Näin maidontuotannon ulkopuolella toimivana olen jo useamman vuoden ihaillut Valio markkinointia ja brändäystä, kun sitä vertaa muihin suomalaisiin elintarvikealan toimijoihin. Tällä saralla Valio on nähdäkseni ylivoimainen ja tutkitustihan Valio brändinä on esimerkiksi nuorison keskuudessa yksi arvostetuimmista kulutusbrändesitä. Valioon liitetään mielikuvissa kotimaisuuden lisäksi luotettavuus, tuoreus, puhtaus, innovatiivisuus jne. positiivinen tekijä.
Toisinaan olenkin ihmetellyt kun täällä jopa Valion omat maidontuottajat ovat arvostelleet yhtiön markkinointiin käyttämiä satsauksia. Esimerkkinä uusi tuorehko logo ja tuotteiden ulkoinen ilme, jotka sitäpaitsi suunniteltiin Valion markkinointiosaston omana työnä, sai osansa arvostelusta. Sanottiin kuinka taas maidontuottajille kuuluvasta rahasta osa pumpataan turhanpäiväiseen markkinahumpuukiin, josta ei ole saatavissa mitään lisäarvoa. Mutta ehkä nyt on huomattu, mikä arvo pitkäjänteisellä työllä on ollut. Ainakin yksi erävoitto on takana!
Kunpa esimerkiksi Atria osaisi hommansa yhtä hyvin. Lihasektorilla markkinoinnin ja mielikuvien luonnin osaa ehkä parhaiten Snellman.
Olen Kaappoon kanssa samaa mieltä Valion markkinoinnissa ja brändäyksestä, Valio lienee vielä yksi Suomen suurimpia mainostajia.
Esim. Fazer on hyvä esimerkki siitä, miten oikein hoidetulla, omaan brändiinsä uskoen saadaan markkinoilta parempaa hintaa kun kilpailijat. Mielestäni tämä nykyinen masiointi Valiolaisten puolelta osoittaa, ettei he itsekkään usko omaan tuotemerkkiinsä. Luki sitten mistä foorumista Valiolaisten kommentteja tällähetkellä, viesti on kokoajan lähes sama, haukutaan kilpailijaa, vääristellään ja vähätellään muiden tekemisiä.
Näin kuluttajana on todettava, että Valion arvostus on viimepäivinä laskenut monta prosenttia, enkä usko että olen ainoa. Sama negatiivinen viesti kuva on monen muunkin kuluttajan tunnelma tällähetkellä.
Pitäisi aina muistaa miettiä kaksi kertaa, miten imago viestintää tehdään. Tässä "maitosodan" tuoksinassa on kuitenkin unohdettu, että kuluttajat ne ostopäätökset ja sitä kautta rahat sinne maidontuottajan pyötään tuovat. Itse ainakin vieraan palkollisena olen oppinut, että joskus on hyvä pysähtyä ja miettiä kuka palkkani maksaa.
Olen työhistoriani kautta päässyt (tai joutunut) palkkaamaan paljon työntekijöitä ja sitä kautta työhaastatellut satoja henkilöitä. Yksi selvä sääntö minulle on muodostunut, hakija joka käyttää haastattelussa energiansa vanhan työnantajan haukkumiseen tai kilpailijan mustamaalaamiseen, putoaa palkattavien listalta välittömästi.. Jokainen voi miettiä miksi ?
Olisiko Valionkin aika keskittyä miettimään, miksi emme ole yhtä tehokkaita kun kilpailija, tekosyitä on maailma täynnä, pitää pistää vaan oikeat henkilöt miettimään syytä. Näin toimitaan muualla, myös Valion kilpailijoilla.
Itse osan Suomalaista, en missäänmäärin hyökkää Suomalaista alkutuotantoa vastaan, mutta tunnen meijerialaan erittäin hyvin ja tiedän tasantarkkaan että tehostamista löytyy sieltä kaupan ja tuottajan väliltä ja paljon. Ensimmäisenä voisi aloittaa päätöksentekokoneistosta
Kysyn vielä kaikilta yhden kysymyksen. Miksi Maito on tällähetkellä Satakunnassa maan halvinta, vaikka siellä markkinoista "sotaa" käyvät vain Satamaito ja Valio, toistaiseksi en ole nähnyt täällä kaupoissa näiden veijareiden hintatasoa halvempaa Arlaa kaupoissa..
Tiedoksi, Porissa Satamaidon ja Valio maito maksaa Prismassa 0,69 €/l
Valionhan piti hinnotella kokopuolella Suomea yhtenäisesti ? Vai olinko väärässä ?
Tuokohan Satamaitokin ruottalaista maitoa Suomeen ?