Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Common Rail  (Luettu 12758 kertaa)

realisti

  • Vieras
Vs: Common Rail
kyllä nuo uudet cr:t on hyviä käyntiinlähtiöitä. Ei kai niitä kukaan huvikseen kauheasta pakkasesta käyntiin laita, mutta ainakin 7430 lähtee vielä -25:stä ongelmitta. Cdi mersukin on melkoisen hyvä lähtijä. Myös koeajossa ollut fendt hörähti valtran pihasta -22 asteesta vaivata.

rene

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5964
Vs: Common Rail
No mitenkä ne yleensä on käyntiin lähtemään? Muutamienkin kertomaa ja omaa kokemusta on, että sähkötoiminen ruiskupumppu ei ole oikein kotonaan pakkasella, ei taida saada riittävää virtaa kylmässä, eli ei ruoki, koska ei yhtään savua muodostu piipusta. Onko cr sitten parempi ja varmempi?
cr? Siis onko näillä jotain merkittävää eroa? ???
Sähkötoiminen ruiskutuspumppu on periaatteeltaan kuin vanha jakajapumppu mutta vaijereitten sijasta sitä ohjaa pumpun päällä oleva ohjain. Commonrailissa on korkeapainepumppu joka pumppaa jatkuvasti painetta suuttimille joita sähkö aukoo. Samanlailla tarttee sähköä molemmat ja rupiaa renkkaamaan kun akku menee huonoksi. Tosin kylmäkäynnistysominaisuudet on cr:llä paremmat kun ruiskutuspaine noin 5-10 kertainen jakajaan nähden joten tulee sumuna vaikka ei  niin lujaa tartti pyörittäskään.
Ahaa, sähkötoimisella ruiskutuspumpulla ei siis sinällään ole tekemistä tai kytköksiä sähköllä aukeneviin suuttimiin. En kyllä yhtäkkiä keksi mitä etua sillä on sitten mekaaniseen verrattuna. No tietysti tietokoneen on helpompi estää kaasun painaminen...

icefarmer

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 26774
  • vastustan
Vs: Common Rail
No mitenkä ne yleensä on käyntiin lähtemään? Muutamienkin kertomaa ja omaa kokemusta on, että sähkötoiminen ruiskupumppu ei ole oikein kotonaan pakkasella, ei taida saada riittävää virtaa kylmässä, eli ei ruoki, koska ei yhtään savua muodostu piipusta. Onko cr sitten parempi ja varmempi?
cr? Siis onko näillä jotain merkittävää eroa? ???
Sähkötoiminen ruiskutuspumppu on periaatteeltaan kuin vanha jakajapumppu mutta vaijereitten sijasta sitä ohjaa pumpun päällä oleva ohjain. Commonrailissa on korkeapainepumppu joka pumppaa jatkuvasti painetta suuttimille joita sähkö aukoo. Samanlailla tarttee sähköä molemmat ja rupiaa renkkaamaan kun akku menee huonoksi. Tosin kylmäkäynnistysominaisuudet on cr:llä paremmat kun ruiskutuspaine noin 5-10 kertainen jakajaan nähden joten tulee sumuna vaikka ei  niin lujaa tartti pyörittäskään.
Ahaa, sähkötoimisella ruiskutuspumpulla ei siis sinällään ole tekemistä tai kytköksiä sähköllä aukeneviin suuttimiin. En kyllä yhtäkkiä keksi mitä etua sillä on sitten mekaaniseen verrattuna. No tietysti tietokoneen on helpompi estää kaasun painaminen...
jos saivarteluun aletaan niin tuo sähkönen pomppu ottaa huomioon vaikkapa polttoaineen lämmön ja tiheyden eli syöttää grammoina oikean määrän polttoainetta, oli sitte kesä tai talvilaatua, mekaaninenhan mittaa tilavuutta
Kaiken sen minkä Italian mafia joutuu tekemään laittomasti voi Suomessa tehdä laillisesti...

