Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe rehun tekoa paalaimella  (Luettu 62901 kertaa)

Paalinpyörittäjä

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 6908
Vs: rehun tekoa paalaimella
Asiahan ei minulle mitenkään kuulu, mutta jos laitteessa pääosassa on paalien noukintasysteemi, niin eikös se silloin ole työkone tai hinattava laite, eikä varsinaisesti perävaunu?

Ja se 2.6 metrin leveys koskee perävaunuja, mutta ei työkoneita kuten vaikka kylvökone tai paalinkerääjä.

Eli siis jos kylvökoneella saa ajaa säiliöt täynnä pellolle, niin periaatteessa paalinoukinvaunulla pitäisi saada ajaa kuorma täynnä kotiin vaikka laite olisikin vähän leveämpi kuin 2.6 metriä.


Leveyspykälä koskee vain lietevaunua. Muilla ylileveillä ei saa kuljettaa mitään.
Esim ylileveellä kuivalantavaunulla ei saa ajaa kuormattuna yleisellä tiellä ::)

realisti

  • Vieras
Vs: rehun tekoa paalaimella
Ajetaan paalaimen ajosuunnassa, paaleja ei käännellä, kolmas kahden ensimmäsen päälle. Eihän se voi pysyä siellä, pakko olla neljä paalia ekaa kerrosta ensin. Sitten kun niitä aletaan hivuttaa ketjukuljettimella tai/ja kipillä taaksepäin, ne alkavat pyöriä, halusit tai et. Ketjukuljettimellisten korkealaitasiten paalisilppurien (Agronic SLT ja Kuhn Primor 3560) kanssa askarrelleena tiedän että kun paali menee vinoon kiinteiden laitojen väliin, se jumittaa todella pahasti. Sama on tuossa kärryssäsi tiedossa. Rehupaalien paino kyllä edistää niisen painumista pohjalle, mutta silti. Myöskään lastauksen vuoksi laidat eivät voi olla kovin pienellä välyksellä paleihin, lastauskäpälien pitää olla kunnolla lavan päällä otteen irrotessa, muuten paali putoaa kärryn eteen.

Niin en tiiä mutta vaihteeks taas joku todellinen ongelma. Toi paalin kuormauksessa ajattelin, että siinä olisi sivulaidat viistetty siten että siinä kohtaa missä pihti päästää irti niin se pääsee menee käryn ulkopuolelle ja tällöin paali makaa jo pohjalla tai toisten päällä. Mutta tohon liukumiseen ja muuten siirtymiseen niin aattelin että kolakuljettimia parempi vois olla ketjut ilman kolia kunhan jostain löytyis sopivat jotka ei rikkois paaleja. Näitä kun olisi useita paalirivin alla niin ne liukuisi kevyemmin. Paalirivin taakse voi olla että joutuis laittaa ketjuun kiinni kiilan mikä sitten varastopaikalla mahtuis menee perälaudan alta ja jonka sitten laittais takasin taas kun rupeis uutta kuormaa tehdä täytyy vaan miettiä miten sen saa pois ennen kun on kippauspaikalla että se ei ole paalirivin alla. Etupäähän ajattelin muutenkin pientä koroketta (30 cm) että paalit ei tule syliin kun pysähtyy niitä kerättäessä ja uudella paalilla pystyy auttaa samalla kun siirtää kasaa taakseppäin jolloin etummainenkaan ei karkaa.
Tohon leveyteen ja kiilaamiseen niin onneks oma kone tekee melko kapeita paaleja jolloin niitä mahtuu hyvin kaks vierekkäin siihen 250 jos on 5 cm laidat. Mutta jos siitä tulee ongelmia niin joutuu tekee laitojen alapäähän saranat ja ylälaitaan sylinteri millä niitä saa levitettyä, mutta luulen että ittellä tota ongelmaa ei ole.

se kiila siihen paalien liukumisen estoon voisi varmaan olla kiinni ketjussa. Sen kuljettimenhan voisi rakentaa molempiin suuntiin pyöriväksi? Pyöräyttää purussa kärryn alle ja pakittaa takaisin alkuun ennen uuden lastausta? Jos nyt oikein olen noita sinun ajatuksia kärryn rakenteesta tulkinnut.

landehande

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5390
  • verkuilla tulevaisuuteen
Vs: rehun tekoa paalaimella
>>>Niin en tiiä mutta vaihteeks taas joku todellinen ongelma. Toi paalin kuormauksessa ajattelin, että siinä olisi sivulaidat viistetty siten että siinä kohtaa missä pihti päästää irti niin se pääsee menee käryn ulkopuolelle ja tällöin paali makaa jo pohjalla tai toisten päällä. Mutta tohon liukumiseen ja muuten siirtymiseen niin aattelin että kolakuljettimia parempi vois olla ketjut ilman kolia kunhan jostain löytyis sopivat jotka ei rikkois paaleja.

