Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Reilun kaupan maito  (Luettu 4834 kertaa)

maanviljelija

• Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
Reilun kaupan maito
http://www.slc.fi/lf_nyhet.asp?id=3089

On saman hintaista kuin Suomessa vaikka tuottaja saa 40c/l, Suomessa tuottajahinta 35c/l.
Jos tunnelin päässä näkyy valoa...se on juna.

Eemeli

• Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
Vs: Reilun kaupan maito
Entäs tukitasot ja muut etuisuudet.

Ai niin eihän niitä sovi huomioda mukaan. Ovat saavutettuja etuja ja tarkoitettu harrastus- ja turhien koneidenosto- toimintaan, eivätkä siten vaikuta mitenkään itse tuotannon kannattavuuteen.

halavatun pakana

• Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
Pohjoinen tuku on tulotuki,ei ole tarkoitettu kustannuksiin meneväks.Asiasta ennakkopäätös vuodelta 95,jolloin verottaja olisi halunnut katsoa pohjoisen tuen osaksi maidonhintaa,ja laskea sille veron.'Tuolloin asia ratkaistiin,ettei se ole osa maidonhintaa vaan tulotuki. :-*

Eemeli

• Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
Miksi sitten tuki maksetaan maataloustukien kautta.

Vaikka tuki pitäisi maksaa jostain sosiaali- ja terveysministeriön kautta.

Oksa

• Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
sas se!   mutta ehkäpä joku piilokokoomuslainen oli vaikuttamassa silloin kun asiaa käsiteltiin eduskunnassa vuonna 94-95 !   kuka sen tietää kun siitä porukasta ei taila enää olla elossakaan kui salopertti ja hää ei muista enää mitään!

Timppa

• Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
Millai on mahdollista, että valio myy esim. vaniljajukurttia 1,70€/litran purkki
ja 0,90€/litra esim persikka passion jukurttia jollain Arkijukurtti nimellä?

Nuo Arkijurukurtit on todellisia reilunkaupan tuotteita asiakasta kohtaan.

:D
Kui mää ain olen paras?

Petri

• Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
Miksi sitten tuki maksetaan maataloustukien kautta.

Vaikka tuki pitäisi maksaa jostain sosiaali- ja terveysministeriön kautta.
Miksi on tilatukioikeuksia?
Miksi ymp-lfa -tukea maksetaan vain "historiallisille" pelloille?
Miksi on maitokiintiöitä?
Miksi nuoret viljelijät saavat lisätukea?
Miksi sukupolvenvaihdoseläkkeen ikäraja on alempi kuin tavallinen ikäraja?

Jos perkaamaan ruvetaan, niin kyllä on aukirevittävää aika lailla, että touhu olisi oikeasti ulkopuolisille - tai edes aktiiviviljelijöille - läpinäkyvää ja ymmärrettävää.

Petri

Heino Leino

• Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Joka kalalle haesoo, se akkasa elättää...
elä petri eemeliltä nuin vaekeita kysele, nyt se joutuu...
Elämä on parasta kometiijjaa

Kunnon ihminen

• Vieras
Koko höpötys siitä, että suomalaisen tuottajankin pitäisi saada jotain "reilun kaupan" -lisää tuottamistaan tuotteista, on täysin naurettava, mehän saamme maataloustukia, sekä eu:lta, että kansallisista varoista, siinä on ihan tarpeeksi reilun kaupan lisää. Ne tuottajat kehitysmaissa tai kehittyvissä maissa, jotka tuottavat esim. kahvia ja banaaneita tai muuta vastaavaa, ovat aidosti oikeutettuja reilun kaupan tuotajahintoihin, koska eivät saa mitään tukia, ja heille tuotanto olisi täysin kannattamatonta ilman reilun kaupan tuottamaa lisää.

