Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Reilun kaupan maito  (Luettu 4833 kertaa)

Lehtimäki

• Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
Vs: Tarve..ja saanti.
meidän maataloustukemme itse asiassa tekevät kehitysmaiden maatalouden kannattamattomaksi.
Asia on juuri ja tismalleen noin!!!
Näinhän se on. Mä sanoin tään mms:n kokouksessa. Meinas "kommunistille" tulla turpaan. Muutosta tähän ei kuitenkaan tule. Enkä tiedä, tarvitaanko edes?

Kyllä tarvitaan... tai tarvittaisiin... mutta tuskin meidän elinaikanamme tulee  >:( >:( >:( >:(

osta aalis ne miinan lehmät jos niitä enää on jäljellä
ja ala maidontuottajakisi etkä haeskele tukea etkä
halpatyövoimaa vaan teet itse, niin on suomessa
yksi lisää joka tuottaa tuettomasti

kirjootuksesi saavat lisää arvostusta senjälkeen :P

Aulis Anttila

• Vieras
Vs: Tarve..ja saanti.
meidän maataloustukemme itse asiassa tekevät kehitysmaiden maatalouden kannattamattomaksi.
Asia on juuri ja tismalleen noin!!!
Näinhän se on. Mä sanoin tään mms:n kokouksessa. Meinas "kommunistille" tulla turpaan. Muutosta tähän ei kuitenkaan tule. Enkä tiedä, tarvitaanko edes?
Kyllä tarvitaan... tai tarvittaisiin... mutta tuskin meidän elinaikanamme tulee  >:( >:( >:( >:(
osta aalis ne miinan lehmät jos niitä enää on jäljellä ja ala maidontuottajakisi

En tasan ja takuuvarmasti ota... enkä ala... se on hullun hommaa... mä "tuotan" taas ens kesänä mallasohraa... ihan teiän kiusakski  :P :P :P :P :P :P

nAGGI-nYLYGGI

• Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
Vs: Reilun kaupan maito
Tänähäänkin oli YleX:llä jonkun Espoolaisen PerSun aatteita tuosta kehitysavusta ja sen toimivuudesta. Mielestäni hyvin osuvia kommentteja, kun totesi, että ulkolainen vilja dumpataan sinne niin halvalla, (jopa ilmaiseksi) ettei paikallisilta riitä ymmärrystä alkaa edes yrittää tuottaa itse mitään. Ilmaiseksi saatu tavara ja apu koettiin passivoivana tekijänä esim. maatalouden kehittymiselle ko. kohteissa.

Hyvin sanottu PerSulta!
Jos ei NH tuosta jontkosta mene yli, niin minä lupaan...

Luomujussi

• Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Expertus dico....
Täsmennän hieman sitä mitä tarkoitin maataloustuella kehitysapuna. Kyseisessä toimintamallissa tavoitteena on paikallisen talouden elvyttäminen ja kulutuksen lisääminen. Kansalla on rahaa, mutta sitä ei uskalleta käyttää taloudellisen epävarmuuden vuoksi. Tämä johtaa siihen että nopea inflaatio syö säästöjen ostovoiman.

Pienelläkin oikein kohdennetulla maataloustuella saataisiin paikallinen talous pyörimään. Esim. viljelijä voi oman talouden kohentuessa ostaa paikallisia tuotteita, kuten kalaa tai kananmunia. Näiden tuottaja vastaavasti voisi ostaa muiden tuottamia tuotteita. Raha siis kiertäisi paikallistasolla ja talous pyörisi, vrt. meidän maataloustukemme, jotka valuvat lannoitteisiin ja ulkolaisiin koneisiin.

Oikein kohdennettu maataloustuki olisi siis erittäin kustannustehokasta kehitysapua ja mielestäni hätäapuna toimitettava ruoka tulisi olla mahdollisimman lähellä tuotettu. Näin kyseisen alueen ruoantuotanto kehittyisi parhaiten.

