Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Miten kasvatetaan maatilan jatkajia?  (Luettu 16352 kertaa)

Courtney1

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 7726
  • I'm not bad, I'm just drawn that way.
Vs: Miten kasvatetaan maatilan jatkajia?
> Miten kasvatetaan maatilan jatkajia?

Olen valitettavasti huomannut sen että tilanpitoa jatkaa usein se jolla on vähiten muita parempia vaihtoehtoja...
= TYHMIN

Toi on se yleisin väittämä jota en välttämättä allekirjoita. Valitettavasti sukupolvenvaihdos tehdään usein niin myöhään että jatkaja on lähes aina yli kolme- tai nelikymppinen , joten sisarusparvesta tilanpitoa jatkaa se joka ei ole jo sijoittunut työelämään. Näin se nyt vain on.....
Eli jos se jatkaja on 3-4kymppinen, eikä ole sijoittunut VIELÄKÄÄN työelämään, niin eikö mahda olla se sisarusparven tyhmin  ???
Curtni1 on typerä, suorastaan vastenmielinen idiootti, kun ei erota työtätehnyttä työtävieroksuvasta.

Oksa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 65449
Vs: Miten kasvatetaan maatilan jatkajia?
todella kympin arvoinen aloitus!                           kattelen tossa just naapurin kersaa joka on jo ilmoittanut että on tuleva isäntä;                    huolestunut olen siinä suhteessa että joskus hän vuokraa nämä pellot itselleen lisämaaksi .                                 koulu ei näköjään ole kahdessa vuodessa antanut eväitä elämään, pikkasen on hakusessa työn ja vapaa-ajan erot mutta ehkä elämä opettaa!                 koneet on nyt vanhoja mutta käyttö on aika roisia ja romunmäärä on mittaaamaton.                                                  ei paljon oppia ole vanhemmilta saanut, kun heidän metodit ovat vuodelta 1950-60!                               säälin hieman mutta minkäs teet!

apilas

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 23100
  • fendt parkissa
Vs: Miten kasvatetaan maatilan jatkajia?
Korostamalla työnteon merkitystä ihmisarvon mittana?

ostetaan pojaal isoot traktorit japimppiralli autot ja navetalla ei tarvitse käyrä kyl hyvä tuloo kuten tuli eemelis ja markusta ;D
Miksi kaikki jotka ovat erimieltä kanssani ovat idiootteja?

SomeBody77

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4301
  • Ensin rahahommat, sitten omille pelloille
Vs: Miten kasvatetaan maatilan jatkajia?
> Miten kasvatetaan maatilan jatkajia?

Olen valitettavasti huomannut sen että tilanpitoa jatkaa usein se jolla on vähiten muita parempia vaihtoehtoja...
= TYHMIN
Meillä ainakin on näin käynyt...  ;D
Ensin rahahommat, sitten omille pelloille

Sepedeus

  • Vieras
Vs: Miten kasvatetaan maatilan jatkajia?
Korostamalla työnteon merkitystä ihmisarvon mittana?

 Mä oon kannustanu lapsia opiskelemaan. Toivottavasti kaikki pääsee yliopistoon oppimaan. Hyvältä näyttää tässä suhtessa. 50% tavoite saavutettu. Ei tarvii sit kärsiä näistä näennäisviljelijän kirouksista ;D

cosmic_cowboy

  • Vieras
Vs: SPV
> Miten kasvatetaan maatilan jatkajia?

Olen valitettavasti huomannut sen että tilanpitoa jatkaa usein se jolla on vähiten muita parempia vaihtoehtoja...
= TYHMIN

Toi on se yleisin väittämä jota en välttämättä allekirjoita. Valitettavasti sukupolvenvaihdos tehdään usein niin myöhään että jatkaja on lähes aina yli kolme- tai nelikymppinen , joten sisarusparvesta tilanpitoa jatkaa se joka ei ole jo sijoittunut työelämään. Näin se nyt vain on.....