Kyllä suomalaisella maataloudella menee kuitenkin keskimääräisesti niin hyvin, että vaatimukset jostakin reilun kaupan lisistä ovat täysin kohtuuttomia.

sorkkis

• Vieras
http://www.slc.fi/lf_nyhet.asp?id=3089

On saman hintaista kuin Suomessa vaikka tuottaja saa 40c/l, Suomessa tuottajahinta 35c/l.
Sopii kummastella , sellaista se vaan tuon Suomalaisen kaupan kanssa on . Jos niille jotakin antaa ilmatteeks ne pyytää rahaa jos jotakin rahtia heille teet . Kokemusta on .

Luomujussi

• Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Expertus dico....
Ne tuottajat kehitysmaissa tai kehittyvissä maissa, jotka tuottavat esim. kahvia ja banaaneita tai muuta vastaavaa, ovat aidosti oikeutettuja reilun kaupan tuotajahintoihin, koska eivät saa mitään tukia, ja heille tuotanto olisi täysin kannattamatonta ilman reilun kaupan tuottamaa lisää.

Ja tuohon voisi lisätä sen että meidän maataloustukemme itse asiassa tekevät kehitysmaiden maatalouden kannattamattomaksi. Jossain yhteydessä väitettiin että ulkolainen vilja on halvempaa Afrikassa kuin siellä itse tuotettu. Itse asiassa meidän tulisi maksaa kehitysapua maataloustukena kehitysmaille. Tällä olisi suuri merkitys paikallisen talouden elpymiseen. Tästä oli taannoin juttua....jossain.

Lehtimäki

• Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
Ne tuottajat kehitysmaissa tai kehittyvissä maissa, jotka tuottavat esim. kahvia ja banaaneita tai muuta vastaavaa, ovat aidosti oikeutettuja reilun kaupan tuotajahintoihin, koska eivät saa mitään tukia, ja heille tuotanto olisi täysin kannattamatonta ilman reilun kaupan tuottamaa lisää.

Ja tuohon voisi lisätä sen että meidän maataloustukemme itse asiassa tekevät kehitysmaiden maatalouden kannattamattomaksi. Jossain yhteydessä väitettiin että ulkolainen vilja on halvempaa Afrikassa kuin siellä itse tuotettu. Itse asiassa meidän tulisi maksaa kehitysapua maataloustukena kehitysmaille. Tällä olisi suuri merkitys paikallisen talouden elpymiseen. Tästä oli taannoin juttua....jossain.
tämä apuna viety vilja ym elintarvikkeet ovat uutisten mukaan

haitissakin tehneet oman viljelyn kannattamomaksi

teolliset projektit ovat yleensä epäonnistuneet

ihan kannatettava idea on että apu maksetaan paikallisille
maataloustukena, mutta asia kaatunee paikalliseen kulttuuriin
ja yhteiskunnan toimimattomuuteen, eli kuten nytkin
avustukset menevät johtoportaalle

Aulis Anttila

• Vieras
Osuma :-) :-) :-)
meidän maataloustukemme itse asiassa tekevät kehitysmaiden maatalouden kannattamattomaksi.

Asia on juuri ja tismalleen noin!!!

Kp

• Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
Vs: Osuma :-) :-) :-)
meidän maataloustukemme itse asiassa tekevät kehitysmaiden maatalouden kannattamattomaksi.

Näinhän se on.

Mä sanoin tään mms:n kokouksessa.

Meinas "kommunistille" tulla turpaan.

Muutosta tähän ei kuitenkaan tule.

Enkä tiedä, tarvitaanko edes?

Aulis Anttila

• Vieras
Tarve...
Näinhän se on. Mä sanoin tään mms:n kokouksessa. Meinas "kommunistille" tulla turpaan. Muutosta tähän ei kuitenkaan tule. Enkä tiedä, tarvitaanko edes?

Kyllä tarvitaan... tai tarvittaisiin... mutta tuskin meidän elinaikanamme tulee  >:( >:( >:( >:(