Tämä minkä kerroin ei ole alunperin oma ajatukseni vaan jonkun asioista paremmin perillä olevan. Tämä todettakoon ennen kuin alatte kivittämään minua kerettiläisenä.

Viimeksi muokattu: 29.01.10 - klo:15:54 kirjoittanut Luomujussi

Kp

• Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
Täsmennän hieman sitä mitä tarkoitin maataloustuella kehitysapuna. Kyseisessä toimintamallissa tavoitteena on paikallisen talouden elvyttäminen ja kulutuksen lisääminen. Kansalla on rahaa, mutta sitä ei uskalleta käyttää taloudellisen epävarmuuden vuoksi. Tämä johtaa siihen että nopea inflaatio syö säästöjen ostovoiman.

Pienelläkin oikein kohdennetulla maataloustuella saataisiin paikallinen talous pyörimään. Esim. viljelijä voi oman talouden kohentuessa ostaa paikallisia tuotteita, kuten kalaa tai kananmunia. Näiden tuottaja vastaavasti voisi ostaa muiden tuottamia tuotteita. Raha siis kiertäisi paikallistasolla ja talous pyörisi, vrt. meidän maaloustukemme, jotka valuvat lannoiteisiin ja ulkolaisiin koneisiin.

Oikein kohdennettu maataloustuki olisi siis erittäin kustannustehokasta kehitysapua ja mielestäni hätäapuna toimitettava ruoka tulisi olla mahdollisimman lähellä tuotettu. Näin alueen ruoantuotanto kehittyisi parhaiten.

Tämä minkä kerroin ei ole alunperin oma ajatukseni vaan jonkun asioista paremmin perillä olevan. Tämä todettakoon ennen kuin alatte kivittämään minua kerettiläisenä.

En kivitä, jos mä olisin maailman diktaattori, jotenkin näin tekisin.

ENTER

• Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:

Pienelläkin oikein kohdennetulla maataloustuella saataisiin paikallinen talous pyörimään. Esim. viljelijä voi oman talouden kohentuessa ostaa paikallisia tuotteita, kuten kalaa tai kananmunia. Näiden tuottaja vastaavasti voisi ostaa muiden tuottamia tuotteita. Raha siis kiertäisi paikallistasolla ja talous pyörisi, vrt. meidän maaloustukemme, jotka valuvat lannoiteisiin ja ulkolaisiin koneisiin.

Oikein kohdennettu maataloustuki olisi siis erittäin kustannustehokasta kehitysapua ja mielestäni hätäapuna toimitettava ruoka tulisi olla mahdollisimman lähellä tuotettu. Näin alueen ruoantuotanto kehittyisi parhaiten.

tässä asijassa oon jyrkästi
sammaa mieltä

soppii myös suomeen
ku nenä empä sano mihin
Elämä edessä, niska takana.
http://www.youtube.com/watch?v=2DVb-Lvk4iY

Luomujussi

• Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Expertus dico....
Hienoa kuulla ettei lynkkausmieliala päässyt valloilleen, ainakaan tällä kertaa, mulla kun on toisinaan näitä yleisestä mielipiteestä poikkeavia mielipiteitä. Paljon olisi sanottavaa monestakin asiasta muttei aina jaksa ja viitsi.

Viimeksi muokattu: 29.01.10 - klo:15:56 kirjoittanut Luomujussi

Timppa

• Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
Oikein kohdennettu maataloustuki olisi siis erittäin kustannustehokasta kehitysapua ja mielestäni hätäapuna toimitettava ruoka tulisi olla mahdollisimman lähellä tuotettu. Näin kyseisen alueen ruoantuotanto kehittyisi parhaiten.

***Todellisuudessa sinne menis suomalaisia asiantuntijoita neuvomaan tukiasioissa. Ei aikaakaan kun sille lakupetterille
jolla sattuu olemaan yks helmikana aletaankin maksaa kolminkertaista tukea verrattuna moccacicceliin joka viljelee
vain bataatteja ja banaaneja.

Kui mää ain olen paras?

