Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe sianlihan tuotanto laskussa-hinta nousussa  (Luettu 12531 kertaa)

emo-heikki

  • Vieras
Vs: sianlihan tuotanto laskussa-hinta nousussa
No luulisi homman kannatavan, näillä rehun hinnoilla ....
Vaikka hinta vähän laskisikin.

Höh. Sikatilat tuottavat itse viljansa, joten viljan teoreettinen markkinahinta ei todellisessa kannattavuudessa näy. Viljan tuotantokustannus on jotain ihan muuta kuin kaupan tarjoama 80€/tn. Tuo 80€ ei riitä edes muuttuviin kuluihin.

Ehkä kannattaisi ostaa rehu, jos se kerran noin on ....

korven ukko

  • Vieras
Vs: sianlihan tuotanto laskussa-hinta nousussa
[q


****** Ja nytkö se on tyydyttävällä tasolla? Ja kauanko luulet tilannetta kestävän? Älä ukkorukka vielä juhli...
jeesjees, hinnat tulevat heilumaan edelleen markkinoiden mukaan, mutta pointti oli että suomen hinta nousi euroopan huipulle tuotannon laskiessa...
[/quote]


******* Se että Suomen hinta on nyt paras johtuu siitä että, muissa maissa hinta on laskenut Suomea enemmän. Muutoksilla suomen tuotannossa ei ole asiaan mitään vaikutusta. Korven ukko ei ymmärrä sianlihan markkinamekanismeistä yhtään mitään.
[/quote]
no niin, tuotanto suomessa tippui 5% ja samalla aikavälillä suomen asema hintavertailutilastossa nousi pohjalta huipulle. Mutta röörin mielestä kyseisillä muutoksilla ei ole yhteyttä. Rööri esitti myös arvion jonka mukaan en tiedä "markkinamekanismeistä" yhtään mitään. Tuonlaista arviota ei voi kuitenkaan tehdä jollei omaa itse vahvaa kuvaa kyseisistä mekanismista.

akropolis, seuraavaksi saammekin nähdä röörin arvion, miksi suomen hinta piti parhaimmin tuotannon laskiessa, eikös?. Toivottavasti se sisältää muutakin kuin että muualla hinta laski paljon..

JoHaRa

  • Vieras
Vs: sianlihan tuotanto laskussa-hinta nousussa
[q


****** Ja nytkö se on tyydyttävällä tasolla? Ja kauanko luulet tilannetta kestävän? Älä ukkorukka vielä juhli...
jeesjees, hinnat tulevat heilumaan edelleen markkinoiden mukaan, mutta pointti oli että suomen hinta nousi euroopan huipulle tuotannon laskiessa...


******* Se että Suomen hinta on nyt paras johtuu siitä että, muissa maissa hinta on laskenut Suomea enemmän. Muutoksilla suomen tuotannossa ei ole asiaan mitään vaikutusta. Korven ukko ei ymmärrä sianlihan markkinamekanismeistä yhtään mitään.
[/quote]
no niin, tuotanto suomessa tippui 5% ja samalla aikavälillä suomen asema hintavertailutilastossa nousi pohjalta huipulle. Mutta röörin mielestä kyseisillä muutoksilla ei ole yhteyttä. Rööri esitti myös arvion jonka mukaan en tiedä "markkinamekanismeistä" yhtään mitään. Tuonlaista arviota ei voi kuitenkaan tehdä jollei omaa itse vahvaa kuvaa kyseisistä mekanismista.

akropolis, seuraavaksi saammekin nähdä röörin arvion, miksi suomen hinta piti parhaimmin tuotannon laskiessa, eikös?. Toivottavasti se sisältää muutakin kuin että muualla hinta laski paljon..
[/quote]

Suomessa teurastamojen välinen pudotuskilpailu voi nostaa hintoja hetkellisesti. Näin tapahtuu ainakin nautapuolella. Kilpailu isoista tuottajista voisi siis näkyä tässä hinnassa. Tämä on yksi näkökanta asiaan, ei välttämättä oikea.