**Kyllä vaikeeta on noiden ketjujen kanssa, että paalit ehjänä pysyis. Siinä pitäis olla levee kuljetinkumimatto ja rullasto alla, niin sitten pysyy paalit ehjinä. Semmoisen kuljettimen vois saada jostain murskan kuljettimesta ja sit vois käyttää sitä kuljettimen runkoa kärryn runkona. Ne on vähä kourullaanki, jotta ei paalit putoo ihan heti.

>>>Mutta jos siitä tulee ongelmia niin joutuu tekee laitojen alapäähän saranat ja ylälaitaan sylinteri millä niitä saa levitettyä, mutta luulen että ittellä tota ongelmaa ei ole.

***Vaikuttaa, nyt kuitenki, että sylintereitä alkaa olla niin paljon, että tappeja ja vipuja on nuffin lokasuoja täynnä. Lisäks hydrauliikka alkaa tulla rajoille muutenkin. Kannattais laittaa ainakin nuo kuljettimet toimimaan voimanotosta nivelakselilla. Tiätenkin molempiin päihin laajakulmat, kun kärryä käännetään aisasta ja vielä molemmin puolin traktoria. 

Mietin vaan sitä, että kun kärry kulkee traktorin sivulla ja vetopiste kaukana kärryn keskilinjasta, niin voipi kärryn noukkijan puoli haukata nevaa ahneesti kun  150 senttinen tuorepaali nousee ja etupäässä on jo muutenkin muutama paali painona. Sinne kannattais pistää apupyörät etukulmiin. Lentokoneesta sais vielä hyvät mekanismit nostaa apupyörät kun ei tarvita.
Nyt olis hyvä kysyä niitäki kun vinnairillakin menee niinku menee, korjaamon puolella niitä varmaan on kasapäiten. Niitähän vaihdetaan pienemmänkin vian takia.

Viimeksi muokattu: 17.01.10 - klo:09:29 kirjoittanut landehande

landehande

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5390
  • verkuilla tulevaisuuteen
Vs: rehun tekoa paalaimella
Minkä väriseks ajattelit maalata kärryn?

vms1

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 6759
  • Pitäisiköhän teksti edes joskus oikolukea.
Vs: rehun tekoa paalaimella


Minkä väriseks ajattelit maalata kärryn?
En ole kovin taiteellinen joten en ole moista vielä miettinyt. Kaitpa tuo emännys saa jotain päättää Mutta muut rehukoneet on vaaleen vihreitä, raktorit punertavia ja ne harvat koneet navetassa sinertäviä niin ja tuo pienkuormaaja vihreä elikkä kait se tuosta löytyy. Mutta jos jokin vakavarainen maatalous alan firma haluaa sponsoroida tätä ensimmäistä yksilöä (jos sitä ruvetaan tekee joskus) huomattavalla summalla niin voidaan suostua heidän logoon kyljessä ja samoiten heidän väritykseen.

Tota kaatumatautia jossain tuolla sivuttiin, mutta jos sitä esintyy niin se ei tosiaan ole kovin paha laittaa etukulmiin teleskooppiset tassut missä pyörä alla. Jos jollain on tietoa että onko väliä kuinka pitkä aisa on elikkä kaatuuko lyhyt jyrkemmässä kulmassa oleva aisa herkemmin kun pitempi loivemmassa oleva. Toi ilmailu on parempi jättää muille koska sieltä ei löydy yksinkertaista ja halpaa.

Tohon pohjakuljettimeen niin olisko hyvä olla kalkkikoneista tuttu matto paalirivin alla jossa tuki aina sitä ensimmäistä paalua varten. Tämä sitten menee kärryn alle ja aina etulaitaan saakka kuormaa tyhjennettäessä, sitten taas pakilla takaisin ennen seuraavaa paalia.

Tosta ulosotosta niin sitä en tee koska siinä ei ole käytännössä mitään hyvää ja halpaa eli kyllä sähköventtiileillä ja hydrauliikalla on pärjättävä.
Älä usko sitä mitä agrosta luet, mutta muista kertoa se naapurille.

Hyvä jos puoletkaan totta.