Joskus ehkä on näin, toisissa perheissä vanhemmat on jo valmiiksi valinneet jatkajaksi esim. vanhimman pojan, mikäli se itse homman haluaa, jos ei halua niin sitten saa muutkin veljet mahdollisuuden ja jos ei niitäkään huvita, niin kysellään ehkä myös tytöiltä ....

Harvoin parikymppinen nuori halajaa tilan jatkajaksi jos SPV on edessä vasta parinkymmenen vuoden päässä ja tuskin tilan isäntä haluaa pantata ketään niin pitkäksi aikaa tilan hommiin jotta hänestä saisi jatkajan.

Olen tästä asiasta yhä samaa mieltä kuin aikaisemminkin.....

Totta, eikä ehkä kannatakkaan jäädä kotitilalle töihin, jos ei ole selvät suunnitelmat valmiina ...
Homma vaan menee niin, että vaikka kuinka tekisit kotona töitä, jos se homma jää vanhempien kanssa tekemättä, niin ei ne muut siinä perinnönjaossa sitä sun työtä arvota mitenkään, eikä sulla ole sitten rahaa ostaa niitä ulos ????

Laissa (maakaari?) on säädökset tuollaista SPV:tä varten, jota ei ehditty tehdä. Eli tilalla työskennellyt ja alan koulutuksen hankkinut lapsi voi lunastaa SPV-hinnalla sisarukset pois kun sitoutuu viljelemään.

apilas

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 23100
  • fendt parkissa
Vs: Miten kasvatetaan maatilan jatkajia?

Joskus ehkä on näin, toisissa perheissä vanhemmat on jo valmiiksi valinneet jatkajaksi esim. vanhimman pojan, mikäli se itse homman haluaa, jos ei halua niin sitten saa muutkin veljet mahdollisuuden ja jos ei niitäkään huvita, niin kysellään ehkä myös tytöiltä ....

Ai saatana kun nasahti kipiästi! :'(
Vaimon kotitilalla just emo-heikin kuvaama tilanne.
Se ainoa isäntätoivo, sisarussarjan ainua "mies"puolinen ei satu edes vetokoukulla tongan silimään. Saatikka ois ylipäätään kiinnostunut muusta kuin hupa-hommista.
Osaa sitten olla vaikia eläkeläisviljelijällä tunnustaa ettei siittä rapamahan venyttäjä poijjasta taijja olla isännäksi.
Vaimo ois valamis ostamaan kotitilansa maat lisäksi tuohon minun tilaani. Vaan on niin saaterin vaikiaa se tyttärelle luovuttaminen...taitaa meiltä itteltä, vaimolta ja minulta usko loppua ennenkuin vanha jäärä tyttärelle ja vävyn ketaleelle maitaan myy. :-[
Tai tulla eläkeikä ittelle vastaan. Kasikymppiseksi kun äijjä vääntää tilatujen voimin, niin saamma jäädä eläkkeelle yhtäaikaa kaikki kolme, appiukko, vaimo ja allekirjoittanut.
Kukahan se sitten jatkaa? Tuskin omasta suvusta ko. henkilöä enää löytyy vaikka onkin nuita suvunjatkamisharrasteen lopputuotteita ilmaantunutkin muutamia kappaleita vuosien varrella.

juuh ny vaan röllömaha poikaa pelottelee kuinka kauhiaa viljely on valvojat ramppaa ja veroviranomaaset yhtenänsä ja kaik tuet menee jo touhun pyörittämiseen eikä eres riittä kyl se röllömaha huokasee helepotuksesta ko joku eres hualii maat ettei jää hälle taakaksi ;D
Miksi kaikki jotka ovat erimieltä kanssani ovat idiootteja?

Oksa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 65449
Vs: Miten kasvatetaan maatilan jatkajia?
tai toinen skenaario on että tollanen haalii kaikki naapurin maatkin itelle ja sitten ne ovat heitteillä eikä kylällä oleva aktiiviviljelijä saa mistään laajennusvaraa.                          itellä pian lähdön hetki ja taitaa suvun tila jäädä kesäpaikaks ja pellot metiköks,   toisaalta sääli , toisaalta  sou vat!