Aulis Anttila

• Vieras
Monimutkainen yhtälö...

Pienelläkin oikein kohdennetulla maataloustuella saataisiin paikallinen talous pyörimään.

Periaatteessa juuri noin... mutta käytännössä tukeen ei saisi satsata markkaakaan rahaa... vain koulutusta, ammatti- ja asiantuntija-apua ja tarvittavaa perusvälineistöä. Muussa tapauksessa kaikki menee harakoille... vai mitä korppikotkia ne nyt ikinä ovatkaan. Maan oman talouden ja talousjärjestelmän saattaminen kuntoon on "avainsana".

Luomujussi

• Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Expertus dico....
Vs: Monimutkainen yhtälö...

Pienelläkin oikein kohdennetulla maataloustuella saataisiin paikallinen talous pyörimään.

Periaatteessa juuri noin... mutta käytännössä tukeen ei saisi satsata markkaakaan rahaa... vain koulutusta, ammatti- ja asiantuntija-apua ja tarvittavaa perusvälineistöä. Muussa tapauksessa kaikki menee harakoille... vai mitä korppikotkia ne nyt ikinä ovatkaan. Maan oman talouden ja talousjärjestelmän saattaminen kuntoon on "avainsana".

Esittämäni visio ei ottanut kantaa siihen miten kyseinen tukijärjestelmä käytännössä toteutettaisiin.

Kuten aikaisemmin totesin, kustannustehokkuus tällä systeemillä oikein toteutettuna olisi ylivoimainen nykyiseen verrattuna.

En ole koskaan ymmärtänyt sitä, että miksi otamme (elintaso)pakolaisia tänne korkean kustannustason maahamme. Sama raha voitaisiiin käyttää paljon kustannustehokkaammin jossakin kohdemaassa, kuten edellä yritin todistella.

Viimeksi muokattu: 30.01.10 - klo:08:21 kirjoittanut Luomujussi

Aulis Anttila

• Vieras
En ole eri mieltä...

Esittämäni visio ei ottanut kantaa siihen miten kyseinen tukijärjestelmä käytännössä toteutettaisiin.
Kuten aikaisemmin totesin, kustannustehokkuus tällä systeemillä oikein toteutettuna olisi ylivoimainen nykyiseen verrattuna. En ole koskaan ymmärtänyt sitä, että miksi otamme (elintaso)pakolaisia tänne korkean kustannustason maahamme. Sama raha voitaisiiin käyttää paljon kustannustehokkaammin jossakin kohdemaassa, kuten edellä yritin todistella.

Tästä käynnistynee periaatteellinen ja poliittinen kinastelu mutta tähän olen varautunut.

Joo... niin käy  ;D ;D ;D ...mut me tarvitaan tänne myös maahanmuuttajia... se, että minkämoisia me tänne otetaan - tai on "pakko" ottaa - onkin jo eri juttu.

Viimeksi muokattu: 29.01.10 - klo:18:48 kirjoittanut Aulis Anttila

ENTER

• Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
Vs: En ole eri mieltä...

Kuten aikaisemmin totesin, kustannustehokkuus tällä systeemillä oikein toteutettuna olisi ylivoimainen nykyiseen verrattuna. En ole koskaan ymmärtänyt sitä, että miksi otamme (elintaso)pakolaisia tänne korkean kustannustason maahamme. Sama raha voitaisiiin käyttää paljon kustannustehokkaammin jossakin kohdemaassa, kuten edellä yritin todistella.

Tästä käynnistynee periaatteellinen ja poliittinen kinastelu mutta tähän olen varautunut.

Joo... niin käy  ;D ;D ;D ...mut me tarvitaan tänne myös maahanmuuttajia... se, että minkämoisia me tänne otetaan - tai on "pakko" ottaa - onkin jo eri juttu.

ja lissää otetaan

nyt ei ollunna ku 15000
Elämä edessä, niska takana.
http://www.youtube.com/watch?v=2DVb-Lvk4iY