Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Kotimaisuus ja brändäys  (Luettu 7281 kertaa)

Wejjo

  • Luomumaitoklubi
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2232
Kotimaisuus ja brändäys
Viimeisin episodi osoitti sen, että pitkäjänteinen brändin rakentaminen kotimaisuuden varaan vielä toistaiseksi vaikuttaa. Arlahan yritti ratsastaa samalla teemalla moneen otteeseen "Suomalainen lehmä on viisas" ja "Suomalaista Talenttia" jne., jo silloin ajattelin jotta tuon täytyy lähinnä ärsyttää sellaisia kuluttajia joille kotimaisuus on tärkeä osa valintakriteeriä.

Siis en minä todellakaan ole tässä kyseenalaistamassa Arlan suomalaisia tuottajia, yhtälailla kotimaista maitoa tuottavat ja olettaisin kotimaisuuden olevan heillekin kuitenkin tärkeä arvo. Mutta Arlan imagoon ei kotimaisuutta noin vaan pystytä lyhyellä markkinoinnilla liittämään, ja nyt tämä ruotsinmaidon tuonti veti siltä lopullisesti maton alta. Ikäväähän se on, että siinä saman pesuveden mukana menee myös kotimaisten Arlan tuottajien imago, voin kuvitella kuinka ärsyttävää on huomata julkisuudessa joutuneensa "ruotsinmaidon" tuottajaksi.

Sitä en vaan vieläkään ymmärrä, kuinka Arlan suomalaiset tuottajat tuntuvat väheksyvän tämän kotimaisuuden erävoiton merkitystä, ja ainakin osa täällä kirjoittavista tuntuu oikein ilkkuvan ja odottavan sitä, että kotimaisuus jotenkin menettäisi merkityksensä? Kuitenkin suomalaiselle tuottajalle luulisi olevan tärkeää kaikki seikat, jotka saavat kuluttajat valitsemaan kotimaisen tuotteen tuontitavaran sijaan. Vaikka nyt tietysti tuntuu siltä, että tällä kertaa kotimaisuusteema meni Valion eduksi, niin ihan yhtälailla Arlan maitoa ostavissa on niitä jotka kotimaisuutta arvostavat, ja mielestäni Arlan suomalaisten tuottajien pitää tehdä kaikkensa ettei ruotsinmaidon "halpamaito" imago tartu myös kotimaisiin tuotteisiin.

Tietysti saattaa olla, että Arlan strategiaan ei tämä erottelu tule pitkällä aikavälillä sopimaan, yhtälailla siellä hallinnossa on "kateellisia" kuin kotimaisissa tuottajapohjaisissa yrityksissäkin, joille yhden tuottajaryhmän saama korkeampi hinta ja ehkä imagoetu ei sovi.

rt

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 375
Vs: Kotimaisuus ja brändäys
Ikäväähän se on, että siinä saman pesuveden mukana menee myös kotimaisten Arlan tuottajien imago, voin kuvitella kuinka ärsyttävää on huomata julkisuudessa joutuneensa "ruotsinmaidon" tuottajaksi.
Eihän siinä mitään ikävää ole ;D
Tosiasia on kuitenkin se, että tanskalaiset vetävät välistä joka ikisestä arla-ingmanin tuottajan litrasta ja vielä siltä osin Valion litroistakin, minkä kilpailuvirasto on määrännyt lahjoitettavaksi "pienelle" arlalle.

AgriAllah

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 782
Vs: Kotimaisuus ja brändäys
Eipä oo paljon lisättävää Wejjon tekstiin. Pidetään edes Valio kotimaisena kun muut on myyty monikansallisille firmoille esim. Valtra, Kemira. Epäilen että Arlan kohdalla tulee kyyti olemaan kylmää kun Tanskan vienti vetoinen maatalous tulee kakostelemaan.
Tranceforming the world

risa

  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 162
Vs: Kotimaisuus ja brändäys
Ruotsalaispoliitikot tulivat vielä avuksi, kun alkoivat arvostella Vanhasen maito-ostoksia ja kommentteja. Vaikkei Vanhasesta kaikki niin tykkäiskään, niin ei sitä sentään meitin pääministeriä saa naapurit tulla neuvomaan, nih.

emo-heikki

  • Vieras
Vs: Kotimaisuus ja brändäys
Ruotsalaispoliitikot tulivat vielä avuksi, kun alkoivat arvostella Vanhasen maito-ostoksia ja kommentteja. Vaikkei Vanhasesta kaikki niin tykkäiskään, niin ei sitä sentään meitin pääministeriä saa naapurit tulla neuvomaan, nih.

