Maanviljelijä on siinä suhteessa heikossa asemassa, kun myy tuotteitaan, markkinat ovat ostajalla. Sitten kaupassa voi vain ihmetellä, kun esim. vehnäjauhot maksavat n. 0,80 €/kg, kun jyvät on itse myynyt n. 0,19 €/kg. Tuosta summasta siis jää kyllä hyvin jaettavaa myllyille ja kaupoille.
Lähiruokaa tuottamalla saisi kyllä paremman katteen, mutta riski on suurempi, vaaditaan investointejä sekä yrittäjyyshenkeä

ja byrokratia on kova, kun alkaa jalostettuja tuotteitaan myymään itse.
Nykypäivän tilat tuottavat niin suuria määriä, että homma on kyllä kova, jos meinaa kaikki jalostaa ja myydä itse, vaikka sillä riskiä voikin hajauttaa, kun jalostaa itse vain sen määrän, minkä tietää olevan menekki ja loput myy tuttuun ja turvalliseen paikkaan.
Mutta siis KYLLÄ, lähiruuassa on kyllä tulevaisuutta ja nämä viimeaikaiset keskustelut valeruuasta, GMO- ruuasta, lisäaineista ym. ym. varmasti tulevat lähiruuan suosiota kasvattamaan.
Jos lähiruokaa lähtisi vielä kehittämään tai sen vaikutuksia spekuloimaan niin tässähän olisi mahdollisuus vahvistaa kyläkauppa kulttuuria, jolla taas saataisiin pidettyä syrjäkylät asuttuina, tai maaseutua yleensä.
Tämä nyt saattaa olla pelkkää taivaanrannan maalaamista, mutta kai sitä ajatuksella saa leikkiä

Tällainen linkki tuli vastaan... suosittelen lukemaan huumorilla!!
http://liberalismi.net/wiki/L%C3%A4hiruoka