Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe polttoaineen kulutus  (Luettu 13499 kertaa)

SomeBody77

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4301
  • Ensin rahahommat, sitten omille pelloille
Vs: polttoaineen kulutus
Nuo uudet koneet näyttävät syövän kuten Huittislaiset (=enemmän kuin tienaavat)
Tervetuloa joukkoon...  ;)
Ensin rahahommat, sitten omille pelloille

koivumaki

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 3674
  • Valtra CNH TopliftStaja Kaweco
Vs: polttoaineen kulutus
Mites Monttööri on,ajatka lusa tiskissä?
Ainakin jotkut nykykoneet kulkevat hiukan vähemmällä kun ajaa 200-300 kierrosta huippukierrosten alapuolella.Suurin tehokin tulee tuossa yleensä.Ainakin oma CR 4V noudattaa tuota.Oma kokemukseni on muuten vähän päinvastainen,ei kulutus aina nouse vaikka siirrytään päästökoneeseen ja samat työkalut käytössä.

Naturalis

  • Vieras
Vs: polttoaineen kulutus
Kotimaisen moottorin kun ohittaa, niin säästää jo 25% polttoainekuluissa... ;D

Lemmu

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 350
  • Niinku vasikka lehemän parres...
Vs: polttoaineen kulutus
monessa uudessa koneessa ns. pakokaasun takaisinkierrätys jolloin pakopuolelta johdetaan tietty osa takaisin imupuolelle jolloin polttoainetta pitää laittaa enemmän jotta paskaanen ilma saadaan palamaan. useasti kun konetta lastutetaan ja samalla muutetaan tehdasasetuksia tämä takaisinkierrätys vedetään minimiin jolloin polttoaineen kulutus pysyy ehkä samassa mutta tehoa tulee lisää kun kone polttaa puhdasta ilmaa ja putkesta ei enää tuu sitä tier 4:sta

KJL

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4084
  • "Aja millä ajat ja Flieglillä loput"
Vs: polttoaineen kulutus
monessa uudessa koneessa ns. pakokaasun takaisinkierrätys jolloin pakopuolelta johdetaan tietty osa takaisin imupuolelle jolloin polttoainetta pitää laittaa enemmän jotta paskaanen ilma saadaan palamaan. useasti kun konetta lastutetaan ja samalla muutetaan tehdasasetuksia tämä takaisinkierrätys vedetään minimiin jolloin polttoaineen kulutus pysyy ehkä samassa mutta tehoa tulee lisää kun kone polttaa puhdasta ilmaa ja putkesta ei enää tuu sitä tier 4:sta

Niin... Kukapa sitä omaa paskaansa söis niin ei se moottorikaan siitä ilmaiseksi tee.
tethering holes to their concave windings

montöör

  • Vieras
Vs: polttoaineen kulutus
Koivumaki on kukaties oikeessa.Kierroslukua vois
ehkä pudottaa vaikka enemmänkin.Myyntimiehet
puhuu mielellään kokonaistaloudellisuudesta ym.ym.
Onkohan kuormureista mitään havaintoja,kun niissäkin
päästömääräykset tiukkenee.Tää keskustelu toimii kun
tulee hyviä ajatuksia  :) :)

KJL

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4084
  • "Aja millä ajat ja Flieglillä loput"
Vs: polttoaineen kulutus
Koivumaki on kukaties oikeessa.Kierroslukua vois
ehkä pudottaa vaikka enemmänkin.Myyntimiehet
puhuu mielellään kokonaistaloudellisuudesta ym.ym.
Onkohan kuormureista mitään havaintoja,kun niissäkin
päästömääräykset tiukkenee.Tää keskustelu toimii kun
tulee hyviä ajatuksia  :) :)

Varmasti voi pudottaa. Mä ainaki ajelen pääsääntöösesti korkeintaan 1750 kierrosta minuutis, mutta yleensä tuppaa pyörimään 1400-1500 hujakoilla...

