klapisirkkelin edessä portaaton on mukavampi. Kytkinpoljintakin tarvitaan vain käynnistyksen yhteydessä.

Nää on makuasioita, mutten mä ainakaan keppilootaisella ajoon lähde, jos raputon on vapaana. Tosin meillähän ei tuntejakaan tuu siihen tahtiin kuin näillä tosi urakkamiehillä. Nyt on vasta viime lokakuusta asti tullu reilu 800 tuntia, ettei taida tonni tulla täyteen vuodessa vaikka mukavuutensa ansiosta tuolla ajaa jopa ihan huvikseenkin. Tai ainakin työntekokin on paljon mielekkäämpää kuin vanhalla 8130:llä. Kuormaushommissa, joita meidän tilalla on melkoisesti, portaaton hakkaa keppilootaisen 100-0. Jos räyhäkästä menoa haluaa, on portaaton täysin väärä valinta. Portaattomalla ajo sinänsä on eleettömän tuntuista, kun ei tartte riehua joka suuntaan koppi käsiä ja jalkoja täynnä. Sinänsä mistään portaattomasta ei kovin kummoseen käsitykseen pääse muutaman tunnin koeajolla.
tethering holes to their concave windings

Cornfarmer

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 716
Vs: Miksi ei ostaa portaaton?
Siinä kysymys pyhässä yksinkertaisuudessaan. mikä tekee siitä niin "YLIVOIMAASEN". missä töissä toimii paremmin kuin tavallinen?

Kaikissa töissä, jopa sen klapisirkkelin edessä portaaton on mukavampi. Kytkinpoljintakin tarvitaan vain käynnistyksen yhteydessä.

Nää on makuasioita, mutten mä ainakaan keppilootaisella ajoon lähde, jos raputon on vapaana. Tosin meillähän ei tuntejakaan tuu siihen tahtiin kuin näillä tosi urakkamiehillä. Nyt on vasta viime lokakuusta asti tullu reilu 800 tuntia, ettei taida tonni tulla täyteen vuodessa vaikka mukavuutensa ansiosta tuolla ajaa jopa ihan huvikseenkin. Tai ainakin työntekokin on paljon mielekkäämpää kuin vanhalla 8130:llä. Kuormaushommissa, joita meidän tilalla on melkoisesti, portaaton hakkaa keppilootaisen 100-0. Jos räyhäkästä menoa haluaa, on portaaton täysin väärä valinta. Portaattomalla ajo sinänsä on eleettömän tuntuista, kun ei tartte riehua joka suuntaan koppi käsiä ja jalkoja täynnä. Sinänsä mistään portaattomasta ei kovin kummoseen käsitykseen pääse muutaman tunnin koeajolla.



KJL puhuu ihan asiaa toki muutenkin ja ei siitä portaattomasta saa mitään käsitystä jos sä vain käyt lenkin heittämässä!!! viikon päivät ku tekee eri hommia ja jaksaa tutustua niihin eri säätö juttuihin mikä on missäkin hyvä ni  saa jo ihan hyvän kuvan  ;D

Maalaispoika

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2644
  • Nothing runs like a deere
Vs: Miksi ei ostaa portaaton?
Kaikissa töissä, jopa sen klapisirkkelin edessä portaaton on mukavampi. Kytkinpoljintakin tarvitaan vain käynnistyksen yhteydessä.

Eikä muuten tartte!  :D Onhan se portaaton ylivertainen ajettava, niin kuin perustelitkin. Kävin muuten eilen tyyppäämäs kaverin volsua DSG-vaihteistolla, mäkin haluan sellaisen!
Sääliä saa pyytämättäki, kateus pitää ansaata.

rookie

  • Vieras
Vs: Miksi ostaa portaaton
Oli muuten kova tarjous valtran ostajalle tämän päivän MT takasivulla...ainoo vaan että tarjous on olllut voimassa 30.6.2010 asti...nooh pienet kömmähdykset sallittakoon :)

