Jos tarkoitat TOS-maskua niin sen osalta laki on säädetty.
TOS-siemenen osalta ei ole mitään lakia olemassa. On vain laki kasvinjalostajan oikeudesta.
Mä oon kiltisti maksanut TOS maksun, isohkon sellaisen, mutta nousi kyllä melkoinen patti otsaan noista Kaarlen ajatuksista. Pitäisiköhän jättää maksamatta
Uskomatonta shaibaa tuolla toisissakin ketjuissa, hianoo sananvapauden rajoittamista ja omaan uskoon uskomista ja muille sen tuputtamista.
Jalostusmaksun maksaisi varmasti kaikki, mielellään, mutta tää TOS-maksujen oikeutus ja rahojen/firmojen hämäräperäisyys kyllä karsii maksajia reilusti. Homma uusiksi ja johan löytyy yhteistä säveltä.
Katsot asiaa ihan väärin. Pitäisi olla tyytyväinen kun maksu ei ole suurempi. Yhtä hyvin se voisi olla 20euroa hehtaarille.
Pitää aina muistaa kenen käsi ojentaa ruokaa. Ilman raudanlujia ammattilaisia joilla on neuvottelutaitoa ja tietämystä asioista, olisi suomalainen maanviljely hyvin erillaista.
Turhaa on provosoida ja kirjoitella asioista jos ei tiedä niiden tarkoitusta.
Toivonkin edelleen että tämä koko ketju poistettaisiinm koska sisällöltää se on hyvin harhaan johtavaa ja herkkäuskoiselle voi tulla väärä käsitys.
Ei ole mitään syytä poistaa tätä ketjua. Tarkoituksena oli tuoda julki kuinka MTK, SLC ja SKY ovat huijanneet viljelijöitä TOS-maksun osalta jo vuodesta 2000 alkaen.
TOS-maksu koskettaa montaa viljelijää. Vuoden 2009 TOS-maksusta laskun saaneita viljelijöitä oli 26 000 ja TOS-maksua perittiin sillon 2,7 miljoonaa euroa (lähde: Johannes Hahl SKY, MT 13.1.2010).
Lakihan ei tunne koko TOS-maksua vaan TOS:n käytöstä maksettavan korvauksen kasvinjalostajanoikeuden haltijalle (myöh. kjo). Korvauksesta sopiminen on viljelijän ja kjo:n välinen asia. Viljelijä voi itse tehdä sopimuksen kjo:n kanssa, valtuuttaa jonkun tekemään sopimuksen puolestaan tai olla sopimatta korvauksen määrästä jolloin korvaus on 50 %:in lajikkeen sisältämän rojaltin määrästä.
Kun MTK, SLC ja SKY ovat tehneet sopimuksen TOS:n käytöstä maksettavasta korvauksesta (TOS-maksu), niin tehty sopimus velvoittaa vain sopimuksen allekirjoittaneita. Sopimus TOS-maksusta ei velvoita kyseisiin järjestöihin kuulumattomia eikä myöskään MTK:n eikä SLC:n jäseniä elleivät jäsenet ole erikseen valtuuttaneet järjestöjä tekemään sopimusta puolestaan.
Sopimuksen tekemisestä säädellään laissa Laki varallisuusoikeudellisista oikeustoimista 13.6.1929/228 10 §:ssä sanotaan. (
http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1929/19290228)
Lainaus edellä mainitusta laista:
”
2 LUKU
Valtuutus
10 §
Joka on valtuuttanut toisen tekemään sopimuksia tai muita oikeustoimia, tulee suhteessaan kolmanteen henkilöön välittömästi oikeutetuksi ja velvoitetuksi oikeustoimen perusteella, jonka valtuutettu valtuutuksen rajoissa tekee valtuuttajan nimessä.”
Lainasäätäjäkin on korostanut sopimusvapautta, Hallituksen esityksessä 258/2004 todetaan, että viljelijä voi vapaasti valita tekeekö sopimuksen jalostajan kanssa (tai voi olla tekemättä). Lainaus Hallituksen esityksestä 258/2004 (
http://www.finlex.fi/fi/esitykset/he/2004/20040258):
"
Järjestöjen välisillä sopimuksilla ei tulisi rajoittaa vapaata kilpailua eikä estää yksittäisten lajikkeen omistajien ja viljelijöiden mahdollisuutta sopia suoraan keskenään TOS-maksujen tasosta."
Itse olen tehnyt reklamaation TOS-laskusta vuodesta 2008 alkaen ja joka vuosi lasku on todettu aiheettomaksi perintäyrityksen jälkeen. Kun maksun perijänä on SKY, jolla ei ole edes valtuutusta (sopimuksen tekemiseen eikä maksun perimiseen) kasvinnjalostajanoikeuden haltijalta niin miten voi tietää mihin ne rahat loppujen lopuksi päätyvät, tuskin uusien lajikkeiden jalostamiseen.