Hienoa, nyt sitten tukea Vanhaselle ...

Make

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 8408
Vs: Kotimaisuus ja brändäys
Näillä etelän osuuskaupoilla oli Ingman aikaisemminkin päätoimittajana viimeistä vuotta lukuunottamatta. Silloin ei suuremmin ollut maidontoimittajasta haloota. Onko Ingmannin brändin arvostus laskenut Arlaomistuksen ja maidontuonnin mukana?
Mystinen kesälaatumies

JOKIAHO

  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 141
Vs: Kotimaisuus ja brändäys
Näillä etelän osuuskaupoilla oli Ingman aikaisemminkin päätoimittajana viimeistä vuotta lukuunottamatta. Silloin ei suuremmin ollut maidontoimittajasta haloota. Onko Ingmannin brändin arvostus laskenut Arlaomistuksen ja maidontuonnin mukana?

----------------------------
Varmasti Ingmannin arvostus laski Arlan myötä.Ei voida puhua enää kotimaisesta toimijasta ja voisiko sanoa onneksi Arla näytti tarkoitus peränsä näinkin pian.Ei voi kun toivoa Arlaingmanin tuottajat äänestävät jaloin tuontimaitoa vastaan.

kylmis

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 12235
  • Virolaista kiitos!
Vs: Kotimaisuus ja brändäys
Tossa haastateltiin juuri Maito-Pirkasta jotain tyyppiä radiossa. Valio sanoo irti 10-15hlöä Tampereelta. Haastateltava sanoi, että ihmisten pitäisi täällä Pirkanmaalla juoda tätä Valiolaista maitoa ja tukea tätä oman maakunnan tuotantoa. On ikäänkuin lähimaitoa jne. No joo. Olihan meillä täällä se Aito-Maito, mutta ei sillä ollut mitään merkitystä, että omasta maakunnasta, omasta meijeristä tuli maito. Kaupat käytti Tampereella kilpailutilanteen hyväkseen, eikä niitä kiinnostanut alkaa brändätä oman maakunnan meijeriä.

Vaikka tässä on ns. entinen maidontuottaja, niin ei minulla ole sen kummemmin sympatioita suuntaan eikä toiseen. Arlaa tulee ostettua kaupasta jos hinta edullisempi. Ja samoin näyttää tekevän talon vanha väkikin.

milkboi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4541
  • Kiima ja kateus.Ne maailmaa pyörittää.
Vs: Kotimaisuus ja brändäys
Näillä etelän osuuskaupoilla oli Ingman aikaisemminkin päätoimittajana viimeistä vuotta lukuunottamatta. Silloin ei suuremmin ollut maidontoimittajasta haloota. Onko Ingmannin brändin arvostus laskenut Arlaomistuksen ja maidontuonnin mukana?
inkmannilla on hieno brändäys maidontuojana,sen varjosta on aika vaikea huudella kotimaisuudella.
On se hienoo...lehmät lypsää yötä päivää,pyhät arjet,,,ja kustannukset laukkaaa!Pessimisti ei pety.

Kohta-Sippoolan Kaappoo

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 623
Vs: Kotimaisuus ja brändäys
Näin maidontuotannon ulkopuolella toimivana olen jo useamman vuoden ihaillut Valio markkinointia ja brändäystä, kun sitä vertaa muihin suomalaisiin elintarvikealan toimijoihin. Tällä saralla Valio on nähdäkseni ylivoimainen ja tutkitustihan Valio brändinä on esimerkiksi nuorison keskuudessa yksi arvostetuimmista kulutusbrändesitä. Valioon liitetään mielikuvissa kotimaisuuden lisäksi luotettavuus, tuoreus, puhtaus, innovatiivisuus jne. positiivinen tekijä.

Toisinaan olenkin ihmetellyt kun täällä jopa Valion omat maidontuottajat ovat arvostelleet yhtiön markkinointiin käyttämiä satsauksia. Esimerkkinä uusi tuorehko logo ja tuotteiden ulkoinen ilme, jotka sitäpaitsi suunniteltiin Valion markkinointiosaston omana työnä, sai osansa arvostelusta. Sanottiin kuinka taas maidontuottajille kuuluvasta rahasta osa pumpataan turhanpäiväiseen markkinahumpuukiin, josta ei ole saatavissa mitään lisäarvoa. Mutta ehkä nyt on huomattu, mikä arvo pitkäjänteisellä työllä on ollut. Ainakin yksi erävoitto on takana!