3070 E

  • Vieras
Vs: Miksi ostaa portaaton
Deutzin portaatonta hiukan kokeilleena voin yhtyä ihmettelyyn. Ehkä vario onkin toista maata käytöltään ja käytökseltään, töks...töks...töks...hiihaa...töks...vouuuu...hiihaa...TÖKS!!! Siinä kuvattuna sanallisesti millaista ko.
vehkeellä on saapua vauhtia jouheasti ::) hiljennellen esim. risteykseen.
Seuraavaksi lähtökiihdytys: Vrrruuummmm...vrrruuummmmm...vruuuummmmm...
hiiiiiiiiiiiiii...vooouuu...hiiiiiiiiiiiiii...voooooooouuuuuuuu jne.
pari minuuttia melkein paikallaan huudattaa ja vonguttaa kunnes vaivihkaa madellen liikkeelle.
Ei herännyt pakkomielteistä intohimoa saada moista aparaattia itselle.

Jontikkakin varmaan sit täytyy lisätä tähän kommenttiin ku siinä on sama laatikko!!!! ku deutzissa...

Jonnussa ja teussissa sekä vallussa ei ole portaatonta vaihteistoa. Huomio.

Eikä olisi massikassakaan ilman venttiä  ;)

Kyllä olisi, hivenen erilainen tietenkin, mutta eipä olisi Jontikkaakan ilman Massikan toista perustajaa, joka kehitti Jontikkaa alustavan Waterloo boy:n.

torx

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 9
Vs: Miksi ostaa portaaton
mutta mihkä sitä esim kynnöllä tarttee ei oo eteen tullu hetkee että olis keppiä joutunu liikuttaan. pikavaihteilla ainoastaan

rookie

  • Vieras
Vs: Miksi ostaa portaaton
mutta mihkä sitä esim kynnöllä tarttee ei oo eteen tullu hetkee että olis keppiä joutunu liikuttaan. pikavaihteilla ainoastaan

ja jopa ilman pikavaihteitakin pärjää hienosti..jotenkin tuntuu ettei nykyään töitä voi muka tehdä kuin jollain portaattomilla ja sit ihmetellään kun ei nää hommat kannata

apilas

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 23100
  • fendt parkissa
Vs: Miksi ostaa portaaton
Siinä kysymys pyhässä yksinkertaisuudessaan. mikä tekee siitä niin "YLIVOIMAASEN". missä töissä toimii paremmin kuin tavallinen?

Kaikissa töissä. Ihan kaikissa.



Perunan kuorimisessakin?


Kyllä. Ei tarvii vaihteköppiä hämmentää niin voi vaikka perunoita kuoria.

timppal on pakko olla portaaton ko muuten loppuis kädet kesken ko täytyy vatkata omaa keppiään massikal ajaes ;D ;D
Miksi kaikki jotka ovat erimieltä kanssani ovat idiootteja?

+200

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4637
  • Paalauksen iloa
Vs: Miksi ostaa portaaton
Hain unirappia "ennakoivasta huollosta".Siä oli dynavc pajalla,huoltomies pelas tetristä sen kans läppärillään.Omistaja sanoi että se vt haluaa peliseuraa suhteellisen usein :o

Cornfarmer

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 716
Vs: Miksi ostaa portaaton
mutta mihkä sitä esim kynnöllä tarttee ei oo eteen tullu hetkee että olis keppiä joutunu liikuttaan. pikavaihteilla ainoastaan

ja jopa ilman pikavaihteitakin pärjää hienosti..jotenkin tuntuu ettei nykyään töitä voi muka tehdä kuin jollain portaattomilla ja sit ihmetellään kun ei nää hommat kannata


Täytyy kyllä myöntää et osittain olen samaakin mieltä tässä asiassa... kyllä mä ainakin oon tykänny ja tykkään vieläkin ajaa keppi vaihteisella missä ei ole edes pikavaihteita  ;D esim. deutzin dx-sarjat 80-luvulta ni vaihdelaatikko on ihan huippu vaihtamisen kanssa ei parempaa ole tullu vastaan  ;) ajoon tuossa 2003 vuoden ford transitilla ni voi jesus mikkä vaihteet oli... sanoon auton omistajalle et mun vanhassa deutzissakin on paljon paremmat vaihteet! ventistä en osaa sanoa näistä vanhoista malleista mitä ne on ku ei oo tullu ajettua?!?!?!