Maataloudella on mahdollisuus tulla miljonääriksi.............

jos on miljardööri aloittaessa.

landehande

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5390
  • verkuilla tulevaisuuteen
Vs: rehun tekoa paalaimella
>>>En ole kovin taiteellinen joten en ole moista vielä miettinyt. Kaitpa tuo emännys saa jotain päättää Mutta muut rehukoneet on vaaleen vihreitä, raktorit punertavia ja ne harvat koneet navetassa sinertäviä niin ja tuo pienkuormaaja vihreä elikkä kait se tuosta löytyy. Mutta jos jokin vakavarainen maatalous alan firma haluaa sponsoroida tätä ensimmäistä yksilöä (jos sitä ruvetaan tekee joskus) huomattavalla summalla niin voidaan suostua heidän logoon kyljessä ja samoiten heidän väritykseen.

**Jos sulla on paalain-käärinkalusto vaalean vihreetä, niin se-ne menee kyllä vaihtoon jos meinaat paalit saada kärryllä pysymään ja kulkemaan. Saati sitten paaleja syntymään ilman pitkiä laakeriremonttitaukoja. Pehmeät lörtsypaalit hanaa vastaan joka vaiheesa ja pinot kaatuilevat.  Vaihda Kuhniin, siinä on 3D käärintä ja paalit pysyy muodossaan.  Voisit sitten maalata kärryn rungon tumman harmaaksi ja lavan punaseks, nostimen hoppeella ja sylinterit vaikka keltaseks.       Ne värit on tae laadusta!!!

Agronautti

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1689
Vs: rehun tekoa paalaimella


http://maaseuduntulevaisuus.arena.fi/koneet/kohde/8821

Milläs tuossa paali siirtyy taaksepäin ???

landehande

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5390
  • verkuilla tulevaisuuteen
Vs: rehun tekoa paalaimella


http://maaseuduntulevaisuus.arena.fi/koneet/kohde/8821

Milläs tuossa paali siirtyy taaksepäin ???


On kuin homma olis jääny keskeneräiseksi. Tuo vastapaino on mielenkiintoinen. Jos ei rauta riitä, niin lisätään betonia. ;D  Muuten kiitettävän yksinkertainen. Siirtämisen lisäksi jää selvittämättä laitteen automaattinen purku. Siihen saisi kolmannen kerroksenkin kun pistetään joku suunnittelija kehittämään nostinta teleskoopin kanssa ja vastapainolle tiätty vois järjestää hydraulisesti liikkuvan varren, jotta sitä voisi heilauttaa välillä hiukka kauemmas. 
Mitäs aattelee veeämmä?

Viimeksi muokattu: 18.01.10 - klo:12:26 kirjoittanut landehande

vms1

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 6759
  • Pitäisiköhän teksti edes joskus oikolukea.
Vs: rehun tekoa paalaimella


http://maaseuduntulevaisuus.arena.fi/koneet/kohde/8821

Milläs tuossa paali siirtyy taaksepäin ???


On kuin homma olis jääny keskeneräiseksi. Tuo vastapaino on mielenkiintoinen. Jos ei rauta riitä, niin lisätään betonia. ;D  Muuten kiitettävän yksinkertainen. Siirtämisen lisäksi jää selvittämättä laitteen automaattinen purku. Siihen saisi kolmannen kerroksenkin kun pistetään joku suunnittelija kehittämään nostinta teleskoopin kanssa ja vastapainolle tiätty vois järjestää hydraulisesti liikkuvan varren, jotta sitä voisi heilauttaa välillä hiukka kauemmas. 
Mitäs aattelee veeämmä?


Noin niinkun teoriassa yksi rivisenä voi olla hyvinkin kätevä ja ennen kuin pituussäädökset tulee vastaan saa kymmenkunta paalia kulkemaan ja monelle tilalle olisi hyvinkin kätevä kärry. Kahta ei voi leveyden puolesta laittaa rinnakkain ja silloin ei kolmattakaan. Jos rakentelee niin saa vastaseinää vasten laitettua toisen päälle mutta siitäkin tulee aika keksintö ja miten se kahdesta metristä tuleva paali asettuu purkaessa on mielenkiintoinen yhtälö. Jos tekee tollasen kärryn vedon nostolaitteista niin saa perän maahan nostamalla nostolaitteita purkaus paikalla.

Tohon mun omaan mytynvääntäjään niin vielä ollaan tultu ihan hyvin toimeen tällä kolakoneella, sidonta anoastaan kiukuttelee. Paaleista tulee hyvinkin teräviä jos karhot on tarpeeksi leveitä. Ainoastaan jos paalissa on irtovettä (ammattipiireissä puristeneste) joka valuu paalin alapintaan niin tahtoo hiukan painua kasaan, mutta jos ei ihan vesimärkää paalaa niin hyvin pysyy muodossaan.
Älä usko sitä mitä agrosta luet, mutta muista kertoa se naapurille.

