Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe
  • Pysyvä aihe

Aihe Lähiruoka ja logistiikka  (Luettu 5848 kertaa)

webmaster2L

  • Agronet ylläpitäjät
  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 157
Lähiruoka ja logistiikka
Agronetisssa on teemana "Lähiruoka ja logistiikka" 10.-23.6.2010. Teemaan liittyviin kysymyksiin vastaa Agropoliksen ohjelmapäällikkö Erkki Vasara:

https://portal.mtt.fi/portal/page/portal/agronet/Asiantuntijavastaa

Aiheesta voi lukea lisää:

https://portal.mtt.fi/portal/page/portal/agronet/Asiantuntijavastaa/teemat/L%E4hiruuan%20kulutus%20vahvassa%20nousussa%20%96%20logistiikka%20haasteena

Tässä viestiketjussa voit kommentoida teeman artikkelia ja vastauksia sekä
esittää oman näkemyksesi lähiruuan näkymistä ja haasteista.

Heino Leino

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 9258
  • Joka kalalle haesoo, se akkasa elättää...
Vs: Lähiruoka ja logistiikka
puhu sinä, minä pitelen hevosta
Elämä on parasta kometiijjaa

sorkkis

  • Vieras
Vs: Lähiruoka ja logistiikka
Ei mitään hömppää ole . Vaimo oli sellaisella kierroksella jossa asiaa esiteltiin ja yrityksiä . Hyvä juttu .

..Å..Terppa

  • Vieras
Vs: Lähiruoka ja logistiikka
Jää Kaapista Lähiruokaa?????


,,,,Å,,,,,,,


 8) 8)

Teroman

Vs: Lähiruoka ja logistiikka
puhu sinä, minä pitelen hevosta

Nolla Tutkimusta ?

Åå

jeep

  • Vieras
Vs: Lähiruoka ja logistiikka
"Onko lähiruuassa uuden liiketoiminnan mahdollisuus ?"

Tietysti on!

 Tuo sana "uuden" huvittaa, sehän oli sitä vanhaa aikaa ja oikeaa liiketoimintaa, mutta sekin mahdollisuus  aikoinaan riistettiin tuottajilta siinä pelossa että tuottaja voisi saada joskus, "rasvaakin leipänsä päälle", ja että kuluttaja tietäisi myös mikä on hyvää ruokaa, ja osaisi jopa vaatiakkin sitä. Vanhakansa muistaa mikä on lähiruokaa ja hyvää ja oikeata ruokaa. Annetaan sama mahdollisuus tuleville sukupolville.

Siitä aidosta ja alkuperäisestä, luodaan nyt uutta ;D

Miksi sitä ei voisi sanoa että: Lähiruuassa olisi sitä aitoa ja alkuperäistä liiketoiminnan makua ?

Viimeksi muokattu: 16.01.11 - klo:20:45 kirjoittanut jeep

BundeJuice

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 8
Vs: Lähiruoka ja logistiikka
Maanviljelijä on siinä suhteessa heikossa asemassa, kun myy tuotteitaan, markkinat ovat ostajalla. Sitten kaupassa voi vain ihmetellä, kun esim. vehnäjauhot maksavat n. 0,80 €/kg, kun jyvät on itse myynyt n. 0,19 €/kg. Tuosta summasta siis jää kyllä hyvin jaettavaa myllyille ja kaupoille.
Lähiruokaa tuottamalla saisi kyllä paremman katteen, mutta riski on suurempi, vaaditaan investointejä sekä yrittäjyyshenkeä  ;D ja byrokratia on kova, kun alkaa jalostettuja tuotteitaan myymään itse.
Nykypäivän tilat tuottavat niin suuria määriä, että homma on kyllä kova, jos meinaa kaikki jalostaa ja myydä itse, vaikka sillä riskiä voikin hajauttaa, kun jalostaa itse vain sen määrän, minkä tietää olevan menekki ja loput myy tuttuun ja turvalliseen paikkaan.
Mutta siis KYLLÄ, lähiruuassa on kyllä tulevaisuutta ja nämä viimeaikaiset keskustelut valeruuasta, GMO- ruuasta, lisäaineista ym. ym. varmasti tulevat lähiruuan suosiota kasvattamaan.
Jos lähiruokaa lähtisi vielä kehittämään tai sen vaikutuksia spekuloimaan niin tässähän olisi mahdollisuus vahvistaa kyläkauppa kulttuuria, jolla taas saataisiin pidettyä syrjäkylät asuttuina, tai maaseutua yleensä.
Tämä nyt saattaa olla pelkkää taivaanrannan maalaamista, mutta kai sitä ajatuksella saa leikkiä  ;D

Tällainen linkki tuli vastaan... suosittelen lukemaan huumorilla!!
http://liberalismi.net/wiki/L%C3%A4hiruoka
Jonsei maailma muuta opeta, niin ainaki hilijaa kävelemähän!

Guarter

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1882
Vs: Lähiruoka ja logistiikka
puhu sinä, minä pitelen hevosta

Jos oikein villi hevonen, minä voin auttaa :D
 

Guarter

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1882
Vs: Lähiruoka ja logistiikka
"Lähiruoka" tarvitsee OMAN markkinakanavan, yhteistyö olemassa olevien kauppojen kanssa on nähty. Jatkaako joku yhteistyötä naapurin kanssa, joka jokavuosi korottaa vuokraa, ilman perusteita?