Kunpa esimerkiksi Atria osaisi hommansa yhtä hyvin. Lihasektorilla markkinoinnin ja mielikuvien luonnin osaa ehkä parhaiten Snellman.
"Tämä sääntö pätee aina: kaikissa mielipideasioissa vastustajamme ovat järjettömiä." -Mark Twain-

Tronic

  • Vieras
Vs: lainaus "erään maidontuottajan blogista"
Meikäläesen tuottaman maejjonhan se puristaapi Kuusamon puolella juustoksi, vaen seki vissiin on ulukolaesta, kun kerta paketin kylessä ei oo sitä uutta, lehemäpaskaa muistuttavvaa lokova.**************************
Ja saateri että lehmänpaskan lokoko sanon minä.Kyllä se ARLAN punatautinen kantturan kuva maitopurkin kyljessä on aivan kommunistin näköinen.ja vielä maidontuottaja ihannoi moista järjestelmää.On olevinaan Kepulainen ja MTK henkinen kaikkea muuta toimillaan osoittaa.Täyttä kommunistista aatetta pullollaan.

Minävaan

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 37
Vs: Kotimaisuus ja brändäys
Näin maidontuotannon ulkopuolella toimivana olen jo useamman vuoden ihaillut Valio markkinointia ja brändäystä, kun sitä vertaa muihin suomalaisiin elintarvikealan toimijoihin. Tällä saralla Valio on nähdäkseni ylivoimainen ja tutkitustihan Valio brändinä on esimerkiksi nuorison keskuudessa yksi arvostetuimmista kulutusbrändesitä. Valioon liitetään mielikuvissa kotimaisuuden lisäksi luotettavuus, tuoreus, puhtaus, innovatiivisuus jne. positiivinen tekijä.

Toisinaan olenkin ihmetellyt kun täällä jopa Valion omat maidontuottajat ovat arvostelleet yhtiön markkinointiin käyttämiä satsauksia. Esimerkkinä uusi tuorehko logo ja tuotteiden ulkoinen ilme, jotka sitäpaitsi suunniteltiin Valion markkinointiosaston omana työnä, sai osansa arvostelusta. Sanottiin kuinka taas maidontuottajille kuuluvasta rahasta osa pumpataan turhanpäiväiseen markkinahumpuukiin, josta ei ole saatavissa mitään lisäarvoa. Mutta ehkä nyt on huomattu, mikä arvo pitkäjänteisellä työllä on ollut. Ainakin yksi erävoitto on takana!

Kunpa esimerkiksi Atria osaisi hommansa yhtä hyvin. Lihasektorilla markkinoinnin ja mielikuvien luonnin osaa ehkä parhaiten Snellman.


Olen Kaappoon kanssa samaa mieltä Valion markkinoinnissa ja brändäyksestä, Valio lienee vielä yksi Suomen suurimpia mainostajia.
Esim. Fazer on hyvä esimerkki siitä, miten oikein hoidetulla, omaan brändiinsä uskoen saadaan markkinoilta parempaa hintaa kun kilpailijat. Mielestäni tämä nykyinen masiointi Valiolaisten puolelta osoittaa, ettei he itsekkään usko omaan tuotemerkkiinsä. Luki sitten mistä foorumista Valiolaisten kommentteja tällähetkellä, viesti on kokoajan lähes sama, haukutaan kilpailijaa, vääristellään ja vähätellään muiden tekemisiä.
Näin kuluttajana on todettava, että Valion arvostus on viimepäivinä laskenut monta prosenttia, enkä usko että olen ainoa. Sama negatiivinen viesti kuva on monen muunkin kuluttajan tunnelma tällähetkellä.

Pitäisi aina muistaa miettiä kaksi kertaa, miten imago viestintää tehdään. Tässä "maitosodan" tuoksinassa on kuitenkin unohdettu, että kuluttajat ne ostopäätökset ja sitä kautta rahat sinne maidontuottajan pyötään tuovat. Itse ainakin vieraan palkollisena olen oppinut, että joskus on hyvä pysähtyä ja miettiä kuka palkkani maksaa. 

