Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Direct  (Luettu 28972 kertaa)

zetor8045

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5568
Vs: Direct
Tervehdys!

Kerrankin asiallista tekstiä! Kertokaahan tietämättömälle, mikä tämä Power Beyond on? Onko se siis ns. paine puolen letku, joka antaa esim. noukinvaunun ohjauspöydälle öljyä tarvittaessa? Jostain olen saanut tällaisen käsityksen, mutta tiedä sitten onko näin.

Oletteko muuten pistäneet merkille, miten huonosti (ainakin tähän asti) traktoreissa on ollut näitä painelinjoja ja ns. tunnustelijalinjoja sekä "vapaapaluulinjoja"? Näitä muuten tarvitsee nykyään melko monessakin työkoneessa, esim. noukkarissa jne.
Power beyond antaa täyden paineen/tuoton öljyä kokoajan eli liitettävässä koneessa täytyy olla oma hydrauliikka lohko joka "jakaa" öljyä eri toiminnoille....  Laitteesta tulevat vapaapaluu linjat on yleensä suurempia mitä normaalit ns.vakioliittimet joita traktorissa niin täytyy itse yleensä jälkeen asentaa... Jos vähänkään olen mistään ymmärrätänyt niin näin  ;D Viisaammat saa korjata  ;)

mah

  • Vieras
Vs: Direct
Juu, ihmeen vähän on kamppeesta kommentteja. Ilmeisesti muut merkit täällä paremmin edustettuina. Eka esittelykoneissa oli kait pientä sanomista joissain toiminnoissa. Itse kokeilin kesällä koeajokonetta lyhyesti, joten ei voinut oikein pitkälle meneviä johtopäätöksiä tehdä. Ehkä hieman ihmetytti dieselin kierrosluvun käyttäytyminen kun kiihdytteli. Tuntui, että diesel otti hanakasti kierroksia, mutta vaihteisto säätyi paljon hitaammin. Eli tuntuman mukaan diesel ikään kuin huusi turhaa. Mutta ainakin jonkun tarinan mukaan näitä juttua on sittemmin paranneltu. Ja varmaan tuohon dieselin ja voimansiirron "säätösuhteeseen" pystyy nappuloilla joissain rajoissa vaikuttaa, mutta en alkanut säätöihin lyhyessä koeajossa perehtymään.


Samanlainen jäi tuntuma tuossa ennen joulua. Myyjä ei ehtinyt ominaisuuksia ennen koeajoa esitellä, mutta olo oli kuin skootterilla olis ajannu...koko ajan hirvitti että koska tuo kumminauha laukeaa ;D

keskomies

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 616
Vs: Direct
Joo tuosta Power Pööndistä sen verran että on osa kuormantuntevaa järjestelmää. Eli työkoneesta esim. noukkari, lietevaunu, yhdistelmäpaalain tahi kourakuormainpaketti tulee kolme piiskaa rattoriin kiinni. Siis hydraulipuolelle. Uksi näistä on ls piirin linja eli antaa lohkon käskyjen mukaan pumpulle komentoja tilavuusvirran tuottamiseksi. Sitten toinen on painelinja jossa on konekohtainen paine koko ajan ja joka on siis seurausta koneen ja traktorin keskustelusta. Ja kolmas piiska on vapaapaluu, joka menee kulloisen traktorin mukaan omaa reittiänsä takaisin säiliöön.

Näistä pb koneista vielä sen verran, esim 5100-sarjan maksumiin sellaisen voi rakennella. Paljoa muissa 90-luvun alun koneita en tuollaista ominaisuutta tiedä. Ja luonnollisena jatkumona tulee mx-sarja. Myös tm-sarjan nh koneisiin sen saa ja yleensä kaikkiin joissa on säätyvätilavuuksinen mäntäpumppu. Valmetin t-sarjan hammasratas viritelmästä en tarkkaan osaa sanoa, mutta luulisin sen olevan mahdollinen jollain ilveellä, onhan koneessa joku köyhänmiehen ls piirisydeemi. Mutta viisaammat korjatkoon..

