Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe TOS-maksu  (Luettu 701045 kertaa)

Teroman

Vs: TOS-maksu

Alkaa siemen hommat olla selvää kaikille ?

A net etä opisto toimii ?????
 8)

Teroman

Vs: TOS-maksu

kylmis

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 12200
  • Virolaista kiitos!
Vs: TOS-maksu
Meillä on viljelyksessä scarlettia, jonka kantasiemen tuli taloon 1999. Tässä oli 2008 ja 2009 MTT:n tutkimus oman siemenen laadusta. Osallistuin tutkimukseen kumpanakin vuonna ohralla ja jälkimmäisenä vuonna myös vehnällä. Tulokset olivat hyviä. Parhaalla näytteellä itävyys 97% ja epänormaalisti itäneiden osuus alle keskiarvojen. Päättelin, että siemen on ihan kunnossa. Onhan se hienoa, että taviksia aina valaistaan esim. näistä siemenen taantumisjutuista. Tosiasia on kuitenkin se, että huolellinen viljelijä voi itse vaikuttaa siihen, että ottaa siementä sellaisesta sadosta ja lohkolta, jolla edellytykset siemenelle on kunnossa. Meillä on ainakin siementä yleensä sen verran varastossa, että pärjätään parin vuoden ylikin jos kohdalle osuu heikkoja vuosia. Oma siemen on kuitenkin aina kaikkein turvallisin vaihtoehto, esim. hukkakauran takia. No, tänä keväänä tulee olemaan kylvössä uusia lajikkeita, joita on otettu mm. Serti-Matin puulaakista. Taas saa jännittää mitä sieltä tulee. Kasvustojen kiertelemistä riittää.

Skynet

  • Vieras
Vs: TOS-maksu
Mielenkiinnolla lueskelin tätä tarinaa.
Joitain aikoja viljelleenä olen erittäin tyytyväinen lajikkeiden kehitykseen, tuolla jo Arra mainittiinkin,muistetaankos numero-ohra?
Eli pointti on että haluan maksaa tuon mitättömän korvauksen tästä mittavasta jalostustyöstä,johon olen kuten mainitsin tyytyväinen.
En ole siementuottaja,enkä jalostaja yms. Joskus olen tainnut myydä hyvin itävää rehuviljaa ja ostanut kai olen sellaista myös. Labrassa tutkittuna tietysti.
Sertiä myös tullut ostettua ihan isojakin määriä.
En siis ymmärrä tuota lajikkeiden "omimista",oikeudet ovat jalostajalla ja sillä sipuli.
Matille TOS maksut eivät tosiaankaan mene, niillä on vielä muutamaa pykälää suuremman firman osote.
Matti koittaa tässä kai kantaa huolta jalostuksesta sekä tietysti omasta kilpailukyvystään mikä lienee tuon tason liikemiehelle ihan normaalia.
Niitä vanhoja lajikkeita tosiaan on,voisi olla terveellistä kokeilla,silloin sen tietää mihin ne TOSsit menee.
Tai voi kehittää oman lajikkeen kerran se halapaa ja heleppoa on.

SKN

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 52000
  • Keulamerkki-Erkki ja tähdet
Vs: TOS-maksu
Meillä on viljelyksessä scarlettia, jonka kantasiemen tuli taloon 1999. Tässä oli 2008 ja 2009 MTT:n tutkimus oman siemenen laadusta. Osallistuin tutkimukseen kumpanakin vuonna ohralla ja jälkimmäisenä vuonna myös vehnällä. Tulokset olivat hyviä. Parhaalla näytteellä itävyys 97% ja epänormaalisti itäneiden osuus alle keskiarvojen. Päättelin, että siemen on ihan kunnossa. Onhan se hienoa, että taviksia aina valaistaan esim. näistä siemenen taantumisjutuista. Tosiasia on kuitenkin se, että huolellinen viljelijä voi itse vaikuttaa siihen, että ottaa siementä sellaisesta sadosta ja lohkolta, jolla edellytykset siemenelle on kunnossa. Meillä on ainakin siementä yleensä sen verran varastossa, että pärjätään parin vuoden ylikin jos kohdalle osuu heikkoja vuosia. Oma siemen on kuitenkin aina kaikkein turvallisin vaihtoehto, esim. hukkakauran takia. No, tänä keväänä tulee olemaan kylvössä uusia lajikkeita, joita on otettu mm. Serti-Matin puulaakista. Taas saa jännittää mitä sieltä tulee. Kasvustojen kiertelemistä riittää.
Älä kylmis välitä, ei matin puulaaki ole ainoa josta tulee FUCKkista. Kyl A:stakin sitä saa. Siemenen taantuminen on höpöhöpöä. Kuullu juttua Mette- ohrasta jota viljetiin 15 vuotta ilman ongelmia. Siis omalla siemenellä. Niin tai näin. TOS-maksu on perseestä ja syvältä.
Kotimaisia metsän antimia jo vuodesta nolla.. http://psyvault.net/viewtopic.php?f=8&t=430

https://vimeo.com/31482159

Timppa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 13531
Vs: TOS-maksu
Tämä TOS otsikko vetää puoleensa vanhan neuvostoliiton systeemin puolustajia. Kaikki arvostelu on kiellettyä.
Kui mää ain olen paras?

