Tuo Maken analyysi vaikuttaa ihan järkeenkäyvältä.
Kysymys kuuluukin: kuinka tässä pelissä käy pienempien bulkkipurkittajien leirissä?
***Tätä taustaa vastaan olenkin ihmetellyt muuten fiksun kaverin SM 77 iloa maitosodan alkamisesta....
En ny ihan osaa sanoa missä kohtaa olen varsin riemunnut tämän "sodan" alkamisesta. Sattuneesta syystä olen saanut nauttia kaikkien kolmen propakandasta ja vetänyt niistä omat johtopäätökseni tilanteesta. Perusluonteeseeni kuuluu, että jään yleensä pienemmän puolelle kun turpaanlyömiskisat alkaa ja sitä pohjaa noudattaen olen hiukan koettanut tasoittaa kärkeä...
Mun oma mielipide asiaan on, että saadaksemme toimivan kilpailun kotimaahan ja sitä kautta pidettyä tuontipaineen alhaalla kaikkia toimijoita alalla tarvitaan. Toisaalta kilpailua tarvitaan myös kaupan puolelle, mutta siellä on sentään k ja s välinen kauhun tasapaino eli duopoli, maidontuotannossa tilanne on oligopolinen.
Alkujaan A-I:n tarkoitus oli paikata raaka-aineen puutetta Suomessa tuomalla sitä Ruotsista. Nyt tilanne on muuttunut, mutta tuontia jatketaan - lähinnä Valion kiusaksi - koska silloin Valion täytyy dumpata omia tuotteitaan jonnekin, kun A-I saa markkinahintaa tai hieman alle. Voi interventiot alkaa olla täynnä, joten Valio joutuu tekemään ylijäämästään maitojauhetta tai dumppaamaan sen nestemaitona markkinoille. Koska käsittääkseni maitojauheesta voidaan tehdä halppis juustoja, ei Valio voi ottaa sellaista riskiä että sen syömähampaan ahdinkoa pitkitetään, joten markkina-asemaa puolustaaksensa se sotkee nestemarkkinat. Siinä Make on oikeassa, että bulkkipurkittajien kassojen ja tuotepaletin on parempi olla kunnossa jos ja kun tilanne pitkittyy.
Apilaalle: Jos tietäisit taustani ja etenkin sukuni taustat, niin et kyllä pitäisi minua Valion vihaajana.