erakko

  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 120
Vs: Direct
Eli niin kuin olen ajatellutkin...
olisivat vaan saaneet laittaa tuon jo vuosituhannen alku koneisiin vakiovarusteeksi.

kyntaja

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1406
  • Aasi vs. Peura
Vs: Direct
Valumönteissä,vanhemmissa jatkuva kiertoinen hydrauliikka.Ei siis mitään ls linjoja,koska niissä pumppu
huutaa kokoajan täysiä.Eli siis eivät vaadi muutakun paineen ja paluun.
Tietysti noukkari käytössä lämpiää öljyt melko lailla,koneessa kuin noukarin lohkokin.
Nii se on...

keskomies

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 616
Vs: Direct
Koskeeko t-sarjan koneita kans? Itellä sellanen käsitys että on joku sydeemi siellä piirissä jolla saadaan ns. kuormantuntevaksi järjestelmäksi. Siis ei täysin samaksi vaan sen oloiseksi. Luulen että on toteutettu jollain vapaakierto venttiilillä.

casseus

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 72
Vs: Direct
Tervehdys!

Kerrankin asiallista tekstiä! Kertokaahan tietämättömälle, mikä tämä Power Beyond on? Onko se siis ns. paine puolen letku, joka antaa esim. noukinvaunun ohjauspöydälle öljyä tarvittaessa? Jostain olen saanut tällaisen käsityksen, mutta tiedä sitten onko näin.

Oletteko muuten pistäneet merkille, miten huonosti (ainakin tähän asti) traktoreissa on ollut näitä painelinjoja ja ns. tunnustelijalinjoja sekä "vapaapaluulinjoja"? Näitä muuten tarvitsee nykyään melko monessakin työkoneessa, esim. noukkarissa jne.

On se -90 luvun maxumissa ollut mahdolista..Mullakin maxumissa paalain toimii Ls toiminnolla eli paalain pyytää öljyä vain kun sitä tarvitsee.

keskomies

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 616
Vs: Direct
Siis sen takii noi pb:n liittimet ovakkin muistaakseni suuremmat. Ja harvoin se työhärpätin pyytää sitä täyttä pumpun tuottoa sinne koneelle. Siis putkissa liikkuu vain sen verran virtausta kun kone pyytää, tässä se pointti onkin ls sydeemin osalta. Muutenhan tuolla ei olis mitään virkaa. Ja lisää kysymyksiä, koitan parhaan tietämykseni mukaan vastata, ja jos vastausta ei löydy niin se selvitetään osaavimmilta tahoilta.

Movado

  • Vieras
Vs: Direct
Joo tuosta Power Pööndistä sen verran että on osa kuormantuntevaa järjestelmää. Eli työkoneesta esim. noukkari, lietevaunu, yhdistelmäpaalain tahi kourakuormainpaketti tulee kolme piiskaa rattoriin kiinni. Siis hydraulipuolelle. Uksi näistä on ls piirin linja eli antaa lohkon käskyjen mukaan pumpulle komentoja tilavuusvirran tuottamiseksi. Sitten toinen on painelinja jossa on konekohtainen paine koko ajan ja joka on siis seurausta koneen ja traktorin keskustelusta. Ja kolmas piiska on vapaapaluu, joka menee kulloisen traktorin mukaan omaa reittiänsä takaisin säiliöön.

Näistä pb koneista vielä sen verran, esim 5100-sarjan maksumiin sellaisen voi rakennella. Paljoa muissa 90-luvun alun koneita en tuollaista ominaisuutta tiedä. Ja luonnollisena jatkumona tulee mx-sarja. Myös tm-sarjan nh koneisiin sen saa ja yleensä kaikkiin joissa on säätyvätilavuuksinen mäntäpumppu. Valmetin t-sarjan hammasratas viritelmästä en tarkkaan osaa sanoa, mutta luulisin sen olevan mahdollinen jollain ilveellä, onhan koneessa joku köyhänmiehen ls piirisydeemi. Mutta viisaammat korjatkoon..