Jos ihan oikeesti kulutuslukemia ajattelee tuolla tieajossa, niin mitä väliä sillä on, ootko perillä muutaman minuutin myöhemmin, jos 53km/h sijasta ajeleekin 45-47km/h. Tämä siis tietenkin pienemmillä siirtymillä. Pidempää siivua ei sitte tietenkää viitti kauaa käkkiä tiellä. Jossain lietteenajossa tai rehunajossa peltoteiden kunnolla on suurempi vaikutus työsaavutukseen kuin huippunopeudella paremmalla tiellä.
tethering holes to their concave windings

ijasja2

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 7121
Vs: polttoaineen kulutus
Koivumaki on kukaties oikeessa.Kierroslukua vois
ehkä pudottaa vaikka enemmänkin.Myyntimiehet
puhuu mielellään kokonaistaloudellisuudesta ym.ym.
Onkohan kuormureista mitään havaintoja,kun niissäkin
päästömääräykset tiukkenee.Tää keskustelu toimii kun
tulee hyviä ajatuksia  :) :)

Kuin isoilla kierroksilla ajat? Tulin tuossa äestämästä hetki sitten ja vakkari säädetty 1600 kierrokseen, runsaanlaisesti jopa, mutta oli sen verran raskasta pehmeällä turvemalla että kierroksia käytettävä. Löpöä menee sen mitä työ vaatii, noilla kierroksilla varmasti vähemmän kuin isommilla kiekoilla ja pienempi tehoisella traktorilla. Ominaiskulutuksen _pitäisi_ olla noilla kierroksilla aikalailla lähellä optimia. Varsinkin kun ohjelma muokattu mieleiseksi, alkuperäinen vakioteho tulee 1400 kierroksella :) Traktori ottaa jengaa lähes 2500 kierrosta,enpä muista milloin olisi noita huippukierroksia käytetty kun suurimmalla vaihteella rajoittaa kierroksia.

"Understeer is when you see the tree you are hitting, if you only hear the tree then it was oversteer". (Walter Röhrl)

bobbari

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2642
  • Sosiaalinen erakko
Vs: polttoaineen kulutus
Kotimaisen moottorin kun ohittaa, niin säästää jo 25% polttoainekuluissa... ;D
   Vasta common rail -tekniikka on alentanut kotimaisen moottorin kulutusta.
Perinteinen 7.4 litrainen linnavuorelainen on oikein juopon maineessa, jos ajetaan aina sauhupelti auki!
Kun kierrokset koettaa pitää alle kahden tonnin, niin kulutus laskee radikaalisti.

Vuodessa vaikka tuhat tuntia ajava souvari voi oikealla ajotavalla säästää TUHANSIA EUROJA !
                 :o :o :o

Viimeksi muokattu: 27.05.10 - klo:22:41 kirjoittanut bobbari

Tuskahiki on köyhän sauna...

rollo tomasi

  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 131
Vs: väännöllä!!!!
 Juu ns. saastekoneet ei oo mitään säästökoneita. Opetuskoneita kyl. Muutaman vuoden ikäinen V 141 on opettanu ajamaan väännöllä. Täydellä kaasulla kylvökoneen vedos löpöä palaa yli 34l/h .. Eli kutosen voima mut niin on kyl ruokailutavatkin. Tai siis vaatii aika ison kutosen et soppa samalla tavalla maistuu. Alle kahden tonnin kierroksilla kun malttaa ajella niin kulutus putoaa. Siperia opettaa..
 Oma lukunsa on 141 n moottoriominaisuudet kokonaisuudessaan. Alle 1400 kierroksen ei ketään kotona. Yli kahden tonnin voimaa tarjolla mut soppakauha käy kupilla vinhaan. Eli kierrokset 1400-1900 väliin niin ollaan kultaisella keskitiellä mut kun se jalkakaasu on niin hervoton... Käsikaasullako sit niinku isäukko vainaa.. Vaikeaa niin vaikeaa ainakin ajoittain on Suolahden mannekiinin elontaival..