Olen työhistoriani kautta päässyt (tai joutunut) palkkaamaan paljon työntekijöitä ja sitä kautta työhaastatellut satoja henkilöitä. Yksi selvä sääntö minulle on muodostunut, hakija joka käyttää haastattelussa energiansa vanhan työnantajan haukkumiseen tai kilpailijan mustamaalaamiseen, putoaa palkattavien listalta välittömästi.. Jokainen voi miettiä miksi ? ;)

Olisiko Valionkin aika keskittyä miettimään, miksi emme ole yhtä tehokkaita kun kilpailija, tekosyitä on maailma täynnä, pitää pistää vaan oikeat henkilöt miettimään syytä. Näin toimitaan muualla, myös Valion kilpailijoilla.

Itse osan Suomalaista, en missäänmäärin hyökkää Suomalaista alkutuotantoa vastaan, mutta tunnen meijerialaan erittäin hyvin ja tiedän tasantarkkaan että tehostamista löytyy sieltä kaupan ja tuottajan väliltä ja paljon. Ensimmäisenä voisi aloittaa päätöksentekokoneistosta ;)

Kysyn vielä kaikilta yhden kysymyksen. Miksi Maito on tällähetkellä Satakunnassa maan halvinta, vaikka siellä markkinoista "sotaa" käyvät vain Satamaito ja Valio, toistaiseksi en ole nähnyt täällä kaupoissa näiden veijareiden hintatasoa halvempaa Arlaa kaupoissa..

Tiedoksi, Porissa Satamaidon ja Valio maito maksaa Prismassa 0,69 €/l
Valionhan piti hinnotella kokopuolella Suomea yhtenäisesti ? Vai olinko väärässä ?

Tuokohan Satamaitokin ruottalaista maitoa Suomeen ? ;)

Herra Heinamaki

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4632
Vs: Kotimaisuus ja brändäys
Näillä etelän osuuskaupoilla oli Ingman aikaisemminkin päätoimittajana viimeistä vuotta lukuunottamatta. Silloin ei suuremmin ollut maidontoimittajasta haloota. Onko Ingmannin brändin arvostus laskenut Arlaomistuksen ja maidontuonnin mukana?

Vastaus:  ON

bobbari

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2642
  • Sosiaalinen erakko
Vs: Kotimaisuus ja brändäys
Näillä etelän osuuskaupoilla oli Ingman aikaisemminkin päätoimittajana viimeistä vuotta lukuunottamatta. Silloin ei suuremmin ollut maidontoimittajasta haloota. Onko Ingmannin brändin arvostus laskenut Arlaomistuksen ja maidontuonnin mukana?

----------------------------
Varmasti Ingmannin arvostus laski Arlan myötä.Ei voida puhua enää kotimaisesta toimijasta ja voisiko sanoa onneksi Arla näytti tarkoitus peränsä näinkin pian.Ei voi kun toivoa Arlaingmanin tuottajat äänestävät jaloin tuontimaitoa vastaan.
          Ainakin viime viikolla paikallisessa Varsinais-Suomalaisessa S-marketissa oli Arlan maito 76c litra, mutta valion maito oli 64c litra!        Onko valion arvostus laskenut hintasodan myötä?
     Eikö markkinajohtajan brändi olekaan niin kova kuin ollaan kuviteltu????? :'( :'( :'( :'
Tuskahiki on köyhän sauna...

milkboi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4541
  • Kiima ja kateus.Ne maailmaa pyörittää.
Vs: Kotimaisuus ja brändäys
Näillä etelän osuuskaupoilla oli Ingman aikaisemminkin päätoimittajana viimeistä vuotta lukuunottamatta. Silloin ei suuremmin ollut maidontoimittajasta haloota. Onko Ingmannin brändin arvostus laskenut Arlaomistuksen ja maidontuonnin mukana?
.

----------------------------
Varmasti Ingmannin arvostus laski Arlan myötä.Ei voida puhua enää kotimaisesta toimijasta ja voisiko sanoa onneksi Arla näytti tarkoitus peränsä näinkin pian.Ei voi kun toivoa Arlaingmanin tuottajat äänestävät jaloin tuontimaitoa vastaan.
          Ainakin viime viikolla paikallisessa Varsinais-Suomalaisessa S-marketissa oli Arlan maito 76c litra, mutta valion maito oli 64c litra!        Onko valion arvostus laskenut hintasodan myötä?
     Eikö markkinajohtajan brändi olekaan niin kova kuin ollaan kuviteltu????? :'( :'( :'( :'
vuokatin ässässä arlainkun jukurtit 1.33 ,valion1.99
On se hienoo...lehmät lypsää yötä päivää,pyhät arjet,,,ja kustannukset laukkaaa!Pessimisti ei pety.