Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Auton peräkärry  (Luettu 30900 kertaa)

Maalaispoika

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2644
  • Nothing runs like a deere
Auton peräkärry
Olen vähän katsellut auton perään kärryä ja eri merkkejä näyttäisi olevan markkinoilla pitkälti toista kymmentä. Muuten ei ole tarkempia kriteerejä kuin että lavan pituus saisi olla 3 metriä ja kuomu päälle. Onko eri merkeistä minkälaisia kokemuksia ja yksiakselinen vai teliversio? Teli tietysti syö kantavuutta jarruttomassa kärryssä, mutta onko se kumminkin vakaampi vedettävä?
Sääliä saa pyytämättäki, kateus pitää ansaata.

Kontuveikko

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 434

SAS

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 12800
  • Velehojen Veleho
Vs: Auton peräkärry
TM testivoittaja Muuli 940 pro eli hitsaamalla tehty Teuvalla ,ns urakoitsija kärry ,löytyy eri vaihtoehtoja .Itellä 970 XL pro on jämäkkä kärry ja kunnon navat.

Viimeksi muokattu: 15.01.10 - klo:16:25 kirjoittanut SAS

Mystinen Logger,arkinen aivan,Talouden ja politiikan arvostettu tutkija.Ilmastotutkimuksen huippu luotettava kriitikko.Sääennustamisen moninkertainen Suomen Mestari.
Pikkutilallinen yrittää omillaan,suuri tilallinen tarvitsee yrittämiseen EU:n tukea !

Makkis

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 200
Vs: Auton peräkärry
Mitä sää nuon pienellä. Onhan sulla se Vito. Oot voinu nähdäkin meidän porukkakärryn. Alucarry 4,25*1,85 lava. Itte kärry painaa jotain 400-450kg.  Sillä menee hienosti 6m pitkä tavara, auto, suursäkit.... Erittäin hyvä vedettävä. Ainut miinus on kun lava on pyörien välis. Jos olis korkiemmalla niin sais trukkipiikeillä hyvin lastattua sivultakin.

roadman

  • Vieras
Vs: Auton peräkärry
http://www.trailerikeskus.fi/prod01.htm

Tuossa esim pieni lavetti kärry
http://trailerikeskus.pictures.fi/kuvat/Per%E4vaunut/147.jpg

Tuo ehkä kertoo vaunuista jotain
http://trailerikeskus.pictures.fi/kuvat/Per%E4vaunut/Videot/Adam-2.5t.flv

tuolta kun haet niin siinä kärryä loppu elämäksi. Eikä hintakaan ole paljoa kalliimpi noihin pelti kärryhin. saa trukkipiikeillä kyytiin, on kapellia ja sun muuta härpäkettä.
Itsellä 2500 dona L 210 P 415 tulee perässä kuin ajatus isollakin kuormalla ei nyi koukkua missään vaiheessa. Sopii 3 suursäkkiä kyytiin helposti. Saatavana myös ½ m korkeilla laidoilla. jolloin edellä mainitun vaunun tilavuudeksi tulee n 3 mottia.

Viimeksi muokattu: 14.01.10 - klo:12:35 kirjoittanut roadman

aurajokilaivuri

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2449
Vs: Auton peräkärry
Ainut miinus on kun lava on pyörien välis. Jos olis korkiemmalla niin sais trukkipiikeillä hyvin lastattua sivultakin.

Helpostihan se kuormatila nousee kun heittelee tyhjiä kuormalavoja alle.

hvinnamo

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4241
  • ******** 50 / 50 % :)
Vs: Auton peräkärry
Yleisimpiä ongelmia ns.valmiskärryissä on puuttuvat kuormansidonta lenkit.Itse teetin hyvinkäällä 4,5mx2,15m lavettityyppisen kärryn 2800kg:n kantavuudella.Irrotettavat kaikki laidat,lisäksi etu-ja takalaidat kääntyvät lavan jatkoiksi jolloin pituus yli 5m.Irrotettava,tukeva etusermi joka estää kuorman(esim.paalit) kaatumisen auton päälle. Yht.20 sidontalenkkiä myös edessä ja takana(joissa ei normaalisti ole ollenkaan) Hintaa tuli 4000e(sis. alv) Takuu ja korjausasiat ovat hoituneet hyvin(lamput,jarrut ym.kulutus osat) Hyvä palvelu ja kotimaassa tehty sekä täyssinkitty.Olen ollut tyytyväinen ja ne tekevät kyllä juuri sellaisen kärryn kun haluat jos valmismalleista ei löydy sopivaa.Orkesterikäytössä ollut toinenkin kärry on samasta paikasta.Jarrullinen,metrin teräslaidoilla,kuomu.Tosi hyvä ollut sekin. www.markset.fi
Joskus sitä oikein ihmettelee, kuinka paljon kirjatietoa sitä ihmiseen sopiikaan. En puhu nyt siis itsestäni.

