Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Glyfoa tähkille ?  (Luettu 26164 kertaa)

Make

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 8362
Vs: Glyfoa tähkille ?
Kyllä täällä on pari naapuria saaneet juolavehnän pois pelloiltansa. Muutaman vuoden ruiskuttelivat glyfoa ihan puhtaannäköisiin peltoihin niin se loppui.
Mystinen kesälaatumies

pötsjölööm

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4297
  • Hämmästyksen sormi, ihmetyksen suussa
Vs: Glyfoa tähkille ?

Back to basics, eli jos viljelysysteemi ei yhtään itsessään torju rikkakasveja (esim. monokulttuurina jonkintyyppistä kasvia, Suomessa tyypillisimmin kevätviljoja tai nurmea), niin sitä kemiaa saa käyttää maailman tappiin ilman että ongelmat poistuvat. Taas sopivan monimuotoisella viljelykierrolla ja maanmuokkauksella ongelmat pysyvät kohtuudessa ilman kemiaakin.

Petri

Ja nykymuodin mukainen kevytmuokkaus, ja suorakylvö eivät ainakaan vähennä kemian tarvetta viljelyssä.  :P Tai siltä se ainakin näyttää, kun itse vanhakantaisena jääränä pitäytynyt kynnössä, ja suurmaanviljelijät ajelee vähän päästänsä myrkkyruutta persiissä. Millon mitäkin droppia heittämässä, ja silti on rojusemmat viljelykset, mitä minulla.

Wejjo

  • Luomumaitoklubi
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2232
Vs: Glyfoa tähkille ?
Tuota olen joskus miettiny, jotta kuinkahan moni olkia kyliltä keräävä nautatilallinen on edes tietoinen ko. kasvustojen ruiskutuksista ja olkien käyttörajoituksista?

MacGyver

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 175
Vs: Glyfoa tähkille ?
Mitenkäs tää juttu nyt menee, jos kasvusto on tuleentunutta ja ruiskutetaan glyfosaatilla, millaisia jäämät on jyvissä/oljessa? Ajattelin vaan rikkojen torjunnan kannalta.
Eikös jossain harjoiteta pakkotuleennuttamista, luulisi jäämien olevan pirun paljon suurempia.

Kp

  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1903
Vs: Glyfoa tähkille ?
Mitenkäs tää juttu nyt menee, jos kasvusto on tuleentunutta ja ruiskutetaan glyfosaatilla, millaisia jäämät on jyvissä/oljessa? Ajattelin vaan rikkojen torjunnan kannalta.
Eikös jossain harjoiteta pakkotuleennuttamista, luulisi jäämien olevan pirun paljon suurempia.
En usko että näkyy maidossa noin pienet jäämät.

Ei tää olekaan uskon asia.

Aina jää jäämiä, jos ruiskutetaan, ja vaikka ei löytyisikään, niin
jos tällaiset ruiskutukset yleistyvät, niin jossain vaiheessa
se näkyuy maidon kulutuksessa.  Laskee.

Puhdas suomalainen ruoka.
No, se on nähty tässäkin viestiketjussa, mikä on suomalaisen
viljelijän moraali.


Kp

  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1903
Vs: Glyfoa tähkille ?
Tähkälle ruiskuttamisen tehokkuutta saisi valistuksen vuoksi pitää esillä enemmänkin. Sikatiloille ei kelpaa glyfosaatilla käsitelty vilja ja on jopa palautettu eriä torjunnan vuoksi. Karjatila ostaa pystyyn tuoresäilöntään ja ruiskutaa itse pahimmat paikat jolloin varsinkin tuoreena puinti onnistuu paremmin.
Mieluummin syön torjunta-aineilla tuotetuilla laadukailla rehuilla tuotettua naudanlihaa ja maitoa kuin juolaalle maistuvaa porsasta.

Kasvustoon ruiskutettu glyfo kertoo viljelijän
huonosta ammattitaidosta.

Muuten, juolavehnä on ihan hyvää rehua naudalle ja myös sioille
pienessä määrin eikä liha maistu juolavehnälle.

On sitten ihan eri asia, kannattaako sitä juoolavehnää kylvää ollenkaan?

Kp

  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1903
Vs: Glyfoa tähkille ?
Tähkälle ruiskuttamisen tehokkuutta saisi valistuksen vuoksi pitää esillä enemmänkin. Sikatiloille ei kelpaa glyfosaatilla käsitelty vilja ja on jopa palautettu eriä torjunnan vuoksi. Karjatila ostaa pystyyn tuoresäilöntään ja ruiskutaa itse pahimmat paikat jolloin varsinkin tuoreena puinti onnistuu paremmin.
Mieluummin syön torjunta-aineilla tuotetuilla laadukailla rehuilla tuotettua naudanlihaa ja maitoa kuin juolaalle maistuvaa porsasta.

