Koitetaanpa kerätä tämän homman pääkohdat. Näissä saattaa olla jotain Valiolaisten lasin läpi katsomisia, mutta korjailkaapa asiallisesti
Arla-Ingman (myöhemmin A) haluaa saada 30 % maitomarkkinoista. A:n suomalainen raaka-ainepohja ei tähän riitä. On tuotava myös Ruotsista maitoa, jota markkinoidaan myös nestemaitona. Ruotsalaisessa nestemaidossa ei ole ainakaan positiivista eroa kuluttajan silmissä, joten sitä pystytään myymään ainoastaan hinnalla.
Pääosin A:n markkinaosuuden kasvu on Valiolta (V) pois. Normaalissa liiketoiminnassa joudutaan useinkin puolustamaan saavutettua markkinaosuutta. Esimerkiksi Nokia joutuu välillä myymään puhelimia halvemmalla, jotta markkinaosuus säilyy. V:n tuotannosta Suomen nesteet ovat n. 20%, joten kotimaan nestehinnanpudotus ei ihan mahdottomasti tulokseen vaikuta. Ajankohta on todennäköisesti valittu nyt, kun V:n päävientimaiden valuuttakurssit ovat vahvistuneet ja se kompensoi kotimaan tuloksen heikenemistä. A:n omistaja Arla taas on niin iso tekijä, ettei sitä pienen Suomen tulos paljoa hetkauta. Suurimmat kärsijät tästä titaanien taistelusta ovat pienet nestemaitoa pakkaavat meijerit.