Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe TOS-maksu  (Luettu 700913 kertaa)

Matti

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 571
Vs: TOS-maksu
Mää komppaan tota pyllyagregaattia. Miten se ennen rahotettiin? Voiskos joku siemenlinkooja kuten Matti tai bouli ny kertoo?
muistelen että olisiko ollut valtion rahoittamaa mutta en tiedä asiaa joten ottakaa selvää muualta.
Minustakin joku muu saisi kerätä tuon maksun kuin SKY,kun se mielletään että siemenviljelijät kerää maksut.

bouli

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5858
Vs: TOS-maksu
Mää komppaan tota pyllyagregaattia. Miten se ennen rahotettiin? Voiskos joku siemenlinkooja kuten Matti tai bouli ny kertoo?
muistelen että olisiko ollut valtion rahoittamaa mutta en tiedä asiaa joten ottakaa selvää muualta.
Minustakin joku muu saisi kerätä tuon maksun kuin SKY,kun se mielletään että siemenviljelijät kerää maksut.

Pääasiassa rahoitus toimintaan on käsittääkseni tullut valtiolta, kuten osin vieläkin.

Aiemminkin on myös kerätty siemenkaupan yhteydessä valtiolle kasvinjalostusmaksua josta kertyneestä määrärahasta on maksettu tukea kasvinjalostajille, varsinaisen budjetoidun määrärahan lisäksi, samassa suhteessa kuin lajikkeista on maksua peritty. Eli vastaa kaukaisesti nykyisiä rojalteja.

Näin olen asian ymmärtänyt, voisi joskus kun on joutilasta aikaa perehtyä tarkemmin..
 
Meidän pienillä markkinoillamme tuskin koskaan päästään tilanteeseen että jalostustoiminta pyörisi täysin ilman valtion tukea, ei ainakaan pienempien viljelyalojen kasveilla. Tanska tietääkseni ainut pohjoismaa jossa näin on mutta siellä markkinatkin suuremmat ja serti siemenen käyttöaste jotain luokkaa 80%.

Minun mielestäni on alun perinkin menty metsään jo siinä että puhutaan tilan oman siemenen käyttömaksusta.
Kuten jo aiemmin totesin siinähän tosiasiassa maksetaan oikeudesta käyttää toisen tekemän kasvinjalostustyön tuloksia, ei varsinaisesti siitä siemenestä.
Oikeampi nimi voisi olla vaikka kasvinjalostusmaksu, ja maksun voisi tosiaan laskuttaa kyseisen lajikkeen edustaja Suomessa.
Ja samalla voitaisiin luopua sertisiemenen yhteydessä kerättävistä rojalteista, kasvinjalostusmaksu kerättäisiin suoraan kaikilta lajiketta käyttäviltä saman suuruisena.



Viimeksi muokattu: 28.03.10 - klo:21:42 kirjoittanut bouli

Matti

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 571
Vs: TOS-maksu
[
 
Meidän pienillä markkinoillamme tuskin koskaan päästään tilanteeseen että jalostustoiminta pyörisi täysin ilman valtion tukea, ei ainakaan pienempien viljelyalojen kasveilla. Tanska tietääkseni ainut pohjoismaa jossa näin on mutta siellä markkinatkin suuremmat ja serti siemenen käyttöaste jotain luokkaa 80%.

Minun mielestäni on alun perinkin menty metsään jo siinä että puhutaan tilan oman siemenen käyttömaksusta.
Kuten jo aiemmin totesin siinähän tosiasiassa maksetaan oikeudesta käyttää toisen tekemän kasvinjalostustyön tuloksia, ei varsinaisesti siitä siemenestä.
Oikeampi nimi voisi olla vaikka kasvinjalostusmaksu, ja maksun voisi tosiaan laskuttaa kyseisen lajikkeen edustaja Suomessa.

Ja samalla voitaisiin luopua sertisiemenen yhteydessä kerättävistä rojalteista, kasvinjalostusmaksu kerättäisiin suoraan kaikilta lajiketta käyttäviltä saman suuruisena.