rööri-roope

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1335
Vs: sianlihan tuotanto laskussa-hinta nousussa


akropolis, seuraavaksi saammekin nähdä röörin arvion, miksi suomen hinta piti parhaimmin tuotannon laskiessa, eikös?. Toivottavasti se sisältää muutakin kuin että muualla hinta laski paljon..
[/quote]

***** Seuraillaanpa muutama viikko hintojen kehitystä, jo nyt on nähtävissä että suomen hinta jää taas muita alemmas viimeistään huhtikuussa.
Suomalaisen sianlihan tuottajahinnan vaihtelut ovat marginaalisia, kun niitä vertaa muuhun EU-alueeseen. Suomalaisen sianlihan hinnan sijoittumisen suhteessa muihin EU-maihin määrää muitten maitten voimakkaampi hintojen vaihtelu, ei suomen omat toimet. Katso ukko hyvä hintakäppyröitä vähän pidemmällä aikavälillä kuin kolme kuukautta...
In vino veritas

Pigman

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2912
Vs: sianlihan tuotanto laskussa-hinta nousussa
Positiivinen asia Suomalaisen sianlihantuottajan kannalta on se ettei meillä hintavaihtelut ole yhtä rajuja kuin muualla Euroopassa, mutta negatiivinen on se että kun katsotaan hintaa vähän pitemmältä ajalta meidän keskihinta on kyllä Euroopan heikoimpia jollei heikoin.

rööri-roope

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1335
Vs: sianlihan tuotanto laskussa-hinta nousussa
Positiivinen asia Suomalaisen sianlihantuottajan kannalta on se ettei meillä hintavaihtelut ole yhtä rajuja kuin muualla Euroopassa, mutta negatiivinen on se että kun katsotaan hintaa vähän pitemmältä ajalta meidän keskihinta on kyllä Euroopan heikoimpia jollei heikoin.

****** Juuri näin. Ja näin asia tulee olemaan myös jatkossa, riippumatta suomalaisen tuotannon määrästä. Jo nyt enemmän kuin joka kymmenes suomessä syöty possunlihakilo on tuontitavaraa..

Viimeksi muokattu: 25.01.10 - klo:18:18 kirjoittanut rööri-roope

In vino veritas

Aulis Anttila

  • Vieras
Hinta...
Positiivinen asia Suomalaisen sianlihantuottajan kannalta on se ettei meillä hintavaihtelut ole yhtä rajuja kuin muualla Euroopassa, mutta negatiivinen on se että kun katsotaan hintaa vähän pitemmältä ajalta meidän keskihinta on kyllä Euroopan heikoimpia jollei heikoin.

Et sit oo kuullu et hintaa voi korottaakki... nii ku verojaki... tai hällä ja väliä.

rööri-roope

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1335
Vs: Hinta...

Et sit oo kuullu et hintaa voi korottaakki... nii ku verojaki... tai hällä ja väliä.
[/quote]


****** No Aulis on hyvä ja kertoo millä reseptillä tuottajahinta nostetaan?
In vino veritas

Aulis Anttila

  • Vieras
Olen hyvä...
Et sit oo kuullu et hintaa voi korottaakki... nii ku verojaki... tai hällä ja väliä.
****** No Aulis on hyvä ja kertoo millä reseptillä tuottajahinta nostetaan?
[/quote]

Ilmoittamalla et alle "sen ja sen" hinnan ei myydä... ja sä et tota ite kekannu... voi voi...

sorkkis

  • Vieras
Vs: Olen hyvä...
Et sit oo kuullu et hintaa voi korottaakki... nii ku verojaki... tai hällä ja väliä.
****** No Aulis on hyvä ja kertoo millä reseptillä tuottajahinta nostetaan?

Ilmoittamalla et alle "sen ja sen" hinnan ei myydä... ja sä et tota ite kekannu... voi voi...
[/quote]Aulis on nyt puutarhatyöntekijä eli ihan pihalla .  >:(

rööri-roope

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1335
Vs: Olen hyvä...