Eli pyyhkikö mulla nyt yli pälvikaljun? Eikö tuo LS-linja viekään öljyä sinne työkoneelle? Sekö toimii jonkinlaisena tunnustelulinjana ja varsinainen käyttö-öljy menee tavallisesta liittimestä?
Jos näin, niin eikö samalla katoa hyöty saada pumpun koko tuotto työkoneelle, syystä että normaalikokoinen hydr.liitin läpäisee "vain" reilun 80 ltr/min.
Luultavasti käsitin väärin.
Taivuttaisitko rautalangasta tavan tollolle miksi 3 letkua?

Säätyvätilavuuksinen pumppu
 Ls linja haistelee jokaisella karalla olevaa painetta ja ilmoittaa ls kanavaa pitkin pumpulle suurimman tarvittavan paineen. Sen jälkeen pumppu säätää tuottoa sen mukaan että saa paineen pysymään tarvittavassa paineessa.(yleensä 20bar yli karalla olevan).
- hyöty on siinä että pumppu pumppaa vain tarvittavan määrän öljyä ja huilaa silloin kun painetta ei tarvita.

Yhtä karaa käytettäessä (myös suurinta painetta tarvitsevalla karalla) ohjausominaisuudet ovat hyvät, koska paine-ero karan yli pysyy vakiona kuormanmuutoksista huolimatta. Liikenopeus pysyy  vakiona .

LS-järjstelmä ei toimi tilanteissa, joissa tullaan pumpun maksimituotolle asti (pumppu saturoi). Esimerkkinä kaksi toimilaitetta, joiden tuottovaatimukset ovat 80 l/min ja 50 l/min. Jälkimmäinen vaatii korkeamman paineen. Jos pumpun tuotto on vain 100 l/min, tilavuusvirta jää 30 l/min liian pieneksi. Seurauksena suurimman paineen vaativa liike hidastuu. Kevyemmin kuormitettu toimilaite liikkuu edelleen säädetyllä nopeudella.

Ls linjan paine käätää pumpun vnolevyn kulmaa muuttamalla saadaan aikaan muutos kierrostilavuudessa eli siinä, kuinka paljon pumppu tuottaa
tilavuusvirtaa yhden kierroksen aikana.  




Ala-Pertti

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 10735
Vs: Direct
Sen Ls:n voit ajatella olevan vaikka jonkinmoisena tiedustelijana siellä työkoneen hydr.lohkolla, sieltä se viestittää öljyntarvetta pumpulle.
Se ls-letku on yleensä se pienin letku, varsinainen paineletku on se paksu letku ja paluu, se kolmas on se, toivottavasti, vielä paksumpi letku.
Valteemissahan on ollut näihin päiviin asti se isonvihanaikainen hydrauliikka hammaspyöräpumpulla, siis jatkuva kierto ja täydellä tuotolla. Sittemmin sitä kehitettiin ja tehtiin ns. köyhän miehen ls.
Ohivirtausventtiili ennen lohkoa, jossa öljyä ei enää pumpattu jatkuvasti lohkon läpi, vaan palautettiin kiertoon ennen lohkoa, mutta kaikkityynni, edelleen se pumppu kierrätti sen miljoona litraa päivässä.
Hirveetä, jos on puoletkaan totta...

Halliorja

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 442
  • Turha tarkkuus on teknistä taitamattomuutta
Vs: Direct
Koskeeko t-sarjan koneita kans? Itellä sellanen käsitys että on joku sydeemi siellä piirissä jolla saadaan ns. kuormantuntevaksi järjestelmäksi. Siis ei täysin samaksi vaan sen oloiseksi. Luulen että on toteutettu jollain vapaakierto venttiilillä.
Kuormantuntevaksihan sitä ei saa mutta tosiaan ls-ominaisuuden ja power beyondin siihen saa rakentamalla. Danfossin lohkossa on sisäinen ohjauspiiri josta otetaan ohjausvirtaus ohivirtausventtiilin ohjaukseen ja paineentuottoon pb-painelinjaan, ongelmana on sitten jarruventtiili ja työhydrauliikan venttiilien toiminta yhtäaikaa, eli sinne menee öljy kuka ekana pyytää.

