En tiedä comprimasta mutta sitäkin enemmän edeltäjästä eli Combi 1500 V. Kone on vanhaa mallia kolaketjulla oleva muuttuvakammioinen yhdistelmäkone. Kokemuksesta en voi muuta kun ihmetellä koko compriman kehittelyä, miksi muutetaan hyvin toimivaa konetta huonompaan suuntaan?
Tuolla vanhalla Kronella on paalattu n. 25000 paalia ilman suurempia ongelmia. Toimii kaikessa rehussa, märässä, kosteassa, kuivassa. Sidontaa haukutaan keskusteluissa, mutta käytännössä ei ole ongelmaa, kun saa säädöt kohdilleen.
Toisilla kolaketjut kuluu loppuun vuodessa, meikäläisellä ei ole ollut tarvetta edes lyhentää. Pitää vain ymmärtää että ketjuja pitää voidella.
Tällä kokemuksella toivon että tuota Kronen vanhaa mallia saisi vielä jatkossakin. Kovin montaa kehittämisen kohdetta kun en koneesta löydä. On aika lailla lähellä valmista.
Montako paalia vuodessa, riittääkö ketjujen voiteluun pelkästään koneen oma pumppu? Paali on kyllä lujempi tuolla 1250 ku claasin 250, ja tuo krone sentään kestääkin. Vaikkei oo ajettu ku se reilu 2000 paalia vasta.
Kone on 7 vuotta vanha eli reilut 3000 paalia vuodessa. Tuosta olkea n.1000. Eikös tuo 1250 ole kiinteäkammioinen, tuo meikäläisen kone on muuttuvakammioinen ja paali on kyllä tiukka.
Koneen oman voitelun riittävyyteen en ole luottanut vaan öljyän kolaletjut päivän päätteeksi paineilmaruiskulla. Lisäksi olen pellolla kaatanut kolaketjuille vähän öljyä pari kertaa päivässä.
Tuo kolaketjun voitelu on tuon koneen miinuspuoli. Öljyä menee aika vähän ja sekin mielestäni väärään paikkaan. Lieneekö tuossa syy miksi comprimaa on lähdetty kehittämään. Ketjusta on haluttu eroon? Helpompi varmaankin olisi ollut kehittää tuota voitelujärjestelmää. Kesäksi on tarkoitus kehittää tuohon parempi systeemi että ei tarvitse niiden öljypullojen kanssa puljata.