SAS

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 12800
  • Velehojen Veleho
Vs: Auton peräkärry
Muulissa on vakiona kuormansidontalenkit.
Ikinä ei ikinä kannatta ostaa pulteilla koottua kärryä ,kyllä se ensin uutena on kohtuu jämäkkä mutta vanhemmiten aivan letku.
Sivulaidat pitää olla keskeltä tuettu muuten vanhemmiten laidat pullottaa se on varma.Majava on kanssa hyvä kärry näistä vakiokärryistä hintaluokka 1400-1700 euroa veroineen.
Kannattaa aina verratta saman hintasia toisiinsa.
Mystinen Logger,arkinen aivan,Talouden ja politiikan arvostettu tutkija.Ilmastotutkimuksen huippu luotettava kriitikko.Sääennustamisen moninkertainen Suomen Mestari.
Pikkutilallinen yrittää omillaan,suuri tilallinen tarvitsee yrittämiseen EU:n tukea !

eikka

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 204
Vs: Auton peräkärry
Jarruttomassa kärryssä pitää katsoa että on jousitus (lehti tai kierrejousi) ja iskarit.

Teroman

Vs: Auton peräkärry

Näin on;

Eli THULE
 8)

hvinnamo

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4241
  • ******** 50 / 50 % :)
Vs: Auton peräkärry
No, kukin ratkaisee tarpeensa mutta mä en tee jarruttomalla kärryllä käytännössä mitään.Melkein joka toinen kilometri 1000-2000kg:n kuormia kun pitää kuskata.Mutta jos ei tarvi suuria kantavuuksia niin onhan se halvempi ja katsastus jää pois.
Joskus sitä oikein ihmettelee, kuinka paljon kirjatietoa sitä ihmiseen sopiikaan. En puhu nyt siis itsestäni.

aurajokilaivuri

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2449
Vs: Auton peräkärry
Jarrullisessa pitää olla erikseen kesä- ja talvirenkaat jos vetoautossa on talvella nastarenkaat.

maximus

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 92
  • Krapulus panetus maximus
Vs: Auton peräkärry
toi vois olla hyvä

http://www.rkktrailer.fi

Hervast

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 9944
  • Backpack rap crap, yap-yap yackety-yack
Vs: Auton peräkärry
Itse olen tuon kärri homman tuumaillut silleen, että nykyiseen pikku Juhtaan verrattuna en kaipaisi kuin hieman pidemmän lavan ja himpun leveämmän ehkä. Ja kuomu päälle niin voisi säilyttää kärriä vaikka ulkona jos ei sattuis paikkaa järjestymään. Juhdassa on hitsattu ja kuumasinkitty putkirunko ja lehtijouset. 25V alkaa olla ikää omalla pikkukärrillä ja se on jo osoittautunut aikaa ja käyttöä kestäväksi.

Sitten jos on isompia kuljetustarpeita käyn lainaan jarrullisen autotrailerin tai kuomukärrin, sen muutaman kympin kärsii maksaa kerran tai pari vuodessa jos ei tarvi itse säädellä jarrullisen kärrin jarruja katsastusta varten tms. ylimääräistä. Minulla ei ainakaan ole ikinä mielenkiintoa alkaa rakentamaan kärin sähköjä kun pitäis lähteä pidemmälle matkalle, sitä mielellään ottaa toimivan kärrin perään ja maksaa siitä ilosta muutaman kympin.

Jokaisella on toki omanlaisensa kuljetustarpeet, mutta kyllä lehtijousinen ja kuumasinkitty yksiakselinen jarruton kärri riittää moneen tarpeeseen jos veturina on henkilöauto. Ja ei tarvi olla jatkuvasti korjaamassa ja säätämässä kärrin tekniikkaa joka joutuu toimimaan todella hankalissa olosuhteissa.

PS. koneviesti testas kärrejä joskus, oiskohan ollu viime tai toissakesällä jossain numerossa.
A hot blonde and a hot brunette, that was all the diversity we needed back in the 90's

montöör

  • Vieras
Vs: Auton peräkärry

Vähän ohi kysymyksen,mutta männätalvena tuli askarreltua vanhasta
(rekisterissä olevasta) kärrystä paremmin tarvetta vastaava.
Pituus 5.5m.Rakenne vähän venetrailerin tapaan,ei laitoja eikä
pohjalevyä.Sidontakisko toimii reunana.Kantavuutta ei paljon jäänyt,
mutta on komeeta kuljettaa 6m rautoja,rumputorvia,puutavaraa. ;)