SKN

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 52000
  • Keulamerkki-Erkki ja tähdet
Vs: TOS-maksu
Määkin tiän sen verran siementouhusta et se tavara joka tulee kaupalle, siis sopimustuottajilta, on ihan normi tavaraa. Ainoa ero tavalliseen viljaan verrattuna on se et tarkastaja talsii lohkon läpi ja kattoo et se on ok kuntotosta. Itävyys, puhtaus ja kosteus siis pitää olla taulukon mukaan.
Sitten se kuorma kipataan kaupassa montulle ja ajetaan siiloon. Siilossa se makaa juuri sen ajan kun erä saadaan myytyä, jonka jälkeen tavara lajitellaan, peitataan ja säkitetään. Tähän menee kuluja koska jonkun pitää se työ tehdä ja koneista sekä tarvikkeista on kulunkeja. Tässä siis on sertisiemen.
Mut omasiemen. Jos mää omakustannehintaan kerran teen kaikki noi em. toimenpiteet, niin miksi vitussa mun tarvii maksaa siitä jollekin ulkopuoliselle lahkolle ??? Tää TOS-maksu ei ole ollut vielä montaa vuotta voimassa. Miten nää sky:t ja muut perselävet tuli toimeen ennen TOS-maksua? Häh? Tuliko kakki housuun siinä vaiheessa kun meinattiin viedä siementuottajilta ylimääränen maksu pois? Että mua vituttaa maksaa omasta työstä vielä toisillekin. Maksu on mitätön, en sitä sano, puhutaan muutamista euroista per/ha. Periaatteessa täyttä mafia-meininkiä. Aatellaas jos mää leivon pullaa omista jauhoista, pitäskös mun maksaa jollekin Vaasan Myllylle jotain rojalteja ku käytän omia jauhoja? ???
Kotimaisia metsän antimia jo vuodesta nolla.. http://psyvault.net/viewtopic.php?f=8&t=430

https://vimeo.com/31482159

Puppugeneraattori

  • Vieras
Vs: TOS-maksu
Kyä se oman siemenen  käyttö tulee kaikkein kalleimmaksi, sitä joutuu makselemaan ainakin 18 vuotta, naapurin isännän siemen tulee paaaljon halvemmaksi.
Mutta siitä on muistettava lähettää naapurille NOS-maksu.

(NOS=Naapurin oma siemen)

kylmis

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 12200
  • Virolaista kiitos!
Vs: TOS-maksu
Tämä kaikkein hauskinta oli, kun kävin isomman firman pakkaamolla hakemassa siemeniä, niin kaveri totesi, että hänen omilla lohkoillaan on hukkakauraa niin pirusti. Ihan mukava kuulla, olisin halunnut tietää, onko myös työnantajansa sopimusviljelijä. Ei vaan kehdannut enää kysyä. Ehkä olisi pitänyt. Ei mulla sinänsä ole mitään sertifioitua siementä vastaan, mutta naurattaa tämä oman siemenen mollaaminen. Kukaan ei ole siitä selvillä mistä meillä siemen otetaan ja kuinka sitä käsitellään. Silti virallisella taholla mollataan koko ajan ja kaupan päälle lyödään vielä rangaistusmaksu päälle.

Vähintään tuo tos-maksu pitäisi olla sellainen, että se maksetaan suoraan siemenen kehittäjälle, ilman, että välissä on joku epämääräinen yhdistys, jonka kanssa joku järjestö on sopinut taksat. Epäselvää ja epäluotettavaa.

bouli

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5858
Vs: TOS-maksu
Että mua vituttaa maksaa omasta työstä vielä toisillekin.

Siis oletko tehnyt pitkäjänteistä kasvinjalostustyötä??
Siitähän TOS-maksussa maksat.
Et siitä että olet lisännyt ja kunnostanut sen siemenen, ei siitä kukaan ole sinulta mitään korvausta haluamassa. Ei nyt, ei koskaan aiemminkaan eikä toivottavasti tulevaisuudessakaan.

Ihan vapaasti voit yrittää itse jalostaa omaan käyttöösi sopivimmat lajikkeet, kuten joku tuolla aiemminkin totesi, silloin ei siitäkäään työstä tarvitsisi maksaa toisille.
Kerro sitten kokemuksista kun olet saanut ensimmäisen linjan kelvolliseksi lajikeluetteloon, olisi mielenkiintoista kuulla pystyitkö samaan viljelykseesi lajikkeen edullisemmilla hehtaarikustannuksilla.
Onnea matkaan!






 

Naturalis

  • Vieras
Vs: TOS-maksu
Kyä se oman siemenen  käyttö tulee kaikkein kalleimmaksi, sitä joutuu makselemaan ainakin 18 vuotta, naapurin isännän siemen tulee paaaljon halvemmaksi.
Mutta siitä on muistettava lähettää naapurille NOS-maksu.