Wejjo

  • Luomumaitoklubi
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2232
Vs: Common Rail
No mitenkä ne yleensä on käyntiin lähtemään? Muutamienkin kertomaa ja omaa kokemusta on, että sähkötoiminen ruiskupumppu ei ole oikein kotonaan pakkasella, ei taida saada riittävää virtaa kylmässä, eli ei ruoki, koska ei yhtään savua muodostu piipusta. Onko cr sitten parempi ja varmempi?


Jos mää nyt oikein olen ymmärtänyt, niin cr koneissa on ihan mekaanisesti pyörivä jatkuvaa painetta järjestelmään pumppaava pumppu, jota sitten moottorinohjausyksikön ohjaamana sähköisesti toimivilla suutinyksiköillä annostellaan hyvin tarkasti erilaisten antureiden antaman informaation perusteella, muistaakseni yhden työtahdin aikana saattaa ruiskutus tapahtua useissa osissa, jopa kymmenellä osaruiskutuksella. Ja paine on moninkertainen perinteiseen ruiskutusjärjestelmään. Teoriassa pitäisi olla hyvin hallittavissa myös kylmäkäynnistys - sehän on sitten ohjausjärjestelmästä kiinni onko kylmäkäynnistys huomioitu siinä.

Sen sijaan sähköisesti ohjattu perinteinen ruiskutuspumppuhan ei sinänsä poikkea perinteisestä pumpusta muutoin kuin että sitä ohjataan vaijerin sijasta sähköllä moottorinohjausyksikön ohjaamana.

Semmoisen olen huomannut itse, jotta ilmeisesti tuon sähköisesti ohjatun perinteisen ruiskutuspumpun sammutussolenoidi on tarkka jännitteestä - jos akku on huono, niin vaikka vielä jaksaa pyörittää starttia niin se on turhaa hommaa kun ei selvästikään avaa enää tuota solenoidia, päätellen siitä ettei tosiaan piipusta tule haikuakaan.

CR koneista ei nyt ainakaan vielä ole huonoa kokemusta käynnistyvyyden suhteen.

Timppa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 13531
Vs: Common Rail
Common raili mansikki ainakin on hyvä lähtemmän käymään.
Kui mää ain olen paras?

kaenuunkeisari

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 515
Vs: Common Rail
eipä ole jussi peurankaan tekeleessä valittamista -35 ja tulille. Lohkolämmittimessä ollut kuten tunollinen rattorin omistaja pitääkin. Yhden tunnin sai  käydä ihan huoleti silloin paikkallaan että lähti edes kokeilemaan varovasti liikkeelle.

Ei tulisi ikikuuna päivänä tollasta starttausta tehtyä, mutta rehua piti siilosta ämmyille ottoo.

Vastaranta

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 902
Vs: Common Rail
Common raili mansikki ainakin on hyvä lähtemmän käymään.

Mulla se edellinen malli jossa sähköisesti ohjattu perinteinen ruiskutuspumppu. Se ei pelaa yhtään pakkasella.

Autossa olen huomannut saman kun nimimerkki 115, ei hehkuta vaikka pitäs. Joku "ohjelmapäivitys" siihen laitettiin, mutta se auttoi vain vähän.
uskoo olevansa niin ainutlaatuinen, että häntä voivat ymmärtää vain muut huomattavat henkilöt tai instituutiot

meikäläinen

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 215
Vs: Common Rail
Minulla myös vanhalla sähköohjatulla pumpulla oleva MF 6480 vm.06. Käyntiin lähtevyydessä ei ole mitään ongelmia. Mielestäni lähtee jopa erittäin hyvin käyntiin. Traktorissa on Steinbauerin "digipoksi" ja voimaa penkitetty n. 190hv:tä. Ihmetyttää tuo käyntiinlähtevyys myös sen takia, koska kone ei ole Suomimalli, vaan "englannintuontipaska"...