Hyvä jos puoletkaan totta.

Maataloudella on mahdollisuus tulla miljonääriksi.............

jos on miljardööri aloittaessa.

landehande

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5390
  • verkuilla tulevaisuuteen
Vs: rehun tekoa paalaimella
>>>>Noin niinkun teoriassa yksi rivisenä voi olla hyvinkin kätevä ja ennen kuin pituussäädökset tulee vastaan saa kymmenkunta paalia kulkemaan ja monelle tilalle olisi hyvinkin kätevä kärry. Kahta ei voi leveyden puolesta laittaa rinnakkain ja silloin ei kolmattakaan. Jos rakentelee niin saa vastaseinää vasten laitettua toisen päälle mutta siitäkin tulee aika keksintö ja miten se kahdesta metristä tuleva paali asettuu purkaessa on mielenkiintoinen yhtälö. Jos tekee tollasen kärryn vedon nostolaitteista niin saa perän maahan nostamalla nostolaitteita purkaus paikalla.

***Mutta jottei jätettäis tätäkään keksintöä kesken, niin voishan tuon pistää kippaamaan sivulle. Tietysti niin, että kärryn sivu paalien pudotessa melkein koskettaisi maata, näin sais kolmekin paaliriviä mukavasti kahteen kerrokseen. Kyllä hätä keinot keksii ja Nurmi tunkit.

>>>>Tohon mun omaan mytynvääntäjään niin vielä ollaan tultu ihan hyvin toimeen tällä kolakoneella, sidonta anoastaan kiukuttelee. Paaleista tulee hyvinkin teräviä jos karhot on tarpeeksi leveitä. Ainoastaan jos paalissa on irtovettä (ammattipiireissä puristeneste) joka valuu paalin alapintaan niin tahtoo hiukan painua kasaan, mutta jos ei ihan vesimärkää paalaa niin hyvin pysyy muodossaan.

****Ei noilla sun paalimäärillä kannattais jäädä odottelemaan sidonnan kiukuttelua, se harmittaa kaikkein eniten. Ota vaan pankista lainaa, jos köyhyys vaivaa, ja osta uus Kuhni. Antaa ne rahoituksen kaupastakin. Aika ne vipit hoitaa. On se niin lystiä ajaa uudella koneella, tiän kokemuksesta!!

nautafarmari

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1865
Vs: rehun tekoa paalaimella


http://maaseuduntulevaisuus.arena.fi/koneet/kohde/8821

Milläs tuossa paali siirtyy taaksepäin ???


On kuin homma olis jääny keskeneräiseksi. Tuo vastapaino on mielenkiintoinen. Jos ei rauta riitä, niin lisätään betonia. ;D  Muuten kiitettävän yksinkertainen. Siirtämisen lisäksi jää selvittämättä laitteen automaattinen purku. Siihen saisi kolmannen kerroksenkin kun pistetään joku suunnittelija kehittämään nostinta teleskoopin kanssa ja vastapainolle tiätty vois järjestää hydraulisesti liikkuvan varren, jotta sitä voisi heilauttaa välillä hiukka kauemmas. 
Mitäs aattelee veeämmä?


Noin niinkun teoriassa yksi rivisenä voi olla hyvinkin kätevä ja ennen kuin pituussäädökset tulee vastaan saa kymmenkunta paalia kulkemaan ja monelle tilalle olisi hyvinkin kätevä kärry. Kahta ei voi leveyden puolesta laittaa rinnakkain ja silloin ei kolmattakaan. Jos rakentelee niin saa vastaseinää vasten laitettua toisen päälle mutta siitäkin tulee aika keksintö ja miten se kahdesta metristä tuleva paali asettuu purkaessa on mielenkiintoinen yhtälö. Jos tekee tollasen kärryn vedon nostolaitteista niin saa perän maahan nostamalla nostolaitteita purkaus paikalla.

Tohon mun omaan mytynvääntäjään niin vielä ollaan tultu ihan hyvin toimeen tällä kolakoneella, sidonta anoastaan kiukuttelee. Paaleista tulee hyvinkin teräviä jos karhot on tarpeeksi leveitä. Ainoastaan jos paalissa on irtovettä (ammattipiireissä puristeneste) joka valuu paalin alapintaan niin tahtoo hiukan painua kasaan, mutta jos ei ihan vesimärkää paalaa niin hyvin pysyy muodossaan.