Ukkovarvas

  • Vieras
Vs: Miten kasvatetaan maatilan jatkajia?
tai toinen skenaario on että tollanen haalii kaikki naapurin maatkin itelle ja sitten ne ovat heitteillä eikä kylällä oleva aktiiviviljelijä saa mistään laajennusvaraa.                          itellä pian lähdön hetki ja taitaa suvun tila jäädä kesäpaikaks ja pellot metiköks,   toisaalta sääli , toisaalta  sou vat!

sou vat, meillä on nyt jo kova ylituotanto, mikä pitää mm. viljan hinnat EU:n alhaisimmalla taholla.

Mitä enemmän "vanhaa" peltoa "reservissä käyttämättömänä", sen parempi...peltoraivaus on epäisänmaallista, suorastaan rikollista puuhaa.

Oksa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 65449
Vs: Miten kasvatetaan maatilan jatkajia?
sanoo rouiva jota ei yrittäminen natsaa!        kyllä on ikävää katella kuinka pääomaa kannetaan repuittain ulkomaille ja oman maan kansantuote kutistuu johonkin näpertelyyn kun rahoilla voitaisiin pyörittä jopa pisnestä ja haalia joutorahaa ulkoa tänne. sillä jossain on porukkaa joka haluiais saada jopa laadukasta tavaraa hinnoista tinkimättä!                    vertaa esim. luontaislääkehinnat!

Cowboy

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 11
  • - Cowboy -
Vs: Miten kasvatetaan maatilan jatkajia?
Korostamalla työnteon merkitystä ihmisarvon mittana?

Nykyaikana näitä vaihtoehtoja ja virikkeitä perillisillä on niin paljon enemmän, kuin vaikka 70-80-luvuilla. Kyllä kai se niin on, että yrittää kasvattaa lapsistaan sellaisia selväjärkisiä ja harkitsevia sekä toiset ihmiset huomioonottavia itsenäisiä yksilöitä. Lisäksi yrittää itse olla sanomatta lapsille, että "Nämä hommat on ihan p****estä" ym yhtä kannustavaa.

Kaikkia tilan töitä olen yrittänyt neuvoa tekemään, mutta tuollaisen murrosikäisen töihin saaminen jos mikä kysyy hermoja. "Ei kiinnosta" "Älä jaksa" "En haluu oppia" "Emmä tollasta tarvii osata" "Kohta..." "En haluu" "Ei jaksa" "Eiks ukki vois" "Miks pitäis" "Mä lupasin mennä kaupunkii" "Osta mopo" "Entäs sitten" "Huoh" "Mitä välii" "Ketä kiinnostaa" "Älä viitsi" "Älä sano"

Nooh. Ehkä vaihtoehtona voisi olla, että lapsille ei mitään kodin ulkopuolisia harrastuksia, ruokaa saisi vain työtä vastaan, koulumenestystä ei kehuta millään lailla eikä läksyjen tekoa seurata. Kiitosta annetaan vain tehdyistä töistä. Jumalaton kuri. Ja nyt minä tämän vasta tajusin...  :)
- yippiaiee -

vms1

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 6759
  • Pitäisiköhän teksti edes joskus oikolukea.
Vs: Miten kasvatetaan maatilan jatkajia?
Vaikeetahan tuo varmaan on. Mutta ehkä kannattaa ensiksikin muistaa maksaa palkkaa siitä työstä jota lapset tekee jotta ei tule orjuus mieleen. Itsekin saat toimeentuloa erinäisten tukien ja tuotteista saatavista korvauksista ja kun tämä raha jaetaan kaikkeen maatilan työhön niin jokaisesta tunnista saa korvauksen. Tämän moni isäntä tuntuu unohtavan kun vaatii nuorisoa töihin. Toiseksi ei kannata haukkua vaikka epäonnistuu vaan neuvoa ja seurata eli ehkä voi itsekin oppia jotain uusia menettelytapoja. Sitten ei koskaan pidä pakottaam töihin eli kysyy hyvissä ajoin jos esimerkiksi nuoriso voi auttaa rehunteossa ja siitä pidetään kiinni onko sitten vastaus positiivinen tai negatiivinen. Ja lopuksi niin anna se tila heti lapselle kun se lupautuu oikeasti hoitaa itse tilaa eli sinun työpanosta ei tarvita. Sitten vaan autat sitä ja mahdollisesti kehität itselle jotain muita harrastuksia josta saat taskurahaa. Tällöinkin pätee systeemi että se lapsi maksaa sulle palkkaa siitä työstä mitä teet. Niin ja pidä kalusto etenkin raktorit ajanmukaisina jotta se työ on mielekästä jotta ei tuu kuvaa siitä rämisevästä pölyisestä ja 50 asteisesta kopista jossa ei kuulu edes peltoorien ratio.
Älä usko sitä mitä agrosta luet, mutta muista kertoa se naapurille.