koivumaki

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 3674
  • Valtra CNH TopliftStaja Kaweco
Vs: polttoaineen kulutus
Itse testasin ihan käytännössä omaa traktoriani seuraavasti.
135hp+6,5m Carrier,aika toivoton yhdistelmä sinänsä...liika pieni vetokone...
Mutta kun ajoin nk.lusa tiskissä  niin pikavaihdeautomaatti lauko 9-10 väliä,nopeus jotain 10-11.
Kun pudotin kierrokset käsikaasulla siten,että rasituksessa kierrokset oli noin 1900 niin pikavaihde oli pykälää isompi ja nopeus nousi 11-12 maastoon.
Valitettavasti en kulutusta mitannut.Luulisin kuitenkin kulutuksen per ala olevan pienempi tuolla jälkimmäisellä tavalla.
Itse ajan sitten maantiellä yleensä kaikkien oppien vastaisesti lusa tiskissä.Eli omaa ohjettani pystyn seuraamaan vain peltohommissa.Valitettavasti.

cosmic_cowboy

  • Vieras
SImpukkakäyrä -teoriassa
Näihin kulutuskysymyksiin näkisi kai vastauksen kuviosta jossa on yhdistetty samaan tauluun teho, vääntö ja ominaiskulutus suhteessa pyörimisnopauteen. Harmi vaan, että sellainen on näköjään tehty viimeksi Ford 5000:n.

http://enpos.weebly.com/uploads/3/6/7/2/3672459/polttoaineen_kulutus_peltotiss.pdf

Nuo simpukkakäyrät on mittailtu kaasupedaalia säätelemällä. Onkohan nämä tavalliset käyrät aina mitattu lämä tiskissä tehonmittaus-dynamometrillä kierroksia pudottaen?
 
http://agcosisupower-com-bin.directo.fi/@Bin/0936f556d6a964eacf3b2c796ae62833/1274992556/application/pdf/1635397/SisuDiesel_4cylEng.pdf

Momenttia tarvitaan voittamaan työkoneet aiheuttama vastus. Teho on aina naimisissa momentin kanssa. Eli vääntö*kierrokset = teho (tarkasti vääntömomentti*kulmanopeus). Teho kasvaa kierrosten noustessa PAITSI jos vääntökäyrä laskee jyrkästi. Tehoa tarvitaan kiihdyttämään nopeus.

Valinnan varaa ei tietysti silloin ole jos traktori ja työkone on mitoitettu niin tarkalle että juhta joutuu antamaan kaikkensa saadakseen välineen edes jotenkin liikkeelle.





JoHaRa

  • Vieras
Vs: polttoaineen kulutus
Nuo uudet koneet näyttävät syövän kuten Huittislaiset (=enemmän kuin tienaavat)
Tervetuloa joukkoon...  ;)

Olen lihonut 10 kg kuntaliitoksen jälkeen ja tulot ovat pudonneet 25%  ;D

Konemies

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 295
Vs: polttoaineen kulutus
Vasta common rail -tekniikka on alentanut kotimaisen moottorin kulutusta.

Vertailtu kahta 7,4 kotimaista. Commonrail kuluttaa 20-25% enemmän kuin vanhempi mekaaninen kone samassa hommassa eikä siltikään jaksa. Kumpikaan ei ole vakiosäädöissä..

Mickey

  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 124
Vs: polttoaineen kulutus
Vasta common rail -tekniikka on alentanut kotimaisen moottorin kulutusta.

Vertailtu kahta 7,4 kotimaista. Commonrail kuluttaa 20-25% enemmän kuin vanhempi mekaaninen kone samassa hommassa eikä siltikään jaksa. Kumpikaan ei ole vakiosäädöissä..

Commonrail tekniikka nostaa yleisesti polttonesteen kulutusta. Kovilla kieroksilla vievät tautisesti ainetta. Kierrosten tiputtua kulutus laskee ja veto ominaisuudet paranee. Commonrail ei sinänsä ole ongelma mutta 4 venttiili tekniikka tuo oman lisänsä tuohon kulutukseen. Mettä kone puolella on aika kiusallista kun joutuu kaikki uudet koneet säätämään käyttöön otossa uudestaan että kulutukset asettuu siedettävälle tasolle. Tuo vaan hirvittää kun pian saadaan esimakua työkone puolellakin polttonesteen takaisin kierrätyksen jäähdytyksestä. Tämähän on tuttua autopuolella, mutta..... Kun ei ne pelaa kunnolla nuo nykysetkään tällit.