Cepu

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 23
Vs: Common Rail
Jos mää nyt oikein olen ymmärtänyt, niin cr koneissa on ihan mekaanisesti pyörivä jatkuvaa painetta järjestelmään pumppaava pumppu, jota sitten moottorinohjausyksikön ohjaamana sähköisesti toimivilla suutinyksiköillä annostellaan hyvin tarkasti erilaisten antureiden antaman informaation perusteella, muistaakseni yhden työtahdin aikana saattaa ruiskutus tapahtua useissa osissa, jopa kymmenellä osaruiskutuksella. Ja paine on moninkertainen perinteiseen ruiskutusjärjestelmään. Teoriassa pitäisi olla hyvin hallittavissa myös kylmäkäynnistys - sehän on sitten ohjausjärjestelmästä kiinni onko kylmäkäynnistys huomioitu siinä.

Sen sijaan sähköisesti ohjattu perinteinen ruiskutuspumppuhan ei sinänsä poikkea perinteisestä pumpusta muutoin kuin että sitä ohjataan vaijerin sijasta sähköllä moottorinohjausyksikön ohjaamana.

Semmoisen olen huomannut itse, jotta ilmeisesti tuon sähköisesti ohjatun perinteisen ruiskutuspumpun sammutussolenoidi on tarkka jännitteestä - jos akku on huono, niin vaikka vielä jaksaa pyörittää starttia niin se on turhaa hommaa kun ei selvästikään avaa enää tuota solenoidia, päätellen siitä ettei tosiaan piipusta tule haikuakaan.

[/quote]

Kyllä, CR:ssä on yleensä 2-3 elementtinen mäntäpumppu.

Bosch VP44 on oikeastaan vähäsen niin kuin mekaanisen ruiskupumpun ja commonrailin väliltä.
Myös sillä saadaan useampi ruiskutushetki aikaiseksi sekä ruiskutusajoituksen tarkkuus on paljon parempi kuin mekaanisella pumpulla.

VP44 on tarkka kierroksista. Jos se  havaitsee että, moottori ei starttaushetkellä kierrä tarpeeksi(jotain 150-250rpm?) se ei edes yritä ruiskuttaa.

Viimeksi muokattu: 01.02.10 - klo:19:53 kirjoittanut Cepu

Timon

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 489
Vs: Common Rail
Jcb:n kurottajassa (Jcb:n oma tekemä commonrail moottori) ollut jo pitempään käynnistys ongelmaa.Commonrailin paineanturin johdon ollessa irti,lähtee heti käyntiin,mutta kiinniollessa vain jos kone valmiiksi lämmin.Käyntiin lähdettyä saa anturin johdon kytkeä kiinni ja kone pelaa ok.Anturi on aikaisemmin jo vaihdettu,mutta ei korjannut ongelmaa.Nyt vaihdoimme paineensäätimen,jonka jälkeen moottori ei enää käynnistynyt ollenkaan.Vanhan säätimen vaihto takaisin ei korjannut tilannetta.Siirtopumppu toimii,ilmattukin on useaamman kertaa ja sulakkeetkin on tarkastettu.Oliskohan kenelläkään antaa hyviä vinkkejä,mikä käynnistymättömyyden voisi aiheuttaa...

metsajussi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4570
  • En tiedä mistä on kysymys, mutta vastustan!
Vs: Common Rail
Ahaa, sähkötoimisella ruiskutuspumpulla ei siis sinällään ole tekemistä tai kytköksiä sähköllä aukeneviin suuttimiin. En kyllä yhtäkkiä keksi mitä etua sillä on sitten mekaaniseen verrattuna. No tietysti tietokoneen on helpompi estää kaasun painaminen...

Juu 'sähkötoiminen' on oikeastaan perustaltaan perinteinen mekaaninen jakajapumppu jossa säätötoiminteet tapahtuvat sähköllä.
VP44 on kai sähköinen ajoitussäätö ja sähköinen määränsäätö (jotka säädöt yksittäisinä taitavat mennä vähän toistensa tontille).