Hyvä jos puoletkaan totta.

Maataloudella on mahdollisuus tulla miljonääriksi.............

jos on miljardööri aloittaessa.

suomileijona

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 460
Vs: SPV
> Miten kasvatetaan maatilan jatkajia?

Olen valitettavasti huomannut sen että tilanpitoa jatkaa usein se jolla on vähiten muita parempia vaihtoehtoja...
= TYHMIN

Toi on se yleisin väittämä jota en välttämättä allekirjoita. Valitettavasti sukupolvenvaihdos tehdään usein niin myöhään että jatkaja on lähes aina yli kolme- tai nelikymppinen , joten sisarusparvesta tilanpitoa jatkaa se joka ei ole jo sijoittunut työelämään. Näin se nyt vain on.....

Joskus ehkä on näin, toisissa perheissä vanhemmat on jo valmiiksi valinneet jatkajaksi esim. vanhimman pojan, mikäli se itse homman haluaa, jos ei halua niin sitten saa muutkin veljet mahdollisuuden ja jos ei niitäkään huvita, niin kysellään ehkä myös tytöiltä ....

Hei !! Et taida elää tätä päivää!! Kuka isäntä valitsee jatkajan hänen ollessa alle parikymppinen. Haloo hei....

Harvoin parikymppinen nuori halajaa tilan jatkajaksi jos SPV on edessä vasta parinkymmenen vuoden päässä ja tuskin tilan isäntä haluaa pantata ketään niin pitkäksi aikaa tilan hommiin jotta hänestä saisi jatkajan.

Olen tästä asiasta yhä samaa mieltä kuin aikaisemminkin.....
me tehtiin spv tasan puoli vuotta sitte. ikää minulla 21v. ja kyllä ne työtkin on pakko kiinnostaa.  viime yö meni valtran kopissa

apilas

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 23100
  • fendt parkissa
Vs: Miten kasvatetaan maatilan jatkajia?
> Miten kasvatetaan maatilan jatkajia?

Olen valitettavasti huomannut sen että tilanpitoa jatkaa usein se jolla on vähiten muita parempia vaihtoehtoja...
= TYHMIN
Meillä ainakin on näin käynyt...  ;D

huomattu on :'(
Miksi kaikki jotka ovat erimieltä kanssani ovat idiootteja?

emo-heikki

  • Vieras
Vs: Miten kasvatetaan maatilan jatkajia?
> Miten kasvatetaan maatilan jatkajia?

Olen valitettavasti huomannut sen että tilanpitoa jatkaa usein se jolla on vähiten muita parempia vaihtoehtoja...
= TYHMIN
Meillä ainakin on näin käynyt...  ;D

Älykkyys on yliarvostettu omainaisuus, tärkeämpää kuin korkea äly on se, että riittävän röyhkeä ja omaa kyvyn ajaa omia sekä firman etuja, näin ne on jenkeissä tutkineet, johtajien ei pidä olla liian älykkäitä, niiden pitää olla vain vähän älykkäämpiä kuin on ne työntekijät joita ne johtaa ????
Älykäs ihminen syrjäytyy paljon todennäköisemmin kuin röyhkeä.