Kasvustoon ruiskutettu glyfo kertoo viljelijän
huonosta ammattitaidosta.

Muuten, juolavehnä on ihan hyvää rehua naudalle ja myös sioille
pienessä määrin eikä liha maistu juolavehnälle.

On sitten ihan eri asia, kannattaako sitä juoolavehnää kylvää ollenkaan?
Onko se huonoa ammattitaitoa jos saan viljani pystyyn ostavan karjatilan ruiskuttamaan glyfosaatit omalla kustannuksellaan ennen puintia. Omasta mielestäni se on taitavaa taloudenhallintaa.

Näin, jotain siinä viljelyksessä on pielessä,
jos siihen pitää rounduppia ruiskuttaa.

Greenpwr

  • Vieras
Vs: Glyfoa tähkille ?
Tähkälle ruiskuttamisen tehokkuutta saisi valistuksen vuoksi pitää esillä enemmänkin. Sikatiloille ei kelpaa glyfosaatilla käsitelty vilja ja on jopa palautettu eriä torjunnan vuoksi. Karjatila ostaa pystyyn tuoresäilöntään ja ruiskutaa itse pahimmat paikat jolloin varsinkin tuoreena puinti onnistuu paremmin.
Mieluummin syön torjunta-aineilla tuotetuilla laadukailla rehuilla tuotettua naudanlihaa ja maitoa kuin juolaalle maistuvaa porsasta.

Kasvustoon ruiskutettu glyfo kertoo viljelijän
huonosta ammattitaidosta.

Muuten, juolavehnä on ihan hyvää rehua naudalle ja myös sioille
pienessä määrin eikä liha maistu juolavehnälle.

On sitten ihan eri asia, kannattaako sitä juoolavehnää kylvää ollenkaan?
Onko se huonoa ammattitaitoa jos saan viljani pystyyn ostavan karjatilan ruiskuttamaan glyfosaatit omalla kustannuksellaan ennen puintia. Omasta mielestäni se on taitavaa taloudenhallintaa.

Näin, jotain siinä viljelyksessä on pielessä,
jos siihen pitää rounduppia ruiskuttaa.

 Äkkinäinenhän vois luulla, että vihertä sisältävän kasvuston vois laittaa tarjolle varsineen...mutta jos pitää puida, niin silloin pitää puida...

 Glyfosaatti ei tapa kasvia suoraan, vaan poistaa kasvin vastustuskyvyn, jolloin taidinaihettaja sienet ja bakteerit pääsevät murkinalle.

JoHaRa

  • Vieras
Vs: Glyfoa tähkille ?
Tähkälle ruiskuttamisen tehokkuutta saisi valistuksen vuoksi pitää esillä enemmänkin. Sikatiloille ei kelpaa glyfosaatilla käsitelty vilja ja on jopa palautettu eriä torjunnan vuoksi. Karjatila ostaa pystyyn tuoresäilöntään ja ruiskutaa itse pahimmat paikat jolloin varsinkin tuoreena puinti onnistuu paremmin.
Mieluummin syön torjunta-aineilla tuotetuilla laadukailla rehuilla tuotettua naudanlihaa ja maitoa kuin juolaalle maistuvaa porsasta.

Kasvustoon ruiskutettu glyfo kertoo viljelijän
huonosta ammattitaidosta.

Muuten, juolavehnä on ihan hyvää rehua naudalle ja myös sioille
pienessä määrin eikä liha maistu juolavehnälle.

On sitten ihan eri asia, kannattaako sitä juoolavehnää kylvää ollenkaan?
Onko se huonoa ammattitaitoa jos saan viljani pystyyn ostavan karjatilan ruiskuttamaan glyfosaatit omalla kustannuksellaan ennen puintia. Omasta mielestäni se on taitavaa taloudenhallintaa.

Näin, jotain siinä viljelyksessä on pielessä,
jos siihen pitää rounduppia ruiskuttaa.

 Äkkinäinenhän vois luulla, että vihertä sisältävän kasvuston vois laittaa tarjolle varsineen...mutta jos pitää puida, niin silloin pitää puida...

 Glyfosaatti ei tapa kasvia suoraan, vaan poistaa kasvin vastustuskyvyn, jolloin taidinaihettaja sienet ja bakteerit pääsevät murkinalle.