Tuota olen esittänyt lähes joka paikassa ja tulen myös ajamaan sitä tuolla kylvösiemenjaoksessa.Olen yleensä tehnyt sen mitä olen meinannutkin,saa nähdä miten onnistun tuossa.
Siemenen hinta saataisiin niin houkuttelevaksi että käyttöaste nousisi tuonne 80%:iin




[/quote]

velikulta

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 215
Vs: TOS-maksu
[
 
Meidän pienillä markkinoillamme tuskin koskaan päästään tilanteeseen että jalostustoiminta pyörisi täysin ilman valtion tukea, ei ainakaan pienempien viljelyalojen kasveilla. Tanska tietääkseni ainut pohjoismaa jossa näin on mutta siellä markkinatkin suuremmat ja serti siemenen käyttöaste jotain luokkaa 80%.

Minun mielestäni on alun perinkin menty metsään jo siinä että puhutaan tilan oman siemenen käyttömaksusta.
Kuten jo aiemmin totesin siinähän tosiasiassa maksetaan oikeudesta käyttää toisen tekemän kasvinjalostustyön tuloksia, ei varsinaisesti siitä siemenestä.
Oikeampi nimi voisi olla vaikka kasvinjalostusmaksu, ja maksun voisi tosiaan laskuttaa kyseisen lajikkeen edustaja Suomessa.

Ja samalla voitaisiin luopua sertisiemenen yhteydessä kerättävistä rojalteista, kasvinjalostusmaksu kerättäisiin suoraan kaikilta lajiketta käyttäviltä saman suuruisena.

Tuota olen esittänyt lähes joka paikassa ja tulen myös ajamaan sitä tuolla kylvösiemenjaoksessa.Olen yleensä tehnyt sen mitä olen meinannutkin,saa nähdä miten onnistun tuossa.
Siemenen hinta saataisiin niin houkuttelevaksi että käyttöaste nousisi tuonne 80%:iin
[/quote]

***** Kyllä mullekkin tollanen systeemi kävis.
Lisäksi olisi kuitenkin vapautettava tilojen välinen kauppa siemenissä. En keksi yhtään syytä miksi tilojen välistä siemenkauppaa ei voisi vapauttaa. Tuskin jalostajalla ainakaan on mitään vapautusta vastaan. Heille tulot olisivat samat on myyjä sitten kuka hyvänsä.

Teroman

Vs: TOS-maksu
viime kesänä tautisaastunta on hyvin paljon pienempi kuin moneen vuoteen.


Onko puoletkaan nyt myytävästä siemenestä viime vuodelta ?????
 :'(

Timppa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 13531
Vs: TOS-maksu
Borelis siemenfirma osti työntekijöilleen uudet maasturit kun alkoi tos raha virrata ovista ja ikkunoista
Jokioisilla.

Mites jauholakkien kuuluu kustantaa tuollainen citymaasturiajelu? Kirjeessäkin lukee, että tos maksu pitäis mennä
uusien lajikkeitten kehittämiseen.
Kui mää ain olen paras?

Puppugeneraattori

  • Vieras
Vs: TOS-maksu
Borelis siemenfirma osti työntekijöilleen uudet maasturit kun alkoi tos raha virrata ovista ja ikkunoista
Jokioisilla.

Mites jauholakkien kuuluu kustantaa tuollainen citymaasturiajelu? Kirjeessäkin lukee, että tos maksu pitäis mennä
uusien lajikkeitten kehittämiseen.

Mut niinhän se menekin, maastureilla on mukavampi ajella pitkin  kuraisia peltoteitä tutkimassa jalostettavien lajikkeiden kasvua, ja työ maittaa näin paremmin.

kylmis

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 12199
  • Virolaista kiitos!
Vs: TOS-maksu
viime kesänä tautisaastunta on hyvin paljon pienempi kuin moneen vuoteen.


Onko puoletkaan nyt myytävästä siemenestä viime vuodelta ?????
 :'(

Mahdollisesti ei. Siemenmyyjä jutteli, että ohransiemen käy tosi huonosti kaupaksi. Quenchia varastossa ummet ja lammet. Tässä voi olla jopa ennen näkemätön alennusmyynti tiedossa.