Ilmoittamalla et alle "sen ja sen" hinnan ei myydä... ja sä et tota ite kekannu... voi voi...
[/quote]

***** Olen kekannut, kiitos vain. Vastaus oli että älä myy, enempää ei makseta. Johtopäätökseni oli lopettaa kannattamaton liiketoiminta.  ;D
In vino veritas

Aulis Anttila

  • Vieras
Markkinatalous...
Ilmoittamalla et alle "sen ja sen" hinnan ei myydä... ja sä et tota ite kekannu... voi voi...
***** Olen kekannut, kiitos vain. Vastaus oli että älä myy, enempää ei makseta. Johtopäätökseni oli lopettaa kannattamaton liiketoiminta.  ;D
[/quote]

O.K... noinhan se markkinataloudessa menee...

Kunnon ihminen

  • Vieras
Vs: sianlihan tuotanto laskussa-hinta nousussa
Itse kun tuotin, sanoin usein kolleegoille, että nyt kun on huono hinta, pidetään lihasikapaikat tyhjillään, no, kolleegat  oli kalleellaan lihafirmohin päin ja siunailivat, että ei saa niin tehdä, menee markkinat sekaisin, ja porsastilat on pulassa, kun ei mee porsaat kaupaksi, että ei saa aiheuttaa markkinahäiriöitä, kolleegat pää märkinä tuotti puoli-ilmaiseksi lihaa, tappiollakin, mutta itse tein  johtoipäätökset, enkä enää halunnut olla teurastamon orjana, niin kuin monet edelleen haluvat, eipä enää tarvi murehtia halpaa tuottajahintaa, kävin LSO:n sivuilla katsomassa hintoja, taas on pari senttiä kilolta laskenut hinta,´sen sijaan porsaan hinta on jopa noussut, eipä käy kateeksi lihasian kasvattajaa.

Meitä vuoden-kahden sisällä tuotannon  lopettaneita tuntuu olevan jo aika paljon.

Kunnon ihminen

  • Vieras
Vs: Olen hyvä...

Ilmoittamalla et alle "sen ja sen" hinnan ei myydä... ja sä et tota ite kekannu... voi voi...

***** Olen kekannut, kiitos vain. Vastaus oli että älä myy, enempää ei makseta. Johtopäätökseni oli lopettaa kannattamaton liiketoiminta.  ;D
[/quote]

Ainahan löytyy näitä pigmaneja, joista on ilo tuottaa hinnalla millä hyvänsä.

sorkkis

  • Vieras
Vs: sianlihan tuotanto laskussa-hinta nousussa
Itse kun tuotin, sanoin usein kolleegoille, että nyt kun on huono hinta, pidetään lihasikapaikat tyhjillään, no, kolleegat  oli kalleellaan lihafirmohin päin ja siunailivat, että ei saa niin tehdä, menee markkinat sekaisin, ja porsastilat on pulassa, kun ei mee porsaat kaupaksi, että ei saa aiheuttaa markkinahäiriöitä, kolleegat pää märkinä tuotti puoli-ilmaiseksi lihaa, tappiollakin, mutta itse tein  johtoipäätökset, enkä enää halunnut olla teurastamon orjana, niin kuin monet edelleen haluvat, eipä enää tarvi murehtia halpaa tuottajahintaa, kävin LSO:n sivuilla katsomassa hintoja, taas on pari senttiä kilolta laskenut hinta,´sen sijaan porsaan hinta on jopa noussut, eipä käy kateeksi lihasian kasvattajaa.

Meitä vuoden-kahden sisällä tuotannon  lopettaneita tuntuu olevan jo aika paljon.
On porsassikalalle aika *****maista antaa possu 40 kg:nä lihotukseen . Ahtaudessa alkaa hännäpurenta . Ei siis mikään ihme et alkavat ite lihottaa .  :-\