(NOS=Naapurin oma siemen)
Parempi on kylvää omat siemenet naapurin "peltoon" ei tuu tos eikä nos maksuja jos likka ei puhu...

velikulta

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 215
Vs: TOS-maksu
Kyllähän jonkun on toi jalostus maksettava. Nykyinen TOS maksu on kuitenkin liian suuri verrattuana rojalteihin. Eli siemenviljelijät maksattaa rojalteja TOS maksun muodossa meiltä perusviljelijöiltä.
Mutta miksi valtio ei voisi kokonaan maksaa tätä jalostusta kun kuitenkin valtio maksaa kasvinviljelystä tukia? Mielestäni aika turhaa byrokratiaa. Valtio tukee kuitenkin voimakkaasti Borealia tälläkin hetkellä.

Tämä koko sertifiointi järjestelmä pitäisi remontoida. Miksi sertifioidusta siemenestä pitää maksaa noin 100% korkeampaa hintaa kuin tilan naapuriltaan osatamasta siemenestä?
Mielestäni järjestelmä on rakennettu pitämään yllä pakkaamojen kartellia ja Eviraa.
Hukkakaurattomuus on suurin uhka tilojen välisessä kaupassa ja se olisi oltava siemenmyynnin ehto.
Muutoin voitaisiin toimia markkinatalouden ehdoilla ja TOS maksu suorittettaisiin jalostajalle tai valtio hoitaisi sen suoraan. Voi olla että jokin EU pykälä estää valtiota toimimaan jalostajana?

Uudessa lajikkeessa voisi olla rojaltit nykyistä korkeammat. Tällöin turhat lajikkeet jäisivät markkinoilta pois.

Puppugeneraattori

  • Vieras
Vs: TOS-maksu
Mitäs oli ennen TOSsia?
Millä tavoin jalostajat silloin rahoittivat jalostustoiminnan, keneltä ne silloin peri rojaltit?

SKN

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 52000
  • Keulamerkki-Erkki ja tähdet
Vs: TOS-maksu
Mää komppaan tota pyllyagregaattia. Miten se ennen rahotettiin? Voiskos joku siemenlinkooja kuten Matti tai bouli ny kertoo?
Kotimaisia metsän antimia jo vuodesta nolla.. http://psyvault.net/viewtopic.php?f=8&t=430

https://vimeo.com/31482159

Matti

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 571
Vs: TOS-maksu

 tulee olemaan kylvössä uusia lajikkeita, joita on otettu mm. Serti-Matin puulaakista. Taas saa jännittää mitä sieltä tulee. Kasvustojen kiertelemistä riittää.
[/quote]
Meiltä vai Ýleensä Peltosiemen-pakkaamolta?

Älä kylmis välitä, ei matin puulaaki ole ainoa josta tulee FUCKkista. Kyl A:stakin sitä saa.

Olen myynyt siementä parikymmentä vuotta,alkuaikoina vähän sitäkin sertifioimatonta tavaraa.Muistan kun omalla loviisalla jatkettiin kasvatusta vuodesta toiseen ja kerran loppui siemenet kesken.Loppu kylvettiin ostosiemenellä niin sen läntin tunnisti värinkin perusteella.Oli ihan kullankeltainen kun muulla alalla värisävy oli lähes harmaa.

Lienen myynyt siemeniä muutaman kymmenen miljoonaa kiloa ja koko aikana on tullut yksi reklamaatio hukkakauraepäilystä.Sikatilalta löytyi hukkakauraa.Oli ostanut meitä vehnänsiementä 1120kg(huom.Vehnä oli tullut varsinais-suomesta,ei meiltä)kuusi vuotta aikaisemmin.No,mistäpä muualtakaan se olisi voinut tulla vai mitäpä olette mieltä?
Aina kun liikkeet hakevat liian innokkaasti uusia sopimustuottajia niin silloin saattaa tulla epävarmoja paikkoja.Tässä Eviran viljelystarkastajat ovat paljon vartijána. 

Siemenen taantuminen on höpöhöpöä. Kuullu juttua Mette- ohrasta jota viljetiin 15 vuotta ilman ongelmia. Siis omalla siemenellä. Niin tai näin. TOS-maksu on perseestä ja syvältä


Minulla on kaveri joka osti 40kg HJA-673:sta joskus 70-luvun alussa ja piti sitä samaa kantaa aina eläkkeelle jäämiseen asti.Eli noin kolmekymmentä vuotta ilman suurempia ongelmia eikä tarvinnut maksaa TOSSia koko aikana.Voisin käydä katsomassa onko laareihin vielä jäänyt tavaraa niin saataisiin tos-vapaata lajiketta.En minäkään pidä tavasta jolla TOS-maksu kerätään,lieneekö syynä se että täällä kylvetään aika monen eri jalostajan myymiä lajikkeita.

Tehkääpä ehdotuksia mikä olisi hyvä tapa kerätä maksut.Tuo velikullan asenne siihen että siemen on liian halpaa ei ainakaan minulle käy.Kulurakenne on jo nyt sellainen että viljelijä ja pakkaamo ei siitä paljoa kostu mutta tulee kuitenkin toimeen.