Sen mitä tässä muutaman vuosikymmenen aikana on rattoriista tullu, niin kun suolahdesta tuoraan kone pihaan, se on taloossa seuraavan 30 vuotta. Jännä juttu. Onko se sitä että kun koneen saa semmosena mitä haluaa, niin ei tartte turhantakia vaihtaa. Jämerää sekin, nuossa vanhemman kaarttin koneissa valametteihin ei vaihdella ku öljyjä kerran vuodessa, muihin saa teherä milloon mitäki remonttia..
Syykin on selvä. Niillä ajetaan niin vähän vuodessa, ettei tartte usiammin vaihtaa. Ne on vähä niinku toi meidän vanha satakuusvitonen, että kerran vuodessa tulee vaihtoväli täyteen. Toinen syy nois vanhois valmeteis voi olla se, että ei tartte vaihtaa öljyjä niin kovin usein, kun sitä muutenkin joutuu niin paljon lisäämään... oikeestaan riittäis pelkkä suodattimen vaihto.
Niin ja jos nyt noita vanhan kaartin valumölttejä aletaan jumaloimaan niin kylläpä niissä ainakin taisi tehdastoimituksena tulla "öljynvedensekaajakansia" yhdessä välissä....
No joo, pakko oikeasti sanoa että kyllä pikkusella vallulla mielummin ajelee kuin majurilla, se nyt ainakin on kamala. Harmi on vaan että suolahden kehitystyö pysähtyi kahdeksankytä luvun lopulla ja tätä kesti lähes tällä vuosituhannelle.
Onhan ne nyt petrannu ja toi agco teki siinäkin varmasti hyvää kun saa käyttää ainakiin osaa niittekin suunnittelusta hyväksi.