Onko noin  ;D

Timppa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 13531
Vs: Glyfoa tähkille ?
Toimintamekanismi
Glyfosaatti estää kasvavien kasvien kasvun estämällä proteiinisynteesiä. Kasvit tuottavat aromaattisia aminohappoja – fenyylialaniinia, tyrosiinia ja tryptofaania – sekä muita välttämättömiä yhdisteitä sikimaattireitin kautta. Glyfosaatti kiinnittyy entsyymiin nimeltä 5-enolipyruvyylishikimaatti-3-fosfaattisyntaasi (EPSPS), joka katalysoi sikimaatin ja fosfoenolipyruvaatin synteesiä 5-enolipyruvyyli-shikimaatti-3-fosfaatiksi, josta muodostuu defosforylaatiolla korismaattia. Näin käy, koska glyfosaatti muistuttaa fosfoenolipyruvaattia kemiallisesti ja röntgensädekristallografisen kiderakenteen mukaan tukkii sen sitoumiskohdan entsyymissä. Korismaatti on välttämätön lähtöaine aromaattisille aminohapoille, joita ilman kasvi ei voi kasvaa. Eläimillä ja ihmisillä sikimaattireittiä ei ole, vaan ne saavat aromaattiset aminohapot ainoastaan ravinnosta, ja siten glyfosaatti ei ole myrkyllistä niille.

Kui mää ain olen paras?

JoHaRa

  • Vieras
Vs: Glyfoa tähkille ?
Toimintamekanismi
Glyfosaatti estää kasvavien kasvien kasvun estämällä proteiinisynteesiä. Kasvit tuottavat aromaattisia aminohappoja – fenyylialaniinia, tyrosiinia ja tryptofaania – sekä muita välttämättömiä yhdisteitä sikimaattireitin kautta. Glyfosaatti kiinnittyy entsyymiin nimeltä 5-enolipyruvyylishikimaatti-3-fosfaattisyntaasi (EPSPS), joka katalysoi sikimaatin ja fosfoenolipyruvaatin synteesiä 5-enolipyruvyyli-shikimaatti-3-fosfaatiksi, josta muodostuu defosforylaatiolla korismaattia. Näin käy, koska glyfosaatti muistuttaa fosfoenolipyruvaattia kemiallisesti ja röntgensädekristallografisen kiderakenteen mukaan tukkii sen sitoumiskohdan entsyymissä. Korismaatti on välttämätön lähtöaine aromaattisille aminohapoille, joita ilman kasvi ei voi kasvaa. Eläimillä ja ihmisillä sikimaattireittiä ei ole, vaan ne saavat aromaattiset aminohapot ainoastaan ravinnosta, ja siten glyfosaatti ei ole myrkyllistä niille.




Timpan "parempi" iskurepliikki  ;D

Huonompi on se "Moi, oon Timppa. Saisko pesää?"

Timppa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 13531
Vs: Glyfoa tähkille ?
Timpan "parempi" iskurepliikki   

Huonompi on se "Moi, oon Timppa. Saisko pesää?"

***Piparmentti on ihan yliarvostettua. Yököttää näin viikonlopun jälkeen kun ajatteleekin.  ;D
Kui mää ain olen paras?

JoHaRa

  • Vieras
Vs: Glyfoa tähkille ?
Timpan "parempi" iskurepliikki   

Huonompi on se "Moi, oon Timppa. Saisko pesää?"

***Piparmentti on ihan yliarvostettua. Yököttää näin viikonlopun jälkeen kun ajatteleekin.  ;D

Eli tuo repla toimii  :o Edes joskus!

Strimari

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1850
  • This is radio Nowhere!
Vs: Glyfoa tähkille ?
Jos pitäis valita, niin en hirveesti mihnään jäämiin tuijottais, mutta suoraan käytöstä; en antais glyfottua olkea esim. tiineille eläimille koska jostain muistan lukeneeni että ja tineenä pysymisen uudelleen tiinehtymisen kanssa tulee ongelmia.
Ainakin kahteen kertaan kylvettyjä olen nähny ruiskutettavan puintikuntoon, eli vihreät pois. Onhan nyt jo herrajjesta kohta elokuu loppu, kyllä puinnit on PAKKO saada jo loppuun!
Hyvää yritetään, mutta priimaa pakkaa tulemaan!

Kp

  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1903
Vs: Glyfoa tähkille ?
Jos pitäis valita, niin en hirveesti mihnään jäämiin tuijottais, mutta suoraan käytöstä; en antais glyfottua olkea esim. tiineille eläimille koska jostain muistan lukeneeni että ja tineenä pysymisen uudelleen tiinehtymisen kanssa tulee ongelmia.
Ainakin kahteen kertaan kylvettyjä olen nähny ruiskutettavan puintikuntoon, eli vihreät pois. Onhan nyt jo herrajjesta kohta elokuu loppu, kyllä puinnit on PAKKO saada jo loppuun!

Nythän on vasta elokuu.

Toukokuun lopussa kylvettyjen viljojen piti olla puitavissa vasta syyskuussa.

Parhaat puinti-ilmat yleensä tulee silloin kun kaikki on puitu.
Katsotaan, miten tänä vuonna.