Minkä merkkinen paalaaja?

vms1

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 6759
  • Pitäisiköhän teksti edes joskus oikolukea.
Vs: rehun tekoa paalaimella
"Minkä merkkinen paalaaja?"

Kyllä se toi krone 1500 combi-pack on en nyt varmuudella muista että kirjoitetaanko se noin. Ja tohon lisälainaan niin ei kiitos, sais ny nämäkin ensiks hoidettua. Eikä ittellä vielä paaleja vuodessa kun joku 1500 ja 2000 välillä, mutta hiukan näyttää lisäntyvän jatkuvasti.

Viimeksi muokattu: 18.01.10 - klo:14:45 kirjoittanut vms1

Älä usko sitä mitä agrosta luet, mutta muista kertoa se naapurille.

Hyvä jos puoletkaan totta.

Maataloudella on mahdollisuus tulla miljonääriksi.............

jos on miljardööri aloittaessa.

nautafarmari

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1865
Vs: rehun tekoa paalaimella
"Minkä merkkinen paalaaja?"

Kyllä se toi krone 1500 combi-pack on en nyt varmuudella muista että kirjoitetaanko se noin. Ja tohon lisälainaan niin ei kiitos, sais ny nämäkin ensiks hoidettua. Eikä ittellä vielä paaleja vuodessa kun joku 1500 ja 2000 välillä, mutta hiukan näyttää lisäntyvän jatkuvasti.




Mitä ongelmia sidonnan kans? Ite laitoin rypsiöljyä verkkotelalla, loppu verkon kietäminen telalle, teflon suihke myös hyväksi havaittu.

landehande

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5390
  • verkuilla tulevaisuuteen
Vs: rehun tekoa paalaimella
"Minkä merkkinen paalaaja?"

Kyllä se toi krone 1500 combi-pack on en nyt varmuudella muista että kirjoitetaanko se noin. Ja tohon lisälainaan niin ei kiitos, sais ny nämäkin ensiks hoidettua. Eikä ittellä vielä paaleja vuodessa kun joku 1500 ja 2000 välillä, mutta hiukan näyttää lisäntyvän jatkuvasti.



Jos sitä oottelee, että entiset lainat tulee hoidettua ja sitte vasta ostelee koneita, niin ei kyllä kehitys kehity ja remonttia riittää. Vaikka kehittyyhän siitä sitten jokapaikanselviytyjän taidot!

Snowman

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 611
Vs: rehun tekoa paalaimella


Minkä väriseks ajattelit maalata kärryn?
En ole kovin taiteellinen joten en ole moista vielä miettinyt. Kaitpa tuo emännys saa jotain päättää Mutta muut rehukoneet on vaaleen vihreitä, raktorit punertavia ja ne harvat koneet navetassa sinertäviä niin ja tuo pienkuormaaja vihreä elikkä kait se tuosta löytyy. Mutta jos jokin vakavarainen maatalous alan firma haluaa sponsoroida tätä ensimmäistä yksilöä (jos sitä ruvetaan tekee joskus) huomattavalla summalla niin voidaan suostua heidän logoon kyljessä ja samoiten heidän väritykseen.

Tota kaatumatautia jossain tuolla sivuttiin, mutta jos sitä esintyy niin se ei tosiaan ole kovin paha laittaa etukulmiin teleskooppiset tassut missä pyörä alla. Jos jollain on tietoa että onko väliä kuinka pitkä aisa on elikkä kaatuuko lyhyt jyrkemmässä kulmassa oleva aisa herkemmin kun pitempi loivemmassa oleva. Toi ilmailu on parempi jättää muille koska sieltä ei löydy yksinkertaista ja halpaa.

Tohon pohjakuljettimeen niin olisko hyvä olla kalkkikoneista tuttu matto paalirivin alla jossa tuki aina sitä ensimmäistä paalua varten. Tämä sitten menee kärryn alle ja aina etulaitaan saakka kuormaa tyhjennettäessä, sitten taas pakilla takaisin ennen seuraavaa paalia.

Tosta ulosotosta niin sitä en tee koska siinä ei ole käytännössä mitään hyvää ja halpaa eli kyllä sähköventtiileillä ja hydrauliikalla on pärjättävä.

Pari vaihtoehtoa taas lisää suunitelmiin, voisko kärry olla vankkuri mallinen silloinhan se olis tukevampi. Ja käviskö pohjakuljettimeen saman tyylinen ketju kuin kronen kolaketjukuljetin paalaimessa eli putket laakereilla...