Sähköllä saadaan ainakin tarkempi säädin - tai siis säädön ohjelma tehdään sellainen kuin halutaan. Esim kierrosluku saadaan pysymään koko ajan tarkalleen 1674 rpm jos halutaan, kuormituksen vaihtelusta riippumatta. Perinteinen mekaanineen säädinhän elää aina enemmän tai vähemmän kuorman mukana. Myös säädön nopeus on kai yksittäisen ruiskutuksen luokkaa (määräsolenoidi anostelee jokaisen ruuttauksen). Myös ruiskutuksen ajoitus ja sen säätö tilanteen mukaan saadaan tarkemmaksi.
Pumpun elämän ohjaus muun moottorielektroniikan toiveiden mukaiseksi on mahdollista sähköohjauksen myötä, vivuilla ja vaijereillahan se on käytännössä mahdotonta.

Cutana

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 484
Vs: Common Rail
Ahaa, sähkötoimisella ruiskutuspumpulla ei siis sinällään ole tekemistä tai kytköksiä sähköllä aukeneviin suuttimiin. En kyllä yhtäkkiä keksi mitä etua sillä on sitten mekaaniseen verrattuna. No tietysti tietokoneen on helpompi estää kaasun painaminen...

Juu 'sähkötoiminen' on oikeastaan perustaltaan perinteinen mekaaninen jakajapumppu jossa säätötoiminteet tapahtuvat sähköllä.
VP44 on kai sähköinen ajoitussäätö ja sähköinen määränsäätö (jotka säädöt yksittäisinä taitavat mennä vähän toistensa tontille).

Sähköllä saadaan ainakin tarkempi säädin - tai siis säädön ohjelma tehdään sellainen kuin halutaan. Esim kierrosluku saadaan pysymään koko ajan tarkalleen 1674 rpm jos halutaan, kuormituksen vaihtelusta riippumatta. Perinteinen mekaanineen säädinhän elää aina enemmän tai vähemmän kuorman mukana. Myös säädön nopeus on kai yksittäisen ruiskutuksen luokkaa (määräsolenoidi anostelee jokaisen ruuttauksen). Myös ruiskutuksen ajoitus ja sen säätö tilanteen mukaan saadaan tarkemmaksi.
Pumpun elämän ohjaus muun moottorielektroniikan toiveiden mukaiseksi on mahdollista sähköohjauksen myötä, vivuilla ja vaijereillahan se on käytännössä mahdotonta.

Sillon ku minä olin paljo uudempi ei ollu moisia murheita.
Urku auki,murheena vaan jos 2000 kierroksen alle yritti motti vaipua.
Ilmastoinnit yms oli niistä tarinoita kuultu.
Mutta en väheksy,hienoa näillä uusilla härpäkkeillä on töissä olla.
Toiset niistä on jopa loogisia eläkeikää lähestyvälle  ;D

metsajussi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4570
  • En tiedä mistä on kysymys, mutta vastustan!
Vs: Common Rail
On se pehmeästi hyrisevä aito cr-kone ainakin paljon miellyttävämpi kuunnella kuin vaikka viistonninen voortti... joka terveimmillään kuulostaa siltä että joku tahtoo sieltä koneen sisältä ulos vasaraa apuna käyttäen.

Oksa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 67919
Vs: Common Rail
ihmettä kuin nuo mopomiähet kehtaa ajella nuilla harlikoillaan..   kun kuulee kymmenien kilsojen päähän kuin pörisee..    ite kuulen moisen ohimenon vaikka tähkä huutaa peltoreissa palavasta vetestään...

icefarmer

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 26774
  • vastustan
Vs: Common Rail
On se pehmeästi hyrisevä aito cr-kone ainakin paljon miellyttävämpi kuunnella kuin vaikka viistonninen voortti... joka terveimmillään kuulostaa siltä että joku tahtoo sieltä koneen sisältä ulos vasaraa apuna käyttäen.
tarkan sävelkorvan omaavalle vanhan liiton moottorimiehelle on kyllä kauhistuuva kokemus tuommonen nykyaikainen cr kone jonka ääni muuttuu lähes pehmeästä suhinasta jäätävään kalkatukseen  sen mukaan monellako ennakkoruiskutuksella ja minkälaesella ajotuksella mennään itse palotapahtumaan, hiukkasloukun polton efekteistä puhumattajaan  :o :o :o :o

Kaiken sen minkä Italian mafia joutuu tekemään laittomasti voi Suomessa tehdä laillisesti...