SKN

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 52000
  • Keulamerkki-Erkki ja tähdet
Vs: TOS-maksu
Onkos tullu karhuumakirjeitä niille jokka ei oo maksanu?
Kotimaisia metsän antimia jo vuodesta nolla.. http://psyvault.net/viewtopic.php?f=8&t=430

https://vimeo.com/31482159

rene

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5964
Vs: TOS-maksu
Lainaus
[
 
Meidän pienillä markkinoillamme tuskin koskaan päästään tilanteeseen että jalostustoiminta pyörisi täysin ilman valtion tukea, ei ainakaan pienempien viljelyalojen kasveilla. Tanska tietääkseni ainut pohjoismaa jossa näin on mutta siellä markkinatkin suuremmat ja serti siemenen käyttöaste jotain luokkaa 80%.

Minun mielestäni on alun perinkin menty metsään jo siinä että puhutaan tilan oman siemenen käyttömaksusta.
Kuten jo aiemmin totesin siinähän tosiasiassa maksetaan oikeudesta käyttää toisen tekemän kasvinjalostustyön tuloksia, ei varsinaisesti siitä siemenestä.
Oikeampi nimi voisi olla vaikka kasvinjalostusmaksu, ja maksun voisi tosiaan laskuttaa kyseisen lajikkeen edustaja Suomessa.

Ja samalla voitaisiin luopua sertisiemenen yhteydessä kerättävistä rojalteista, kasvinjalostusmaksu kerättäisiin suoraan kaikilta lajiketta käyttäviltä saman suuruisena.

Tuota olen esittänyt lähes joka paikassa ja tulen myös ajamaan sitä tuolla kylvösiemenjaoksessa.Olen yleensä tehnyt sen mitä olen meinannutkin,saa nähdä miten onnistun tuossa.
Siemenen hinta saataisiin niin houkuttelevaksi että käyttöaste nousisi tuonne 80%:iin

***** Kyllä mullekkin tollanen systeemi kävis.
Lisäksi olisi kuitenkin vapautettava tilojen välinen kauppa siemenissä. En keksi yhtään syytä miksi tilojen välistä siemenkauppaa ei voisi vapauttaa. Tuskin jalostajalla ainakaan on mitään vapautusta vastaan. Heille tulot olisivat samat on myyjä sitten kuka hyvänsä.
Kyllä hyvin itävälle rehuviljalle saa normaalia korkeamman hinnan määrätä ja kyllä ostaja sillä voi kylvää.

Viimeksi muokattu: 04.04.10 - klo:12:07 kirjoittanut rene

Timppa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 13531
Vs: TOS-maksu
Kyl on kans s aatanan keksintö, että alle 10 ha tilat on vapautettu tos maksusta.

Suurin osa täälpäin on noit alle 10 ha tiloja.

Joka hehtaarin kuuluis mun mielestä maksaa uusien ja hienojen lajikkeitten kehittely.

 ;D
Kui mää ain olen paras?

Teroman

Vs: TOS-maksu

Sosiaali polittiikkaa,,,,,

mutta pieleen meni ;  10 ha tilat yleensä hyvissä viroissa isännät siis sivutoimisia,,,,
 :'(

sirkussonni

  • Vieras
Vs: TOS-maksu
Nykyaikainen muoto vanhasta pinta-ala lisästä :-\

TepaR

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 23
Vs: TOS-maksu
Kyl on kans s aatanan keksintö, että alle 10 ha tilat on vapautettu tos maksusta.

Suurin osa täälpäin on noit alle 10 ha tiloja.

Joka hehtaarin kuuluis mun mielestä maksaa uusien ja hienojen lajikkeitten kehittely.

 ;D

Koskeekos tää koko pinta-alaa vaiko viljalla olevaa pinta-alaa tämä 10 ha:n raja?

velikulta

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 215
Vs: TOS-maksu
Pellervossa oli juttua jostain 92t rajasta? Tarkoittaisi käytännössä jotain 35 ha.
Oli siinä juttua myös TOS maksun velvoittavuudesta ja MTK on muka sopinut kaikkien puolesta ko. maksun. Nykyään kuulemma enää 40% rojaltin määrästä?
No rojaltia ei vieläkään ole kukaan mulle ilmoittanut vaikka olen sitä pyydellyt.
olikohan se niin ettei mallasohrastakaan saa ottaa markkinointimaksua MTK:lle jos myyjä ei ole jäsen?
TOS maksua en ole edelleenkään maksanut, koska minulla ei ole sopimusta SKY:n kanssa.
Heti kun saan tietää rojaltit lajikkeistani, aion maksaa TOS maksuni 50% mukaan.

MTK on muuten perseestä ja Sika Sirkka myös.