Eikä toteutus voi enää paljon moniolkaisempi olla..

Viimeksi muokattu: 21.01.10 - klo:22:09 kirjoittanut Halliorja

keskomies

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 616
Vs: Direct
Tuossa on tuo meikän vastaus joka hävis aikas pitkäks aikaa bitteihin, osin samaa tavaraa jo tulleiden kans: Nii siis singnaali-linja on se ihan ohut letku, tyyliin 1/4'' ja tuolla on se paine mikä on pumpun kulmanohjauksessa jollen väärin muista. Ja sitten se seuraavaksi isompi linja on paine tyyliin 1/2-3/4'' ja tuo ei siis tule normaalihydrauliliittimestä, vaan sieltä pb liitinyksiköstä. Ja seuraavaksi suurempi on paluu tyyliin 3/4-1''.

erakko

  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 120
Vs: Direct
Joo kyllä minä nuo ls-linjat ynm. olen tiennyt, mutta tuota vain kyselin että onko power beyond=paine ja vastaus tulikin jo; on. On meilläkin maxxumissa nuo vapaapaluu+ls-linja+"Power Beyond" , mutta jälkiasennuksena ne on siihen värkkäilty.
Eipä taida olla montaa merkkiä, jossa nuo kolme on jo vakiona? Kyrpii aina alkaa värkkäilemään niitä, kun konetta vaihtaa...

ijasja2

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 7085
Vs: Direct
Joo kyllä minä nuo ls-linjat ynm. olen tiennyt, mutta tuota vain kyselin että onko power beyond=paine ja vastaus tulikin jo; on. On meilläkin maxxumissa nuo vapaapaluu+ls-linja+"Power Beyond" , mutta jälkiasennuksena ne on siihen värkkäilty.
Eipä taida olla montaa merkkiä, jossa nuo kolme on jo vakiona? Kyrpii aina alkaa värkkäilemään niitä, kun konetta vaihtaa...

"Vakiona" ei taida olla kuin isoimmissa koneissa mutta lisävarusteena on saanut ainakin Deutsiin ja jontikkaan joissa muuttuvatilavuuksinen pumppu. Kai muihinkin sai missä muuttuvatilavuuksinen, kehittyneempi hydrauliikka :)

Deutsiin tuli automaattisesti kun valitsi tuon tehokkaamman hydrauliikan 120l muuttuvatuottoisella pumpulla,vakio hammasrataspumpulla 83l/min.
Mulla ja kaverilla 140Deutsit viime vuosikymmenen puolivälistä ja erona hydrauliikkapumput,kaverilla kun kuormaaja ja tarvetta tehokkaamalle hydrauliikalle. Myös power beyond liittimet,mulla niitä ei ole.

TTV malleissa on ollut aina power beyond liittimet.

Eli kymmenisen vuotta ollut Deutsissa vakiona/lisävarusteena riippuen mallista ja varustelusta. Jontikasta ei tietoa,omassa vuodelta -98 muuttuvatilavuuksinen hydrauliikka ja liittimiä ei ole, lie helppo asentaa jälkeenpäinkin mikäli tarvetta.

"Understeer is when you see the tree you are hitting, if you only hear the tree then it was oversteer". (Walter Röhrl)

KJL

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4084
  • "Aja millä ajat ja Flieglillä loput"
Direct-myynti piristymään päin?
Niin vaan alkaa Valtran vaihtokonesivustolle yhä useammin ilmestyä JD:n autopowereita eikä niitä suinkaan kaikkia ole Fendttiin vaihdettu...

Tässä hyvä esimerkki Directiin vaihtuneesta...

http://www.valtra.fi/tradeIn/exminfo.asp?country=358&id=2719282&com=0&fl=1&ba=0&sid=&fromclub=
tethering holes to their concave windings